Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Norský elektroboom: třetina nových aut jezdí na baterie, neplatí daně ani mýto

Norsko loni potvrdilo pozici lídra v prodejích aut na elektrický pohon. Majitelé elektromobilů požívají v severské zemi spoustu výhod, nemusejí platit mýto na dálnicích ani jinak vysoké daně spojené s provozem auta. Vláda plánuje kompletní elektrifikaci, do roku 2020 by mělo sedmdesát procent všech nově prodaných aut jezdit na baterie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P71a90v49e16l 76J44e36ř19á12b27e23k 7711222704607

V ČR je třetina řidičů "na baterky" a stejně platí dálniční známky.

0/0
11.2.2017 18:02

S57e98i77d68l 61P73e38t92r 1671951425454

Aha Sůro, takže i všechny dieselové lokomotivy vlastně jezdí na elektriku, stejně pak většina moderních velkých lodí, ponorek i stavebních strojů, že? ... 8-o

0/0
11.2.2017 16:21

J17a67r79o12s46l11a26v 37P66o42r89t 7589317469355

Takže třetina nových aut neplatí daně ani mýto a nejezdí v zimě ;-D

0/0
10.2.2017 18:13

D14u80s64a19n 68T70r68e38s22t53i83k 5855113436965

V Praze uvidíte jeden dva tři elektromobily za den, někde v krajském městě žádné.

0/0
10.2.2017 6:17

R81o19b43e97r28t 50P31r24a76ž70á94k 4438926245190

Hmmm...A proč je a fotce auto z Británie?

0/0
9.2.2017 14:54

M28i46c24h48a34l 22J13a86r73o74š 7474390662585

Není z Japonska?

0/0
9.2.2017 16:32

O61n25d24ř93e69j 60Č80a25p32k27a 6831811653874

Japonci mají na značce ten jejich rozsypaný čaj, tohle je britská.

0/0
9.2.2017 19:29

P48e72t37r 74N23e13c34h46a70n62i18c84k77ý 7323686338790

V Norsku běžné auto vyjde 2-3x dráž než v EU. Takže elektromobil tam je vlastně levný

0/0
8.2.2017 22:34

J21i64ř65í 24K54o79c48u33r63e38k 6135244965648

Lidé preferují rohlíky z elektrické pece! Jo, protože rohlíky z pece vytápěné zemním plynem podléhají dani ve výši 1 kč/kus.

+1/0
8.2.2017 21:59

P51e56t24r 47M11i46c72h25a63l 2330244541612

Já tomu říkám pokřivený trh a past na daňového poplatníka. Teď to všechno dotují majitelé aut se spalovacím motorem. Ale až bude elektromobilů většina, co se stane? Elektřinu asi nezdaní, to by lidi nabíjeli doma. Takže to tipuji na vysokou daň z vlastnictví auta.

+3/0
8.2.2017 19:52

J84a83k81u57b 55R98e46i71t27e98r 2725930918884

V zemi, kde je obrovské daňové zatížení a obrovská státní buzerace všeho spojeného s individuální dopravou (možná i se vším individuálním konáním) je pochopitelné, že lidé dají přednost elektromobilitě, protože tam státní zlodějna (zatím) nedosahuje děsivých rozměrů.

+6/0
8.2.2017 14:50

M50a59r74e31k 32M72a96l66ý 1382638831670

Jediný důvod (podle mě) proč dávají lidé v Norsku přednost elektromobilitě je ten, že se jim to ekonomicky vyplácí, to znamená EV není tak brutálně zdaněn jako spalovák.

+4/0
8.2.2017 15:10

K86a17r95e10l 41B98l98á28h62a 1495806791579

Lidem se to možná vyplácí ale státu zatím ne. Prostě je to boj o čistější vzduch .. a tohle je jedna z cest, jestli je to ta nejlepší není samozřejmě jisté.

0/0
8.2.2017 16:25

M25a59r92e34k 56M51a53l18ý 1572318651870

Ano, myšleno to bylo tak, že se to uživatelům vyplácí. Státu se to nevyplácí, ale vzhledem k obrovským příjmům z ropy si to může dovolit.

+2/0
8.2.2017 16:33

P12e91t81r 64N28e55c28h73a86n22i39c75k26ý 7673726938730

Norsku vládnou zelený socialisti z nejbohatších čtvrtí. Jejich vidina světa je naprosto odtržená od reality běžného občana. Oni prostě prosazují elektromobily, protože to v Oslo je eko a jsou jim skutečné potřeby lidi ukradené

+3/0
8.2.2017 22:38

T35o11m77á94š 73L17u22d14v41í81k 1220407594382

Většinu nákladů na moderní auto tvoří daně. Jelikož auta na baterie nejsou efektivní budou muset platit vyšší daně na ujetý km než současná auta aby se vybrala na daních stejná částka. Krásná budoucnost nás čeká.

0/0
8.2.2017 14:07

V85l39a22d38i17s27l62a44v 93B62u15r69y13š30e26k 1179872777584

aby se vybrala stejná částka na daních budou muset polatníci platit stejnou částku jako platí teď, takže se pro ně vlastně nic nezmění, taky ani nemůže, kde by se bralo na důchody atd

0/0
8.2.2017 16:51

R43o31b30i86n 91Ž38i83ž68k59a 2858724166426

Ale jinak je Norsko krásným příkladem toho, jak můžete žít z třešníček sesbíraných z celého světa (a nemyslím to nutně jako kritiku, pro občany země je to jen dobře).

Petrodolary dělají mimo norskou pevninu a mohou tak financovat domácí ekologii a nakupovat a dovážet vše, co potřebují a to bez obětí (tedy norských, všude jinde se ta ropa pálí a dětská práce bují o 106) . I kdyby neměli bonus ve formě vhodné geografie pro hydroenergetiku, příliš by se nezměnilo.

Vůbec nemám problém s tím, že z toho ta země profituje. Ale kázat o ekologii či nutit jejich systém komukoliv dalšímu by bylo maximálně pokrytecké.

+5/0
8.2.2017 12:04

P36a82v53e45l 14M38a64t76o20u90š17e25k 5880137148914

Poloha každé země má své přednosti a nedostatky. To, že mnoho zemí těchto předností nedokáže využít, není problém zemí, které to dokáží. Nám např. vždy vštěpovali do hlav, jak máme výhodnou polohu uprostřed Evropy na křižovatce obchodních stezek. Proč jsme této své přednosti dávno nevyužili a nevybudovali tady síť perfektních tranzitních železnic s překládkovými terminály, které by nám záviděl celý svět? Vždyť si poloha naší země o něco takového přímo říká! Každá taková investice v dlouhodobém horizontu vede k obrovským úsporám. Jenže to by někdo kompetentní musel uvažovat v horizontu alespoň let, lépe desetiletí, a nikoli týdnů a zdejší ekonomika by nesměla být postavena čistě na spotřebě všeho a na výrobě a odbytu benzínových aut.

+3/0
8.2.2017 13:29

R86o34b92i43n 81Ž26i17ž64k52a 2298104326576

No křížovatka obchodních stezek byla super ve chvíli, kdy bylo cestování o*eb a obchodníkovi se vyplatilo to nechat na půl cesty za nižší prachy než to cpát až k druhému moři. Rozdíl šel do kapsy tomu uprostřed.

Teď by perfektní spojení zajistilo jen to, že přes nás náklady jen prosviští - což nemusí být nutně špatně, pokud si to necháme zaplatit . Logistické terminály jsou ale žrouty prostoru (stačí se podívat, jaký je problém s liniovými stavbami) a negenerují vysokou přidanou hodnotu - je to low tech byznys. Smysl by měly služby - kongresová centra, hotely, prostě byznysový support. Tím ale neříkám, že minimálně v případě toho spojení nesouhlasím. Je opravdu nesmysl, aby se Berlín - Vídeň nejezdilo přes Prahu.

Naše ekonomika není založená na spotřebě, ale na exportu a tam si vedeme docela dobře - v indexu komplexity exportu (tedy množství produktů z různých odvětví, které jsou od nás ochotní lidi odebírat za hranicemi) jsme snad šestí až devátí na světě a kromě Švýcarska nejmenší stát v desítce.

Dneska vydělává znalostní ekonomika (farmacie, IT) a high tech průmysl a i když se vám to nelíbí, i ta auta. A pro to není potřeba v podstatě nic kromě lidí a příznivého ekonomického prostředí (tedy žádný EET a kontrolní hlášení a podobný zbytečný opruz)

+2/0
8.2.2017 22:30

R13o57b30i56n 72Ž42i29ž76k80a 2138594226816

No ještě aby to tam neboomilo, když se tam nejrůznější dotace a úlevy na koupi elektroauta vyšplhají na cenu čtyř až šesti Fabií (koupenejch v Norsku):-D

+2/0
8.2.2017 11:29

P32ř40e22m70y13s34l 79H76r71o61m79a71d60a 2204746878911

500 kg olověná baterie = cca 180 kg li-on baterie !! až to přestane ČEZ blokovat, ta se půjde na polovinu !!

0/−3
8.2.2017 11:23

M83i38c42h28a17l 42T86o68m26i69n83s24k16ý 9301425307984

Do 180kg nejvyspělejší litiové baterie od Tesly se vejde stejná efektivní energie jako do 7 litrové nádrže benzínu.:-/Rv

Výpočet v odkaze viz níže.

+2/0
8.2.2017 11:49

M92i76r52e80k 26G74a51j80e40r 5951496839210

Pane Michale, ta tabulka neobsahuje spravny vypocet. Elektrina, kterou auto veze v bateriich, nic nevazi. Kdyz pripocitavate hmotnost baterie, tak musite take na druhe strane pripocitat hmotnost nadrze, palivoveho cerpadla, rozdil hmotnosti mezi motory a motorem s prevodovkou a vlastne hmotnost celeho auta. Tesla je tezka take kvuli sve velikosti. Baterie tvori sice velkou cast, ale ten vypocet opravdu nemuzete delat tak zjednodusene.

0/0
8.2.2017 16:00

M31a54r88e87k 29M30a79l62ý 1242968351120

Rozdíl v hmotnosti VW Golf a e-Golf je zhruba 250kg ve prospěch klasického benziňáku, je lehčí.

Tesla S je jednoznačně těžká kvůli 540kg baterií, které sebou musí tahat, konkrétně ta varianta 85kWh. Srovnatelná auta stejné třídy jsou lehčí.

+2/0
8.2.2017 16:40

M85i64r95e61k 65G40a46j50e60r 5271976459210

Ja myslim, ze je predevsim rec o elektrickych autech, ktere se muzou masove rozsirit a ne o luxusni střele. Takze spis prichazi v uvahu neco jako Tesla Model 3, 55kW. Takove auto nebude mit s vahou problem. Ostatne, proc by vaha mela byt nejakym podstatnym kriteriem pro zakaznika? Doposud nikdy nebyla, snad jen jsem slysel argumenty, ze lidi chteji bezpecnejsi auta a tezsi auta znamenaji vetsi bezpecnost pri kolizi dvou aut a nekdy i pri kolizi s mensim stromem.

0/0
9.2.2017 1:42

M67a63r89e46k 76M46a46l84ý 1152478391350

Já jen reagoval na to, že EV jsou prostě z principu těžší než klasická auta. To je fakt a to nikdo neokecá, u toho Golfu např. 250kg. Že je lepší, když je auto lehčí, to je taky fakt. Jinak by se automobilky nesnažily dělat auta spíš lehčí než těžší - v poslední době je to vidět na mezigeneračním "hubnutí" spousty modelů. Lehčí auto má lepší jízdní vlastnosti, lépe brzdí a akceleruje.

0/0
9.2.2017 8:06

M28i11r21e49k 46G77a78j26e78r 5401206559290

A dostavame se k jadru veci. Krome ceny a jineho, zajimaji kupujiciho jizdni vlastnosti, nikoliv zrovna hmotnost. Ucinnejsi brzdy lze dodat, projevi se to v cene. Zrychleni neni neprimo umerne hmotnosti. Proto kdyz kupuju auto, zajimam se o zrychleni, spise nez o kW nebo hmotnost. A ten nejpodstatnejsi priklad: hybridni verze prakticky vzdy zvysuje hmotnost vozu, ale zaroven hodne zlepsuje akceleraci, zejmena pri rozjezdu. Automobilky se snazi hmotnost snizit predevsim kvuli cene, protoze pak staci slabsi motory na stejnou akceleraci.

0/0
9.2.2017 20:12

M74a64r12e42k 59M14a55l53ý 1752618661890

Ano. Lehčí auto má lepší jízdní vlastnosti, menší setrvačnou sílu např. při zatáčení. Může mít na dosažení stejné dynamiky méně výkonný motor a tím pádem úspornější (i levnější na údržbu), může mít menší/levnější brzdy, co se budou i méně sjíždět (protože lehčí auto) a to se pak projeví na nákladech na servis - bude levnější. A toto jsou věci, které uživatele zajímají (jízdní vlastnosti a náklady na provoz) a právě na ně má velký vliv hmotnost vozu.

0/0
9.2.2017 21:29

M26i47c59h88a27l 80T26o66m36i46n39s35k11ý 9241495297284

Jináč Tesla jezdí na půltunovou lithivou baterii - ne olověnou.

+2/0
8.2.2017 11:50

M42a36r52e43k 27M12a81l44ý 1512548431820

Přesně tak, kapacita 85kWh, dojezd kolem 400km a hmotnost 540kg! A to se ještě dělá verze 90kWh a 100kWh.

0/0
8.2.2017 13:57

J81i51ř49í 53K59o29c39u29r37e60k 6595924875928

Tak si vezmeme srovnatelné auto. Audi A6. Délka 4,93 metru je téměř stejná, jen o 4 cm kratší než Tesla S 70D (2090 kg). To by byla kastle.

Teď ještě motor. Tesla S 70D má 235 kW. Takže s motorem 3,0 V6 ta Audina váží 1825 kg. Což je rozdíl asi 15 %

0/0
8.2.2017 22:24

M37a35r76e41k 44M64a36l34ý 1432348231550

Tesla model S má pohotovostní hmotnost 1961 - 2239 kg podle použitých akumulátorů a pohonu.

BMW řady 5 má pohotovostní hmotnost 1625 - 1830 dle motorizace.

To je rozdíl zhruba 300-400 kg, to není vůbec málo. A u té Audi a i u Mercedesu to bude podobně. Myslíte, že proč by se jinak automobilky snažily dělat auta spíš lehčí?

BMW řady 5 má pohotovostní hmotnost 1625 - 1830 dle motorizace.

Prostě Tesla je kvůli baterkám citelně těžší než porovnatelná auta. Stejně tak e-Golf, Leaf a ostatní. To je prostě fakt.

+1/0
8.2.2017 22:41

V97á45c77l54a74v 35K81o82p53t94a 4884803502

na 500kg olověnou baterii byste v rodinném autě daleko nedojel, to je tak na mini auto. Také přeceňujete světový vliv ČEZu. Podle vašich příspěvků asi technické vzdělání nemáte, možná tak večerní universitu hnutí duha...

+2/0
8.2.2017 13:40
Foto

P93a19v10e90l 80J76o58s54e34f 73A55b66e20r19l78e 4567563176256

Protože stát z elektromobilu nic nemá (SD a DPH z PHM), prostě jednoduše místo dálničních známek zavede elektronické mýto jako u kamionů a budeme platit za ujeté km - všechny, ne jen po dálnici. Jen otázka času....

+1/0
8.2.2017 10:53

M39i13c31h93a50l 82T85o33m21i15n48s42k45ý 9951895497544

Elektromobily jsou absolutní ekologická katastrofa ! 300 milionů osobních aut v evropě. Výtěžnost lithia je asi 1 procento z lithiové rudy. 0,050kg lithia krát 300 milionů * 1000 = 15 milionů tun vytěžené a kyselinou vyluhované lithiové rudy !! Ta se získává extrakci pomocí kyseliny. Absolutní ekologická katastrofa ve třetím světě.

A uživatele elektromobilu hřeje u srdce jak nejsou ekologicky

A jak se to vyplatí zde: https://goo.gl/Oh53zI

+14/−4
8.2.2017 10:22

M36i43c62h56a64l 10T73o70m31i86n64s25k12ý 9361965867734

Přitom klesá jejich kapacita a musí se 1x za 5let recyklovat. Opravdu nic moc ekologického.

+3/−3
8.2.2017 10:24

M50a47r72t25i58n 18K94a53r47á49s85e41k 9198703298688

Zajimave, ze si toho zatim nevsimli soucasni vlastnici EV, ze po 5 letech je musi zrecyklovat...

0/0
8.2.2017 14:28

L34a30d23i54s68l74a12v 57S32t28e94h30l18í18k 6771509545

Vsimli. Na internetu je spousta informaci o poklesu kapacity. Hlavne se resil Leaf.

+1/0
8.2.2017 16:02

M71a55r52t76i38n 76B34a67r12t26e59k 5867391221263

Baterie od Tesly má záruku na 80 procent původní kapacity na 8 let, ale prakticky by neměla klesnou pod tuto hranici ani za 10 let.

0/0
8.2.2017 18:21

M45a55r77t16i83n 42B14a74r44t25e92k 5397221731453

Tohle jsem vám už vyvracel a vy to tvrdíte znovu. Otázka tedy zní proč cíleně lžete. Mě už se to vyvracet znovu nechce.

0/0
8.2.2017 18:20

M38a71r44t86i46n 25K76a91r94á52s87e85k 9658583518698

Jojo, a benzinove motory se musi co 2 roky (po uplnynuti zaruky) menit, a u dieselu kupujete kazdy rok nove turbo a filtr pevnych castic ....

0/0
9.2.2017 9:08

M91i16l78a84n 61V39o71l66e21k 5669803176609

Doufám tedy, že nepoužíváte žádné lithiové články (ani ty nenabíjející).

+2/−3
8.2.2017 10:40

M45i47c22h92a66l 86T87o51m52i74n10s68k62ý 9821625947554

Něco jiného je používat malinký článek do mobilu provozovaný šetrně za pokojové teploty a tak s dlouhou životností a něco jiného je provozovat půltunový akumulátor provozovaný v teplotách -35C až 100C a tak s velmi malou životností.

+3/−3
8.2.2017 10:43

P48ř25e92m55y10s33l 43H88r82o97m98a77d74a 2794446688411

cancáte nesmysle ;-D půl tuny ;-D v autě ;-D

Kdyby to nefungovalo, tak v Norsku těch aut nebude jezdit takové množství;-)

+1/−7
8.2.2017 10:50

M58a15r75e91k 97M70a62l27ý 1492418771260

Lidi se chovají ekonomicky, nic víc za tím nehledejte. Prostě spalovák je tak brutálně zdaněn, že EV vychází třeba na půlku nebo třičtvrtě ceny. A ti lidi se tím pádem obrazně řečeno museli přeorientovat na EV a přizpůsobit se jim. Takže asi tak...

Protože ve zbytku Evropy je situace diametrálně odlišná, EV tady prakticky nejezdí.

+2/0
8.2.2017 10:53

P98ř56e18m70y64s28l 64H24r15o44m23a78d14a 2834876888731

takové daně a dotace, to není pravda !

0/−3
8.2.2017 11:23

M77a93r65e98k 31M33a57l29ý 1632508541390

Co není pravda? Vysoké zdanění spalováků a žádné zdanění EV v Norsku? To pravda je a je to jediný důvod, proč těch aut tam tolik jezdí.

Podobně to fungovalo tuším v Dánsku. Mají tam velké zdanění aut obecně, ale EV byly zvýhodněny. Do konce roku ale toto zvýhodnění skončilo a co myslíte, že se stalo? O EV je od té doby minimální zájem, v porovnání s dobou předtím - kdy byly zvýhodněny.

Takže všechno je to o ekonomice, o ceně, lidi se prostě chovají ekonomicky. Pokud EV není nijak výrazněji zvýhodněn, tak dnes nemůže plnohodnotně konkurovat spalováku. To je ostatně vidět na prodejích v těch státech, kde to zvýhodnění není, nebo je malé, nepodstatné.

+3/0
8.2.2017 11:34

M37i60c90h64a71l 83T51o90m17i19n60s79k53ý 9361235907954

Půl tuny opravdu váží akumulátory elektromobilů.

S dotacema a bez placení daní, funguje všechno.

+4/−1
8.2.2017 10:53

P87ř24e81m73y53s71l 46H22r26o76m32a59d50a 2114776208841

opravdu neváží;-);-)

0/−9
8.2.2017 11:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.