Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Zrušme stravenky. Snižme raději daně a přidejme učitelům

Debata o stravenkách nadále hýbe českou společností, a to i tou odbornou. „Zrušme jejich daňovou podporu, která je zlatým korýtkem pro tři stravenkové firmy. Doplňme ji raději prostým snížením daní pro zaměstnance ve výši původní podpory,“ píše v komentáři Filip Matějka, ekonom a člen akademického sboru CERGE-EI, společného pracoviště Univerzity Karlovy a Akademie věd ČR.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z75d57e44n31ě14k 76S17n89á88š19e60l 3838718680852

Ideální by bylo kdyby školy dostaly procento z příjmu jejich žáků bez ohledu na to v jakém státě pracují.A hned by se zvedla vzdělanost.Stravenky jsou přežitek.

0/−1
2.3.2017 15:26

I25r38e37n89a 23V68r19á62n77o77v17á 5752692405894

Tak mě napadlo: Nemohl by zaměstnavatel vydat vlastní stravenky a udělat nějakou smlouvu s několika blízkými restauracemi? Nebo je monopol těch několika firem dán zákonem?

+2/0
2.3.2017 12:12

J85i91ř88í 13F73i28š92e50r 1373642401406

To klidně může udělat.

0/0
2.3.2017 12:13

I56r63e37n70a 67V61r45á59n58o22v15á 5862442885654

Nebo co kdyby ty obědy lidi brali rovnou na fakturu - jednou za měsíc by mu to hostinští spočítali...

0/0
2.3.2017 12:19

J54i28ř39í 57F24i48š61e54r 1293522241156

Ano, jak popisuji v druhém textu, tak na konci měsíce se to zúčtuje přes fakturu a to buď jen část dotovaná (zaměstnanec si v restauraci zaplatí jen svou část) nebo celá cena (zaměstnancova část se pak srazí ze mzdy). Restaurace pro ty zaměstnance v tomto funguje jako běžná zaměstnanecká jídelna s externím provozovatelem.

+1/0
2.3.2017 12:29

J58i54ř70í 75F54i62š20e95r 1563902421276

A taky to může řešit smlouvou s těmi restauracemi a pokud mají lepší pokladní systém, tak tam ti zaměstnanci mohou chodit s ident.kartičkami a nemusí se řešit žádnými stravenkami.

+1/0
2.3.2017 12:15

R20a24d22i60m 37P77o50l51á29š97e49k 9356323169859

To udělat může, ale za prvé je to pro něho práce navíc a za druhé nejspíš by na tyto náklady nedosáhl na odečet ze základu daně nebo z odvodů.

Takže cenově by ho to vyšlo minimálně stejně nebo dráž jako zvýšení platu.

0/0
2.3.2017 12:37

J69a80n 19D74l60o71u14h53ý 8276400123890

dosáhl by na odečet.

0/0
2.3.2017 13:08

J73i83r61i 86D14o75m20i58n73i22k 1381488431820

tak to funguje v německu v mnoha firmách. Zaměstnanci mohou chodit do restaurací v okolí, se kterými má zaměstnavatel smlouvu.A funguje to tam dlouho

+1/0
2.3.2017 12:45

J43a94n 83D92l98o70u10h44ý 8786930653260

to u nás může takto fungovat taky, ale máte spoustu firmem, kde se zaměstnanci pohybují v "terénu". Jak to chcete řešit tam (pokud chcete).

+1/0
2.3.2017 13:07

A57l65e33n20a 45V50e77s14e37l22á 3803641665918

Tohle by určitě mohl.

Otázka je, jak moc by to nadchlo zaměstnance. Přece jen, stravenky jsou podstatně univerzálněji využitelné... a holt se z toho platí to "výpalné" příslušným firmám.

0/0
2.3.2017 13:09

J37a32n 91D70l19o19u39h80ý 8766470373680

stravenky jsou výhodné pro zaměstnance i zaměstnavatele. Pokud by měl zaměstnavatel přidat částku stravenky do čisté mzdy, zaplatí z toho jednou tolik státu.

+1/0
2.3.2017 11:16

P73e78t79r 38M43e82j82z76l62í38k 8938164301100

A to je právě špatně:-/

0/0
2.3.2017 12:45

J25a51n 22D33l84o53u22h31ý 8326720753150

proč. Pak zaměstnavatelé nedají nic. Toto byla jedna z možných výhod firem, co nemají vlastní kantýnu.

+1/0
2.3.2017 13:05

P25e85t87r 24M82e49j43z81l21í83k 8968164221640

Rozuměl bych tomu, kdyby si firma natiskla vlastní stravenky a uzavřela smlouvy s provozovateli (restauracemi či obchody) v okolí. Co mi je proti srsti je to, že nějaká společnost jen proto, že tiskne papírky, shrábne 10% z obratu. Jen proto, že jsou daňově zvýhodněné. A jedná se opravdu o velké peníze

0/0
2.3.2017 13:20

J22a54n 67D51l77o78u48h86ý 8466620753610

to, že za to má např. Sodexo tolik, je samozřejmě nesmysl.

0/0
2.3.2017 13:25

J61i48ř54í 90F38i45š55e31r 1973842691506

A to že si shrábnou mnohonásobně více firmy vydávající platební karty vám nevadí? A přesto čím dál více lidí je upřednostňuje a je ochotno zaplatit z každého svého nákupu nějaké cizí firmě.

+1/0
2.3.2017 13:48

H72e80l61e61n58a 47V71o72n46d48r90á46č68k70o33v30á 5236855491419

Stravenky drží mnoho lidí nad vodou,když mají exekuci,insolvenci apod.,pro zrušení je ten ,kdo je nebere.

Je to milý bonus od zaměstnavatele.

+4/0
2.3.2017 9:46

I91r83e63n73a 40V47r12á45n53o62v26á 5502802315134

Pokud by se snížily o stejnou částku daně, tak proč ne?

0/−2
2.3.2017 11:56

A85n41t79o25n23í41n 61B75a21b17á62č16e73k 3712258825951

není pravda, že by tratili jenom vydavatelé stravenek. Hořce by zaplakali i majitelé restaurací. Se stravenkou člověk na oběd jde, má to "za půlku", když dostane ve výplatě o něco více peněz, spíše si přinese oběd z domova.

+7/0
2.3.2017 9:00

R49a25d87i55m 40P79o40l54á60š39e92k 9306353589849

Přesně tak. Kdo má plat pod průměrem nebo dokonce pod mediánem, má dneska tolik nezbytných výdajů, že peníze místo stravenky navíc stoprocentně použije na nějaký nezbytný výdaj a na oběd si maximálně vezme chleba se sádlem a podobně.

Zatímco když už má stravenku v ruce nebo na kartě, tak do té hospody na teplé jídlo aspoň jednou za čas zajde.

+1/0
2.3.2017 9:49

P91e58t25r 67M17e21j76z26l18í87k 8248574521910

Kdo má plat pod průměrem nebo dokonce pod mediánem, utratí stravenky v nějakém obchodním řetězci za základní potraviny a rozhodně ho nenapadne chodit do restaurace. Asi tak.

+1/0
2.3.2017 12:47

R71a64d23i18m 65P20o87l10á77š37e56k 9866663969729

Za prvé s tím utrácením za potraviny není problém a nepotraviny nebo alkohol za ně už dnes nekoupí.

Za druhé když ž má ty stravenky v ruce, tak i ten s nízkým platem si jednou za čas na ten obed zajde.

+1/0
2.3.2017 15:40

L53e63o43š 90K53u28č59e24r71a 3902337836122

Tak je to u ně kterých, ale hodně jich do restaurace jde, protože psychologicky je pro ně platba stravenkou přijatelná, ale kdyby měli místo stravenek peníze, tak by přestali chodit.

0/0
3.3.2017 10:27

R78a89d30i91m 40P76o33l82á15š62e37k 9846403389249

Stravenky odlišují zaměstnavatele na ty, kteří se o zaměstnance starají a na ty, kteří na to kašlou.

Je pravda, že to ve výsledku platí stát a že kdyby se stravenky zrušily, v součtu by tady byly nějaké miliardy, které by nešly do zisku stravenkových firem, ale o ně by měl stát více, kdyby se takhle rozhodl.

Jenže zaměstnavatel musí prokázat, že mu jeho zaměstnanci nejsou lhostejní.

Prosazovat místo stravenek pouhé zvýšení mzdy je nesmysl a nikdo to prakticky nepocítí, protože se potřebujeme mzdami přiblížit západní Evropě, to znamená zvýšit mzdy významně víc než o nějaké dvě ušmudlané tisícovky za stravenky za měsíc.

Stravenky tedy přinášejí pocit, že když už nám zaměstnavatel v porovnání se Západem odpovídajícím způsobem nenavyšuje platy, tak aspoň se o nás zaměstnance jaksi stará pomocí stravenek a dalších reálných benefitů.

0/0
2.3.2017 8:56
Foto

J34i23ř87í 61K62u53b26a 5636392551720

řešení je podle mne i poskytnutí prostředků na nákup oběda jako nákladovou položku ostatních sociálních nákladů podobně, jako je placení životního pojištění za zaměstnance

+2/0
2.3.2017 8:34

J11a51r72o82s40l41a36v 81K46a49d51l25e58c 5521719592641

Zrušme vládu, zrušme stát, zrušme potřebné...:-PRv

0/0
2.3.2017 8:32

V12l79a46d37i63m30í68r 98R88ý81p21a29r 2480584926190

Snižme raději daně pro zaměstnance, a to právě o výši dané podpory. Ušetřili bychom tím pět miliard korun ročně, patnáct milionů korun denně, a oproti současnosti by neprodělal nikdo

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/filip-matejka-komentar-stravenky-dqh-/ekonomika.aspx?c=A170301_154047_ekonomika_rts

Nějak nerozumím těm počtům. Vycházejí zřejmě z předpokladu, že VŠICHNI zaměstnanci v ČR mají stravenky. To ale není pravda.

- Buď by se daně snížily všem, ale o menší částku, takže by současní stravenkáři tratili a státní rozpočet by vyšel neutrálně.

- nebo by se snížily daně všem o stejnou částku, jako současným stravenkářům, ale pak by se ve státní kase prodělalo.

- Chápu tedy dobře, že chcete navrhujete snižovat daně jenom někomu? Na základě jakého klíče?

0/0
2.3.2017 8:12

E92d36u80a66r56d 20B65r35e74j35c43h86a 7858343405933

Stravenky jsou samozřejmě "daňová prasárna" s benefitem pro vyvolené, o tom není pochyb. Autor to dost dobře rozebral, ale zapomněl udělat průzkum kolik z provize stravenkových firem končí v kasách odborářů a politiků. Jinak to prostě nemůže být, každý rozumný člověk by to jinak zrušil.

+5/−4
2.3.2017 7:11

V53l36a80d28i35m34i52r 57S62e88f13l 6597692345361

Jaká prasarna? Buďme rádi, že nějaká daňová úleva je, že jí zrovna vy necerpate, je váš problém...

+4/0
2.3.2017 8:14

E83d26u50a32r18d 83B72r40e70j85c91h10a 7818113425743

No já jí ani nečerpám ani nehodlám čerpat poněvadž jsem podnikatel. Zaměstnancům v naší firmě to také neumožňuji, poněvadž je to absolutní zlodějna. To jim raději nabídnu a poskytujeme jakékoliv jiné benefity... Zato evidentně vy vycházíte z principu, když mě chcípla koza, tak ať chcípne také sousedovi ....

+2/−2
2.3.2017 8:30

V46l33a57d39i44m97i33r 84S66e52f64l 6267342115801

To pořekadlo o chciple sousedove koze ale dopadá přesně na vás, nemůžete na to dosáhnout, tak to kritizujete....

+2/−1
2.3.2017 9:30

E43d63u57a94r85d 51B39r61e78j89c57h70a 7948883545343

No vy jste evidentně komik z profese .....

0/−1
2.3.2017 10:31
Foto

J77i32ř60í 94K52u98b34a 5126632161670

je to řešitelné i jinak - s větším benefitem pro zaměstnance bez prostředníka

+3/0
2.3.2017 8:38

M60i88l86a88n 41C33o23u19f34a40l 8463847903

Zaráží mě názor hospodských. Domnívám se, že na tom budou tratit především oni. Spousta lidí platí v restauracích stravenkami, pokud je mít nebudou, málokdo vytáhne denně 100 - 120,-Kč na oběd a nápoj k obědu.

+8/−1
2.3.2017 7:00

P98e78t17r 83M13e79j84z42l50í11k 8198654501910

Vzhledem k tomu, že stravenky jsou přijímány jako alternativní měna například v řetězcích, nemusí lidé utrácet stravenky v restauracích. Tudíž kdo do restaurace chce jít, jde tam, ať má stravenky nebo ne.

0/0
2.3.2017 12:51

L74e53o32š 33K81u75č26e97r24a 3932977576902

To právě není pravda. Uvedu to na příkladu dvou firem. Jedna má větší platy a nemá stravenky a na oběd do restaurace chodí málokdo. Druhá má menší platy a stravenky a na oběd chodí skoro všichni.

0/0
3.3.2017 10:32

P87e15t50r 54A92n89d19e92r42l43e 5825198873618

Všichni, kdo jsou pro zrušení stravenek si neuvědomují, že pro spoustu lidí co stravenky dostávají je to jediný způsob jak se jim může zvednout plat. Firma jim hotové peníze prostě nepřidá a názory, že po zrušení stravenek jim zaměstnavatel onu částku převede do výplaty je zcela scestné. Pan Matějka na to, že pracuje na Akademii věd to vidí dost jednoduše.

+7/−5
2.3.2017 6:55

K45a36r17l21a 72N43o19v28á20k75o48v58á 4784492535847

Nějak to nechápu - proč by jim nepřidala ? Není to snad jedno, zda pro zaměstnance koupím stravenky (ty musí firma rovněž platit hotově distributorovi + provizi distributora k tomu) nebo jim dám tutéž částku do výplaty, samozřejmě za předpokladu, že to bude stejně výhodné, jako ty stravenky, čili bude to nákladová položka, ze které se nemusí odvádět daň z přijmu ze závislé činnosti, ale ani sociální a zdravotní pojištění ? Naopak dát jim peníze hotově, ušetří firma na administrativě, která se se stravenkami pojí - např. jejich evidence, distribuce, protože na rozdíl od peněz, které společně s výplatou pošlete zaměstnanci na účet, stravenky musíte fyzicky roznést k rukám zaměstnanců proti podpisu.

+2/−1
2.3.2017 9:28

J26a73n 19D46l51o58u40h22ý 8576300233840

přečtěte si daňové zákony...

+1/0
2.3.2017 11:18

R63a80d88k24a 62T64r49u59h65l25á57ř14o16v71á 1410404173519

Myslím si, že otázka stravenek není vůbec jednoduchá. Jsou podniky, kde vaří v závodní kuchyni, zaměstnanci si mají možnost vybrat z více jídel a jaksi je samozřejmostí, že mají v poledne oběd a dobře se nají. Já toto měla a pak nastoupila do zaměstnání, kde se nevařilo a dostali jsme stravenky. Kolegyně mi řekly, že za stravenky nakoupí potraviny a pak doma vaří. Protestovala jsem, že je důležitý oběd v poledne. Nyní to praktikuji tak, že jdu tak 2-3x v týdnu na oběd a jinak stravenky utratím v obchodě za potraviny a nesu si oběd do práce v krabičce. Věřte ale, že ty obědy v závodce byly lepší. Když zruší stravenky, přestanu chodit na obědy zcela. :-/

+4/−1
2.3.2017 6:44
Foto

E41r78i79k 84S22l68a34v33a80t56a 4223536553332

Vcelku pravidelně stojím u kasy ve frontě za někým kdo při placení začne důležitě vytrhavat stravenky z bločku a na mne jsou mdloby... Perlička je, když si pak běží pro susenku, aby vyčerpal plnou hodnotu...

+7/−4
2.3.2017 6:27

V83l52a13d62i71m42i86r 46S19e46f43l 6847932395611

A vy jen zavidite, že je nemáte:)

+2/−5
2.3.2017 6:31
Foto

E38r88i16k 87S76l72a11v40a17t57a 4153716593122

Myslíte?

0/0
2.3.2017 6:33

P76e26t78r 77M48e66j71z85l46í11k 8558224511720

Ne, ale jako argument, že lidé utrácejí stravenky v restauracích a bez nich restaurace zkrachují, to sedí. Ano, utrácejí tam stravenky, stejně jako je utrácejí v obchodech. Když už je mají. Ale není to tak, že "mám stravenku, jdu do restaurace".

0/−1
2.3.2017 12:55

P90e18t48r 66A93n26d32e51r49l92e 5535558663728

Jsou to jeho peníze, vy byste dal tuzer v obchodě např. 20 Kč, asi těžko, že.

+3/0
2.3.2017 6:43

M34i23l14a69n 10M98a17r89k30l 1438316478

na stravenky se vraci v obchodech max 10 kč, pokud máte ale na vrácení víc než 10 kč, tak bud doberete zboží, nebo musíte dát o stravenku méně a o to více doplatit v normální měně. Ta kasa to nepobere. Ale taky mě to se.re

0/0
2.3.2017 8:14

M62i12r33o29s59l29a63v 27B16u56č62e30k 6133513671644

Blaho se dá vyvolávat dvojím způsobem. Nekonečnými regulacemi - nápady 4 daňových pásem - stravenkami ... Anebo - prostě dát lidem mzdu a oni rozhodnou, jak s touto naloží. Jak jednoduché a složité zároveň - 15% daň + 1 místo k vyřízení všeho + 1 formulář formátu A4 ... Blíží se opět datum do 31.03.2017 - Nutno obíhat 3 místa - FÚ + OSSZ + Zdravotní. ŽL mám přes 20 let - tj. Já již absolvoval 60 koleček ! Na úřadech fronty, nikdo mi neděkuje - ruku nepodává a ani stravenky nikdo OSVČ nevydává ... :-)

+3/−1
2.3.2017 6:27

P82e20t94r 54Z80w37i28k57i83r53s87c96h 7235705287889

Učitelé mají přidáno až dost! Přidejte hasičům,ti dělají denně,za každého počasí od uklizeče až po nebezpečné práce.

+3/−1
2.3.2017 6:26

J71a25r64o18m33í27r 19K78r96á28l 4360139794179

Připadá Vám normální, že kantor s VŠ má stejný plat, jako nějaký propadlík ve skladu ?

+1/−2
2.3.2017 8:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.