Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Co je sdílení a co už podnikání? Uber a spol. nejspíš změní i české zákony

Kabinet koordinátora digitální agendy Tomáše Prouzy zpracoval analýzu sdílené ekonomiky. Jejím cílem je upravit zákony tak, aby dovolily lidem drobně si přivydělávat přes Airbnb, Uber a jiné platformy. Ale aby stát zároveň zamezil profesionálním podnikatelům tyto platformy zneužívat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M55a29r23t47i20n 46P91i10š85t42o23r92a 8568618356799

Oddělil bych kontrolu kvality a zdanění.

Jen nějaké minimální bezpečnostní a hygienické normy by byly závazné pro všechny. Navíc by šlo získat certifikace podle jasně definovaných norem. Zákazník by si mohl vybrat, zda si za jejich garantované splnění připlatí.

U zdanění bych nerozlišoval velikost, ale úplně bych ho automatizoval. Pokročilejším EET bych tržby nejen evidoval, ale zároveň i fakticky prováděl a danil. Nic dalšího by stát pak už nevyžadoval.

0/0
14.2.2017 12:07

J74o26s33e49f 97L11e46b98d47u82š24k73a 4312953663455

A proč se musí zase něco regulovat? Proč nemohou profesionálové využívat podobných služeb? Jestliže má někdo hotel, nebo kupu bytů, co je komu do toho? Jaký je rozdíl, z požárního hlediska, mezi tím když je v bytě ubytován majitel, nebo turista? To, že někdo vymyslel hovadiny typu profesní průkazy a zkoušky taxikářů, EET a podobně které jen prodražují služby, neznamená, že jiní neumějí auto řídit také, že neumí pronajmout být, prodat mrkev. Nechte lidi žít, vydělávat si, podnikat tak jak oni chtějí, jak umí. Stát přeci není od toho, aby každému stál za zadkem a dohlížel, zda nedělá něco jinak, než jak to předepsat někdo, kdo tomu vůbec nerozumí.

0/0
14.2.2017 9:08
Foto

M21a92r73t75i66n 93P67i10š13t73o55r68a 8688988376659

Rozdíl z požárního hlediska mezi majitelem a turistou je v informovanosti. Turista se musí spolehnout na to, že určitou bezpečnostní úroveň garantuje místní úřad. Přičemž pro soukromé účely jsou nároky nižší a má se za to, že majitel je s tím seznámen.

0/0
14.2.2017 12:13

J94i77n16d47ř15i64c65h 22M16i30t89t57e20r 6224355691196

Zákazníkovi je celkem jedno zda je to spolujízda či ne. Chce být přepraven levně, rychle a bezpečně. Kdo to umí, měl by na trhu vyhrát. Regulace jenom škodí.

+1/0
13.2.2017 23:36

B73ě93l54a 25H36o42r90á11k58o27v11á 1438112869540

Tak snad není tak složité zdanit hlavní příjem a poznat přivýdělek.

0/0
13.2.2017 17:11

O18t47a17k37a37r 66Z41e47m46e14k 3176664651129

Zákony by měly reagovat na realitu, třeba požadavek na zkoušky z místopisu pro taxikáře....Dávalo to smysl v době, kdy nebyly navigace, ale dnes ?

Chápu, že normální taxikáři jsou naštvani, že pro ně platí přísnější pravidla než pro řidiče co jezdí pro Uber.

Spíš by to chtělo usnadnit život klasickým taxikarum, než zprisnovat Uberu.

To samé taxametr - když stejnou práci, ale líp, bez šizení, zvládne mobilní aplikace, tak proč by jí nebylo možné užívat jako plnohodnotnou alternativou ?

+6/0
13.2.2017 12:31

V14o35j67t17a 63L13e43j25s59e74k 1861575379919

Vtipny je, ze kdyz sem nekdo/neco prijde z vychodu, nedodrzuje to nase zakony a chce to, abychom se mi tomu prizpusobili, tak se najde dostatek lidi s militantne odmitavymi nazory. Kdyz nekdo/neco prijde ze zapadu, tak dost mozne titez lidi obhajuji nezakonne chovani a kritizuji ceskou pravni upravu. No neni to nabednu? Uber je super myslenka, ale nebudu to pouzivat, dokud se nezacne aspon snazit byt legalni, ta arogance mi vadi. A to ze to jde, kdyz se chce, ukazuje treba Liftago.

+3/0
13.2.2017 11:30

D38a95n12i41e35l 45R42o82z79s44n67y59o 5550919205248

Ono to przneni sluzeb je videt i u portalu jako Aukro, kde to bylo puvodne o odprodeji prebytecnych veci, nyni je to samy cinsky preprodej :( A i kdyz provozovatel by mohl zakrocit, stejne jako AirBnB u tech majitelu bytu co jsou v pronajmu >x dnu v roce, tak tak necini, protoze si hledi sveho zisku - coz jsou vzdy procenta. Mozna by zakon mel byt postaven proti-pasacky, ze masove zprostredkovani neni podnikani. To je totiz prizivnictvi :)

+2/−2
13.2.2017 9:50

O49t86a81k62a51r 89Z73e76m68e48k 3176134401509

Jenže ono na " masovém zprostředkování " na němž stojí různé aukční a slevové portály není nic špatného, proč to zakazovat, když z toho mají všichni užitek ?

Sice taky dost dobře nerozumím tomu, že někdo na Aukru zaplatí trojnásobek toho co by dal na e-Bay, a čeká na to měsíc, ale to je.kazdeho věc, ne ?

+1/0
13.2.2017 12:25

J70a35n 61V16a78l39o50u14c33h 6492527398470

problém je, že uživatelé "spolujízdy" nechápou (nechtějí pochopit) co to spolujízda je.

TAXI: zákazník někam potřebuje z bodu A do bodu B a hledá někoho, kdo ho odveze. Tedy první je POPTÁVKA

SPOLUJÍZDA: někdo jede z bodu C do bodu D. Má místo a autě a veřejně ho nabídne pro případ, že má někdo stejnou cestu. Tedy první je NABÍDKA.

Čili "zavolám si UBER" je vlastně popření tohoto principu (aneb přes apku si zavolat tramvaj, MHD je vlastně taky spolujízda, by nikoho asi nenapadlo). A o tom celý spor je - pokud to bude spolujízda, nechť je volná. Pokud někdo primárně (na něčí poptávku) jede někam, kam by nejel, a vezme si za to odměnu, je to podnikání.

+6/−1
13.2.2017 9:26

P20e79t70r 73D46r22a27p48a51l 3245538223935

i v tom prvním případě je první nabídka...abyste vůbec uvažoval, že si vezmete taxíka, tak ta služba musí být nabízena

+3/0
13.2.2017 9:42

P37ř52e85m43y34s28l 43H91r61o14m18a65d28a 2424546108791

Tak mi prosím někdo vysvětlete na co je EET ?

Na sdílené "podnikání" lze přejít téměř ve všech oborech. Každé kontrole stačí tvrdit, že podnikáte příležitostně a do určitého limitu. To nelze vyvrátit. to není v silách úředníků.

Naopak, kdo by zůstal u klasického podnikání, tak nemá šanci konkurovat. Jen by mne zajímalo, kdo bude platit daně?

0/−1
13.2.2017 8:53

Ř77e32h11o28ř 47V25l62a69s77á62k 2364264301826

Vyvrátit to lze. Zvlášť u internetových služeb, které jsou postaveny na veřejných recenzích ostatních uživatelů.

Ale samozřejmě to od úředníků vyžaduje aktivitu. A od občanů ochotu svědčit proti tomu, kdo poskytl nedaněnou službu.

Ale to je potřeba vždy. Snad jen v policejním státě, kde je vysoký počet policajtů, lze vymáhat právo bez pomoci svědectví občanů nepolicajtů.

0/−1
13.2.2017 9:10

Ř31e67h68o58ř 78V39l85a36s34á90k 2944944351586

A EET je podle mého názoru k tomu, aby Babiš mohl zase o něco lépe špiclovat konkurenci.

Informace vyhrávají války. Včetně válek obchodních.

+2/−2
13.2.2017 9:13

P78ř19e69m41y15s26l 94H20r30o42m32a44d29a 2244906738421

Tak obranou je přejít do sdílených služeb. Prostě zrušit firmu a přestat platit daně. Jako bonus nemusíme plnit složité předpisy.

0/0
13.2.2017 11:48

O21t82a81k16a46r 79Z27e90m40e12k 3256954831979

To, že jste v segmentu sdílených služeb nijak nesouvisí s tím, zda platíte daně či ne.

Například Uber a řídici, kteří pro něj jezdí, daně asi moc neosidi, když veškeré transakce probíhají bezhotovostně.

+2/0
13.2.2017 12:27

S64o92r94i10n 28V83a95c40l92a57s 2401716725322

Uber přijímá i cash!

0/0
13.2.2017 14:25

O30t59a76k66a92r 84Z78e10m25e37k 3466854351219

Jo to je prima.

0/0
13.2.2017 14:55

Ř90e34h31o76ř 18V59l50a37s82á43k 2734824121196

Regulace spíš snižovat.

Já fakt nepotřebuji, aby taxikář měl úřední posvěcení. Ani stát to nepotřebuje - ten potřebuje jen aby taxikář (ať už plnouvazkový nebo sdílející) řádně odvedl daně.

U hotelů totéž. Nepotřebuji, aby mi stát zajišťoval kvalitu hotelů, ani stát to nepotřebuje.

+6/−2
13.2.2017 8:17

Ř67e84h32o48ř 25V33l95a39s82á41k 2984524141176

A jestli stát potřebuje tu kvalitu vynucovat kvůli příjmům ze zahraničních turistů, ať v nejhorším zřídí nějaké dobrovolné, státem garantované certifikace.

+1/0
13.2.2017 8:20

M62a32r37t94i62n 46K63u36d63r54n92a 3729166919230

Tak zase urcitou kvalitu taxisluzby asi pozadujete a tezko si budete sam kazdeho taxikare proverovat a podle toho si vybirat.

+2/0
13.2.2017 8:22

Z90d40e80n93ě53k 78W48e29r86n44h97a38r56t 6607475732988

To ale právě řeší tyhle aplikace. Pokud někdo má mizerné hodnocení, zájemci o službu jej odmítnou a dohodnou se s někým jiným. To je jedna z výhod toho modernějšího systému.

+2/0
13.2.2017 8:28

M91a65r14t43i28n 49K86u71d35r35n84a 3789446189700

Kdyz budete v noci chtit na nejakeho taxikare mavnout, pripadne sednout do nejakeho, co stoji pred hospodou, tak si ho asi nebudete chtit lustrovat pres nejakou aplikaci. Navic, ne kazdy chce aplikace pouzivat a presto nechce jezdit s nejakymi spatnymi.

0/0
13.2.2017 8:32

Z72d12e87n77ě62k 88W77e52r17n38h63a87r70t 6337725942818

viděl jste někdy ten Uber?

0/0
13.2.2017 8:33

M60a49r93t67i72n 36K55u42d52r47n91a 3409746299930

Videl, ale proc by mel kazdy pouzivat aplikaci?

0/0
13.2.2017 8:37

Z78d92e94n38ě21k 60W11e72r65n79h34a98r19t 6777235692478

A on snad někdo někoho nutí něco používat? Spíš je tady zatím zjevná tendence ty nové věci zakazovat a zpátečnicky trvat na těch starých. Pokud chcete mávat na taxíka na ulici, to přece můžete. Konečně, můžete si i zavolat drožku se šimlem nebo šlapací řikšu. Ale za pár let stejně budete asi mávat zbytečně, ta služba přirozeně umře, jako téměř vymřely ty drožky.

+2/−2
13.2.2017 8:41

M57a32r89t66i64n 63K43u48d98r16n39a 3269816699550

Je to podobne, jako byste rikal, ze nejsou na zastavkach nutne jizdni rady, protoze jsou na internetu.

+1/−1
13.2.2017 8:39

Ř88e69h30o97ř 95V26l61a39s23á56k 2634914521416

Na státem (městem) dotovaných linkách ať jsou.

U nestátních autobusů bych to nechal na provozovateli. Pokud nemá zájem o zákazníky bez Internetu, jeho volba.

+1/0
13.2.2017 8:41

Z76d49e56n18ě80k 78W72e56r38n98h67a95r28t 6427475412348

Zajímavé je, že třeba někteří soukromí dopravci, včetně těch vlakových, se klidně bez jízdních řádů na zastávkách obejdou už nyní. Zkrátka si spočítali, že se jim to nevyplatí.

+2/0
13.2.2017 8:43

Ř17e56h44o41ř 54V23l78a31s48á50k 2924734831936

Jestli Vám to udělá dobře, ať je povolen polep a majáček jen státem posvěceným. Sdíleči polep ani majáčky nepotřebují. A nebo si mohou pořídit alternativní.

0/0
13.2.2017 8:36

Ř17e54h77o78ř 18V42l98a30s40á42k 2414154371546

Ne. Recenze z internetu mi fakt stačí a řeknou mi víc než štempl úplatného úředníka.

Chci, aby měl řidičák a auto mělo technickou, zbytek fakt vyřeší hodnocení uživatelů.

+1/−1
13.2.2017 8:30

M64a49r21t81i14n 75K84u28d94r12n76a 3819606889470

Ale ne kazdy musi chtit pouzivat internet.

0/0
13.2.2017 8:36

Z40d41e31n30ě51k 32W63e72r28n67h20a85r66t 6637705572598

Máme svobodnou volbu toho, co kdo chce a kdo nechce používat. Nikdo vás nenutí třeba mailovat, ale je zjevné, že ta služba má své výhody a lidé sami jí používat chtějí, ne protože jim to někdo přikázal, ale protože je to pro ně výhodné. Pro mě za mě můžete používat třeba kouřové signály - otázka je jen, zda najdete někoho jiného, kdo bude ochoten s Vámi tak komunikovat. Můžete klidně jezdit klasickými taxíky, otázka jen je, zda je za pár let ještě někde najdete. Podle mě je postihne stejný osud jako třeba půjčovny videokazet - pro nezájem zákazníků vymřou.

+3/−1
13.2.2017 8:48

Ř16e34h52o69ř 41V59l73a63s63á73k 2224714501626

Taxikář je mrtvé povolání hned ze dvou důvodů: 1) Uber a spol. 2) auta řízená počítači

Proč bych si půjčoval auto s drahým lidským řidičem, když si mohu půjčit levněji auto, které řídí počítač?

Je to otázka pár let.

+1/−2
13.2.2017 8:52

Z76d59e18n57ě38k 64W30e18r59n62h71a39r30t 6247375532868

No, s těmi autonomními auty bez řidiče bych byl hodně opatrný, toho se hned tak nedočkáme, protože tam je nutná koordinace automatů a lidských řidičů, což je problém. Ale jinak souhlasím, taxík v současné podobě zmizí.

0/0
13.2.2017 8:55

P73e80t35r 58A96s25c29h72e31n45b63r87e61n15n23e22r 6425663262341

Limit přivýdělku by asi byl nejjednodušší

+3/0
13.2.2017 8:09

J13a96n 92O95n41d21r79o28u77š81e23k 5556169456568

Jenze to by bylo moc.jednoduche. Dalsi zakon, dalsi urednici jsou prece jen pro stat lepsi.

+2/0
13.2.2017 8:26

F50r41a13n24t86i77š36e23k 36N76e31v85a80ř46i79l 7333979187795

Ta fotka toho svazáka mě zkazila dnešní ráno......

+3/0
13.2.2017 8:07

M64a37r27t47i96n 90K12u16d39r63n28a 3399836639220

Docela by me zajimalo, jaj by se zmenil vyber dani, kdyby se veschny krome DPH zrusily, ve vysledku to co by podnikatel neodvedl na jiych danich by odevzdal na DPH.

A co se tyka regulaci, tak proste, vseho moc skodi.

+2/0
13.2.2017 8:01

P26e80t30r 86A96s55c31h82e47n88b94r63e38n86n74e67r 6365763792321

Dph má jasnou metodiku. Aby se z DPH vybralo stejně, jako teď ze všech daní, musely by se zvednout sazby.

0/0
13.2.2017 8:08

M30a73r20t27i43n 50K97u12d24r28n96a 3659576639970

No to by az tak nevadilo, kdyz jine by byly nulove.

0/0
13.2.2017 8:09

P82e41t94r 12A49s11c19h86e63n42b78r85e35n18n76e30r 6825623802731

Mně by to také nevadilo

0/0
13.2.2017 8:14

Z36d85e65n58ě20k 80W63e56r69n19h72a43r64t 6757565332848

No dobře, zvedly by se sazby DPH třeba na 40%, budiž. Pokud by se ale současně zrušily všechny ostatní daně, bylo by to jen ku prospěchu. DPH je poměrně jasně vyčíslitelná a snadno se odvádí a kontroluje, takže by kleslo množství daňových úniků a podobně. Čím by byl daňový systém jednodušší, tím lépe.

+1/0
13.2.2017 8:11

P78e76t17r 11D75r54a69p79a52l 3255708293255

jenže tím byste jednostraně podstatně zvýšil životní náklady těm, kteří žádné daně neplatí (důchodci)

+1/0
13.2.2017 8:16

M56a63r47t75i44n 49K62u19d76r41n34a 3879146119610

Jenomze by se vyrazne usetrilo na byrokracii a optimalizaci, takze by to mohlo byt kompenzovano. Navic by se to mohlo pozitivne projevit na cenach protoze by se zlevnia napr. cena prace.

0/0
13.2.2017 8:19

P14e58t48r 51A28s20c12h98e34n14b26r22e32n92n44e33r 6395713902421

Masívně by vzrostly cesty za nákupy do okolních zemí s nižší DPH

+1/0
13.2.2017 8:29

M65a41r87t31i86n 53K42u63d15r86n84a 3299896319130

Jasne, pojedu z Prahy do Nemecka pro rohliky a maslo.

0/0
13.2.2017 8:33

P17e74t18r 19A48s25c39h59e71n43b87r57e60n37n88e16r 6775113112361

Pro rohlík asi ne, ale pro velký nákup včetně drogerie jednou za měsíc klidně.

Navíc množství lidí to mal dob zahraničí blíže, než Pražáci

+1/0
13.2.2017 8:36

Z10d41e36n29ě34k 75W78e68r62n22h82a56r89t 6157225452848

Samozřejmě, že tak masivní zásah do celého finančního systému státu by se musel domyslet do všech oblastí, navíc by se muselo vyřešit přechodné období. Nicméně ve finále by to asi bylo výhodnější.

0/0
13.2.2017 8:20

J38o37s37e77f 55L67e41b65d49u34š87k96a 4772463143595

Důchodci daně platí. Minimálně z bytu, pozemku, úroku na účtě, spotřební daně a další.

0/0
14.2.2017 9:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.