Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Co je sdílení a co už podnikání? Uber a spol. nejspíš změní i české zákony

Kabinet koordinátora digitální agendy Tomáše Prouzy zpracoval analýzu sdílené ekonomiky. Jejím cílem je upravit zákony tak, aby dovolily lidem drobně si přivydělávat přes Airbnb, Uber a jiné platformy. Ale aby stát zároveň zamezil profesionálním podnikatelům tyto platformy zneužívat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M40a58r94t22i25n 58P87i78š97t91o47r39a 8488728666279

Oddělil bych kontrolu kvality a zdanění.

Jen nějaké minimální bezpečnostní a hygienické normy by byly závazné pro všechny. Navíc by šlo získat certifikace podle jasně definovaných norem. Zákazník by si mohl vybrat, zda si za jejich garantované splnění připlatí.

U zdanění bych nerozlišoval velikost, ale úplně bych ho automatizoval. Pokročilejším EET bych tržby nejen evidoval, ale zároveň i fakticky prováděl a danil. Nic dalšího by stát pak už nevyžadoval.

0/0
14.2.2017 12:07

J26o31s56e67f 85L50e32b19d68u54š34k16a 4152103973615

A proč se musí zase něco regulovat? Proč nemohou profesionálové využívat podobných služeb? Jestliže má někdo hotel, nebo kupu bytů, co je komu do toho? Jaký je rozdíl, z požárního hlediska, mezi tím když je v bytě ubytován majitel, nebo turista? To, že někdo vymyslel hovadiny typu profesní průkazy a zkoušky taxikářů, EET a podobně které jen prodražují služby, neznamená, že jiní neumějí auto řídit také, že neumí pronajmout být, prodat mrkev. Nechte lidi žít, vydělávat si, podnikat tak jak oni chtějí, jak umí. Stát přeci není od toho, aby každému stál za zadkem a dohlížel, zda nedělá něco jinak, než jak to předepsat někdo, kdo tomu vůbec nerozumí.

0/0
14.2.2017 9:08
Foto

M27a16r73t18i35n 60P60i88š71t51o60r28a 8288678576539

Rozdíl z požárního hlediska mezi majitelem a turistou je v informovanosti. Turista se musí spolehnout na to, že určitou bezpečnostní úroveň garantuje místní úřad. Přičemž pro soukromé účely jsou nároky nižší a má se za to, že majitel je s tím seznámen.

0/0
14.2.2017 12:13

J66i84n56d97ř46i30c47h 89M36i84t53t70e33r 6804725971926

Zákazníkovi je celkem jedno zda je to spolujízda či ne. Chce být přepraven levně, rychle a bezpečně. Kdo to umí, měl by na trhu vyhrát. Regulace jenom škodí.

+1/0
13.2.2017 23:36

B84ě22l41a 98H58o91r64á69k66o94v43á 1888132909100

Tak snad není tak složité zdanit hlavní příjem a poznat přivýdělek.

0/0
13.2.2017 17:11

O96t80a48k30a53r 10Z25e96m67e83k 3816494171899

Zákony by měly reagovat na realitu, třeba požadavek na zkoušky z místopisu pro taxikáře....Dávalo to smysl v době, kdy nebyly navigace, ale dnes ?

Chápu, že normální taxikáři jsou naštvani, že pro ně platí přísnější pravidla než pro řidiče co jezdí pro Uber.

Spíš by to chtělo usnadnit život klasickým taxikarum, než zprisnovat Uberu.

To samé taxametr - když stejnou práci, ale líp, bez šizení, zvládne mobilní aplikace, tak proč by jí nebylo možné užívat jako plnohodnotnou alternativou ?

+6/0
13.2.2017 12:31

V65o89j77t62a 34L42e55j25s53e18k 1921905379789

Vtipny je, ze kdyz sem nekdo/neco prijde z vychodu, nedodrzuje to nase zakony a chce to, abychom se mi tomu prizpusobili, tak se najde dostatek lidi s militantne odmitavymi nazory. Kdyz nekdo/neco prijde ze zapadu, tak dost mozne titez lidi obhajuji nezakonne chovani a kritizuji ceskou pravni upravu. No neni to nabednu? Uber je super myslenka, ale nebudu to pouzivat, dokud se nezacne aspon snazit byt legalni, ta arogance mi vadi. A to ze to jde, kdyz se chce, ukazuje treba Liftago.

+3/0
13.2.2017 11:30

D34a13n10i32e93l 52R72o51z42s52n53y92o 5690249735248

Ono to przneni sluzeb je videt i u portalu jako Aukro, kde to bylo puvodne o odprodeji prebytecnych veci, nyni je to samy cinsky preprodej :( A i kdyz provozovatel by mohl zakrocit, stejne jako AirBnB u tech majitelu bytu co jsou v pronajmu >x dnu v roce, tak tak necini, protoze si hledi sveho zisku - coz jsou vzdy procenta. Mozna by zakon mel byt postaven proti-pasacky, ze masove zprostredkovani neni podnikani. To je totiz prizivnictvi :)

+2/−2
13.2.2017 9:50

O76t51a57k78a11r 15Z65e35m77e57k 3536814361409

Jenže ono na " masovém zprostředkování " na němž stojí různé aukční a slevové portály není nic špatného, proč to zakazovat, když z toho mají všichni užitek ?

Sice taky dost dobře nerozumím tomu, že někdo na Aukru zaplatí trojnásobek toho co by dal na e-Bay, a čeká na to měsíc, ale to je.kazdeho věc, ne ?

+1/0
13.2.2017 12:25

J36a61n 71V45a71l63o82u58c54h 6632277238570

problém je, že uživatelé "spolujízdy" nechápou (nechtějí pochopit) co to spolujízda je.

TAXI: zákazník někam potřebuje z bodu A do bodu B a hledá někoho, kdo ho odveze. Tedy první je POPTÁVKA

SPOLUJÍZDA: někdo jede z bodu C do bodu D. Má místo a autě a veřejně ho nabídne pro případ, že má někdo stejnou cestu. Tedy první je NABÍDKA.

Čili "zavolám si UBER" je vlastně popření tohoto principu (aneb přes apku si zavolat tramvaj, MHD je vlastně taky spolujízda, by nikoho asi nenapadlo). A o tom celý spor je - pokud to bude spolujízda, nechť je volná. Pokud někdo primárně (na něčí poptávku) jede někam, kam by nejel, a vezme si za to odměnu, je to podnikání.

+6/−1
13.2.2017 9:26

P35e19t41r 71D40r51a38p41a51l 3425578763295

i v tom prvním případě je první nabídka...abyste vůbec uvažoval, že si vezmete taxíka, tak ta služba musí být nabízena

+3/0
13.2.2017 9:42

P47ř74e54m46y98s90l 24H12r25o90m30a33d51a 2194416278951

Tak mi prosím někdo vysvětlete na co je EET ?

Na sdílené "podnikání" lze přejít téměř ve všech oborech. Každé kontrole stačí tvrdit, že podnikáte příležitostně a do určitého limitu. To nelze vyvrátit. to není v silách úředníků.

Naopak, kdo by zůstal u klasického podnikání, tak nemá šanci konkurovat. Jen by mne zajímalo, kdo bude platit daně?

0/−1
13.2.2017 8:53

Ř92e61h86o57ř 39V26l46a85s22á40k 2964974841296

Vyvrátit to lze. Zvlášť u internetových služeb, které jsou postaveny na veřejných recenzích ostatních uživatelů.

Ale samozřejmě to od úředníků vyžaduje aktivitu. A od občanů ochotu svědčit proti tomu, kdo poskytl nedaněnou službu.

Ale to je potřeba vždy. Snad jen v policejním státě, kde je vysoký počet policajtů, lze vymáhat právo bez pomoci svědectví občanů nepolicajtů.

0/−1
13.2.2017 9:10

Ř23e67h52o26ř 18V14l18a64s35á97k 2554194271206

A EET je podle mého názoru k tomu, aby Babiš mohl zase o něco lépe špiclovat konkurenci.

Informace vyhrávají války. Včetně válek obchodních.

+2/−2
13.2.2017 9:13

P47ř88e41m96y23s54l 49H94r89o70m17a58d17a 2594856608261

Tak obranou je přejít do sdílených služeb. Prostě zrušit firmu a přestat platit daně. Jako bonus nemusíme plnit složité předpisy.

0/0
13.2.2017 11:48

O13t40a71k16a65r 97Z92e33m23e86k 3386364881119

To, že jste v segmentu sdílených služeb nijak nesouvisí s tím, zda platíte daně či ne.

Například Uber a řídici, kteří pro něj jezdí, daně asi moc neosidi, když veškeré transakce probíhají bezhotovostně.

+2/0
13.2.2017 12:27

S30o97r36i47n 33V97a10c84l39a78s 2281776805182

Uber přijímá i cash!

0/0
13.2.2017 14:25

O58t95a57k77a73r 80Z51e77m54e13k 3816894481739

Jo to je prima.

0/0
13.2.2017 14:55

Ř98e67h20o68ř 10V69l86a59s80á22k 2624624261286

Regulace spíš snižovat.

Já fakt nepotřebuji, aby taxikář měl úřední posvěcení. Ani stát to nepotřebuje - ten potřebuje jen aby taxikář (ať už plnouvazkový nebo sdílející) řádně odvedl daně.

U hotelů totéž. Nepotřebuji, aby mi stát zajišťoval kvalitu hotelů, ani stát to nepotřebuje.

+6/−2
13.2.2017 8:17

Ř11e91h87o86ř 27V83l73a27s39á59k 2614174591516

A jestli stát potřebuje tu kvalitu vynucovat kvůli příjmům ze zahraničních turistů, ať v nejhorším zřídí nějaké dobrovolné, státem garantované certifikace.

+1/0
13.2.2017 8:20

M53a32r65t43i58n 36K84u71d68r58n77a 3219316989250

Tak zase urcitou kvalitu taxisluzby asi pozadujete a tezko si budete sam kazdeho taxikare proverovat a podle toho si vybirat.

+2/0
13.2.2017 8:22

Z45d25e21n64ě33k 76W61e24r93n72h64a98r81t 6387605162928

To ale právě řeší tyhle aplikace. Pokud někdo má mizerné hodnocení, zájemci o službu jej odmítnou a dohodnou se s někým jiným. To je jedna z výhod toho modernějšího systému.

+2/0
13.2.2017 8:28

M19a45r16t57i55n 28K13u89d42r39n33a 3399196159620

Kdyz budete v noci chtit na nejakeho taxikare mavnout, pripadne sednout do nejakeho, co stoji pred hospodou, tak si ho asi nebudete chtit lustrovat pres nejakou aplikaci. Navic, ne kazdy chce aplikace pouzivat a presto nechce jezdit s nejakymi spatnymi.

0/0
13.2.2017 8:32

Z73d11e92n43ě50k 52W35e73r90n17h70a70r93t 6367135422188

viděl jste někdy ten Uber?

0/0
13.2.2017 8:33

M51a84r12t84i92n 67K88u96d17r73n89a 3479386849840

Videl, ale proc by mel kazdy pouzivat aplikaci?

0/0
13.2.2017 8:37

Z66d11e34n80ě44k 26W65e49r83n70h24a49r84t 6577195622398

A on snad někdo někoho nutí něco používat? Spíš je tady zatím zjevná tendence ty nové věci zakazovat a zpátečnicky trvat na těch starých. Pokud chcete mávat na taxíka na ulici, to přece můžete. Konečně, můžete si i zavolat drožku se šimlem nebo šlapací řikšu. Ale za pár let stejně budete asi mávat zbytečně, ta služba přirozeně umře, jako téměř vymřely ty drožky.

+2/−2
13.2.2017 8:41

M95a25r86t34i13n 76K80u43d14r46n43a 3779446369610

Je to podobne, jako byste rikal, ze nejsou na zastavkach nutne jizdni rady, protoze jsou na internetu.

+1/−1
13.2.2017 8:39

Ř32e84h13o92ř 11V31l97a90s85á44k 2284244771276

Na státem (městem) dotovaných linkách ať jsou.

U nestátních autobusů bych to nechal na provozovateli. Pokud nemá zájem o zákazníky bez Internetu, jeho volba.

+1/0
13.2.2017 8:41

Z14d48e97n21ě60k 50W23e96r60n63h33a53r47t 6407795312708

Zajímavé je, že třeba někteří soukromí dopravci, včetně těch vlakových, se klidně bez jízdních řádů na zastávkách obejdou už nyní. Zkrátka si spočítali, že se jim to nevyplatí.

+2/0
13.2.2017 8:43

Ř48e43h62o27ř 98V54l26a61s17á96k 2334114881846

Jestli Vám to udělá dobře, ať je povolen polep a majáček jen státem posvěceným. Sdíleči polep ani majáčky nepotřebují. A nebo si mohou pořídit alternativní.

0/0
13.2.2017 8:36

Ř62e12h25o98ř 97V45l66a83s84á48k 2344334481686

Ne. Recenze z internetu mi fakt stačí a řeknou mi víc než štempl úplatného úředníka.

Chci, aby měl řidičák a auto mělo technickou, zbytek fakt vyřeší hodnocení uživatelů.

+1/−1
13.2.2017 8:30

M56a83r66t21i63n 72K78u79d25r10n14a 3929816589520

Ale ne kazdy musi chtit pouzivat internet.

0/0
13.2.2017 8:36

Z52d88e95n71ě78k 70W51e31r40n80h85a14r63t 6587235922748

Máme svobodnou volbu toho, co kdo chce a kdo nechce používat. Nikdo vás nenutí třeba mailovat, ale je zjevné, že ta služba má své výhody a lidé sami jí používat chtějí, ne protože jim to někdo přikázal, ale protože je to pro ně výhodné. Pro mě za mě můžete používat třeba kouřové signály - otázka je jen, zda najdete někoho jiného, kdo bude ochoten s Vámi tak komunikovat. Můžete klidně jezdit klasickými taxíky, otázka jen je, zda je za pár let ještě někde najdete. Podle mě je postihne stejný osud jako třeba půjčovny videokazet - pro nezájem zákazníků vymřou.

+3/−1
13.2.2017 8:48

Ř16e56h14o32ř 39V22l46a25s15á81k 2864254941146

Taxikář je mrtvé povolání hned ze dvou důvodů: 1) Uber a spol. 2) auta řízená počítači

Proč bych si půjčoval auto s drahým lidským řidičem, když si mohu půjčit levněji auto, které řídí počítač?

Je to otázka pár let.

+1/−2
13.2.2017 8:52

Z62d17e40n41ě58k 37W61e68r96n15h62a36r39t 6767685252318

No, s těmi autonomními auty bez řidiče bych byl hodně opatrný, toho se hned tak nedočkáme, protože tam je nutná koordinace automatů a lidských řidičů, což je problém. Ale jinak souhlasím, taxík v současné podobě zmizí.

0/0
13.2.2017 8:55

P11e16t38r 86A34s54c30h22e76n59b55r73e88n64n16e45r 6765333952321

Limit přivýdělku by asi byl nejjednodušší

+3/0
13.2.2017 8:09

J26a63n 64O22n46d58r98o69u13š81e68k 5566889596848

Jenze to by bylo moc.jednoduche. Dalsi zakon, dalsi urednici jsou prece jen pro stat lepsi.

+2/0
13.2.2017 8:26

F18r66a26n38t62i20š28e81k 77N16e94v18a50ř56i90l 7613539717915

Ta fotka toho svazáka mě zkazila dnešní ráno......

+3/0
13.2.2017 8:07

M15a46r50t25i50n 74K54u59d19r93n89a 3979836399780

Docela by me zajimalo, jaj by se zmenil vyber dani, kdyby se veschny krome DPH zrusily, ve vysledku to co by podnikatel neodvedl na jiych danich by odevzdal na DPH.

A co se tyka regulaci, tak proste, vseho moc skodi.

+2/0
13.2.2017 8:01

P96e77t60r 93A43s21c96h81e86n16b51r50e58n23n22e29r 6255843952531

Dph má jasnou metodiku. Aby se z DPH vybralo stejně, jako teď ze všech daní, musely by se zvednout sazby.

0/0
13.2.2017 8:08

M47a66r50t75i62n 17K60u19d86r86n18a 3209776709580

No to by az tak nevadilo, kdyz jine by byly nulove.

0/0
13.2.2017 8:09

P22e11t58r 37A79s18c64h62e19n98b33r95e46n95n74e73r 6225863842411

Mně by to také nevadilo

0/0
13.2.2017 8:14

Z39d37e84n40ě35k 60W86e93r10n96h40a71r86t 6637105282658

No dobře, zvedly by se sazby DPH třeba na 40%, budiž. Pokud by se ale současně zrušily všechny ostatní daně, bylo by to jen ku prospěchu. DPH je poměrně jasně vyčíslitelná a snadno se odvádí a kontroluje, takže by kleslo množství daňových úniků a podobně. Čím by byl daňový systém jednodušší, tím lépe.

+1/0
13.2.2017 8:11

P56e26t45r 81D13r41a75p38a20l 3245228223225

jenže tím byste jednostraně podstatně zvýšil životní náklady těm, kteří žádné daně neplatí (důchodci)

+1/0
13.2.2017 8:16

M32a92r38t29i83n 26K27u12d29r30n70a 3629216679610

Jenomze by se vyrazne usetrilo na byrokracii a optimalizaci, takze by to mohlo byt kompenzovano. Navic by se to mohlo pozitivne projevit na cenach protoze by se zlevnia napr. cena prace.

0/0
13.2.2017 8:19

P19e81t95r 56A18s64c70h49e58n35b94r18e12n25n46e73r 6805863122181

Masívně by vzrostly cesty za nákupy do okolních zemí s nižší DPH

+1/0
13.2.2017 8:29

M78a57r44t25i11n 47K54u96d24r21n50a 3309186769110

Jasne, pojedu z Prahy do Nemecka pro rohliky a maslo.

0/0
13.2.2017 8:33

P41e26t65r 14A40s60c53h79e92n88b17r25e85n81n55e88r 6755193582811

Pro rohlík asi ne, ale pro velký nákup včetně drogerie jednou za měsíc klidně.

Navíc množství lidí to mal dob zahraničí blíže, než Pražáci

+1/0
13.2.2017 8:36

Z60d47e80n54ě69k 19W73e34r47n84h74a98r34t 6237155572248

Samozřejmě, že tak masivní zásah do celého finančního systému státu by se musel domyslet do všech oblastí, navíc by se muselo vyřešit přechodné období. Nicméně ve finále by to asi bylo výhodnější.

0/0
13.2.2017 8:20

J81o70s56e34f 77L50e36b92d32u68š24k68a 4312733213585

Důchodci daně platí. Minimálně z bytu, pozemku, úroku na účtě, spotřební daně a další.

0/0
14.2.2017 9:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.