Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dopravní odbory hrozí celostátní stávkou, chtějí vyšší mzdy pro řidiče autobusů

Dopravní odboráři vyhlásili kvůli mzdám řidičů autobusů celostátní stávkovou pohotovost. O stávce rozhodnou 20. února po jednání krajů s vládou. Po středečním zasedání předsednictva Odborového svazu dopravy to řekl novinářům jeho předseda Luboš Pomajbík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A52l75e91n50a 54R69y47s15k98o38v38á 9176203495495

Na zvýšení platů poslanců a senátorů se vždy nejdou púeníze.Proč se nenajdou peníze pro řidič, a jiné

0/0
23.2.2017 16:52

S68t76a58n81i76s36l29a77v 40H72e11r40m66a32n 9717419273783

Řidiči že maji za svou ODPOVĚDNOU praci nizke platy se vi několik let.Nerozumim ale tomu jak jim muže navyšit platy vlada. Všichni pracuji u soukromych společnosti.Ariva je dokonce dcerou DB.Odbory maji jednat se zaměstnavateli .A vyjednat rozumnou kolektivni smlouvu.Jinak se začinaji chovat tak jako odbory OKD. Že jejich zaměstnavatele si s krajskymi uřady dohodli co nejnižši platbu za provedenou dopravni činnost stat neovlivni.Odborovi bosove jsou placeni z přispěvku zaměstnancu. ŘIDIČUM PŘEJI DOBRE POŘIZENI.

+1/0
19.2.2017 22:16

P58a14u67l 95J22a77r92o60s 2363858370

Zajimave je,ze kdyz se ma zvysit mzda ridicum autobusu,tak je problem...Poslanci si ale bez problemu kde hledat penize na zvyseni mzdy /myslim,ze to bylo 7 000 kc / problem nemaji..:-/

+3/−1
16.2.2017 4:49

V86a41c55l71a59v 63H65a52j22e23k 3986749459

To není problém. Problém je jakým způsobem se to děje a z jak se to má financovat.

0/0
16.2.2017 16:11

J29o49z23e12f 24P42o66l20á58k 9577150

Mzdy , vypočtené podle směrnic, musí vyplatit zaměstnavatel . Nic jiné neexistuje . A ten " může " požádat zákazníka o dorovnání . Problém je ale ve vysoutěžené výši zakázky na dopravu .

0/0
20.2.2017 16:16

P80e53t55r 97V64o30ň50k49a 2917903979263

Za 100 Kč hrubého na hodinu, by mě ráno z postele nedostali ani heverem.:-P

+1/0
15.2.2017 21:45

P39a80v13e65l 29K29u14n79c 9832689488558

Problém je v tom, že "jde o princip". Kraje peníze mají, ale nedají; stát je má taky, ale dát nechce, protože ví, že kraje mají. A pro ministry i hejtmany jsou řidiči plebs.

+2/0
15.2.2017 18:22

V97a74c77l27a68v 74H77a38j36e73k 3276139659

hlavně se dopravci většinou soutěžili a zvítězila nejlevnější nabídka. Pokud se přidá z peněz státu nebo krajů, ukazuje to na nesmyslnost takovéhoto systému. Zvýšené mzdy mi měli dopravci uhradit ze svého.

+1/−1
15.2.2017 20:57

M10i31r70o72s16l82a46v 13Z20i42k98m58u23n46d 6168782737458

A kde ti dopravci peníze vezmou, když jediné dostávají od kraje za objednané výkony.

Kraje dlouhá léta finančně profitovaly ze žebrácké mzdy řidičů, která s velkou pravděpodobností nedosahovala mzdy zaměstnanců krajského úřadu (o hejtmanovi a jeho náměstcích ani nemluvě) se zlomkem kriminální odpovědnosti ve srovnání s řidiči a bez toho, že by jim někdo přerušoval pracovní dobu mizerně zaplacenou přestávkou, která se nezapočítává do pracovní doby, navíc o sobotách, nedělích a svátcích ....

Stát si nic neobjednal, není tedy důvod, aby na něco přispíval. Stát pouze donutil dopravce (podnikatele, majitele firem), aby platili svým zaměstnancům slušnou mzdu za náročnou a odpovědnou práci. Přitom ta "stovka za hodinu" není nic moc, to má "skladník" s mizivou kriminální odpovědností u lepšího zaměstnavatele.

Pokud mají kraje problém s tím, jak peníze převést dopravcům, aniž by se porušila "smlouva na dopravu", tak jednou z možností je, že zaměstnavatel vypočte dvojí mzdu. Jednak podle "starého" mzdového tarifu, jednak podle nového - to je primitivní záležitost jedné "excelové" tabulky. Zaměstnavatel vyplatí mzdu (a odvede odvody) podle "starého" tarifu a rozdíl mezi starým a "novým" tarifem (+ odvody) vyplatí přímo zaměstnanci kraje ... Čili kraje zaplatí dopravcům za kilometry podle vysoutěžené a uzavřené smlouvy a to co je navíc dostane řidič od kraje a nepůjde to přes zaměstnavatele ... což nebude napadnutelné ... právním titulem pro výplatu částky řidičům bude "navýšení mzdového tarifu dle nařízení vlády číslo ..."

+2/0
15.2.2017 21:36

J42i96ř56í 32P85l13a80v74s23k61ý 9710516211769

opravdu se z nejakeho duvodu domnivate, ze dopravci budou provozovat nejake linky na ukor vlastniho zisku ? proc by to u fsech marxu meli asi tak jako delat ? oni nepodnikaji proto, aby "udelali neco pro lidi" ale pro docela obycejne prachy ... a pokud nebudou prachy, pak nebude ze strany dopravcu ani duvod, proc ty linky nadale provozovat.

0/0
21.2.2017 8:04

R46i64c96h57a40r72d 10K32r45u45p65i75č29k14a 5324675987639

Bez stávky to nepůjde to budou dokola jen sliby

+3/0
15.2.2017 17:59

M89a41r30e55k 42P23o28s89p97í92š30i74l 2605985651

Jo soukromníci prostě víc nedají. Je to prostě v regioniu dohodnuté s jinými zaměstnavateli v oboru. A to i s konkurencí. Majitelé se scházejí na neformálních schůzkách kde se to dohodne . Pak člověk může zkoušet v regionu jednoho zaměstnavatele po druhém a všude dostane +-stejně. Proč by si ukrajovali z vlastního zisku? Na řidičích jim nesejde. Nechají to padnout a v krizi jim stát nasype. Chvíli to bude fungovat a pak různě přes pohyblivé složky mezd to zase očesají. A vydělají mnohem víc.

Takhle to funguje všude. Zaměstnavatel navýší naoko základní mzdu a sníží nenárokovou složku mzdy "prémie". A je to furt stejné. A pak zaměstnavatelé brečí,že nemají lidi. A že chtějí levnější mongoly,bulhary atd... .Mohou si za to sami.Místo vyšších platů pro Čr zaměstnance,tak natáhnou cizince. Jo a mimojiné, Bulharům a Rumunům se to tady začíná taky zajídat co jsme slyšel. Taky vidí,že tady dělají za nic a dřou jak soumaři. Jelikož u nás mladí mají malé mzdy, nezakládají rodiny,nejsou děti a najednou začínají lidi chybět . A ti co se na to nemohou koukat a nebo je tady nic nedrží,jdou za hranice. A opět taková spirála. Pokud budou platy a podmínky stejné jako na západě,tak se lidi začnou vracet. Jinak ne. Bude to furt mizérie a horší a horší.

+8/0
15.2.2017 16:16
Foto

J62o92s25e87f 75S15y73s23e96l 9610909568662

Vedoucí politici v krajích se snaží nahrabat si co nejvíc (než se na to přijde a oni jdou do klíčového průmyslu). Pokud se budou chovat skromně, tak jim jistě na zvýšení platů řidičům vybyde. A když ne, tak se mohou kraje zrušit a ušetří se taková suma peněz, proti které bude přidání řidičům jen kapka v moři.

+1/0
15.2.2017 15:53

R98o57m16a24n 97S80t20o89n30e13k 1509783679411

politici vlastni autobusove přepravce?

+1/−2
15.2.2017 16:40
Foto

J79o78s56e83f 46S10y23s36e87l 9430919928892

politici jistě autobusové firmy nevlastní, ale kraje to mají platit. Takže když krajští politici budou šetřit (stačí méně krást), tak na platy kraj bude mít

0/0
15.2.2017 18:17

V75a44c68l63a85v 56H29a41j91e77k 3326929509

měli by to dát dopraci ze svého. Vyhráli přece soutěže nejnižší nabídnutou cenou kraji.

0/0
15.2.2017 21:00

M18i44r58o51s45l30a43v 34Z93i65k22m24u90n43d 6398202247238

Ano, v době kdy byla práce řidiče v nižší tarifní třídě ... ale změna tarifního zařazení je nikoli nepodstatnou, ale zásadní změnou ....

0/0
15.2.2017 21:38

V31a17c15l75a31v 65H27a92j59e35k 3496129559

není poněkud neobvyklé, že stát určuje tarifní třídu a plat zaměstnancům v soukromých formách, které navíc nízkou nabídnutou cenou vyhráli soutěž??

0/0
16.2.2017 16:08

J63i43ř38i64n63a 84B51r23a57d67á95č19o31v53á 2722520279189

Řidiči autobusů si zaslouží vyšší platy bezesporu,je to řehole,jednou nohou v kriminále,zodpovědnost za cestující,směny,vedro,zima.Měli by být placeni lépe, je to ostudné že se musí doprošovat o navýšení svých mezd.V tomto případě o pár korun.

+4/0
15.2.2017 15:40

J27i77r56i 24D87o73m86i77n41i57k 1851938921320

Tak to dopadá, když se do něčeho, do čeho jí vůbec nic není, plete vláda s vidinou laciných bodů u voleb. Nemá na to sebemenší vliv a páky, ale chce "rozhodovat"........ Jinak, klidně bych pustil na silnice třeba 10 dopravců, bez jakékoliv místní soutěže. Konkurence a trh si to srovnají samí. Ale "soutěžit" pod dohledem městských politiků a jen a pouze na základě ceny, to jinak dopadnout nemohlo.

+3/−4
15.2.2017 15:10

J47i12ř77í 85K36ü78h54r 2670106640626

Vy jste blázen. Bez dotací obcí tam nebude jezdit nikdo. Leda nějaké frekventované trasy. Či podniková doprava zaměstnanců.

+9/−1
15.2.2017 15:23

P21e94t53r 76V92o73n75d50r18a71c54e41k 7745681513850

Například Arriva vykázala v roce 2016 zisk 203 milionů - a to zisk, který přiznala - k tomu si přičtěte účty za ,,pradenství ,, a jiné tunely a peníze jsou

+3/0
15.2.2017 14:52

T32o36m65á29š 63H44o57l17i53č 5678454731718

To,že peniaze sú nezmamená, že na ne má kdokolvek nárok. Navyše je úplne ideálna doba na dohodnutie si vyžších platov i bez nezmyselnej stávky. Tak neviem prečo odbory už dávno nejdenajú a namiesto toho organizujú nezmysli ako stávka a otravovanie i ludí čo stým nič nemajú.

+1/−3
15.2.2017 15:11

J50i27r22i 92D13o92m30i19n84i66k 1801458851310

Odbory.:-)

0/0
15.2.2017 15:15

P76a16v36e18l 44Š49e55b28e12k 8794113272620

Ještě nějaké Slovenské moudro?

+2/−2
15.2.2017 16:53

J86a10n 19D56l10o14u10h90ý 8586610373810

víte, kolik z toho zaplatí nových autobusů? 8-oRv

0/0
16.2.2017 11:06

J48a41n 11V64a54l30o43u42c67h 6512797448320

Cestující chce: nízké jízdné, moderní bus (alespoň částečná nízkopodlažnost, klima, stále častěji wifi a USB nabíječky), ce nejčastější spojení, nejlépe bez přestupu (ačkoli cestuje z jedné "půlky" do druhé s jednociferným potenciálem cestujících za celý den)

Dopravce chce: co nejnižší náklady na ujetý km (pak může objednavateli nabídnout "lepší" cenu za objednané spoje), což znamená, že kde nemusí, neinvestuje (vč. platů), ale ten systém " vítězí nejnižší cena" si dopravci nevybrali.

Objednavatel (u busů téměř výhradně obce a kraje) chce: nová nízkopodlažní vozidla (to se dobře vyjímá v médiích, resp. loví EU dotace), nejlépe na "čistá" paliva (což ale potřebuje svou infrastrukturu a vozidla jsou dražší než diesely), co nejmenší dotace dopravcům (které jsou beztak většinou vyšší než vybrané jízdné; z toho plyne snaha nechat jezdit jen ty nezbytné spoje).

A teď do toho vleze vláda (jejíž ministerstvo si neumí udělat pořádek ani v dotacích na pár zbývajících mezikrajových rychlíků) a nařídí zvýšit platy...

Furt mi z toho vychází, že "někdo by s tím měl něco udělat":

A/ zvýšit jízdné, což by logicky zaplatili jen uživatelé (ale nějaké volby, ve kterých by to zvyšovatelům ohrozilo hlasy, jsou vždychy na obzoru)

B/ zvýšit dotace, což omezí jiné investice a postihne to i ty, co službu nepoužívají

C/ kdo nařídil, nechť zaplatí (sci-fi století), ale má to stejné důsledky jako B...

Takže na koho to *ovno spadne?

+6/0
15.2.2017 14:49

P95e27t53r 47N46o21v75o49t15n30y 1101370661

B/ cena bývá vysoutěžená a zvednout ji jen tak, protože vláda něco nařídila, asi nejde. Ostatní účastníci by to napadli.

+8/0
15.2.2017 14:57

J76o44s94e72f 25Š77v53e69c 6135476904723

Kraje si v "soutěžích" vybíraly autodopravce podle toho, který bude pro ně nejlevnější. Jak autodopravce sníží cenu? Jen na platech nejpočetnější části zaměstnanců, nikde jinde nemá šanci ušetřit.

Odpovědnost za platy řidičů tedy nesou především úředníci jednotlivých krajů, kteří vybrali autodopravce a zřejmě dostali prémie za to, kolik kraji ušetřili peněz...

0/0
15.2.2017 14:40

P81e46t67r 59N21o17v64o85t59n81y 1591610531

Na druhou stranu oni jinak nemohli. Špatně je celý systém. Resp. v podmínkách soutěžích by měly být uvedené i mzdy. Už ale vidím některé "dopravce", jak by vyskakovali jak čertík z krabičky.

+3/0
15.2.2017 14:47

P47e85t87r 76K28o40v73a97ř77í84k 1481683519727

Neznám přesně podmínky veřejných soutěží, ale mám za to, že taková podmínka je nemyslitelná. Platy zaměstnanců jsou vždy interní záležitostí každé soukromé firmy.

+2/0
15.2.2017 14:49

P36e74t29r 58N36o79v65o98t52n25y 1371960641

Pokud chce ale stát do těch mezd zasahovat, tak taková podmínka musí být možná.

+3/−2
15.2.2017 14:52

A24n76t83o26n82í50n 34Š39v88i75h50n71o73s 8928947961972

Pane Novotný, máte pravdu, to stejné jsem psal v jiných diskuzích. Při výběrovém řízení zohlednit mzdy dělníků (řidičů), zejména u kraje, kde je ve vedení strana, která hlásá podporu obyčejným lidem.

0/0
17.2.2017 22:41

R97o18m47a80n 89M65a11r55t78í94n54e93k 3693600780628

Až jako státní zaměstnanec dosáhnu na spravedlivou výsluhu, půjdu dělat řidiče autobusu, je to takové poctivé a záslužné zaměstnáni. Stávek se účastnit nebudu.

+1/0
15.2.2017 14:38

J26i95ř23í 60H11o96r44á22k 5834595335570

Každý si vybíráme své zaměstnání dobrovolně a určitě každý svéprávný člověk zná výši platu při nástupu do zaměstnání, nebo se mýlím ??? Tím nechci říci, že by řidičům nemohl majitel firmy platy navyšovat.......MAJITEL !!!

+2/−7
15.2.2017 14:30

P84e43t84r 68N11o53v17o88t26n74y 1571740381

To jsou ty soutěže na dopravní obslužnost za co nejmenší peníze. Teď ještě chytráci vymysleli "státní půjčovnu" (která naštěstí padla), takže z dopravců by byly jen personální agentury pro nábor řidičů(strojvedoucích). A co by bylo jejich jedinými náklady?

+1/0
15.2.2017 14:29

J46a86n 95K40o68b38ě95r87s54k76ý 1780436941103

Ta státní půjčovna byla neskutečná blbost. Ještě štěstí, že to padlo.

+1/0
15.2.2017 14:40

P63e95t63r 31H65o17r26s22k93ý 9365533508626

Jsem zvědavý jestli to dotáhnou a navíc všichni.. Takové ty stávky, kde stávkuje jen každej třetí a zbytek jen hodinu, jsou docela k smíchu..

+5/0
15.2.2017 14:23

J70a62n 87K67o30b84ě24r24s11k13ý 1520556621453

Už bylo načase. Taková Arriva se chlubí kolik toho v Česku vydělala, ale řídiči tam pracují za hrozných podmínek. A Deutsche Bahn kterým Arriva patří peníze mají. Takže jen do toho R^ i když to schytám, protože odbory jsou pro většinu v Česku sposté slovo, protože ty peníze co za tu odpovědnost řidič autobusu má jsou směšné ať jsou odbory jakékoliv.

+13/0
15.2.2017 14:23

P13e17t63r 51K73o10v88a21ř35í94k 1181503589257

Jistě, to je v pořádku, ale ať si to odbory řeší s Arrivou, nikoli se státem.

+3/0
15.2.2017 14:25

J52a59n 51K89o15b66ě43r98s85k55ý 1930286791973

Naopak je potřeba tlačit na stát a kraje které uzavírají smlouvy na dopravní obslužnost kde největší a často i jediné kritérium bývá cena. To je jádro problému.

0/−1
15.2.2017 14:37

P59e52t18r 68K29o14v19a58ř51í62k 1521603519447

V čem je problém? V čem tlačit na vládu? Aby přikázala krajům, že mají dát do smlouvy ustanovení, že firma, která chce vysoutěžit zakázku, má dát řidičů takový a takový plat?

+1/0
15.2.2017 14:41

K66a78r27e71l 68U71r63b58a23n 2474874281459

Už aby fungovala autonomní MHD.

+1/0
15.2.2017 14:22

P26e60t68r 33K92o11v39a67ř27í36k 1881453499667

Do háje, a co s tím má společného vláda? 8-o Ať si to vyřeší řidiči se svým zaměstnavatelem. Ti za daných podmínek VYSOUTĚŽILI veřejnou dopravu v jednotlivých regionech, tak teď nemůžou chtít měnit podmínky soutěže a navyšovat dotace na dopravu kvůli tomu, že nejsou schopni svoje závazky plnit !!

+10/0
15.2.2017 14:22

R11u96d98o38l62f 32P75e30k68á83r34e56k 9252481459153

Esli voni to nevysoutěžili za nějakých podmínek a rozhodnutím strany a vlády se ty podmínky změnily... Ty peníze by měly jít primárně z krajů, ale ty je mnohde nemaj' v rozpočtech a neBureš nic nepošle...

+1/−1
15.2.2017 14:29

J29i49ř83í 87H57o88v28o68r50k31a 8837276402895

Ve výsledku to znamená přesoutěžit. To znamená cca 2 roky, během kterých kraje/dopravní podniky nemají smluvně kryté navyšování mezd. Bohužel to spískala vláda, to znamená, že by to měla kompenzovat.

+1/0
15.2.2017 14:35

P80e31t12r 69K65o59v84a83ř65í51k 1251563759447

Co spískala vláda? 8-o Co s tím má vláda společného? Ta smlouva je pouze mezi krajem a dopravcem. Jestli dopravci vznikají nějaké vyšší náklady než před 2 roky (v čem?), ať odstoupí od smlouvy a vypíše se nová soutěž.

+2/0
15.2.2017 14:40

R75u77d61o92l62f 96P85e14k57á90r76e81k 9382571179783

Zřejmě jste ve svém rozhořčení nepostřehl, že vláda svým nařízením skokově navýšila minimální mzdu o více než čtvrtinu, bez odvodů...

0/0
15.2.2017 14:48

P14e45t40r 86K61o31v85a58ř88í60k 1311633979677

A jak to souvisí? Řidičů se minimální mzda nějak týká?

+1/0
15.2.2017 14:52

P40e80t54r 51K90o88v38a30ř29í53k 1841333399357

Aj, omlouvám se, ten odstavec jsem přehlídnul. Ano, to pak je jiná.

0/0
15.2.2017 14:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.