Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Štěpná reakce má pauzu. Bez státních peněz jaderné bloky nevzniknou

Japonský konglomerát Toshiba, jehož součástí je i americký Westinghouse, před týdnem ohlásil, že ho dva klíčové jaderné projekty v Severní Americe stahují do hluboké propasti. Hlavním důvodem problémů, které nutí Toshibu odepsat přes šest miliard dolarů, je výrazné nafukování nákladů a neustálé oddalování termínu spuštění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J31a86n 55Š37k92r54a63b81á59n61e40k 7545450198442

Mnozí se zde uvádějí Čínu jako příklad toho jak by měla energetika vypadat a jak to s jádrem umí... a prostě jak jsou dobří.

Pravdou je že staví nejvíce reaktorů na světě, ale...

...ale dnes zajišťují v Číně jaderné zdroje méně než 2% elektřiny !!!

Cíl Číny je aby byl v roce 2020 instalovaný výkon jaderných elektráren 58 GWe. Úctyhodné číslo, viďte (pokud to zvládnou), jenže stále to bude jen pár procent z celkového mixu. připomeňme také že ve stejném roce by obnovitelné zdroje měly produkovat 15% elektřiny v Číně..

0/0
26.2.2017 15:36
Foto

V28l13a83d80i47m90í67r 59Š16ť70a91s29t15n11ý 1111416375473

Myslím, že jaderky přinášejí jinou devizu než návratnost za každou cenu. Jaderná elektrárna je stabilní zdroj s životností cca 60 let a možná se časem ukáže, že půjde provozovat i déle. Provozní spolehlivost, stálost dodávky a už zmíněná dlouhodobá životnost to žádný jiný zdroj nemá. Pro naši energetickou bezpečnost a soběstačnost je to nenahraditelný zdroj, který stojí i za to dotování, když už dotace do OZE zničily trh.

+7/0
26.2.2017 7:53

J60a45n 50Š53k90r52a18b22á24n96e88k 7515240968152

Jak dlouho že to loni stály naše jaderné elektrárny?

0/−1
26.2.2017 11:43

M42i40r44o31s14l18a12v 63B36á48r66t11a 8344580790587

Problémy byly na naší straně a vždy v nejaderné části. Reaktory pracují spolehlivě.

0/0
26.2.2017 13:51

J29a12n 17Š84k73r92a73b21á41n71e34k 7765690698642

To asi není odpověď na moji otázku, že..

Já se totiž neptal na spolehlivost reaktorů, o tu nemám obavy.

0/0
26.2.2017 15:06

I55v93a24n 71S70t65e20c33h 8381577807230

Každý by měl mít možnost se sám rozhodnout, co chce dotovat. Zda majitele solárních lánů, stavitele vrtulových lesů nebo jadernou energii.

0/0
26.2.2017 12:02

J15a34n 51Š82k62r44a48b68á49n17e22k 7405480668322

A co nedotovat nic? Platit pouze tržní cenu.. to by se Vám nelíbilo?

Ono se totiž zapomíná na jedno. Případné nové bloky jaderných elektráren by byly uvedeny do provozu až nám skončí slavný dotační solární tunel.. Případné dotace na jadernou elektřinu (nejspíše ve formě garantovaných výkupních cen, viz VB) by pak tedy plynule nahradily zlodějinu dnešní..

0/0
26.2.2017 12:23

T89o41m82á34š 92T65a83t20í16č20e86k 5180912190788

Bohužel není v článku zmíněno, co k popisovanému stavu vedlo: kromě přerušené podpory a rozsáhlým odklonům od jaderné energie to jsou především nekonečné dotace nesmyslů jako větrníků a panelů.

+4/0
26.2.2017 3:08

J77a36n 91Š78k67r86a88b88á70n42e30k 7115240488812

Opravdu? i v Rusku podporují větrníky a panely?

0/0
26.2.2017 11:46

P82a32v14e43l 29S90o55b32o86t57k31a 5230454

jj, Čína umí.

+1/0
25.2.2017 23:41

P72e75t35r 56Z58á69v38o84d48s69k97ý 8453111528212

Elektřina z jaderných elektráren je stále nejlevnější (Dukovany 0,60Kč/kWh, soláry 12,90 Kč/kWh - roční dotace na tzv. OZE 44 miliard po dobu 20 let!).

Při výrobě elektřiny v jaderných elektrárnách nevzniká CO2.

Výroba 24 hodin, kromě plánovaných odstávek celý rok.

Na výstavbě se mohou podílet české firmy a udržet zde know-how (významný multiplikační efekt).

Jsou firmy, které staví na čas a ve schváleném rozpočtu.

Jaderná energetika a přináší vzdělání a R&D v mnoha oborech.

V současné době není lepší způsob výroby elektrické energie v podmínkách ČR, pokud tedy chceme zachovat tři základní podmínky - energetickou bezpečnost, soběstačnost a udržitelnost.

+7/0
25.2.2017 23:27

T91o71m64á68š 71T33a36t63í14č57e89k 5860322130148

Můžeš mít tisíckrát pravdu, proti fanatikům, kteří uspěli u náměsíčníků a obsadili klíčová místa, nenaděláš nic.

+4/0
26.2.2017 3:11

J31a46n 72Š52k25r94a17b73á51n53e19k 7965440628162

jj celý svět včetně Ruska a Číny ovládají tajemní fanatici nepřející jádru... :-)

0/0
26.2.2017 11:47

M96i27r47o43s40l25a91v 61B51á21r45t22a 8314970680817

Myslím, že právě v Rusku a v Číně tam s těmi fanatiky nejsou. Ne, že by nebyli vůbec, ale nedokáží vysvětlit, jak jinak vyrobit dostatečné množství stabilní energie. U nás bohužel do toho kecá každý, i když o JE nemá ani ponětí.

+1/0
26.2.2017 13:57

V16á80c43l47a60v 72Z57e36l26i84n97k23a 2242610363902

Vyspělý svět elektrárny neumí. Co k tomu dodat? Kvalitní elektrifikace byla v minulých dekádách jedním z atributů vyspělosti státu a jeho ekonomiky. Pokud se Evropa a Amerika dostávají do situace, že si neumí za rozumné investiční náklady a v rozumném čase postavit elektrárnu ať už jaderný reaktor generace III+ anebo paroplynovou jednotku z nadkritickými parametry, tak se stále více přibližuje doba, kdy to slovní spojení vyspělý svět bude potřeba začít dávat do pomyslných uvozovek. Ona už totiž ve skutečnosti už tahle zóna vyspělým světem nebude nebo bude postupně přestávat být hodna toho označení. Skutečnost, že všelijaké humanitně a ekonomicky zaměřené pseudouniverzity a pseudoobory nám vychrlí dvacet politologů, sociologů a manažerů na jednoho inženýra technického směru nám reálně vyspělost nezajistí. Bude to pouze pozlátko, které odpýskne ve chvíli, kdy se objeví problémy.

+1/0
25.2.2017 23:14

J11a96k60u71b 49S87t72a88n39ě84k 8310416784811

Bohužel se náš západní svět stále více podobá konci Římské říše, stejné problémy, stejný úpadek...

+1/0
25.2.2017 23:28

T84o74m82á70š 13T25a11t24í54č34e69k 5210272550268

Odprýskává, odskakuje vesele... Stačí, když se muslimové rozhodnou, že se přestěhují do Evropy, a naši vládci na to čumí jak tele na nový vrata.

0/0
26.2.2017 3:14

V78l46a88d84i54s21l33a47v 95G42r28y18c 9534184758512

Není divu. Návratnost v podstatě nejde vypočítat. Za současných podmínek je to věštění z křišťálové koule.

+4/0
25.2.2017 20:27

M26i56l43a98n 32K39o52i58š 4207892851520

Máte pravdu, návratnost vypočítat je nesmysl, nevíme ani, jak se budou vyvíjet dodavatelské ceny při samotné stavbě.

Navíc toto je dlouhodobá investice na 50-60 let dopředu, my dnes nevíme, jaké budou ceny elektřiny za rok, natož za 30 let....

Takže jakýkoliv propočet návratnosti investice je totální blbost.

0/0
26.2.2017 6:10

D35a12v37i70d 27P72e59t47r 7410556340705

Propočet není blbost, jen musíte započítat faktory (o kterých předem často nevíte), jako podpora obnovitelných zdrojů, zavedení LED svítidel s desetinovou spotřebou proti klasickým žárovkám, ...(které snižují spotřebu nebo cenu), ale i s faktory které spotřebu zvyšují (elektromobily, elektrokola, další dnes neznámé spotřebiče na elektřinu...., opětovné vytápění elektřinou...

0/0
26.2.2017 8:35

M60i37l86a37n 84K17o56i16š 4787822531630

Propočet je jen odhad, co by bylo, kdyby bylo to, co je dnes. O vývoji spotřeby el. energie stejně jako o jejích cenách se dá pouze spekulovat. Např. se dlouhodobě očekávalo, že spotřeba České republiky bude mírně klesat, místo toho neustále stoupá.

0/0
26.2.2017 9:03

M82i55l92a48n 93K39o74i63š 4347802211920

Hlavním problémem nových jaderných bloků je vysoká korupce, každý se chce na stavbě napakovat co to jde, neustálé změny legislativy a tím spojené vynucené změny projektu, kdy se vnucují stavbě mnohdy až nesmyslná vylepšení.

A dále energetický trh v současné době pokřivený nesmyslnými dotace do OZE.

+1/0
25.2.2017 20:06

V15l56a90d80i57m38í19r 69F32i72b47i94g52e24r 5734121431794

Ať je to jak je to požád je to o mnoho levnější než FV dotovaná elektrina, která by o stejném výkonu jako jaderný blok zabrala tisíce hektarů půdy a navíc nedodává alektřinu konstantně, tudíž je potřeba záloha. Platíme za FV každý rok 40mld navíc, za to bychom za těch 10 let co to bude platit zajistili 100% elektřiny z jádra na desítky let.

+1/0
25.2.2017 19:58

P73e52t58r 73M87a70r78e20č52e12k 1803701459798

Ano , západní civilizace zajde na úbytek inženýrských dovedností. :-) Politologové a integrátoři muslimů žádné hodnoty nevytvoří. Rv

+13/−2
25.2.2017 17:54

J25a92k32u37b 26S74t57a49n72ě82k 8400196174971

Západní civilizaci požírají vlastní výdobytky... To, že jsem většinu produkce zdrama přenechali třetím zemím, to že nejsme schponi chránit svoji vlastní kulturu a to, že se spoléháme na "někoho" kdo všecho zařídí...

+1/−1
25.2.2017 18:06

M95i78l64a71n 29V54o17l68e44k 5409683296129

Přesto se u nás považuje za neoddiskutovatelný fakt, že jaderná energie je nejlevnější. Přitom jsme ještě ani nevyřešili žádné vyhořelé palivo a každému malému tržnímu příznivci musí být jasné, že boom jaderných elektráren v Asii zahýbe cenami paliva.

+2/−1
25.2.2017 17:30

J46i84ř17í 88E61r36b67e78n 1583904466857

Ano, je nejlevnejsi. Protoze i investicni vystavba vsech ostatnich zdroju se zdrazuje umerne tomu, jak technicti analfabeti prosazuji stale prisnejsi a prisnejsi predpisy, narizeni a pod. Je potreba stale vic a vic stale drazsich certifikatu od cim dal draze akreditovanych osob pro vyplneni stale narocnejsich lejster...

0/0
25.2.2017 18:59

J68a31k33u78b 74S43t77a63n80ě24k 8730466194501

Bohužel, to je přeně to, co vývoj JE brzdí. Technologicky nesmyslná opatření, která vymyslel někdo, kdo ani nemá představu, jak to zařízení funguje, výkupy pozemků na nesmyslné "ochranné" zóny, více papírování než výstavby. Ale hlavně že to má ta správná razítka... O jejcih smyslu uvažovat přeci netřeba...

0/0
25.2.2017 19:09

J90i71ř55í 57E91r68b95e71n 1203634656937

Ty regulace brzdi vsechno. Treba nove narizeni o stavebnich vyrobcich s CE oznacenim je sice krasne a motivovane uslechtilymi bezpecnostnimi zajmy, ale pro kazdeho vyrobce prinasi statisicove kazdorocni vydaje na certifikaty od notifikovane osoby po odzkouseni v nezavisle akreditovane zkusebne. Dosud si tu shodu mohl vyrobce posoudit sam vlastni typovou zkouskou podle stejneho postupu jako v tom akreditovanem ustavu. Pritom kvalita vyrobku je furt stejna bez ohledu na to, kdo to testuje ;-€

0/0
25.2.2017 19:34

J78a82k48u28b 46S86t28a84n60ě33k 8820896694961

To je přesně ono. Místo řešení problémů přiděláme lejstro. Ono to sice bezpečnost nijak neresi, ale je na to stempl, tak je vyreseno ...

0/0
25.2.2017 19:50

M89i65l31a32n 21V69o79l21e45k 5949333116989

Které ostatní zdroje konkrétně máte na mysli? Jsou nějaké problémy s paroplynovou elektrárnou (např. Počerady)? Postavená je tak do tří let a její jediný problém jsou zvýšené nákupní ceny plynu a nižší výkupní ceny elektřiny. Ovšem budoucí cenu jaderného paliva také neznáte a u jaderné energie již musíte garantovat výkupní ceny vysoko nad tržními cenami (uvedeno v článku). Tak čemu vlastně říkáte nejlevnější?

0/0
25.2.2017 19:18

J77i88ř95í 20E68r22b80e63n 1943244616767

Trzni ceny v energetice neexistuji kvuli narizeni nejprve obchodovat obnovitelnou, pak fosilni a nakonec jadernou silovou energii. Diky OZE se musi navic platit systemove sluzby, jeste predv15 lety zahrnute do normalni silovky. Diky pseudotrhu taky musite platit naprosto zbytecnou instituci OTE a provize obchodnikum. Z Temelina je vykupka okolo koruny za kWh, tedy petina ceny pro spotrebitele. Distribuce a transformace je par desitek haleru. Zbytek odkloni vyzirkove.

Mimochodem, nejsou ty hypermoderni Pocerady nahodou mimo provoz kvuli tomu, ze jsou provozne ztratove?

0/0
25.2.2017 19:28

M85i28l33a88n 67V88o65l87e94k 5779403506879

Ano, paroplynové Počerady jsou ztrátové, protože jim nikdo negarantuje netržní výkupní ceny a tak se v podstatě spouští, jen když jaderné elektrárny nefungují. Když jim budete garantovat "výkupní ceny vysoko nad tržními", tak také mohou být v provozu pořád. Jenom je nikdo nebude nazývat nejlevnějšími.

0/0
25.2.2017 19:38

J52i95ř23í 67E47r52b94e45n 1873494946637

Protoze ty takzvane trzni ceny jsou ve skutecnosti vysoce netrznimi. Obnovitelne zdroje vyvolavaji externality v podobe vysokych naroku na konsolidaci technickych parametru sitoveho napeti a frekvence site - a ty plati spotrebitel, nikoliv vinik-dodavatel.

0/0
25.2.2017 21:30

M22i24l76a87n 42V94o51l68e55k 5349503556319

Pořád jen hledáte výmluvy. Jaderná, plynová a uhelná energetika jsou na trhu ve stejné pozici. Která lobby z těchto neustále kňourá a žadoní o státní podporu? Proč, když tvrdí, že je nejlevnější?

0/0
26.2.2017 9:57

M76i16l66a22n 13K98o58i55š 4327252261660

Uhlí je u nás na ústupu, zásoby uhlí se citelně tenčí, mám uhlí max na 30 let při současné spotřebě. I uhelná loby žadoní o prolomení těžebních limitů.

Plynových elektráren je u nás jako šafránu, mají obrovskou spotřebu plynu a tím i značné palivové náklady. S výstavbou dalších plynových bloků se tudíž ani moc nepočítá. Což považuji za velmi rozumné.

0/0
26.2.2017 10:27

G95e56o70r66g 40K97o77m37b35e54r73e87c 9984621816871

Klasicky jadro patri na smetiste dejin. Na prechodnou dobu budiz ale budoucnost patri ITER

0/0
25.2.2017 17:26

J80a42k28u54b 66S46t69a46n37ě33k 8840506454171

Tak to určitě, ale čím budem svítit těch 50 let, než to bude fungovat :-)

+5/−1
25.2.2017 17:31

J89a97r60o31m46í48r 80K12r24á35l 4720289944329

Proč ? Je to odzkoušené a funkční. Ještě dotáhnout rychlé reaktory a do doby, než bude fungovat jaderná fúze máme vystaráno.

+1/0
25.2.2017 17:42

P41e77t22r 50D26l70o74u88h96ý 5717989584854

Vyspělé země postihl nějaký odliv mozků? Evropu možná částečně ano, ale speciálně USA stahují mozky z celého světa. Takže ta úvaha se mi jeví jako značně nesmyslná.

+1/0
25.2.2017 16:36

J33a38k17u23b 37S91t27a64n75ě37k 8770256434171

Není, jde o odliv mozků z jaderné energetiky a ten byl citelný, jde právě o ty populistické odklony od jádra (Německo, Japonsko). Navíc je v tom obceně odklon od technickývh oborů, prostě lidí, kteří umí postavit JE je málo.

+2/0
25.2.2017 16:39

J78i27ř91í 80K48o50c47u14r58e20k 6435334745418

Zato je hodně těch, co umí protestovat. A mají čas to dělat celé dny. Různé (ne)ziskovky, které 60 % získaných prostředů vyplatí samy sobě.

+5/−1
25.2.2017 16:45

P10e11t88r 31D86l61o56u72h17ý 5227449354764

A, máte pravdu, četl jsem asi příliš rychle. Je fakt, že v současnosti nejsou technické obory tak oblíbené, jsou zkrátka náročnější než různá humanitní studia a člověk vážně musí na sobě tvrdě pracovat, aby se někam posunul, nic pro povaleče. V poslední době jsem měl skoro šok z toho, že na gymnáziích už není povinná maturita z matematiky, nevěděl jsem to. A gymnázia se brání dřívějšímu znovuzavedení, byl by to pro studenty stres, museli by snad dokonce začít přemýšlet. To jsme to dopracovali.

+2/0
25.2.2017 16:51

J66a64k50u44b 34S82t62a95n70ě14k 8890596184481

Já tedy maturitu z matematiky také námám, studoval jsem náročnější obor, i když mne dnes neživí.

On je to celkově problém, pro technické pracovníky nemáme dlouhodobě dostatečné uplatnění, na každou kravinu je potřeba vysokolšské vzdělání (odbočka - včera jsem seděl s personalitou, který mi nedokázal vyvětlit, v čem je lepší vysokošlosky vzdělaný úředník - fakturant - než někdo s ekonomkou a dvouletou praxí a stále mi cpal vysokoškoáka...).

+3/0
25.2.2017 17:00

J29a79n 95V78l14č26e85k 3631747484

Nebojte, Trump chce příliv mozků do USA zastavit.

0/−1
25.2.2017 16:52

J55a38r81o60m15í20r 79K46r22á73l 4790489184749

Kde jste na tu hloupost přišel ? ;-D

+5/0
25.2.2017 17:43

J19a50k21u45b 39S95t97a70n77ě22k 8360926204421

Povídali na demonstraci za práva bobrů... Nebo stromů...

+2/0
25.2.2017 17:44

P40e19t90r 13M89a12r87e94č10e12k 1893601349528

"Zabij bobra, zachráníš strom .. " :-)

+1/0
25.2.2017 17:55

J46i44ř67í 79E70r30b69e63n 1143494346787

On chce omezit priliv holych zadku, ne chytrych mozku. Chapu, ze pro Vas jde asi o zamenitelne telesne casti... ;-)

0/0
25.2.2017 19:01
Foto

I49m83r59i68c33h 22S98u46c16h13a81r76s58k15ý 8866233495191

Já si myslím, že v budoucnu tento problém vyřeší armáda vystudovaných ekonomů s podporou filosofických fakult.....;-D;-D;-D

Ukázkou jejich řešení je výroba a distribuce energie s obnovitelných zdrojů v Německu, kterou dotuje český zákazník, aby se mohla levně prodat např. v Rakousku.........;-)

Osobně jsem zastáncem jaderné energie, neboť nic lepšího zatím není.

+12/0
25.2.2017 16:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.