Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Úspěch elektromobilů byl dlouho přehlížen, říká šéfka projektu v Norsku

Do Norska za ní pro rady jezdí automobilky, které chtějí výrazněji vstoupit na trh s elektromobily. Christina Buová vede norskou asociaci elektromobility a je jednou z hlavních tváří současného boomu prodejů elektroaut v této zemi. Přirovnává ho k nedávnému nástupu chytrých telefonů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

I96m97r37i47c87h 39S72u39c73h39a26r10s64k87ý 8446443285421

Nějak nám šefka projektu zapomněla říct jak si lidé na sídlištích dobíjí svá auta venku na parkovišti, či ti movitější v podzemní garáži, když se elektromobil dobíjí přes 2 homologované zásuvky.

Ta první zásuvka je na střídavý proud, která může přes jednu fázi (230 V) dobíjet

8 - 10 hodin nebo při 3 fázích (400 V) 4-6 hodin.

Ta druhá je stejnosměrný proud a je výhradně určena pro rychlo-dobíjení ve stanicích (pumpy) s časem cca 30 -45 minut. Dále je nutno podotknout, že stejnosměrný proud se vyrábí usměrňovačem a funguje podobně jako svářečka, čímž budou dobíjecí stanice tak trochu více ohřívat vzduch kolem sebe..........;-)

+3/0
13.2.2017 20:14

M72i63r82o41s93l55a66v 74B56r34o84z28i68k 7521849954297

Jinak taková poznámka. V článku je uvedeno, že elektro motor je účinnější, než motor spalovací. To je pravda. Ale jenom ve vztahu k tepelným ztrátám.

Když se vezme celý cyklus výroby energie, je benzínový motor prakticky nedostižný, protože u elektřiny skončí až 45 procent energie jenom v drátech v závislosti na vzdálenosti...

+3/0
13.2.2017 12:32

J74a87n 84K48r35p23e68c 5316553174562

tak odpoved hned na prvni otazku je nehorazna lez, a to bud schvalne anebo z neuveritelne nevedomosti. kazdopadne uz jen na tom je videt, s jakym pomatencem ma clovek tu cest.

+1/0
13.2.2017 10:09

J13a46n79a 92M66u47s19i65l13o81v79á 4224823488539

To tady znáte všichni účetnictví ČEZu? Zvláštní je, že jinde to jde lépe, ale tady všichni budeme pořád opakovat, že líp to nejde? Čím to asi může být? A vy rozumíte státním machinacím s dotacemi na "zelenou"? To je zarážející, že nikdo nemá zájem, aby bylo veřejně schvalováno účetnictví takových firem. Aby bylo jasné, kam ty naše peníze jdou. A to se vám líbí, že tu věčně bojujeme s emisemi a špínou na ulicích a vaše děti se dusí kašlem ve školkách i venku? A nejen vaše děti.

0/−3
13.2.2017 9:45

M55i70r72o24s67l68a34v 68B40r57o34z38i68k 7711719984587

My bojujeme hlavně s emisemi polétavého prachu. Což je třeba způsobeno preferencí listnáčů v okrasné zeleni, které v zimě jaksi shodí listy a nemají čím ten drobný prach zachytávat. Jinak ČR emisní povolenky dlouhodobě prodává.

Norsko žije z vývozu ropy a elektřinu jim z 90 procent obstarávají vodní elektrárny. Tam mohou mít energii plýtvající elektroaua i smysl. Ale v ostatních zemích něco takového není možné. Nemohou si dovolit elektro auta dotovat.

0/0
13.2.2017 11:56

L27i69b30o47r 48P74e85t47r85á63š 6165919178719

Pokud má Norsko téměř 100% energie z vodních el. tak je zvýhodnění el. aut v pořádku .

0/0
13.2.2017 9:16

M64i86r68e23k 60G82a91j87e27r 5781776499440

Ale to vůbec neznamená, že novou elektřinu bude mít pro nová auta z nějakých nových vodních zdrojů.

0/0
13.2.2017 16:09

M42i18r50o92s41l82a30v 93B22r27o16z16i94k 7861769814147

Dámě navrhuji 5. třídu Základní školy, specializovaný obor Matematika.

+1/0
13.2.2017 8:40

S27t75a32n85d68a 51C98h57v20o25s65t 1382518

Neda mi to, abych neokomentoval reakce autora clanku pana Sury. Je obdivuhodne, ze reaguje zde v diskusi, clovek to vidi vyjimecne a temer vyhradne na Technetu od panu Kasika a spol. Co se mi ale moc nelibi, je obsah techto reakci. Je z nich dost citit dotcenost a podrazdenost. Tez narazky na inteligenci ctenaru bych si zrejme na miste profesionala odpustil...

+1/0
13.2.2017 8:17

J50a69n 98S39ů52r38a 4445693733192

Máte pravdu. Podrážděnost sem nepatří. Ale pokud se někteří diskutující schylují pouze k urážkám, je těžké se ovládat. Nicméně pokusím se polepšit.

+2/0
13.2.2017 9:46

P86e76t52r 68S62p16a64t95z25i16e22r61e11r 7274582725654

Těším se na jednu věc...jelikož ta doba elektromobilů přijde a to ať se to místním diskutérům líbí nebo ne...tak já pevně doufám v to, že žádný ale opravdu žádný z těchto diskutérů si nikdy ten elektromobil nekoupí...aspoň ubude auta na silnici a pak jim přeju příjemnou chůzi a nebo konečně udělají něco pro své zdraví a budou jezdit na kole. Prostě ten nástup přijde a to velice rychle. A nikdo s tím tady z nás nic neudělá. Já se nato docela těším.

Když někdo píše, že vyjede a zapomene nabít auto a to ho někde nechá a proti standardnímu nalití benzínu nebo nafty z kanystru se musí nechat odtáhnout....stane se to..jednou....protože pak se takový lempl naučí trochu plánovat. Tady je spousta lidí typu bohém a něco jako plánování je pro ně sci-fi...no jen na čase trochu procitnout.

0/−10
13.2.2017 7:34

S51t44a30n66d63a 64C70h76v45o17s64t 1432488

Ano - je na case trochu procitnout ;-)

+1/0
13.2.2017 7:53

J46a44n52a 66M44u18s26i82l45o51v55á 4294503328389

Správně! Vždycky se o nás říkalo, že jsme šikovný národ! A máme tolik šikovných hlav! Kdyby to ten zpolitizovaný systém nebrzdil, tak jsme tu mohli být všichni zdraví v práci a už jsme mohli vymýšlet věci, že by ostatní koukali! I ty soláry se už řeší!Hybridy se už dodávají!

0/−1
13.2.2017 9:52

P88e68t81r 80L78i71n92h35a53r52t 2328214804903

Elektromobily tak, jak fungují teď, jsou jen nafouklá bublina a nesmysl. Dokud nebude k dispozici technologie na uchování elektrické baterie po smysluplnější dobu, tak z elektromobilů nic nebude.

0/0
13.2.2017 18:46

J26a97r98o61s76l68a77v 18D43o81s50t56a82l 2154921745469

V Čechách i kdyby polovina národa měla rakovinu plic tak furt bude podpora dieselů a kouření v restauracích. My už jsme takový národ. Neradi měníme preference.

0/−4
13.2.2017 6:55
Foto

J23o42s41e86f 76K35o83u63b75a 8521180983241

Je to jako s kouřením, nadává se ale jednou se kouřit nebude vůbec. Stejné je to s novotami. Elektro mobil má asi 16 pohyblivých součástek, auto se spalovacím motorem 2000 ks. To hovoří samo o sobě o údržbě. Je již dokázáno, že elektromobil porazí Porše ve zrychlení s 0 na 100 km. Jednou spalovací motor bude historie. Lidé se s tím smíří, chce to čas.

+2/−7
13.2.2017 2:12

R22o95b44i90n 29Ž52i55ž66k73a 2638604806346

Já si nemyslím, že by někdo nadával na existenci elektromobilů, na co narážíte?

+5/0
13.2.2017 2:48
Foto

I10m39r32i88c87h 42S77u15c19h78a49r13s49k72ý 8246973105251

Pokud to celé zaplatí lidé jako vy nemám problém.

+5/0
13.2.2017 5:17

P68a18v29e68l 53N22e90k85v49a28s78i48l 2778803161522

Já nemám problém s elektromotorem, ale s velmi nepraktickým skladováním energie. Zatím to bezvadně funguje jen pod trolejemi.

+5/0
13.2.2017 7:55

S35t54a41n86d64a 75C31h18v13o26s94t 1862788

Zrychleni v Tesle je famozni, jenze neni jedinym kriteriem, podle ktereho se potencialni kupci noveho auta rozhoduji. Pokud je pro nekoho rozhodujici vyrazit prvni na zelenou na krizovatce a nechat za sebou jineho machra treba v ropaku od BMW, je to jen jeho volba.

+3/0
13.2.2017 8:04

J79i41r68i 72N47o90s71e14k 5407852198960

se současnou technologií je elektromobil blbost

+8/−2
13.2.2017 1:14
Foto

J12i91ř58í 36K69r10á68k96o95r46a 9699663

To jsou pořád ty samé žvásty.

Elektromobily zažívají boom, který sice nezažívají, ale určitě zažívají. Je to srovnatelné s boomem chytrých telefonů, až na to, že je ten boom elektromobilů kompletně subvencován státem, který uvalil nehorázné daně na nákup a provoz aut se spalovacím motorem a z vybraných peněz dotuje prodej a provoz elektromobilů, takže se to se smartphony srovnat vůbec nedá.

Fakt by mě zajímalo, kdo si tuhle hloupou agitku platí.

+15/−1
13.2.2017 0:05

T23o60m92á86š 21L64i36s27k14a 6160699864204

EU a každy správný eourosoudruh musí přiložit ruku k dílu a znáte to, 1000x opakovaná lež ....

Maturita z matematiky se zrušila fyzika je pro většinu novinářů sprosté slovo a v Bruseli se běžně hlasuje o přírodních zákonech, ideální podmínky pro psaní podobných bludů o bezemisních autech na tužkové baterie.

+12/−1
13.2.2017 0:18
Foto

J75i40ř89í 43K47r93á67k31o88r61a 9839713

To je tak, když humanitní vzdělání získá ve společnosti prioritu. Každý mamlas, co se jednorázově nadrtil pár filozofů, se zčistajasna cítí povolán pustit se na tenký led exaktních věd.

+9/−1
13.2.2017 0:34

R80o43b26i36n 89Ž81i42ž70k11a 2588864976846

Tři články ve čtyřech dnech plné chvalozpěvů na téma elektromobily - veškerá pozitivní data jen z Norska - jeden autor.

+7/−1
12.2.2017 23:54

R91o75b58i91n 92Ž95i31ž71k25a 2928694776636

Samozřejmě chápu, že téma (a služebku) je nutné podojit, ale dost tomu chybí vyváženost.

.

Mimo to jsou některé informace jsou dost zavádějící (tam je na tom tedy nejhůř předchozí článek), v tomhle rozhovoru bych si zase dovedl představit dotazy více na tělo (zejména vzhledem k vládní podpoře).

.

Samostatná kapitola jsou potom titulky, který jsou občas vysloveně na facku (viz "masový nástup elektroaut začíná"

.

Ale viz první odstavec. Největší problém mám s tím, že jsou tady tři pozitivní články a ani jeden kritický.

+3/−1
13.2.2017 0:15

J57a52n 11S45ů33r98a 4185243393312

Zajímavé je, že i samy automobilky, které dosud v EV příliš silné nejsou, přiznávají, že masívní nástup EV začíná. O vyváženost se starají zdejší čtenáři v diskuzi.

0/0
13.2.2017 7:24

R20o89b23i33n 37Ž25i18ž26k53a 2908574556286

Něco jiného je mluvit o boomu dnes, kdy jsou elektromobily pořád ještě minoritní záležitost a pronikají jen do specifických oblastí (vozítka Deutsche Post nebo unikátní Norská ekonomika) a něco jiného je ho předvídat časem. A ani to dost určitě neplatí plošně. Abych si dovolil citovat: "Nedávný průzkum KPMG mezi manažery automobilek ukázal pokles důvěry v baterie jako pohonu budoucnosti, více jich věří nyní vodíku a palivovým článkům. "

.

A asi jsem ze staré školy, ale o vyváženost by se dle mého měl starat především sám žurnalista.

0/0
13.2.2017 9:40

J19a38n 95S65ů62r10a 4645493553572

ano, proto je také průzkum KPMG v textu uveden. Nicméně realitou je, že prodeje EV rostou v celé Evropě a na trh přichází čím dál více modelů.

0/0
13.2.2017 9:52

P36e34t89r 68Č65e34r87m88á70k 9618535489110

Problém právě je že mezi konstatováním faktu že prodeje rostou (byť rozhodně ne v celé Evropě - viz. ČR...) a tezemi o masovém nástupu, boomu atd. zeje prozatím obrovská propast a působí to pak velmi směšně.

+1/0
13.2.2017 11:17

R78o72b92i55n 17Ž76i26ž86k15a 2128334916166

No ale ten průzkum odporuje tomu, co jste napsal.

K tomu růstu prodejů:

1) Růst z nuly není zas takový problém. Na kolika procentech jsou teď auta ? Pod dvěma procenty? Slovo boom bych použil maximálně v tom Norsku a to ještě s hvězdičkou.

2) Jak by ten růst vypadal, nebýt státní podpory? Dá se to vůbec vydávat za úspěch? Je to vůbec správně?

0/0
13.2.2017 13:53

R37o42b54i24n 74Ž80i63ž42k86a 2988474566526

A mimochodem: Kdyby zněl titulek toho minulého článku třeba "Šéf VW AG přiznává: Elektromobily zažívají boom" a bylo to v něm patřičně doložené, pak bych proti titulku neřekl ani popel.

0/0
13.2.2017 9:46

J90a65n 12S86ů92r74a 4705363263912

Počkejte si na čtvrtek a pátek, až bude velká akce týkající se budoucích pohonů ve Škoda Auto. Mimochodem, proč myslíte, že jako jedni z hlavních řečníků na konferenci byli lidé z VW a BMW?

0/0
13.2.2017 9:49

V68l53a57d72i39s70l30a31v 65N76o58h96e54j43l 7558867718831

psal jsem to uz minule a jen se to potvrzuje - Norske fondy -> chvalozpevy na norske neobolsevicke hovadiny. 8-o

+1/0
12.2.2017 23:49

P67e90t73r 55Č98e64r84m59á83k 9278185589310

Ve dvou dnech dva články... Když patřičně nezapůsobil první (který agitačně tvrdil jak nastává masový nástup ;-D ), tak je tu pokus č.2 a opět stejně lichý. Je fajn že už rovnou přiznává že mluví jen o evropské mecce elektromobilů, která je v podmínkách provozu naprosto jinde než ostatní. Pak je dobré opustit ten nadšenecký etos který rozhovor provází, a brát to objektivně a fakticky.

Vyplývá z něj že tedy 70% nových registrací stále tvoří klasické spalovací motory, a z těch 30% navíc tvoří většinu hybridy, což je z uživatelského hlediska velký rozdíl oproti elektromobilu.

Pak porovnání tesly a iphonu je vcelku vtipné - iphony se narozdíl od tesly 3 reálně vyrábějí ;-)

Tesla podruhé - prý jeden z největších výrobců elektromobil... Možná na papíře a ve svých vizích, v praxi je to třeba proti nissanu manufakturní výroba. R^

Přiznání ekonomických problémů celého dotačně nastaveného systému - chybí peníze za DPH a spotřební daně. Rv

Přiznání že dočasné výhody pro jejich majitele se stávají minulostí už při nynějším relativně nízkém počtu aut, kdyby do roku 2025 chtěli mít skutečně bezemisní auta a tedy 100% prodeje elektromobilů, tak je to zpátky tam kde to kdysi bylo.

Takže v praxi jde o to že měli dost finančních zdrojů z ropy a zároveň dostupnou elektrickou energii tak to celé zadotovali, v ostatních státech EU prakticky nepoužitelný model, výpadky DPH nebo spotřebních daní by způsobily totální kolaps systému, a elektromobily přitom stále stojí násobky identických modelů. Jako ukázka toho co lze je to fajn, ale tím to končí, a to mám sám doma hybrid taky.

+5/0
12.2.2017 23:32

M79i20r50e84k 69G26a18j34e71r 5651766809780

Hybrid muze byt dobry, ale v drtive vetsine je komplet pohanen spalovacim motorem, vcetne dobijeni baterii.

0/0
12.2.2017 23:41

R92o93b21i67n 41Ž15i12ž86k67a 2348284236546

Dokonce tři články ve čtyřech dnech.

+1/0
12.2.2017 23:51

J92a86n 78S85ů13r22a 4175553783852

Plně chápu, že EV nesnášíte. To je Váš názor. Nicméně i tu nesnášenlivost je dobré mít podloženou fakty.

0/0
13.2.2017 7:23

P13e57t85r 70M62a58r95š35á95l73e29k 9705902484269

A jaká fakta zaznívají od vás? Zde v diskuzi zaznělo faktů dost a nevšiml jsem si, že jste byl schopen s nimi nějak polemizovat.

0/0
13.2.2017 9:42

J13a55n 43S21ů84r31a 4705243333312

Fakta a názory jsou dost odlišná věc. A odkazovaný text na Neviditelném psu je plný nesmyslů, jeden z diskutujících zde to ostatně celkem správně popsal.

0/0
13.2.2017 9:48

P55e85t62r 64Č73e32r24m17á17k 9198555449480

Evidentně nechápete opět nic. Naopak jako uživatel vozidla co v sobě elektromotory má k tomu mám velmi blízko, a proto mi vadí ty nesmysly co jsou zde uváděny a bylo potřeba je právě konfrontovat s fakty a uvést do reality R^

0/0
13.2.2017 11:06

J37a71n 98S32ů49r34a 4325953393692

R^R^R^R^R^R^R^R^R^

0/0
13.2.2017 12:27

P27e19t60r 21Č66e10r80m85á70k 9478415139200

R^

0/0
13.2.2017 12:57

O72l41d10ř96i55c82h 41S16m39u67t17n16ý 2490852984315

Už se těším na zítřejší článek o elektromobilech.

+3/−1
12.2.2017 23:13

H88e10d35v25i26k44a 55O22c21h57t16á35b32c84o96v17á 5344619360

Takové tříhodinové stání v elektromobilu v koloně na dálnici při minus deseti stupních musí být opravdu zážitek. Jak dlouho asi vydrží elektrické topení z AKU? :-P

+7/0
12.2.2017 23:01

M90a49r37t76i22n 97K62a86r51á53s15e27k 9248813648808

No to neni tak tezke spocitat ne? Kdyz si budes topis na "hodne teplo" rekneme 2kW vykonem, tak auto s 60 kWh baterkou muze topit 30 hodin, 3 hodiny mu ukroji z baterky asi 10%, pominme to, ze v chladnejsich oblastech nejspis budou auta topit spise teeplnym cerpadlem nez "spiralou" (tj budou zrat na topeni mnohem mene) ....

0/−2
12.2.2017 23:04

T46o16m86á92š 37L84i86s84k96a 6750159824544

1. 2kW v -10 budete topit max na hodně zima, Webasto na auta střední třídy má 5kW a v -10C při vánici je to tak akorát , žádná vedro.

2. V aute s 60kWh baterkou bude při -10C využitelných cca 40kWh

3. Ono jste nějak do té kolony musel přijet a to nejspíše sežralo mraky eletriky, pokud to není nové tak na 60kW můžete zapomenout bude to o 5 až 35% méně a tak nastane ona elekto autová klasika, řidič bez topení s vypnutým rádiem zoufale hypnotizuje klesající ukazatel kapacity a modlí se aby někam dojel.

+3/0
12.2.2017 23:41

V69á98c80l86a59v 18M80a61i33x23n26e62r 7565130675151

Njn, úspěch založený na dotacích ... to se tak prostě dělá ... přehlédneme vše a tvrdíme jak je to super ...

+6/0
12.2.2017 22:59

P40e91t53r 67M13a60r11e46č67e97k 1153611519788

Pěkná snůška alternativních pravd! :-) Ovšem bez cenových dotací a osvobození od všech daní a poplatků by si to i v Norsku koupil jen blázen! Tak ať si ta paní spolu s p.Sůrou nechají své elektropohádky pro duševně slabší! Rv

+7/0
12.2.2017 22:57
Foto

P45e91t78r 41J80a53n34o39v63s73k82ý 1298230922698

Další článek o elektromobilech, to by jeden řekl, ze Babiš koupil Teslu ;)) a ještě je tam paní, takže gendero vyvážené ;))) často se stává , ze 100x vyřčené lež je pravda, tak ještě 95x ...

+7/−1
12.2.2017 22:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.