Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lednové ceny rostly o 2,2 procenta, nejvíc stály provoz auta a jídlo

Meziroční inflace v lednu zrychlila růst na 2,2 procenta z prosincových dvou procent. Cenová hladina se zvýšila především u pohonných hmot a potravin. Proti prosinci vzrostly spotřebitelské ceny o 0,8 procenta, informoval Český statistický úřad.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P47e68t82r 33P89o54s13p84í76š14i70l 4728624546106

Jestli měsíčně skoro o procento, tak to máme ročně o 10- 12%. Tak to je skvělé, už jsem klidný. Bravo ČNB a vládo.

+2/0
12.2.2017 12:54

T65o52m52á61š 38B70a81u87e97r 5686163710269

Tudíž již není žádný důvod, aby nikým nezvolená parta kamarádů-diletantů z ČNB nadále znehodnocovala korunu, a ve prospěch zahraničních vlastníků firem v ČR zlevňovat cenu práce a prodražovat dovozové zboží. Ta sranda už stála více než bilión Kč.;-O

+2/−1
10.2.2017 20:26

M77i13l84a48n 97C21a55i96s 2907796593372

tak vezmu třeba mého strejdu, před 10 lety bral 15 táců, ted bere 17 táců, zboží za 10 let podražilo o 50%, něco dokonce o 100%,

+2/−2
10.2.2017 14:12

J88o42s38e32f 76K56o15p96e80c29k64y 9664212565

Zbozi za 10 let podrazilo o 50-100%? ;-)

0/0
10.2.2017 17:14

T78o19m97á10š 44B90a85u95e23r 5606353670879

stačí třeba máslo, i to Polské stálo před rokem 25 Kč, nyní je již za ,,výhodnou cenu" 40 Kč. A takových příkladů se najdou stovky;-O

+3/0
10.2.2017 20:28

M23a55r87e20k 54M61a80l77ý 1422918551690

Tady máte vývoj inflace od r. 1994:

https://www.czso.cz/csu/czso/2-inflace_1994_

Pokud chci zjistit, jak "podražilo zboží za posledních 10 let", nebo li míru inflace za posledních 10 let, tak z těch dílčích meziročních inflací mi vyjde, že za posledních 10 let je to cca. 21% (2006-2016). To znamená, nikoliv o 50-100 procent.

Pokud tedy strejda pana Caise bral tehdy 15.000, tak teď by musel brát cca. 18.150 KČ, aby byl na stejné životní úrovni. Tak, ekonomika jede, možná kdyby si požádal, tak mu přidají.

0/0
10.2.2017 21:16

M45a38r24e21k 79M31a65l83ý 1412988981270

Hm... tak na základě nějakého "strejdy" dělat závěry... no, nevím.

0/−1
10.2.2017 17:53

J80i81ř58í 92V97i55n41k19l26e30r 1471197660729

A co na to tiskaři ? Inflace je pro tiskaře stále nízká? Stále se musí znehodnocovat domácí měna a střadatelé;-D. Hranice bilionů už padla?

0/0
10.2.2017 12:15

M75i55l65a93n 96C40a64i17s 2877316493672

papíru je dost tak co...lol

+1/0
10.2.2017 12:16

T97o49m55á45š 32B39a24u88e21r 5376793980299

Hranice biliónu ,,přitisknutých" Kč byla prolomena už v prosinci.

0/0
10.2.2017 20:29

M49i93l98a38n 36C21a92i72s 2697646913182

a ČNB stále oslabuje korunku a tiskne papírky , lidi sotva vycházejí z platy a v ČNB se všude válí miliardy, tenhle finanční systém v životě nepochopim...vyhovuje hlavně boháčům, ale to jiné nebude......

+2/−4
10.2.2017 12:07

J84i43ř14í 30K50ü26h50r 2140756160726

Kdo sotva vychází z platy?

0/−1
10.2.2017 12:43

M20a76r74e12k 86M37a58l86ý 1442388241970

Ve svém okolí neznám nikoho, kdo by měl problém vyjít s penězi. Pokud je to váš případ, hledal bych na vašem místě chybu u sebe.

0/0
10.2.2017 12:45

M21a25r23t88i92n 22K56a14r75á84s79e39k 9308383548178

To zas ja znam takovych lidi par, paradoxne vsichni maji nadprumerne vydelky....

0/0
10.2.2017 15:59

M17a38r82e77k 45M27a92l64ý 1252438271700

Žeby problém na výdajové stránce? :-)

0/0
10.2.2017 16:37

T82o37m42á31š 50B15a88u31e39r 5116373240829

Přijde na to, co je vaše okolí. Tudíž je vaše konstatování subjektivní a nemá žádnou vypovídací schopnost;-D

0/0
10.2.2017 20:30

M92a26r15e10k 89M31a56l16ý 1302418371310

Jistě že je subjektivní, stejně jako tvrzení pana Caise, na které jsem tím reagoval ;-D

"...lidi sotva vycházejí z platy..."

0/0
10.2.2017 21:07

M84a25r42e78k 94M94a37l96ý 1222858151110

Jé, pardon, to měla být, samozřejmě, reakce na pana Caisa :-)

0/0
10.2.2017 12:45

M52i95l98a87n 49C27a84i98s 2807506303442

střední třída má co dělat, bez dluhů už prakticky nenajdete rodinku

+1/−1
10.2.2017 14:13

M98a48r19e42k 37M49a35l31ý 1222888221820

Jasně, přísně vzato každý kdo má hypotéku, má dluh. Ale to automaticky neznamená, že "sotva vychází".

0/0
10.2.2017 16:37

D14a16g95m31a41r 29P54á95t14k29o94v87á 5778592169411

Lidé žijící v oblastech s nízkou kupní sílou, např. na Karlovarsku, Bruntálsku, Olomoucku a jinde. Dle Gfk je v Praze kupní síla ve výši 131,3 % českého průměru a v Bruntále jen 82 % průměru. Ten rozdíl je obrovský.

0/0
10.2.2017 23:11

M90i20l46a84n 43C91a58i60s 2957886863782

no , tady je to přidání na platech, o co se přidá o to se přijde v obchodech, takže stále jsou lidé na svém už 20 let, stále si můžou koupit a dovolit to samé

+1/0
10.2.2017 12:05

M58a64r74t31i83n 19K74o65l22á77ř 1125594189115

tyto údaje nejsou pravdivé...platy rostly v minulých letech kdy inflace byla nulová. Platy rostou o cca 4,5% meziročně, inflace meziroční je 2,2

+1/−4
10.2.2017 12:08

M88i13l43a89n 46C48a70i75s 2247796973122

nevím jaké platy kde rostly v krizi, možná tak exekutorské

0/0
10.2.2017 12:15

M46a28r72e14k 72M80a33l64ý 1192348691400

Krize už tu pár let není, od té doby platy rostou, jak průměr, tak i medián - ten dokonce v poslední době víc. A rostou o víc než inflace, takže lidi si za své výplaty mohou koupit víc. Co na tom nechápete?

0/0
10.2.2017 12:42

D22a56g75m96a66r 34P96á67t82k83o82v56á 5708912549951

Kdybyste měl pravdu, kupní síla obyvatelstva by rostla rychleji, než se děje.

Je dobře, že se zvýšil medián, ale vzhledem k tomu, že u méně příjmových skupin jsou podíl výdajů na potraviny a bydlení vyšší, než u těch bohatších, má na ně zdražení potravin, nákladů na bydlení a dopravu větší dopad, než pro ty vysoko příjmové skupiny. Na průměr nedosáhne 70 % pracujícího obyvatelstva. K tomu si připočítejte důchodce a dostanete se na cca 80 % lidí, kteří budou mít kvůli zdražení potravin, bydlení, dopravy a energií hlouběji do kapsy.

+1/0
10.2.2017 13:06

M19a92r98e17k 13M21a72l29ý 1932158971850

A jak roste kupní síla a jak by tedy podle vás měla růst?

Právě fakt, že se medián zvýšil víc než průměr nám říká to, že právě u nízkopřímovějších lidí byl ten nárust mzdy vyšší než u ostatních.

0/0
10.2.2017 13:10

D36a77g33m92a19r 29P16á36t24k98o27v23á 5728142779451

Procenticky ano, nominálně ne.

Nesmíte zapomínat na to, že průměrné mzdy i medián jsou uváděny v hrubém a utrácíme to, co máme v čistém. Reálný nárůst hrubých mezd neznamená, že roste i kupní síla.

0/0
10.2.2017 16:01

M87a30r25e19k 40M20a22l92ý 1602468231490

Reálný nárust hrubé mzdy znamená i reálný nárust čisté mzdy. A pokud je tento nárust vyšší než inflace (a v posledním roce byl výrazně), tak to znamená i nárust kupní síly.

0/0
10.2.2017 16:39

D72a84g92m15a12r 62P83á96t56k78o47v98á 5458752349821

Když si zadáte do kalkulačky mediánovou mzdu s 1 dítětem, tak meziroční nárůst k 3.Q.2016 dělá v hrubém 996 Kč a v čistém 676 Kč. 676 Kč je ke vztahu k čisté mzdě navýšení o 3,48 %, ale k hrubé mzdě pouhých 2,87 %.

Dle ČSÚ došlo k meziročnímu růstu cen v dopravě o 11,6 %, meníček o 6,8 %, potravin o 3,3 %, bydlení 2,1 % - viz https://www.czso.cz/csu/czso/cri/indexy-spotrebitelskych-cen-inflace-leden-2017. Co navíc z výplaty zbude? Podle mě nic.

A co přes 2 miliónů důchodců, kterým se důchody zvýšily o cca 2,5 %? I cena léků se zvedla o 2,7 %, což je více, než navýšené důchody. K tomu jídlo, bydlení a energie ..... Jak se kupní síla zvedne jim?

0/0
10.2.2017 17:43

M78a98r88e88k 48M67a50l58ý 1262768691260

Ale tak je samozřejmě jasné, že někomu se životní úroveň zvýšila a nekomu ne. Já tady mluvím o trendu a o průměru a tam je to jasné, jak už jsem psal. Záleží jaké má kdo výdaje (jejich struktura).

Myslím, že každému je jasné, že pokud se zvedá průměrná mzda, že to neznamená, že se zvedá každému. To samé inflace. Důležité je, že se tak průměrně děje a to je dobrý trend. Chcete snad, aby se zvyšovala kupní síla každému stejně? To přeci nejde :-)

0/0
10.2.2017 17:50

D46a23g80m25a68r 69P22á74t36k41o30v66á 5118252609901

Jde o to, jak zavádějící je pojem průměr u průměrné mzdy! Průměrný plat nemá průměrný člověk. Ten má medián a proto je objektivnější pracovat s mediánem a ne s průměrem. Když začnete uvažovat o průměrném člověku a ne o průměrné mzdě, zjistíte, že není vše tak růžové, jak se nám media snaží vsugerovat. Trend se má vztahovat na průměrného člověka, ne na 20 % obyvatelstva. Těch 20 % trend nedělá.

Stejně je třeba si uvědomit, že na růst mezd i kupní síly má vliv hrubý domácí důchod (tedy to, co zůstane doma), ne HDP. Jak říká Doc. Švihlíková, část koláče, který doma upečeme, sní někdo jiný.

Index kupní síly ve srovnání s Evropou ve srovnání s Evropou klesl z 58,7 % v r. 2011 na 56,8 % v roce 2016. Nějak nám to dohánění nejde a důvodem je odliv peněz, kterých se pak nedostává na platy a investice. To za dobrý trend nepovažuji.

0/−1
10.2.2017 21:43

M73a45r71e41k 73M45a67l76ý 1672238591820

"Kupní síla obyvatel Česka po tříleté stagnaci roste a je nejvyšší za posledních deset let. "

Zdroj:

http://www.investicniweb.cz/zpravy-z-trhu/2016/11/21/gfk-kupni-sila-cechu-roste-vyssi-ale-maji-slovaci-ci-litevci/

0/0
10.2.2017 21:48

D46a34g63m53a46r 16P37á39t41k33o27v29á 5178642699131

Mám odkaz přímo z Gfk a tam se píše: "...v roce 2011 byl ve srovnání s Evropou index kupní síly České republiky například mírně vyšší než v roce 2016 (58,7% vs. 56,8%).

http://www.gfk.com/cz/insights/press-release/celkovy-objem-kupni-sily-obyvatel-ceske-republiky-je-nejvyssi-za-poslednich-10-let/

Jedná se o procentické vyjádření, ne o nominální. Máme se o něco málo lépe, ale v Evropě se kupní síla zvyšuje rychleji. Proto jsem psala, že nám to dohánění nejde.

Když si otevřete odkaz z článku s adresou: http://www.gfk.com/fileadmin/user_upload/country_one_pager/CZ/documents/2016/161121_GfK_TZ_Kupni_sila_czfin.pdf

Najdete nejen graf, jak nominálně rostla kupní síla v posledních letech, ale i mapku s vyznačením vývoje indexu kupní síly. Jinak bude kupní sílu hodnotit Pražák, kde index rostl a jinak třeba já, která pocházím ze zlínského regionu, kde index kupní síly klesá.

0/0
10.2.2017 22:59

M71a56r68e80k 65M35a96l35ý 1132338531150

Ano, to je "zrada" toho průměru. Někdo si polepší víc, někdo míň a někdo si může i pohoršit. To je snad jasné.

0/0
11.2.2017 9:08

D48a44g57m90a11r 98P25á53t94k94o12v57á 5778532629441

Jasné to je. Jen jsem na interpretaci některých věcí háklivější.

Jsem důchodce a silně vnímám, jak se poslední měsíce zdražuje. Kupuji hodně zeleniny a tam je situace šílená. Když chci vyjít z důchodu, musím se uskromnit, i když mám důchod nadprůměrný. O to více soucítím s nízkopříjmovými skupinami obyvatel. Vždyť mezi ně dnes sama patřím. Naštěstí mám vlastní bydlení a nějaké rezervy, ale každý to štěstí nemá.

0/0
11.2.2017 10:21

M13a48r23e53k 38M12a17l63ý 1502128241650

Ale ano, rozumím, taky mám tchýni v důchodu a je na tom asi podobně. Stravuje se zdravě, ale skromně, kupuje většinou v akci. Naštěstí má taky vyřešené bydlení, občas ji někam vezmeme, zaplatíme ji dovolenou nebo lázně, atd. Já se na důchod už teď připravuji, i když je daleko,ale nechci být chudý důchodce, to mě děsí.

0/0
11.2.2017 17:22

M68a38r55e21k 13M13a84l36ý 1832828711250

A ještě doplním, když píšete o mediánu... ano, správně píšete, že ten je podstatnější.A právě ten v posledním roce (jestli se nepletu) rostl rychleji než průměr! Co to znamená asi nemusím psát...

0/0
10.2.2017 21:53

D62a70g87m28a61r 72P77á18t56k53o71v68á 5298152919931

O tom jsem již psala a uvedla příklad. Nominálně v Kč narostly mediánové mzdy méně, ale za jednotku zboží a služby stejné kvality zaplatí stejně jako ten s průměrným příjmem. Takže si té jednotky může koupit méně a musí se omezit více, než ten s průměrným příjmem, i když procenticky dostal více. Co je na tom k nepochopení?

0/0
10.2.2017 23:04

M15a54r83e46k 57M22a38l39ý 1362738111660

Samozřejmě, že když má někdo podprůměrný plat a vzroste mu o 5 procent, tak na tom bude absolutně hůře než ten, kdo bral dvojnásobek průměru a vzroste mu o řekněme 4 procenta. To je jednoduchá matematika, jinak to ani být nemůže. Přeci když o určité procento vzroste průměr, tak to je proto, že o cca. stejné procento (+-) rostl plat všem. A z toho plyne, že těm nízkopříjmovým absolutně méně a těm s vyšším příjmem více. To je ale přeci naprosto normální, přirozené, nebo ne?

Chtěl jsem jenom říct, že medián rostl procentuálně víc než průměr, z čeho se dá usoudt, že nízkopříjmové skupiny si polepšili procentuálně víc než ti s vyšším příjmem. Nerozevírají se nůžky mezi chudšími a bohatšímu skupinami zaměstnanců, což je dobře. Tede, přidávalo se víc těm, co to víc potřebují, těm co mají nižší platy. O kolik a jestli je to dost a jestli se budou mít podstatně lépe...toje otázka, ale přidáno jim bylo víc než průměr a to je dobře.

0/0
11.2.2017 9:15

D49a59g58m76a63r 39P81á23t49k45o75v32á 5498502869591

To ano, ale nůžky KUPNÍ SÍLY obyvatelstva se přesto otevírají. To je to, o co mi od počátku naší diskuze šlo. Jestli jeden dostane přidáno 600 Kč a druhý 900 Kč, tak si toho zdraženého zboží může víc koupit ten, co mu přidali 900 Kč, i když to bylo menší procento z výplaty.

0/0
11.2.2017 10:12

K81a12m49i44l 82S78e43d88l77á26č40e26k 1226749886321

Pokud chcete mermomocí porovnávat kupní sílu absolutním rozdílem, tak ano.

Obvykle, pokud se hovoří o nůžkách v kupní síle, tak se tím myslí nějaký POMĚR, a ten se snížil.

Stačí se zamyslet nad tím, že kdyby to tak pokračovalo a každý rok se medián zvýšil procentuálně více než průměr, tak se jednoho dne prakticky vyrovnají.

0/0
11.2.2017 10:54

D46a14g17m88a13r 21P19á52t51k61o22v91á 5158472699351

Já ale všemi svými příspěvky sdělovala, že přestože se medián mezd procenticky zvýšil víc než průměrná mzda, dopad inflace na nízkopříjmové obyvatele bude větší. Tím se přece nůžky kupní síly zase otevřou, ne?

0/0
11.2.2017 11:15

K72a86m51i75l 90S97e27d15l76á79č42e73k 1616649816331

Došlo k růstu reálných mezd. To znamená se zohledněním inflace. Nicméně máte samozřejmě pravdu, že růst cen není všude a pro každého stejný. V předchozích třech letech (kdy docházelo k tomu růstu mezd) ale téměř žádná inflace nebyla.

Co se týče těch posledních čísel, bylo by potřeba porovnat různé spotřební koše. Jinak bychom také mohli vytáhnout lednový růst třeba v oblasti kultury o 8% a tvrdit naopak, že inflace více dopadla na vyšší příjmové skupiny.

Další věc je, že pokud by se držel trend rychlejšího tempa růstu podprůměrných mezd než nadprůměrných, tak by se nám měnily i ty spotřební koše, a ti nízkopříjmoví by se strukturou svojí spotřeby stále více podobali těm vysokopříjmovým.

0/0
11.2.2017 14:01

M33a11r42e27k 14M82a52l91ý 1972378341390

Ne, nerozvírají se více. Ten, kdo vydělával víc i před nárustem mzdy, si mohl už tehdy koupit víc zboží, to je prostě realita vyššího výdělku. Vždy bude ten s vyšším platem na kupní síle třeba 60 proc. zprůměru EU, ale ten s nižším platem řekněme jenom na 50 proc.

Ale pokud tomu s nižším příjmem tento příjem poroste víc než tomu s vyšším příjmem (což se i teď děje), tak sice pořád na tom bude absolutně hůře (byl i předtím), ale díky tomu vyššímu nárustu mzdy se na toho s vyšší mzdou více "dotáhne" a třeba bude na 52 proc. kupní síly průměru EU, kdežto ten s vyšším platem si sice taky polepší, ale bude "jenom" na 61 proc. z průměru EU. Takže mezi nimi teď bude jenom 9 proc.bodů rozdílu, předtím byl 10.

Chápete jak to myslím? To je čistá matematika, to nepustí :-) Ty čísla samozřejmě jsou jenom jako příklad, ale myslím na demonstraci toho, co jsem chtěl od počátku říct, to stačí.

Nebo třeba jinak...

Pokud někdo měl čistou mzdu řekněme 15000 a zvýšila se mu o 4 proc, tak je na 15600 KČ. Jestli inflace byla 2 proc. a ten člověk předtím žil "od výplaty k výplatě", to znamená, že výdaje měl 15000 KČ, tak teď má po inflaci výdaje 15300 a je tedy 300 KČ v plusu.

Pokud někdo měl čistého 25000 a nárust mzdy měl jenom 3 proc., tak si polepšil na 25750 KČ. Pokud taky žil na doraz, tak při inflaci 2 proc má teď výdaje 25500 a tedy je 250 v plusu. To znamená ještě hůř než ten nízkopříjmový.

0/0
11.2.2017 17:18

D37a81g76m85a21r 91P55á86t12k11o79v69á 5228182719961

Neberete v potaz jednu podstatnou věc: Ten nízkopříjmový má jiný spotřební koš, než ten vysokopříjmový. Zaplatí bydlení (zdraženo), dopravu do práce (zdraženo) a jídlo (zdraženo) a tyto tři položky zcela pohltí to, co dostal navíc, a velmi lehce se dostane do mínusu. Na ostatní zdražení mu z navýšení nic nezbude, např. na energie a služby. Jeho životní úroveň klesne.

V mapce Vývoj indexu kupní síly na území České republiky v letech 2011 – 2016 v % v odkazu, který jsem Vám už dala, je jasně vidět, že jsou oblasti republiky, kde kupní síla klesá. A není jich málo. Je tedy logické, že se nůžky rozevírají.

http://www.gfk.com/fileadmin/user_upload/country_one_pager/CZ/documents/2016/161121_GfK_TZ_Kupni_sila_czfin.pdf

0/0
12.2.2017 0:26

M43a39r19e76k 10M56a19l81ý 1242688921540

Ano, jsou skupiny obyvatel a jsou i oblasti, které jsou na tom lépe a naopak hůře. Co k tomu říct... tak to vždy bylo a bude, je to přirozené na celém světě, rozvnostárský systém jsme tady měli a neosvědčil se. Podstatné je, že průměrně se to zvedá a to znamená, že to "nějak udělat jde". Určitá diferenciace je prostě nevyhnutná, co se týče geografie, s tím těžko něco udělat, v Německu se taky má lépe obyvatel Mnichova nebo Stuttgartu a okolí než člověk ze zapadlé vesnice kdesi u CZ/DE hranic v bývalé DDR. A pokud jde třeba o důchodce, vyplaytit se může jenom tolik, kolik se vybere na odvodech. Takže zvýšit odvody? No, to by vám zaměstnanci asi nepoděkovali :-) Spíš se připravit už za života na to, že státní důchod je jenom na to, aby člověk neumřel hlady.

0/0
13.2.2017 12:31

D82a67g32m98a98r 88P80á46t51k60o96v75á 5528892769451

Jeden o voze a druhý o koze, nějak si nerozumíme. Vy pořád mluvíte o průměru mezd, já o průměrném člověku!

Připomeňme si můj 1. příspěvek, od kterého se to ostatní odvozovalo:

"Je dobře, že se zvýšil medián, ale vzhledem k tomu, že u méně příjmových skupin jsou podíl výdajů na potraviny a bydlení vyšší, než u těch bohatších, má na ně zdražení potravin, nákladů na bydlení a dopravu větší dopad, než pro ty vysoko příjmové skupiny. Na průměr nedosáhne 70 % pracujícího obyvatelstva. K tomu si připočítejte důchodce a dostanete se na cca 80 % lidí, kteří budou mít kvůli zdražení potravin, bydlení, dopravy a energií hlouběji do kapsy."

To je ten propad kupní síly, o kterém jsem psala. Protože nárůst příjmů NÍZKOPŘÍJMOVÉ skupiny nepokryje zdražení, proto její reálné příjmy klesnou. To je to rozevírání nůžek, o kterém jsem psala. O zchudnutí důchodců je již článek na Novinkáchu podobně na tom budou i pracující s nízkými mzdami. O tom, že klesá hodnota úspor, je nesporný fakt. Spořte si pak na důchod :o(((. Pamatujete si na dvojcifernou inflaci v 90. letech? Já ano. Může být hůř.

A jak je to s důchody? Ty se nehradí jen z toho, co se vybere ze sociálního pojištění, platí se i ze zisků státních podniků. A víte, z čeho byly ty státní podniky budovány? Z peněz vybraných na důchody, kdy se tyto peníze za socialismu použily na investice státu. O tyto peníze měli naši rodiče a prarodiče nižší důchody. Za to, že byly tehdy zbudované podniky prodány a zprivatizovány za hubičku a stát má kvůli tomu menší zisky, ti důchodci, kterým kvůli tomu byly kráceny důchody, nemůžou. To, co kdysi komunisti znárodnili (ukradli), bylo vráceno. Kdo vrátí nevýhodně prodané, darované a zprivatizované podniky po sametu? To, co sebrali komunisti, fyzicky zůstalo státu. Dnes 80 % vyprodukovaného HDP pochází ze zahraničního kapitálu (včetně toho kdysi našeho). O tom, že se budou muset kvůli zbavování se státního majetku zvyšovat daně, se vědělo už v době, kdy tento proces probíhal.

0/0
13.2.2017 15:29

K98a40m46i44l 70S44e30d11l93á94č30e59k 1806299756391

Otázka je, kdo je podle Vás ten průměrný člověk. Průměrný zaměstnanec (mediánová mzda)? Nebo člověk s průměrným příjmem (včetně důchodů a dávek)?

Každopádně vždy to hodnocení bude trochu spekulace, protože neznáte spotřební koš těch lidí.

Co se týče spoření na důchod. Nedává moc smysl si kumulovat peníze na důchod na bankovním účtu. Je potřeba ty peníze investovat a porazit tak tu inflaci. Ale to jenom tak mimochodem.

Kde jste přišla na těch 80%? Zahraniční investoři u nás vlastní cca 40% základního kapitálu firem.

Kdyby si stát všechny ty firmy nechal, tak by na tom dnešní důchodci byli patrně hůře. Není příliš pravděpodobné, že by státní ekonomika více prosperovala. To teď nehodnotím, za kolik se která firma privatizovala.

Hlavní problém důchodů rozhodně není nedostatek státních firem. Ten problém vězí v krátkodobě i střednědobě nezvratném faktu, že podíl starých lidí ve společnosti roste.

0/0
13.2.2017 22:18

M76i85l93a56n 28C22a46i22s 2187826263962

žijete v tabulkách a ne v realu

0/−1
10.2.2017 14:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.