Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejlepší nákup Českých drah. Railjety slaví první velké výročí

Kolem žádného jiného nákupu vozidel Českých drah nebylo nikdy tolik debat, jako o pořízení jednotek railjet. Necelé tři roky po převzetí prvního vlaku se ukazuje, že to byla velmi výhodná transakce i pro České dráhy. První jejich railjet oslavil tento týden významné výročí: najel už milion kilometrů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J54a25n 52J80e23m69e85l88k14a 1475130

Snad nebude mít štěstí taky na nějaký ten zaparkovaný kamion. Mělo by se s tím něco dělat.

0/0
13.3.2017 9:45

J82a55n 24V34a37l54o76u29c92h 6292497478620

Jde o to, který konec by to "stěstí" měl. Zda 80 tunová lokomotiva nebo řídící vůz s o trochu lepšími pevnostními parametry než vagon...

0/0
13.3.2017 12:03

M84i49c52h63a25l 40S10t41e19b76l31o 5399751124727

Souhlas je to úspěch a jen více Railjetů. Je to to nejlepší co u nás jezdí - jezdíme jedině s ČD vlaky označenými RJ...nedávno jsem netušil co to je, protože to není nikdo vysvětleno...:-)

+3/−1
13.3.2017 9:00
Foto

J14a45n 11V30a25l73a88l49í22k 6676779710136

Railjet je obchodní označení používané Rakouskými spolkovými dráhami (ÖBB) pro moderní vysokorychlostní vlakové soupravy Viaggio Comfort

+1/−1
13.3.2017 11:05
Foto

J52a73n 21V15a76l88a94l72í27k 6326739720466

pro p. Karla Nováka který hloupě mínusuje...

http://www.prekon.cz/1380201721/viaggio-comfort-pro-ceske-drahy.html

Praha, Vídeň, 12. září 2013 - (PREKON) - Rychlost, pohodlí a bezpečnost dokonale vystihují jednotky Siemens Viaggio Comfort. Cestujícím, kteří ve vlaku stráví svůj čas, poskytují vše, co moderní cestování po železnici vyžaduje. České dráhy zakoupily sedm těchto jednotek. Do pravidelného provozu je nasadí pod obchodní značkou ČD Railjet v prosinci 2014. Budou jezdit na trati spojující Prahu, Brno, Vídeň a Graz. Sedm souprav v modrých barvách Českých drah s obchodním názvem ČD Railjet doplní na této trati tři rakouské soupravy. Výroba českých vozů probíhá ve vídeňském závodě společnosti Siemens.

0/0
13.3.2017 13:52

T70o72m78á91š 94V61e52l13e24n57d28o28r32f 1876958982398

Možná by si takový moderní vlak a za takové peníze zasloužil, aby v takovém obyčejném tištěném jízdním řádu, byl i barevně odlišen a zvýrazněn, tak aby byl na první pohled odlišný od ostatních vlaků. Což se samozřejmě týká nejen railjetů, ale např. i EC vlaků. Jinak co se týče vysvětlení, co to je za vlak, stačí se podívat na https://www.cd.cz/nase-vlaky/default.htm

0/−2
13.3.2017 11:12

R94a46d68e96k 88J44a64n26a61t86a 9165986864222

"protože to není nikdo vysvětleno...:-)"

Vždyť je těmi nápisy "Railjet" polepený celý vlak ...

+2/0
13.3.2017 11:49

J37o57s77e12f 25D70v30o72ř26á28č98e37k 9262924855545

české dráhy nemám rád za vlaky co nasazují na nekonkurenční trat kde jezdím denně, ale když mám možnost jet k rodičum často jedu vlakem a těším se na railjet, i děcka se teší užasný vlaky, jediny co mě mrzí že toto nedokazali vyrobit zlate české ručičky ale musí nám siemens ukazat jak se dělaji vlaki pro 21století, a toto se siemensu povedlo

+1/0
13.3.2017 8:48

M10i98r73e86k 37Z36á13v49o81d38n23ý 7752427730458

Tak ono je to o prioritách a omezených financích. Railjet je svělý a určitě byl výhodný. Nicméně stále je natolik drahý, že skutečně nelze ostatní tratě obnovovat dostatečnou rychlostí :/

+1/−1
13.3.2017 9:16

J14o37s45e90f 70D53v84o80ř37á19č31e30k 9502964605285

je mi jasný, že je to o penezích, každý chce vydělávatn nasadit vlak na trat kde za dobu životnosti vlak na sebe nevydělá je proti všem logickým a ekonomickým věcem, to chápu. ale určitě jde pozvednout urvoen cestovaní at přítomnosti wifi, usměvavýho mileho pruvodčího v čistým oblečení nešpinbavý záclonky a nepáchnoucí sedačky toto lze udělat bez nákupu nové jizdní soupravy

0/0
13.3.2017 9:35

J71i39ř16í 85S17t35e10h83l10í53k 9377306855572

Pane Sůra,děkuji za pěkný článek.To je snad poprvé,co chválite ČD a ne někoho žlutého.

+9/−1
13.3.2017 6:57

J54o39s51e81f 94D10v79o11ř25á10č24e27k 9452774155155

hmm autor článku často vychvaluje čd i když tady si myslím oprávněně

+3/0
13.3.2017 8:44

J62a51n 30S20ů50r45a 4365873383782

České dráhy se smí jen chválit a žlutí kritizovat?))

+1/0
13.3.2017 13:53

Š37t60e89f26a25n 64F93r79i64č91a 7782678123606

Jsou to skvělé soupravy.

+6/0
13.3.2017 6:50

P47a69v24e16l 70N89o89c31a78r 6949899846985

To je snad první věc kterou ČD udělali trochu dobře ;-D

+4/0
13.3.2017 5:50

P75e16t18r 13V62i53n26a72ř 6293213973837

Málo místa, chybějící podnožky, nefunkční wifi.. Naleštěná bída ČD..

0/−19
12.3.2017 23:45

R59o33m64a23n 23S35t94o49n69e72k 1799313309271

děláte jak by to byl standart u všech vlaku ČD :-)

+3/0
13.3.2017 0:18

Z87d15e81n93ě36k 39K64o28r73f 8556878267233

Ne, to jen Vinař ve sve patologicke nenavisti vůči ČD mel nutkavou potrebu si do nich kopnout. Jako vzdy:-(((

+7/−1
13.3.2017 6:11

P85e87t28r 58V25i31n21a65ř 6343183643687

A co z výše uvedeného mi mělo dodat pocit, že jde o super zážitek a jízdu? Vy prostě máte hlavy v modrém zadku a přes to vlak nejede, co?

0/−8
13.3.2017 8:10

M94i45r39e13k 35Z85á82v44o15d37n66ý 7462267710548

Kdybych napsal, že vozy Astra jsou rozvrzané pozlátko Regiojetu, co byste na to napsal? :)

+2/0
13.3.2017 8:16

P93e14t89r 66V34i18n80a63ř 6803533313167

Že jsou stále o x kategorií kvalitnější.. :)

0/−3
13.3.2017 9:26

M97a16r81t63i95n 26V35š40e93t35u24l48a 2681159805185

Chybějící podnožky

+1/0
13.3.2017 9:38

S57v30a80t41o52p76l26u61k 44N50o40v60á24k 4808570589138

Jo nejlepší věc, co dráhy za dlouhá léta udělaly. Podivné nákupy předražených křusek od škody transpotation je výsměch. Ani jsem nevěděl, že mělo být více railjetů a ministr ahooj to zarazil. Jen je škoda, že nemohou alespoň v některých úsecích jet 200, což by cestu zase o něco zrychlilo..

+16/−1
12.3.2017 22:51

R79a83d38e33k 73J69a29n90a41t59a 9675886514962

On to zarazil hlavně pád Nečasovy vlády. Aby bylo i na zbylé Railjety, počítalo se s penězi za prodej nádražních budov SŽDC. Nečasova vláda to měla připravené, ale pak byla kirze a další vláda se snaží vždy věci dělat jinak, takže se to zastavilo. Můžem být rádi, že jich je alespoň 7.

+3/0
12.3.2017 23:37

P28e37t72r 15N60ě72m89e62c 4310883300297

Může mi nějaký šotouš říct,co jsou to ty netrakční jednotky? Někdo tu psal o vagonech. Prošel jsem si galerii. Některé railjety v galerii jsou kompaktní vlak-lokomotivo-vagon+vagony, některé jsou solo lokomotiva+vagony. Co vlastně tedy ČD mají? Neprudím, jen se ptám.

+1/0
12.3.2017 21:43
Foto

J54a85n 74V26a22l76a65l44í88k 6316529830836

http://www.railvolution.net/czechraildays/2009/seminare/kv01.pdf

0/0
12.3.2017 21:49

J59a61n 49S21ů26r57a 4715913533212

Netrakční znamená, že nemají vlastní pohon a musí je táhnout lokomotiva. Ta není součástí zakázky, railjety tahají nebo tlačí lokomotivy Siemens Taurus. To, co vypadá i na první pohled jako lokomotiva, je ve skutečnosti řídící vůz, který je v designu Taurusu, kterým se ovládá jednotka pro případ, že je lokomotiva vzadu a vlak v podstatě tlačí. Šetří se tak čas při přepřahu.

+11/0
12.3.2017 21:51

P32e50t75r 96N85ě23m27e61c 4480133540247

Díky za vysvětlení.

+3/0
12.3.2017 22:13

J43o26s24e46f 89Z33a17h18á96l84k87a 4303109218496

Ještě třeba dodat proč zrovna loko Siemens Taurus. Protože systém řízení Railjetu používá rakouský národní standard, nikoliv mezinárodní UIC. Tím pádem si Railjety rozumí pouze s rakouskými lokomotivami. Škodovácký Emil je potom "ten špatný", protože Railjety nemůže tahat.

+1/0
13.3.2017 6:32

D50a15n40i57e36l 11D73r51n74e46c 6791799306702

Railjet má na jedné straně lokomotivu, za kterou jsou normální vagony, a na druhé straně řídící vůz, který vypadá trochu jako lomomotiva, ale žádné motory v něm nejsou, strojvedoucí z něj může dálkově ovládat lokomotivu, která je na druhém konci vlaku (lokomotiva vlak tlačí). Jak vypadá celý vlak se můžete podívat třeba tady:

http://www.vlaky.net/upload/images/reports/004866/01.jpg

nebo ještě názorněji tady:

http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=CD&kategorie=railjet&cislo=72&nazev=Bed%C5%99ich%20Smetana&rok=2017

Netrakční jednotka jsou vagony, které se v bežném provozu nedají rozpojit. Z pohledu cestujícího se od běžných vagonů liší třeba tím, že když chce člověk přejít z jednoho vozu do druhého, nemusí otevírat žádné dveře mezi vagony, protože jsou plynule průchozí (foto: http://www.zelpage.cz/news_n/prezentacni_jizdy_railjet12.jpg ) Je to v podstatě "rychlovlak" bez motorů, takže ho musí táhnout lokomotiva. Jak jsem již psal, ten poslední vagon, který vypadá trochu jako lokomotiva, je řídící vagon. Je v něm normálně stanoviště strojvedoucího, ale žádné motory v něm nejsou. Strojvedoucí z něj dálkově ovládá lokomotivu. Pokud jede vlak lokomotivou napřed, je strojvedoucí normálně v lokomotivě, díky řídícímu vozu ale není nutné v cílové stanici lokomotivu odpojovat a objíždět vlak, strojvedoucí akorát přejde z lokomotivy na druhý konec vlaku, vleze do řídícího vozu a jede zpátky. Lokomotiva jede v zadu a vlak tlaší, ovládaná je ale zepředu ze řídícího vozu.

+10/0
12.3.2017 22:10

P68e13t80r 39N45ě27m33e96c 4780663480847

Díky

+1/0
12.3.2017 22:14

J44i24ř47í 61B54u96c73h73t75a 6565186

Jak jsem si všiml, většinou(vždycky) je to tak, že z Prahy do Grazu táhne, a z Grazu do Prahy tlačí. Zda po celé trase, nebo jaký to má důvod nevím. Každopádně když jdu s vnučkou ze školky tak si na ně počkám. U nás se míjejí.Vypadají pěkně, jsou vemi tiché a není od nich průvan.

0/0
13.3.2017 9:50

R54a27d22e68k 74J48a98n20a52t85a 9465376814172

Má to důvod ten, že z Vidně na Graz se jede dost do kopce (Semmering) a tam je technicky vhodnější táhnout, než tlačit.

0/0
13.3.2017 17:42

J89i64ř92í 25K53o35c72u19r51e66k 6585134225918

Asi nejlepší pro ilustraci bude tohle: http://modelyasport.cz/archiv/img/modely/tillig/bpjo/bpjo-02.jpg

Patrová jednotka Bpjo: Jednotka proto, že vozy jsou navzájem spojené a nelze je v provozu rozpojit. Netrakční proto, že trakci musí zajistit lokomotiva. Nemá to motory (ty u ventilátorů se nepočítají).

+3/0
12.3.2017 22:15

Z82d15e56n94e22k 94Š35i22t32i58n58a 2573798560945

Railjety ano, Inter Panter velké problémy. Na kolejích se kácí a vibrují. Něco tomu chybí.

+2/−1
12.3.2017 21:32

T97o96m86á65š 54T63a42t80í57č32e30k 5440452740558

A design vymyslel blázen. Půlka vagonu je záchod.

+1/0
13.3.2017 1:12

A19l70e35š 17L37i46n39h51a24r85t 7808770424437

Nejsem pravidelný cestující ČD.Ale když už jedu (Brno, Vídeň), tak si nemůžu stěžovat.Railjet byl na čas, průvodčí byl velmi příjemný, a dobře jsem se tam i nejedl.Plzeň lahvová v pořádku, kulajda výborná, kuřecí stehno na paprice taky, jen lívanec už byl moc.

Služba za ty peníze 1*

+15/0
12.3.2017 21:31

T94o55m26á24š 53V69r71á47b67e37l 8490334973714

A byl by to ještě lepší kup, kdyby ty vlaky nejezdily po trati z doby císařství.

+4/0
12.3.2017 21:25

J91i59ř89í 46F75r48o86l31e71c 7295574672547

Tak nekolik koridoru je solidnich, to nesmite jezdit jen mezi Horni a Dolni...

0/0
13.3.2017 17:38

D71a78n72i85e10l 47D90r36n74e27c 6311319856462

Jak se rozpočítává návratnost investic do vlakových souprav na dotovaných linkách, které nejdou soutěženy? To si dopravce určí, že je chce mít za 10 let splacené, pak při zařizování dotace vykáže státu ztrátu takovou, aby se ty vlaky za těch 10 let zaplatily, a stát to zadotuje tak, aby to vyšlo a za těch 10 let se fakt splatily?

+9/−3
12.3.2017 19:48

P33e67t79r 86T23y41č79k32a 6355902409652

Proč by se to mělo takto rozpočítávat? Kraj vypíše soutěž a stanoví si podmínky jaké vlaky chce na trati mít. A dopravce dá nabídku kolik to bude kraj stát peněz. Žádná ztráta se nerozpočítává.

0/0
12.3.2017 21:16

D94a78n73i83e96l 65D84r24n10e67c 6931509496852

Kraj dorovnává dopravci ztrátu. Náklady na km jízdy jsou např. 200 Kč, ale dopravce utrží na jízdném v přepočtu jen 100 Kč/km, takže kraj dopravci 100 Kč doplatí.

Mně jde o to, že pokud bude dopravce počítat, že se mu má investice do vlaku vrátit za 10 let, bude to dělat dejme tomu 60 Kč/km z těch celkových nákladů 200 Kč/km. Životnost vlaku je ale kolem 30 let, pokud by dopravce rozpočítal investici do vlaku na 30 let, bude investice do soupravy vycházet při započítání úroků na nějakých 25 Kč/km a celkové náklady na km jízdy tak najednou budou 165 Kč, kraji by tedy stačilo doplatit 65 Kč místo 100 Kč.

Pokud by se vlak splácel těch 10 let, zaplatilo by se méně bankám na úrocích, takže pokud by pak dopravce jezdil těch dalších 20 let za nižší cenu bylo by to výhodnější, ale je otázkou, jestli je to praxi opravdu tak. I když teď se mi vybavuje, že za nové vlaky platí kraje více než za staré, takže tam pak asi nějaká sleva bude. Takový by však byl po těch 10 letech zvýhodněný v případě veřejné soutěže na další provoz vlaků na dané trati, protože by mu je kraj už před tím zaplatil.

Napadá mě taky, jestli to není tak, že když si kraj objedná službu na 10 let, tak za těch 10 let musí doprvci ty vlaky splatit, ale nevím

Nemám úplně jasno v tom, jak to tedy je, proto se ptám :-)

+2/0
12.3.2017 21:46

P17e45t26r 42P68e24t89r 6113632638903

ne, to si pletete. Kraj dorovnává ztrátu tam, kde dopravce nechce jezdit.

Když škola bude chtít po provozovatelu bufetu, aby prodával rohlíky za 0,5kč tak buď bude muset provozovatel najít tak levnou pekárnu, kde je nakoupí nebo říct škole, aby rozdíl doplatila. To není nic o ztrátě, tu ztrátu nemají české dráhy ale kraj/stát, který chce, aby v té době jezdili vlaky ačkoliv se to dopravci nevyplatí. Z logiky věci pak musí "ztrátu" doplatit.

+1/−1
12.3.2017 21:58

D41a44n36i74e48l 52D81r54n43e51c 6211629906302

Tohle je o slovíčkaření o tom, komu vzniká ztráta, jak tohle funguje vím, o to mi nešlo. Samozřejmě, že kraj si objedná dopravce a platí mu, aby mu jezdil po trati, protože komerčně se to u nás na většině sítě nevyplatí. Kraj dorovnává dopravci ztrátu, jaká by mu vznikla, kdyby tam jezdil komerčně, a tak fakticky vzniká ztráta kraji. Kraj tedy dopravce dotuje, aby mu po jeho kolejích jezdil.

Mně jde o to, jak se při výpočtu částky, kterou musí kraj dát dopravci, aby mu po tratích jezdil, projevuje rozpočítání investičních nákladů na vlak (viz výše).

0/0
12.3.2017 22:29

P64e46t70r 46T64y72č38k46a 6365342439152

Tak to nefunguje.

0/0
12.3.2017 22:17

D92a31n25i74e92l 25D19r91n64e31c 6571499606242

Myslel jsem linky zadávané bez soutěže.

0/0
12.3.2017 22:34

V21í94t 16J44ů94z81a 8352216141778

Jak vyslovit jasné podezření, že ČD v účtování ztráty podvádějí, aby člověk nemohl být popotahován za nějaké křivé obvinění? Ano, je to všeobecně známé podezření, které na různá podání ověřují různé kompetentní instituce ...

0/0
13.3.2017 7:48

V29á64c97l89a61v 93Š18t12ě40p43á58n60e39k 5687589944521

Tak hlavně že Zelený, generální ředitel, který byl dosazen pučem ministra bez mandátu Žáka, ten nákup málem celý zrušil. Díky němu mají ČD o sedm jednotek méně !

+21/0
12.3.2017 19:24

J97a64n 43S87ů30r84a 4505603423402

O devět, původně mělo být 16

+6/0
12.3.2017 19:41

M91a38r60t78i81n 27C47h54o38v27a28n39e70c 3231556181276

Pan Zelený řekl, že je nutno podporovat české firmy (myslel tím asi hlavně Škodu Kypr/Plzeň). Viděl jsem ty tehdejší vizualice tzv. "IC Elefantů", něco tak odfláknutého jsem dřív neviděl. Oni tam nechali i ty sklopné sedačky do boku, jako jsou v City Elefantech nebo v metru. Přesně takhle jsem si vždycky přál cestovat z Prahy do Vídně. Batoh pod sedačkou a zleva do mě může narážet zavěšené kolo.

+5/0
12.3.2017 22:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.