Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Miliardy na dálnice lákají cizí stavaře. K nelibosti Skansky a Eurovie

Stavební firmy působící dlouho v Česku musí letos v soutěžích Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) čelit nezvykle vysoké konkurenci ze zahraničí. Spousta firem se zájmem u nás stavět je přitom v tuzemsku nových. Menší čeští hráči se spojili s velkými stavebními firmami, například ze Španělska, Itálie, Turecka, Bosny a Hercegoviny nebo Kazachstánu, a zkoušejí získat miliardové zakázky na nové silnice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J43a24n 64P67o86s51p46í52š31i65l 4961314857137

A uz rekli, proc dalnice stavime draz, nez na zapade?

0/0
21.2.2017 18:46

J66a60n 89K27l41e84i62c62h 3499725691588

„Bohužel již v minulosti se ukázalo, že takové firmy nejsou schopné se svými kapacitami projekty dokončit,“ dodala mluvčí Eurovie Iveta Štočková. A jako příklad mohla dodat vlastní stavbu D1 Ostrava-PL státní hranice, kterou Eurovia postavila jako tankodrom s omezením rychlosti na 60km/hod.

0/0
20.2.2017 20:51

J38a43n 40H61r22u16z35a 8204148279957

Eurovii si zase MD přizve až bude stavět tankodrom nebo bude potřebovat shodit nějaký most na vlak. ;-)

+1/0
19.2.2017 22:21

J89i84ř19í 29G18a46l43a67m26b21o54š 8198656193762

Nelibost Skansky a Eurovie mně vůbec nezajímá.

Budu rád když dálnice budou kvalitnější a levnější.

Třeba jako v Německu.!!

+1/0
19.2.2017 19:01

M31a92r83e80k 73J91a96n38e22č13k22a 1687536903951

Chápu, tyhle dvě totálně provařené firmy se bojí o své zisky a že by se nakonec ukázalo, že lze stavět rychleji, kvalitněji a hlavně levněji a se zárukami na dílo ;-) Prostě chce to další velké stavební firmy na trhu jako sůl,a by tyhle dvě si už ani neškrtli, protože na co sáhnou, znamená pouze problémy, ale stát jim bude stále cpát zakázky nadále.

+3/0
19.2.2017 17:56

R75a97d48m63i98l42a 31S65i54m26č16á14k52o46v82á 5335733525445

tak zrovna Eurovia má co mluvit... tu horskou dráhu, co je "dálnice" z Ostravy směrem do Katowic RvRvRv už bych jim nenechala postavit ani pomníček u cesty

+3/0
19.2.2017 17:30

V83l41a36d33i52m13í91r 56R96e26t94t76i88n75g30e45r 5555696125195

Jeli jste někdo ted po opravené části D1? Tam jak už jsou tři pruhy a zbourané mosty? Ta je tak zvlněná, že jsem si napřed myslel, že jedu po ještě neopraveném úseku.

+1/0
19.2.2017 16:41

L44e10n36a 38P64á67t86k54o90v38á 8781483264189

jenom dobře, páč to co se tady staví, v jaké kvalitě, rychlosti a za jaké peníze to by jeden zaplakal

+4/0
19.2.2017 13:11

J16a63r48d74a 94F59i17c85e34k 1496599483262

Jako zadavatelé jsou v kleštích, protože soutěží na nejnižší cenu namísto kombinace ceny a parametrů

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/verejne-zakazky-silnice-opravy-stavby-dy3-/eko-doprava.aspx?c=A170215_2305943_eko-doprava_rts

Toto je příklad ukázkové lži. Jako zadavatel požaduji určité zboží, nebo službu, pokud to co chci řádně specifikuji, nemůže se mi stát, že např. poptávám lyže a dostanu běžky, ačkoliv moje představa byly závodní sjezdovky. Druhá věc je , že úředník je obvykle velice líný, takže např. v poptávce uvede, že požadavek je na hliníkovou krytinu ve tvaru eternitových šablon a myslísi že dostane prefu. Pak se hrozně diví, že jsou i jiní výrobci. (Že chce prefu napsat přímo nemůže, musel by nejprve vypsat výběrko na výrobce materiálu a na to je líný)

+5/0
19.2.2017 12:44

P37e32t10r 36H62o71r43á10k 1839153969684

Takže by se na před mělo vypsat výběrové řízení na materiály a po několika letech vypsat teprve tu stavbu? A když vypíšeš na ten hliník, tak zase vyhraje ten nejlevnější.

0/−1
19.2.2017 15:17

J84a26n 46H64á67l46a 8565605800697

No hlavně že na Skansce a Eurovii se stát za jejich "kvalitu" zahojil, že...

+3/0
19.2.2017 11:59

J65a95n 80M74a51c12h 8577746868785

Jediný kdo v ČR drží jakousi kvalitu jsou paradoxně firmy velkosti malé-střední, protože nemají moc velké možnosti na to tu stavbu ovlivnit "papírově". A také kdyby něco pokazili, tak to pro ně je většinou likvidační, protože nemají tak dobré právní zastoupení. Logicky tyto firmy ze své velikosti těžko budou stavět dálnice, jen to říkám, jak svět je nefér.;-(;-(

;-D

+4/0
19.2.2017 11:47

D25a51v59i32d 90Z11a25j76d81á18k 8315582510161

Takhle na vas. Kdo ty kapacity mate? Resite to sami subkama, ktere odirate nebo neplatite.

+6/0
19.2.2017 11:28

P20a43v69e30l 65V12e13r87n44e67r 1653133552877

Vypada to jako kdyz zlodej krici: Chytte zlodeje. Jenze v tomhle pripade jde spis jen o to, ze zlodej krici.

+6/0
19.2.2017 11:24

P30e41t51r 18H27á27j52e42k 2658246731659

Kdo jel po dálnici v Bosně, tak ví, že tohle je moc dobrá zpráva a moc jim držím palce, aby ten oligopol Skansky a Eurovie roztrhali. Teď už jen co na to ŘSD a klientelismus.

+5/0
19.2.2017 11:18
Foto

J30a78n 77M72r47á17z 5540736639171

Důležitě je, že to zastřešuje nezkušená zahradnická firma, dříve v insolvenci...

0/0
19.2.2017 16:12

M41a37r19t83i75n 37Š16í90m66a 6863544370568

Zajímalo by mě, jaká firma dělala nový povrch na hlavním tahu v Říčanech u Prahy teď na podzim. Teď, po čtyřech měsících, je to díra vedle díry, a zcela nový povrch bude samá záplata. To je ta kvalita firem a jejich práce...

+2/0
19.2.2017 11:14
Foto

R50i65c23h40a33r62d 76K77r55y56w98u81l33t 4191718298573

Ty dvě zmiňované firmy jsou úplně ty poslední, které by měly něco mluvit... Nedal bych jim, už vůbec žádnou zakázku.

+6/0
19.2.2017 11:10
Foto

D58a81l33i22b98o24r 98B43a50r25t35o74š 5564860207929

spíše by bylo správnou otázkou...jakto, že vůbec dostávaly zakázky, když je jasně vidět, že odvádějí mizernou práci...a že si ji nechají několikanásobně zaplatit.....již před cca 15 lety se v TV prosáklo, že české firmy staví dálnice za trojnásobnou cenu než je v Evropě obvyklé.....takže kdo to schválil....a kam ty peníze přišly? možná na financování stran....nebo na financování institutu VK, kdo ví?.....

takže jsme opět zpět u neprůhledného financování a u klamání veřejnosti, které se zavčas neřeklo, že tyto firmy si účtují nesmyslně předražené ceny...a tím okrádají stát...a politici tohle dopustili....

i toto je ostuda našich politiků...jako i mnoho dalších nekonečných ostudných kauz....a veřejných manipulací....

+4/0
19.2.2017 11:22

J32a37n 16M34a75c30h 8217856398855

"české firmy staví dálnice". Ani netušíte kdo tady staví...

+1/0
19.2.2017 11:28
Foto

M79a19r12i52a27n 44T70i18š37e72r 1134431506

Skanska Strabag Hochtief a dalsi take nejsou ceske firmy..tak proc nemuzou tady stavet dalsi zahranicni firmy? Konkurence je vsude, treba postavit halu dokaze 50 firem a ty se o zakazku porvou, tak at je to same i u dalnic. Druha vec je kvalita, to uz si musi ohlidat RSD..

+6/0
19.2.2017 11:10

M51i23c96h82a46l 51V12o97j69á87č87e10k 6803643943801

Jasně, že se to firmám Eurovia a Skanska nelíbí. Hrozí totiž riziko, že zjistíme, že to jde rychleji, levněji a kvalitněji. Ostatně to už dávno víme. Ťok to tak daleko dojít ale nenechá :)

+5/−1
19.2.2017 11:09

M38a69r46e82k 23Š43e89b41e97l97a 6904138481585

No Skanska a Eurovia by jiste byli schopni takovou zakazku dokoncit... o 5 -10 let po terminu a o nekolik miliard nad limit navic... Neni divu ze jsou nasrani ;-D

+4/0
19.2.2017 11:01

M47a89r88t86i64n 20H78o47d73í44k 2365865208307

Legrační je ten pán ze Skanky: "mám obavy..." "vstupují bez kapacit" Je jasné, že oni se postarají, aby ty nové firmy žádné kapacity nenašly. Je veřejným tajemstvím, že před časem se tyto firmy postaraly, aby německý vítěz konkurzu na opravu silnic dostával štěrk od místních dodavatelů za dvojnásobnou cenu, takže nakonec museli smlouvu vypovědět s tím, že nejsou schopni dodržet podmínky smlouvy (vozit to z dálky z Německa by přišlo stejně draho) Takže asi tak.

+7/0
19.2.2017 10:58

P23a51v45e78l 74O36b98d12r65ž59á36l17e33k 6656834488592

Na druhou stranu - když dávám nabídku do výběrka, mám mít ošetřeno, že budu mít zajištěný materiál za cenu, se kterou počítám.

+2/0
19.2.2017 11:13

M98a59r21t50i96n 21H93o98d84í12k 2905955128567

Oni to počítali podle obvyklých cen na trhu. Nepočítali s českou mafií a korupcí na úrovní Ruska

+4/0
19.2.2017 11:16

P35a33v68e27l 55O61b21d37r21ž59á44l34e38k 6596574868232

Já tohle chápu, ale o tom právě píšu. Nebudu dávat nabídku do výběrka na IT, když nemám podepsanou smlouvu s velkoobchodem na dodávky v dané dealerské kategorii.

+2/0
19.2.2017 11:21

M62a34r83t36i37n 98H78o26d40í51k 2785895348187

To je nesmyls. Takhle se to ale běžně nedělá. Ani skanka to tak nedělá. Vyhraje zakázku a pak si sama vypíše výběrko na subdodavatele. ne dopředu. jenže tamto byla příliš malá zakázka a ti velcí hoši to dodavatelům zakázali pod pohrůžkou, že stáhnou od nich velké zakázky jinde.

+1/0
19.2.2017 11:24

P16a62v13e10l 83O63b48d38r86ž48á71l47e60k 6166724818432

Pokud se to "takhle běžně dělá", tak je to problém firmy, která do takového rizika jde. Stavebnictví je tedy dost zvláštní obor, v IT si tohle nikdo nedovolí.

0/0
19.2.2017 11:40

M51a97r88t37i70n 27H29o96d34í89k 2115245198417

Mimochodem, zapomněl jsem dodat, že se jednalo se o opravy silnic v jedné oblasti západních čech. je to dohledatelné, až na detaily těch okolností, přirozeně...

0/0
19.2.2017 11:14

J46a85n 50M37a70c35h 8597726328745

Koukám, že z celé diskuze o dálnicích tu něco trošku tuší dva lidé.

To, že u nás velké stavební firmy staví projekty pochybných kvalit, často nesplňující ani vlastní kriteria firmy (o něco málo přísnější než požadavek investora-ŘSD). Proč to tyto firmy dělají? No proto, protože jim to prochází a bude to procházet i těm firmám co tu budou nové, třeba z té Bosny. Problém je ve firmě ŘSD která ve svých řadách nemá odborníky, kteří by dokázali posoudit kriteria dané stavby. Takže si ŘSD najme soukromou firmu která je bude na dané stavbě zastupovat a dělat dozor. A logicky této firmě je celkem jedno jak se to ve skutečnosti provede, když budou mít ty správně papíry. Takže když se vyskytne problém na stavbě, tak né aby se k ceně 0,9-1,2 mld přidalo 5 milionu (většinou subce, kterou si hlavní firma najala za třeba 8M na nějákou práci, pro ni by těch 5M bylo likvidační) aby se dala daná věc sanovat, ale prostě se to s dozorem "papírově sprasí" a bude se doufat, že to těch 5 let nějak vydrží.Rv

+5/0
19.2.2017 10:54

M34a47r45t64i89n 47H72o52d58í17k 2365915458797

Já sice nejsem odborník, ale po dálnicích jezdím. Co jsem zatím viděl, tak jediná slušná dálnice opravdu německé kvality (až na skoky u dilatačních spár před mosty - to je ještě celkem nad míru) je mezi Chebem a Karlovými Vary, jinak je to všeobecně během pár měsíců od postavení hrbolaté až hrůza. Uvidíme, jak dopadne oprava Pha-Brno. jenže takhle je to tu se vším. Upřímně, pomalu se stydím, že jsem Čech.

+3/0
19.2.2017 11:02

J45a45n 82M13a58c72h 8477236768165

Buď opravdoví srdcař v soukromé firmě jako dozor, nebo pouhé štěstí na kvalitní podloží. Jinak šanci na změnu moc nevidím, už jen proto, že většina lidí bude nadávat na stavební firmy, které dokážou stavět silnice špičkových kvalit, když se dostatečně pohlídají.

0/0
19.2.2017 11:17

J34i60r20i 77R12u56s83n77o74k 4245122327813

Jenze ty skoky jsou fakt hrozny. Jezdim tama co pul roku a pokazde je to horsi a horsi. Ted tam pro jistotu dali 80 na nekolik kilometru (prestoze by to stacilo pred a za most). Takze timhle tempem to pri me dalsi ceste za pul roku uz nebude dalnice.

0/0
19.2.2017 16:00

P64a17v86e27l 57O65b12d15r54ž50á69l91e35k 6516564248592

A doteď to stavěly naše firmy? Skanska a spol. jsou také zahraniční... Ale ať se noví zájemci ukáží, jen by to chtělo nějakou kauci pro případ, že v půlce zjistí, že to nejsou schopni dokončit.

To je bohužel jediný problém- že se pak musí dělat komplet nové výběrko, které trvá rok.

+4/0
19.2.2017 10:53
Foto

M36i21c70h39a39l 38B36r93e50š12k33o57v27e31c 4771228624286

Na tento článek si vzpomenu vždy, když zase pojedu po zvlněné dálnici v Ostravě. Že je hanba nefackuje.

+4/0
19.2.2017 10:49
Foto

M94a71r55i88a57n 74T11i79š20e49r 1854751156

Co my danovy poplatnici mame z toho, ze jezdime po novych dalnicich, ktere prave Skanska a Eurovia postavily za jejich udajnou rozumnou cenu a kvalitativne je to katastrofa? Zvlnene useky, popraskany asfalt behem jednoho roku a uz nutne opravy? Mame drahe a nekvalitni dalnice. Podivejte se, jake dalnice umi postavit treba Italove vysoko v Alpach...ty nase jim nesahaji ani po kotniky. Takze at je tendr a konkurence, az se snizi cena a zvysi sankce za spatnou kvalitu bo nasi stavbari radi sidi a nahrazuji kvalitu nekvalitou..

+1/0
19.2.2017 10:48

O37n63d25r86e90j 61K52o34d78a59d 8321173621777

Skanska a Eurovia by se měly chytit za ruce a táhnout společně se svými kámoši, zkorumpovanými úředníky a politiky...

+5/0
19.2.2017 10:46

J56a36k29u91b 78J71e32m60e51l13k47a 7629944378586

Lepe než tyhle dvě firmy by to snad postavil lépe kdokoliv.

+7/0
19.2.2017 10:44

A28l86e17š 73J96a94n93á12č43e85k 3603204926263

Stavající stavební firmy staví draze a nekvalitně, snad je brzo nahradí lepší, žádná škoda jich nebude.

+12/0
19.2.2017 10:43

M21i32c81h93a95l 54S53l89a56v17í14č81e75k 1219218482379

Zase ono prokletí nejnižší ceny, aneb nejsem tak bohatý, abych mohl kupovat laciné věci. Pokud by dálnici stavěli Italové, dá se úspěšně předpokládat, že i po 10ti letech bude dálnicí a nikoliv tankodromem.

+1/−1
19.2.2017 10:36

J65i24n75d59ř71i25c42h 65Š81k61o34p84e16k 4285611390445

mícháš, stejně jako někteří další, spolu nesouvisející věci

Nejnižší cena neznamená automaticky problém - když je totiž projekt dostatečně podrobný, tak nadefinuje požadovanou kvalitu. Pak není problém soutěžit pouze na nejnižší cenu.

A co by sis vedle ceny tak představoval hodnotit ? Délku záruky ? když firma teď je, za rok být nemusí ? Nebo reference, které se běžně mezi firmami obchodují ?

+3/0
19.2.2017 10:38

M40a79r64t68i98n 82H15o37d40í10k 2695245288817

Tak takové stavby se stejně platí průběžně, ne celá částka najednou, takže jestli firma za rok nebo dva nebude nás nemusí trápit, když v té době bude příslušná zaplacená část již postavená. Všechno je to o dobře postavené smlouvě. jenže to by museli páni z ŘSD chtít.

0/0
19.2.2017 11:05

J89i94n57d93ř94i27c65h 49Š17k48o37p23e91k 4295151500875

ano, platí se průběžně. To ale neznamená nic ohledně záruky.

0/0
19.2.2017 12:37

M51i52c41h80a41l 82S67l66a40v69í32č41e24k 1729508632799

Inu, kvalitu projektu bylo dobře vidět např. u Blanky. A nebojím se, že zavedené firmy, zaručující kvalitu zde napřesrok nebudou. To je zase takové české"specifikum".

Jinak, jmenujte mi nějaký větší projekt, kde by nebyly "vícepráce" a finální cena podstatně vyšší.

0/0
19.2.2017 11:34

J43i89n57d33ř65i21c77h 89Š71k26o41p84e90k 4855321890215

je rozdíl jestli jsou to vícepráce, protože je odfláknutý dozor a špatný projekt, nebo jsou to vícepráce, protože se během stavby objeví práce, které nikdo očekávat nemohl

0/0
19.2.2017 12:38

M27i71c85h11a58l 21S88l37a64v56í43č18e91k 1759858592229

Hmm, pak mi ale řekněte, jak je možné, že se ty vícepráce objeví u 99% staveb, hrazených z veřejných peněz?

0/0
19.2.2017 12:48

J84i24n91d63ř85i40c63h 89Š68k66o36p80e49k 4835981500135

odfláknuté projekty, protože je tlak na to, aby projekt stál co nejméně. A pak odfláknutý nebo symbolický technický dozor během výstavby

0/0
19.2.2017 13:29

M55i78c76h78a84l 78S67l95a11v63í44č81e78k 1509548352789

A jsme tam, kde jsme byli. Prostě za málo peněz málo muziky. Co nejlevnější projekt a co nejlevnější provedení a výsledkem je paskvil.

0/0
19.2.2017 14:27

J10i17n96d56ř40i41c32h 20Š88k53o62p56e25k 4725431660885

to jsou dvě různý věci. Zda je stavba nekvalitní protože byl špatný projekt nebo zda je nekvalitní proto, že byl projekt sice kvalitní, ale selhala firma i dozor

+1/0
19.2.2017 16:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.