Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Automobilky se chystají na dobu elektrickou. Ubude ale pracovních míst

Ta zpráva s Českem zatím příliš nesouvisí, ale potenciál do budoucna má. Mercedes-Benz tento týden oznámil, že svoji největší motorárnu na předměstí Stuttgartu postupně promění a ke spalovacím motorům přidá elektromotory. A přitom propustí část lidí. Česká vláda a zástupci automobilek proto ve čtvrtek řešili, jak se novou situaci připravit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M12i93l95o34š 36S55e11t10í23k 3709159544500

Stále se píše o tom, že je nedostatek dělníků a musí se nahrazovat zahraničními pracovníky. Pokud je to pravda, tak by úbytek pracovních míst pro české občany nemusel být tak katastrofální, byť tu jistě nějaké dopady budou.

Nikde se však nepíše (neuvažuje?) o dalším aspektu - spotřební daň z pohonných hmot. V posledních letech činil výběr této daně přes polovinu veškerého výběru, cca 80 miliard Kč (plus DPH samozřejmě). Jak si stát poradí s propadem, bytˇ bude postupný?

0/0
16.3.2017 7:58

M10i14c33h79a27l 54T18o20m50i84n92s77k50ý 9361465727714

Elektromobilům nevěřím kvůli fyzice. A kvůli fyzice by elektromobilům nevěřili ani automobilky. Viz proč: http://fajn7.blogspot.cz/2017/02/vodik.html

Jenže proti fyzice působí dotace.

A hloupost euroúředníků a jejich snaha rozdělovat cizí peníze. :-/

+1/0
19.2.2017 17:26

M54i69c18h48a54l 80T58o36m74i29n16s37k61ý 9901735607384

a automobilky se tomu trendu musí přizpůsobit.

Když vám dají dotace 200 tisíc dotace z daní ostatních lidí. A pak ještě nebudete muset platit daně z elektřiny u čerpacích stanic. Tak se poddá i fyzika.

+2/0
19.2.2017 17:30

M10a92r57t38i36n 25K56a63r37á47s39e74k 9658363618958

No rekneme ze vodik by pro prosazeni potreboval nesrovnatelne vetsi dotace nez elektrina...

0/0
20.2.2017 15:11

M57i92r27o79s98l16a35v 82Š52e80j81n45a 2641807768532

Nechápu, proč je tady tolik diskutérů, kteří opovrhují elektromobily a považují je za nesmysl.

Vzpomínám si, jak podobní skeptici se ještě před 4 lety vysmívali ledkám a dokonce bojovali za zachování možnosti koupit si klasicnou 100 W žárovku. Dnes už si klasickou žárovku koupí leda tak pitomec. A podobně to dopadne i s auty na spalovací motor, i když tady ta vyměna za elektromobily bude asi trvat déle, než výměna žárovek.

Každopádně v Česku se nachází 6% světových zásob lithia potřebného na výrobu autobaterií. Navíc se tu letos rozjela výroba nového typu autobaterií označovaných he3da. Je to český patent a má nastartováno k vytvoření autobaterie o kapacitě kolem 200 kWh. Pro porovnání: autobaterie do elektromobilu Tesla má kapacitu 90 kWh.

+3/−4
18.2.2017 16:10

P33a69v77e19l 97N52e48k41v56a57s79i29l 2308363801702

Málokdo má něco proti elektromotoru, silné výhrady mám vůči energii v trapných bateriích, jejichž uložení a skladování je z uživatelského hlediska velmi nepraktické i kdyby to mělo dojezd 600km. Ne každý jezdí ze satelitu do práce a zpět v obsazení 1 člověkem s taštičkou a notebookem. Dále mi vadí jak je to s těmito parametry eurosocialisty protlačováno jako něco co bych měl chtít mít, protože někdo tvrdí, že je to fajn. Nemyslím si to.

+7/0
19.2.2017 3:22

J77a11n 45B43a20r33t89á69č28e91k 6125745290979

Já si si tu 100W žárovku stále běžně kupuju a používám. Stojí cca 10Kč. Vydrží tam kde ji potřebuju mnoho let. LEDka se tam nikdy nevyplatí. Stejně jako baterie v elektromobilu. Elektrika zatím funguje dobře jen pod trolejemi a to nesmí být námraza..

+5/0
19.2.2017 3:31

M69i20c67h39a67l 39T52o18m25i75n56s61k98ý 9321625127234

já používám 100W žárovky na půdu. Na půdu lezu tak 50x za rok na 5 minut. Tj max. 5 hodin. Tj 0,5kW = 2Kč

A známý obkladač, když dělá koupelny, tak používá jedině 150W halogenku. Bez ní by vůbec nemohl dělat.

+3/0
19.2.2017 17:36

H74o71n82z92a 26T48a30r 3959522494562

Hlavně nesmíte zapomenou zhasnou a pak tam třeba delší dobu nechodit. To se pak trochu prodraží ;-D

150W halogen . Jasně on to neplatí tak proč to řešit . Stačí když vám nechtíc spadne a vlákno to obvykle nepřežije. Má velmi krátkou dobu životnosti .

V práci jsme měli i 1000w halogen a byla to dobrá sušička na rukavice.

Jasně Na stavbě se spotřeba neřeší .:-/

Na jedné zakázce. Změřil Revizní technik majitelce bytu, že její vadná elektroinstalace má trvalý odběr 40W

40W * 24h * 365dnu v roce = 350.4kwh * při ceně 5kč za 1/kwh je to 1752kč a to se vyplatí !!;-(

0/0
21.2.2017 0:16

H82o27n80z69a 40T20a23r 3699952394652

1752kč za rok při trvalém odběru 40W

0/0
21.2.2017 0:43

M61i78l75o35š 26S45e49t22í32k 3409599614580

A jak vadná elektroinstalace souvisí s typem používané žárovky? 8-o

0/0
16.3.2017 7:31

J66i13ř31í 23V57e67s17e15l37ý 3390422530920

Doba elektrická bude nahrazena dobou vodikovou. Soucasne ceny a dojezdy elektromobilu jsou zatim velmi všpatné.

+2/0
18.2.2017 12:38

M63i45r59o12s66l58a72v 27Š87e64j21n55a 2181197828822

Tesla má dojezd necelých 500 km a má baterii 90 kWh. Hyundai ioniq má dojezd 280 km a baterii o kapacitě pouhých 28 kWh.

Česká baterie he3da má při stejné hmotnosti a rozměrech už dnes kapacitu 70 kWh a to ještě zdaleka není hranice možností této nové technologie. Jejich nejbližším cílem je 200 kWh.

0/0
18.2.2017 16:16

M53i26c26h64a12l 93T14o93m76i30n82s17k35ý 9121265267684

90kWh lion baterie váží asi 600kg. A stojí půl milionu.

To jak kdyby jste si naložil do auta 40 pytlů pelet.

0/0
19.2.2017 17:39

J22a24r35o64s63l32a54v 33H29o33r59á37k 8592214185159

Přesně na tohle upozorňuji níže - nesmyslná honba za dlouhým dojezdem (a s tím spojená potřeba velkých baterií). Přitom se stačí podívat, na co se v příměstských a vesnických oblastech používá druhé auto v rodině - odvézt děti do školy/školky/kroužků, jet na nákup, popoject si k nějaké autobusové či železniční stanici,...

...vše v okruhu do 10 (možná 15) km od domu a vždy 95 procent času stojí auto u domu, kde se může trvale nabíjet.

Proč výrobci elektromobilů "nezaútočí" na tento segment trhu? Vždyť zde má elektromobil ideální vlastnosti - auto nemusí být velké, nemusí mít dlouhý dojezd, elektromobil netrpí studenými starty a krátkými jízdami, je téměř bezúdržbový a provozně ekonomický.

0/0
20.2.2017 13:21

M48a78r65t25i64n 37K51a89r51á91s83e74k 9298103718108

Zatim je problem s cenou.... malokdo si koupi male mestske priblizovadlo za cenu passatu..

0/0
20.2.2017 15:14

J18a60r13o25s15l61a69v 19H90o62r84á77k 8452804625939

Jenže většinu té ceny dělají nesmyslně velké baterie. Pokud místo baterií za půl miliónu budou v autě baterie za 100 tisíc (protože mi stačí malý dojezd), bude cena úplně jinde.

Proč takové auto nikdo nedělá, netuším. Asi myslí, že by nebyl odbyt - já si to ale nemyslím.

0/0
20.2.2017 16:16

M28a53r12t56i92n 96K45a61r85á75s52e54k 9278163548628

Takovy VW UP bude mit baterku za cca 100 000, problem je v tom, ze cely spalovaci UP ma vyrobni naklady tak na urovni te baterky.....

Hlavne u stavajicich modelu se uz automobilky o moc nesnazi, nejake cachry s cenou a parametru budou az v dalsi generaci podle me...

0/0
20.2.2017 16:30

J18a94r10o17s31l66a22v 63H13o45r24á91k 8372434395479

Pak mi tedy vysvětlete, proč e-UP stojí 600 tisíc, zatímco UP jen 300. To nějak nevychází...

Jinak e-UP má dojezd 160 km - opět zbytečně moc, takže předpokládám, že baterka je větší a tedy dražší.

Každopádně je jasné, že elektromobil by neměl vznikat úpravou klasických aut, ale jako nový produkt, kde bude všechno na to optimalizované. Nicméně i cenový rozdíl při úpravě stávajících modelů je podezřele velký...

0/0
20.2.2017 17:41

H76o77n23z58a 90T79a47r 3329812674432

Dojezd (kapacita akumulátoru) je alfou a omegou elektromobilů u aut se spalovacím motorem je to pohonný agregát.

Kapacita akumulátoru je důležitá

Už jen proto, že s časem dochází k poklesu kapacity a zkracuje se dojezd. Při Větší kapacitě Akumulátor snáší lépe proudové špičky při rozjezdu a brzdění el.motorem (rekuperaci) Akumulátor vykazuje delší životnost .

0/0
20.2.2017 23:51

M51a67r51t64i87n 15K91a80r98á28s76e27k 9748983848498

A kolik stoji a vazi palivovy clanek a nadrze na vodik? Ono to je dost podobne...

0/0
20.2.2017 15:13

H47o43n37z65a 84T68a31r 3879142514512

Chtělo by to srovnání váhy celého kompletního pohonného ustrojí u klasického auta a elektromobilu . Elektromotor je ve srovnání se spalovacím motorem o stejném výkonu Lehčí .

TESLA S (P85) váží okolo 2100kg a dvoumotorová čtyřkolka (Ṕ85D) - 2188 kg

https://cs.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

BMW i3 (60Ah) váží díky lehké karoserii 1280kg

U novějšího modelu akumulátory Díky zvýšené hustotě energie vzhledem k objemu se kapacita zvedla o 35AH a váha jen o 40kg .

BMW i3 (94Ah) váží s vyšší kapacitou akumulátoru a také díky lehké karoserii 1320kg

http://www.bmw.cz/cs/all-models/bmw-i/i3/2016/technicke-udaje.html#tab-1

0/0
21.2.2017 1:15

H27o93n12z72a 73T90a28r 3449852894852

Osobní automobil na vodík je ještě dražší než elektromobil. Vodíkový palivový článek má omezenou životnost . Momentálně máme v ČR je jen jednu čerpací stanici na vodík v Neratovicích .

http://www.teslafan.cz/clanky/byvaly-technicky-reditel-jaguar-land-rover-vodikova-auta-jsou-totalni-nesmysl

Vodík najde uplatnění v MHD a nákladní dopravě u vozidel, které najezdí denně mnoho km a nákladnější pohonné ustrojí se u nich ekonomicky zhodnotí.

0/0
21.2.2017 0:31

L32a22d89i20s56l79a43v 35K54a17l36o90u41s 7405116671240

neubude,vrazí tam stejnosměrné motory s uhlíky a sevisní úkon výměna uhlíků za 10 tis. každý rok 

+4/−3
17.2.2017 17:27

M74a49r76t65i13n 65B53a47r71t61e90k 5587531201793

Tesla nabízí už dnes na elektromotory záruku 10 let bez omezení ujeté vzdálenosti.

+1/0
18.2.2017 10:06

H97o95n26z43a 63T22a94r 3399682684652

Stejnosměrný motor s uhlíky

Toto technické řešení se nepoužívá pro nízkou účinnost a nižší výkon pohonu k poměru k váze.

0/0
21.2.2017 0:40

L60a40d70i89s82l62a43v 48K11a59l44o78u95s 7305576791550

To byl vtip.

0/0
22.2.2017 13:05

A60l15i40c69e 86J75a85n63á95k61o83v89á 4328545334679

Takže elektromobily nepřichází díky technologickému pokroku tak že si je lidé přejí, protože jsou výhodné a lepší, ale neobolševiky řízenému sociálnímu inženýrství formou regulací a dotací Mimochodem nejen já si všimnula toho, že těch článků na toto téma připravuje půdu pro další díl salámu jako články FD v dopravě.

+9/−3
17.2.2017 16:53
Foto

I97m77r63i23c51h 20S41u45c84h71a72r39s41k94ý 8306663155261

100% souhlas ;-)R^

+2/0
17.2.2017 17:15

J60a73n 68S34ů82r87a 4375823983392

Co je FD?

+1/0
17.2.2017 19:04

J48a35n 42R81o92c91h 2242655757243

A co uděláme pak s Těmi ukrajinci, co si sem nyní sťehujeme?

+4/0
17.2.2017 16:46

M17i25r63e18k 38G41a66j63e15r 5361196139220

Proc chcete manipulovat lidmi? Jsem rad, ze se mnou nechce nekdo neco delat, kdyz ma dojem, ze jsem nepotrebny.

0/0
18.2.2017 5:36

P35e21t45r 65N34i47v31n27i30c53k35ý 3282344965147

Souhlas. Němci si k sobě na časově omezené kontrakty natahali milion Turků - a už jim zůstali. My jsme si na čwsově omezené kontrakty sem natahali spousty Vietnamců - už tu zůstali. To samé bude s Ukrajinci.

0/0
16.3.2017 9:31

V15l57a17s91t83i16m86i21l 48F35i51a89l95a 1222271324

takze uz brzy muzeme cekat cenu 35kc za kWh

to bude parada

+4/0
17.2.2017 14:16

R62a56d60e45k 29S66e68m97a 3322958253430

kdo to sem furt valí, ty super optimistické články o elektromobilech?? fakt to připomíná komunistickou propagandu světlých zítřků (možná někteří už na ni zapomněli nebo již nezažili)...

+8/−3
17.2.2017 13:08

P24e10t30r 79Č75e14r57m73á73k 9708525919780

Jj, Sůra se činí jen co je pravda, každopádně tohle je první článek z celé té serie který má alespoň trochu smysluplnou obsahovou rovinu.

+3/0
17.2.2017 15:31

J72a34n 61S53ů73r23a 4155163443192

já nevím, co je optimistického na tom, že bude potřeba méně lidí atd. prostě popis situace a trendu.

+1/0
17.2.2017 16:46

J30a63r93o84s82l87a45v 26H21o53r48á83k 8592504595919

Podle mě je chyba v přístupu - pořád jsou snahy za každou cenu nahradit klasické auto se všemi jeho vlastnostmi (tedy hlavně dojezd). To ale přeci není potřeba. Podobně jako se dnes používají různé druhy paliv pro různá použití, může i elektroauto zaujmout (zatím) jen to místo, kam se hodí (s ohledem na aktuálně dostupné technologie).

Co by se mi líbilo, a co je i s ohledem na technologie podle mého názoru už dnes reálné, je malé elektroauto s dojezdem jen dejme tomu 20-30 km, maximálkou třeba 60 km/hod (=malé a lehké baterie), bohatě stačí dvou až třímístné a s malým zavazadlovým prostorem. V podstatě takové golfové vozítko, jen s kompletní kastlí. Na vytápění v zimě bych tomu ještě dal (třeba za příplatek) malý bufík s naftovou nádrží.

Takové autíčko, které by se s cenou (snad) už dnes mohlo vejít pod ceny malých klasických aut, by se hodilo téměř každé rodině, bydlící v rodinném domě (kvůli nabíjení - vždy po příjezdu domů by se hned zapojilo do zásuvky), jako druhé a další auto, vedle jednoho velkého se spalovacím motorem na rodinné výlety.

Docela se divím, že to ještě žádného výrobce nenapadlo, já bych byl první, kdo by si takové auto běžel koupit.

+2/−2
17.2.2017 12:55

V23á63c35l26a55v 33K69a82f34t20a49n 7525189683986

Jenže dokud to nebude masovka, tak bude i takové vozítko zbytečně drahé.

+1/0
17.2.2017 12:58

J70a17r51o80s12l78a94v 30H10o56r46á85k 8432884515709

To si nemyslím. Vezměte si třeba toto:

http://www.invalidni-voziky.cz/golfove-voziky.html

...stojí to 80 tisíc a má to dojezd 70 km. Váží to 180 kg. I kdyby kapotáž + větší kola + případné o trochu silnější baterie (kvůli větší hmotnosti) zvedly cenu o 100 tisíc, pořád je to poměrně přijatelných 180 tisíc.

Cenu elektromobilů totiž do závratných výšin vyhání hlavně cena obřích baterií kvůli snaze dosáhnout podobného dojezdu a podobné přepravní kapacity, jakou mají klasická auta.

+3/−1
17.2.2017 13:08

L67u67b90o35š 68U89l33r65i81c79h 5441440328944

Na Slovensku sa už vyrábajú elektromobili dlhšiu dobu.

Také autíčko už jazdí cena 16 700, sú vyrábané pre Slovenský a Český trh.

+2/0
17.2.2017 18:00

L31u61b84o36š 91U59l89r67i34c81h 5731200268574

ešte odkaz

http://zd-sr.sk/

0/0
17.2.2017 18:01

J56a61r61o41s53l17a70v 57H87o67r52á34k 8302174905599

Opět se jedná o auto se zbytečně velkými bateriemi - dojezd 120 km nepotřebuji. Kvůli tomu je i nesmyslně drahé - téměř půl miliónu Kč.

+1/0
20.2.2017 12:58

J17a37r61o19s31l77a95v 20H33o69r90á32k 8322674395469

...jinak je to krásná ukázka toho, co jsem chtěl říci - v ceně toho auta tvoří baterie obrovskou část, dejme tomu 7 tisíc eur (lze odhadnout prostým porovnáním ceny elektroauta s klasickým autem), když tam dám místo toho baterie jen za 3 tisíce eur, 3/7 kapacity mi dají díky poklesu hmotnosti zhruba poloviční dojezd (60 km je víc než dost) a s cenou jsem někde pod 13 tisíci eur, což už je srovnatelné s cenou klasického malého auta.

Proč tohle nikdo nenabízí?

0/0
20.2.2017 13:41

H37o48n38z88a 29T54a75r 3979222574512

Jenže to se na Slovensku nevyrábí To je dovázané s Číny

http://www.denik.cz/auto/cinska-auta-zhi-dou-dorazila-do-ceska-jde-o-nejlevnejsi-elektromobily-na-trhu-20160910.html

Na Slovensku se už nějakou dobu vyrábí e-UP

https://www.youtube.com/watch?v=p4L22kTl7HE

Slovensko má oproti ČR několik prvenství

1 už se tam vyrábí elektromobily víc jak 2Roky

2 na Slovensku byla dříve než v ČR zprovozněna nabíjecí stanice SC Tesla

Zvolen Supercharger Hotel Kaskady

3 sít rychlo nabíjecích stojanu http://www.greenway.sk/

0/0
21.2.2017 1:41

T67o78m45á96š 37V35a80l74d12e62r 7383880149

Už dnes si takové můžete koupit. A přesto jste si jej nekoupil.

0/0
20.2.2017 5:58

J37a40r34o61s56l63a29v 35H57o30r55á34k 8952674895259

Řekněte kde a já ho koupím.

...pokud myslíte odkaz pana Ulricha, tak to je auto za půl miliónu, tj. za dvojnásobek ceny běžného malého auta (v příspěvku jasně omezuji maximální cenu cenou běžného malého auta).

0/0
20.2.2017 12:57

P14e39t51r 91B40á67č71a 8935806715775

Pan Sura se zamiloval do elektromobilu a ted nam tady bude kazdej den servirovat elektro masirku? Rv

+5/−3
17.2.2017 12:50

J55a69n 26S87ů85r79a 4595523313272

Nikoliv. Automotive je jedním z oborů, který pokrývám a popisuji, co se v něm děje. Když se podíváte na jiné servery či média, zjistíte, že včerejší akce byla poměrně dost výrazně pokrytá a lidi toto téma zajímá.

+5/0
17.2.2017 16:45

J49a26n 47Š54m88í39d88a 7415698959112

Vize do nejbližšího budoucna? ... ve státech kolem nás už elektromobily, my stále se nostalgicky bijící do prsou jako bývalé jedničky ve výrobě smradlavých pekáčů a Krušné hory poddolovány zahraničními těžaři lithia...

+4/−6
17.2.2017 12:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.