- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Být mladý a umět řemeslo, prchám za čáru!
Chytrý řemeslník je OSVČ, chytřejší odsud prchá za čáru!
Na to že nových řemeslníků přibývá méně než těch starých ubývá jwe fakt třeba analýza, nejlíp za nějaký milionek S dnešním stavem jsem se coby řemeslník Osvč , který by mohl mladého eléva zaměstnat, byť nerad smířil , protože je mi jasné , že proces výuky a výcviku trvá několik let. A taky je mi jasné , že problém je jak v koncepci školství posledních cca 20 let a taky ve společnosti , kdy je člověk manuálně činný občanem 2.kategorie. Ale žádné strachy do budoucna- pokud mi bude zdraví sloužit mám reálnou naději , že u mě budou jako u "prducha" škemrat dnešní "-logové" , Mgr. , Bc. a Dr. A pak budu já na koni a oni ta 2. až 3.kategorie , navíc mi to svým způsobem vyřeší i solidní důchodové zabezpečení
Vychovávejte ve školách lidi, kteří budou umět samostatně a analyticky myslet, hledat informace a umět je využívat a myslím, že vše ostatní může přijít skoro samo. Přijdou nové obory - namísto obraběčů 3D tiskaři například, bude třeba umět pracovat s rozšířenou realitou, ale netvrdím, že řemeslná práce, hlavně třeba umělecká, nebude třeba.
Tekoucí odpad se spraví sám. Kachličky se nalepí také samy. Auto se opraví také samo..... píšete nesmysly. Dům se postaví také sám.
Řemeslný obor má velkou nevýhodu, že je pouze jednostranně zaměřen. Takže ten, který to řemeslo nedělá, tak je mu vyučení k ničemu. Když má někdo maturitu v jakémkoliv oboru, tak má mnohem se může ucházet o mnoho více míst. A sranda je ta, že o mistrovské zkoušce se začalo mluvit už před minulými parlamentními volbami a za tu dobu tady není ani mistrovská zkouška a ano možnost,aby se po ní lidé bez maturity hlásili na VŠ, kde by studovali pouze obor v podbném zaměření.
Dětí se v letech 1995 až 2001 rodilo méně než polovina ve srovnání s druhou polovinou 70-tých let (jen na území ČR). Takže to ještě 4 až 5 let potrvá, než začne absolventů SŠ (a uchazečů o VŠ) přibývat. Když je v populačním ročníku 89 000 lidí a na SŠ s maturitou je pro ně "nachystáno" přes 120 000 míst a na VŠ kolem 100 000 (ještě, že někteří dělají první ročník 2 až 3 krát) míst, jaký asi bude zájem o učňovské obory?
Návrhy :
1) Nepřipouštět vznik dalších středních a vysokých škol.
2) Ty dosavadní neplatit podle počtu studentů, ale podle toho kolik lidí si pak najde práci (+ prémie, pokud absolventi více vydělávají). (Zde by existovaly výjimky pro některé obory, např. astronomie, egyptologie... (tam by se výrazně omezil počet studentů, ale velice by se zvýšila jejich kvalita) a VŠ obdobných typů by nebyly proti dnešku kráceny.
3) U VŠ, omezit snahu publikovat za každou cenu a sbírat body v RIVu, ale snažit se o to, aby výsledky vědy byly k něčemu. Klidně ať někdo 10 let nepublikuje ani čárku, když dobře učí, a klidně ať někdo jiný jen publikuje a má patenty, vynálezy... (a téměř nemusí být zatěžován výukou).
CELKOVĚ : Snížit počty studentů a (tím) zvýšit jejich kvalitu. To by se ovšem SŠ a VŠ nesměly přetahovat o každého studenta a bát se ho nechat propadnout u zkoušky (= přijdou o peníze).
Když se studenti přišli k nám podívat na náš obor, který jsem studoval, říkal jsem jim, že pokud jsou tady jen kvůli titulu, tak jsou tady špatně. Ten si můžou obstarat jinde.
Tlačit na kvalitu studijních výsledků by asi chtěli všichni. Jenže škola je závislá na financích a ty také chtějí všichni.
Na to musí být analýza? Abychom zjistili, že čtyřkaři chodí na střední školy s maturitou (školy k ničemu) a pak jsou rádi, že sedí někde u pokladny. To by si měli spíš rozmyslet rodiče, ti nejlépe vědí, jestli jejich dítě má na to sedět někde v kanceláři či je lepší dát ho na učební obor.
Pokud nemá vztah k řemeslnu, tak je ho přece zbytečné dávat do vyučení.
Asi není lákavé být řemeslníkem. Někde je chyba.
Zatím je pořád za řemeslo málo peněz, i když Vám budou tvrdit, že to tak není. Ano, pokud má řemeslník zákazníky, je známý svou prací a je zdatný v účetnictví, pak si vydělá (kolik jich takových bude mezi dnešními učni, kteří mají pomalu potíže se čtením a psaním, nemluvě o matematice a takoví si někdy "nějak" dodělají maturitu a skončí na VŠ).
Jako zaměstnanec si řemeslník moc nevydělá.
Pořád málo, neustále to kolem sebe vidí asi snad každý, ať už zaměstnavatel nebo ten, co shání DOBRÉHO řemeslníka...
Bohužel každý chce být managerem...
Přitom může být řemeslo často lepší obživou než dělat s maturitou(někdy už i s VŠ vzděláním) za 15 hrubého otroka.
Tahle země potřebuje také více absolventů technických oborů na VŠ...
Trochu opravím "dobrých" absolventů technických oborů. Jsem rád, že se živím jako OSVČ a na VŠ učím jen 2h (hlavně pro udržení kontaktů a pár studentům které to baví). Před 20-ti lety jsem byl zaměstnán na VŠ na plný úvazek (ruku mi k profesuře podal ještě Husák) a mohu srovnávat. To co tam chodí teď, by kdysi neudělo "prumku" u některých se divím, že jim na ZŠ dali vysvědčení z 9. třídy. Existují výjimky, ale je jich čím dál tím méně.