Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ztracený potenciál: skoro polovina matek se nevrací do původní práce

Nezaměstnanost v Česku je rekordně nízká, přesto tu ve srovnání s okolními evropskými státy pracuje velmi málo žen s dětmi do šesti let. Zaměstnavatelé kvůli tomu přicházejí o velký potenciál. Ztrátu však mají i samotné matky - snižuje se jim příjem, klesá jejich zastoupení ve vedení firem a také důchody. I přes tato jasná negativa však ženy nemají mnohdy na výběr.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J51i22ř35í 58Z64a84t44l70o80u44k78a17l 3758229261176

A co kdyby pomohl stát a podpořil zaměstnávání matek po návratu z mateřské dovolené a zkrácené pracovní úvazky? Ideálně formou snížení daní, slevy na dani, které jsou na rozdíl od dotací spravedlivější a hůř se zneužívají. Přímo se nabízí např. sociální pojištění, když děti, které dnes vychovávají budou v budoucnu vydělávat na naše důchody. Podnikatelům jde především o zisk a je tedy celkem pochopitelné, že obvykle zaměstnají tedy toho, s kým mají nejnižší náklady. A u matek malých dětí, případně zkrácenou pracovní dobou ty náklady vyšší pravděpodobně budou, takto by se jim to ompenzovalo a jejich ochota je zaměstnávat by byla vyšší.

Nemyslím si ale, že by byl dobrý nápad nutit matky chodit do práce dříve než před třetím rokem dítěte, mělo by se to umožnit těm které chtějí, třeba proto, aby nepřišly o kvalifikaci. Jinak to není dobře ani pro dítě, je to dražší pro stát (dotace na jesle a školky proti výnosům z daní) na i většině matek by to pravděpodobně přineslo jen více stresu.

0/0
21.3.2017 8:12

J28a57r70o85s58l84a14v61a 86K17a61n30i39o14k98o23v90á 7602819632277

A už zase masáž, jak je svět nespravedlivý. ..

Holt... mateřství, to je jen takový vedlejšák, protože my ženy, my nutně potřebujeme především kariéru, a vy, zaměstnavatelé, vy si z toho sedněte na... něco..

0/0
20.3.2017 17:49

V71í19t 76K75o31u93b63a 6946550894538

1) každý paragraf platí zaměstnavatel v plné palbě ze svého (málo kdy je to přes 14 dnů)

2) díky nemožným provozním dobám školek musí prakticky každá mamina skončit okolo 14-té, maximálně 14.30 aby stihla dojet pro dítko, tudíž málokdy můžete vzít maminu na částečný úvazek, protože by chodila do práce v momentě, kdy je Vám to k ničemu.

3) kolik mamin takto zaměstnává stát, kraje, obce, státní firmy? 0,00 nic. Tak proč by to měly cálovat zaměstnavatelé ze svého?

+1/0
20.3.2017 13:32

A71n65n33a 22V75e52s22e91l36á 3309950771760

Dnes mají ženy mnohem větší možnosti se realizovat díky internetu . Mnoho žen se dokáže realizovat díky internetu a práci doma . Zaměstnavatel na lidi kašlou a nikde nikdo na vás nečeká . Je to boj o to kdo bude lepší . Skoro je lepší být s dětmi doma a dát jim domov . Je to moje zkušenost . Žádné peníze za to nestojí . Těch pár korun na půl úvazku si dokážete vydělat doma nějakým jednoduchým přivýdělkem . Jděte raději do školy a dodělejte si vzdělání .

+1/0
20.3.2017 11:42

J81o49s50e39f 78Š93o84l61t44e53s 8114848600183

Tohle je spíše pro ženy, které mají vzdělání dostatečné a jsou odbornicemi ve svém oboru. Lékařky, učitelky, ekonomky apod.

0/−1
20.3.2017 13:21

J81i63ř19í 97S91e60d71l75á66č48e74k 9106256171689

Jít po půl roce od porodu do zaměstnání - to je pro mimino opravdu to nejlepší:-/.

+1/0
20.3.2017 10:58

J71a89r51o22s98l98a48v54a 22K64a75n94i68o20k31o79v20á 7892909132197

Právě proto, že jsem si to zažila, protože to tak kdysi bylo a my MUSELY (byla pracovní povinnost) po půlroce do práce. Byl to děs, a docela se to vymstilo..

0/0
20.3.2017 17:52

J72a20r97m84i26l19a 73P83í90c14h92o69v53á 5742807214423

MUSELY? Já byla doma s dítětem 2,5 roku, mohla jsem být i déle, ale potřebovali jsme peníze. Pravda, byla jsem ale doma zadarmo, mateřská byla 1/2 roku, rodičovská rok..

0/0
21.3.2017 23:49

A47l19e82n24a 64K84o36l83e76g17a55r27o93v88á 7346256656618

Pro nektere obory napr zdravotni sestry sci -fi

+1/0
20.3.2017 9:14

P26e41t23r 23S81c39h79w38a73r71z 7128989663551

Zkrácené úvazky jsou zneužíváné zaměstnavatelem, než že by byly přínos pro zaměstnance. Typicky - kvůli zastupitelnosti potřebujeme 4 lidi, ale zas pro ně není tolik práce na celých 8 hodin. Tak jim ztratíme úvazek o hodinu, vyšší vedení nás pochválí za snížení mzdových nákladů. Zaměstnanec přijde o 12,5 % příjmů, ale stejně tu hodinu navíc nemá jak využít, takže ve výsledku se ze snaživého člověka, který dělal v práci i něco navíc stane vyznavač hesla "pracuji pouze do výše svého platu" a většinou nakonec uteče za lepším.

+1/0
20.3.2017 9:10

V97l98a57d52i93m36í58r 54R23e58t41t42i65n37g72e19r 5135446375185

To se týkalo i mně. Měl jsem dobré místo v bance. Povinně jsem na rok narukoval na vojnu a navzdory zákonu jsem se tam už nemohl vrátit. Ta banka byla za rok jinde.

0/0
20.3.2017 8:33

P29a93v11e34l 94S10o84b84o56t61k22a 5730184

To je přeci normální - nejdřív dělala sekretářku generálního ředitele a po mateřské pak nastoupila na místo ředitelky obchodního úseku.

+1/0
20.3.2017 2:49

M88i70l95a89n 75V71o70l34e67k 5869103646509

Spíš na místo personální ředitelky. V obchodě je třeba občas mít nějaké výsledky.

+1/0
20.3.2017 6:51

T95o24m10á10š 62Z97a63p39i46o78r 1145563280975

To jsou zase kecy. Zkráceného úvaze prace z domova apod.... Mimo článek to je o třetinu nižší plat a prcek na posledním miste... fakt pecka.

+1/0
19.3.2017 23:03

J35a72r69o66s95l29a67v57a 48K11a23n23i68o64k47o93v36á 7242339402597

Přesně.... prcek na posledním miste...

0/0
20.3.2017 18:01

Š87t69e55f60a58n 74F54r58i33č26a 7852298533716

Proboha, co to je za předsudky? Proč by se někdo měl vracet do původní práce? Když někdo vypadne z kola ven, tak je prostě z kola venku. Lhostejno, jaké k tomu vedly důvody.

+1/0
19.3.2017 22:18

O98n93d26ř43e67j 31Š37r65u61b98a48ř 1845941735986

Skolka je dobra dokud neni dite nemocne,a i zdrave dite je nemocne casto.

0/0
19.3.2017 21:52

J83a77n 42N94o67v75á84k 6984204

Než začnete vymýšlet teorie, je třeba prvně definovat skupinu o které mluvíte.

1) Příjem čistého do 20 tis Kč / osobu - v podstatě levnější náhrada robotů. Ti nemají žádnou možnost svobodné volby. Tedy neřešit. ... Zaměstnavateli by extrémně narůstaly náklady s 1/2 úvazkem.

2) Příjem čistého do 40 tis Kč / osobu - různí úředníci, administrativa a dělníci ve větších firmách. Ti už si mohou zkusit domluvit podmínky. Většinou na to nemají odvahu... a většinou oprávněně. Toto jsou různí přenášeči papírů. Zde je home office problém a zkrácený úvazek znamená furt značné náklady pro zaměstnavatele.

3) Příjem kolem 60 tis Kč / osobu - střední management. Zde už není větsinou problém domluvit home office. Částečný úvazek problém je.

4) Příjem 60-100 tis Kč / osobu. Toto jsou většinou lidé, kteří mají tento příjem hlavně díky nasazení = pracují od nevidím do nevidím. Home office je zde standard, ale

0/−1
19.3.2017 21:17

J44a69n 92N13o88v77á95k 6374484

ale tito lidé mají spoustu práce a termíny. Tedy v této době nějaká starost o dítě je nereálná.

5) Příjem 100+ Kč /osobu. CEO či top management. Zde už jde v podstatě vyjednat cokoliv. Tedy krom toho, že by tito lidé mohli nepracovat.

...

Chudí mají smůlu, nemají prostředky na právo volby. Bohatí mají smůlu, protože by přišli o dobré místo. Prostě stále jsme hlavně montovnou Evropy a co se týče sociálních výhod, tak to si moc vymýšlet nemůžeme.

Ale i přesto, když padá nějaký návrh, tak by měl směřovat pro určitou příjmovou skupinu, protože prostě nemůže platit pro všehny

+1/0
19.3.2017 21:25

J21a74n94a 41M96e88r71o38p59e 7148929617209

Zajímavé, že právě v té skupině kolem 30-40 tis Kč / osobu ty částečné úvazky a home office vídám nejčastěji - lidem s nižšími příjmy se nevyplatí dát dítě do soukromé miniškolky / chůvě, ženy s vyššími čistými příjmy už tak často nepotkám (protože stát si vezme tolik, že to již musí být velmi velmi nadstandardní příjem, aby to v čistém vyšlo nad 50).

+1/0
19.3.2017 21:43

H89a58n84k34a 41C18h86a57l14u32p19s27k32á 2338600445626

Lidi s prijmem do 40tis jsou prenaseci papiru? 8-o

0/0
20.3.2017 5:25

J71a31n 52N57o55v62á34k 6884454

Nevím jak jinak nazvat administrativní pracovníky, kteří nedělají žádná rozhodnutí...

+1/0
20.3.2017 8:39

O44n15d94ř47e34j 93Š26r81u59b12a53ř 1145521635296

40 tis cisteho, to mame 55 tis hrubeho. Nevim nevim, jestli tohle je normalni mzda prenasecu papiru :-)

0/0
20.3.2017 9:34

O60n62d70ř71e32j 78Š65r48u76b24a51ř 1315401665426

mozna v Praglu :-)

0/0
20.3.2017 9:35

J12a31n 98N52o71v51á51k 6184844

Mám tam rozmezí 20-40. To je myslím dost velké rozmezí pro všechny regiony.

0/0
20.3.2017 9:47

H83a32n16k50a 11C42h18a67l77u87p38s94k98á 2638260225656

Ano, máte tam rozmezí 20-40. Tzn. 40 tam patří taky. Tzn. nemáte ani ponětí, kolik bere nastupující lékař v nemocnici, začínající právník nebo stavební inženýr bez razítka, kolik berou odborní vědečtí pracovníci atd. atd. Ti všichni můžou být mnohem chytřejší nebo důležitější, než vy s vaší IT firmou (ano, i nejlepší kardiochirurg někde začínal) a mají za sebou léta těžkého vzdělání a před sebou mnoho důležitých rozhodnutí. Přesto jste je nazval přenašeči papírů. Nejspíš žijete v pražské business bublině s hromadou vlastního sebevědomí.

0/0
20.3.2017 12:17

H48a56n69k19a 52C94h50a91l69u50p81s53k21á 2568180215616

S tou IT firmou to byl nejspíš někdo jiný, ale aplikovat to na vás můžete stejně.

0/0
20.3.2017 12:20

H86a48n56k59a 96C75h81a42l62u62p78s14k17á 2328450355586

Doktor, architekt, vědec, vysokoškolský pedagog...? To jsou všechno přenašeči papírů? Víte kolik z nich v republice má čistý plat pod 40tis? Nezapomeňte to říct lékařce v nemocnici, až po ní budete chtít ošetření, že je jenom přenašečka papírů.

0/0
20.3.2017 12:09

J85a12n 61N24o73v79á20k 6984194

Architekt s platem pod 40 tis čistého je nějaký učedník = tedy přenašeč papírů. Nebo není dobrý.

Doktor v nemocnici má smůlu, už předem věděl do čeho jde. Dokud bude podobných dostatek, nic se pro ně nezmění. Doktor se soukromou praxí si vydělá výrazně více jak 40.

Vysokoškolský pedagog je opravdu jen nosič papírů. Sice záslužný, ale furt jen prakticky "omílač" .

Vědec.. zde netuším vůbec kolik si vydělají. Asi záleží na oboru.

0/0
20.3.2017 23:28

H71a66n84k33a 76C80h86a87l11u39p73s18k87á 2588930365196

jeden nesmysl vedle druhého. architekt mimo prahu na začátku má klidně 20 čistého. a architekt není přenašeč papírů. doktoři mají smůlu? argument jak stehno, prostě jste je tam zahrnul. vysokoškolský pedagog je často profesor a špička vědění v oboru, často dělá za pakatel jen proto, že přiřazuje důležitost něčemu, o čem nemáte ani tušení, a to je poslání. věděčtí pracovníci obdobně. často pracují ve výzkumech důležitých pro společnost. jste totálně mimo a ještě si to obhajujete. k smíchu. a když půjdu třeba do kultury, nemáte ani páru, kolik bere umělec v Národním divadle třeba. taktéž důležitý pro společnost, protože kultura a vzdělání dělá společnost vyspělou. skoro až nechutné, ty vaše hodnoty.

0/0
21.3.2017 7:47

J41a87n 22N65o43v59á17k 6844964

U každého jsem dodal proč... argumentuje začátečníky v oboru a profesoři berou průměrně přes 60 tis.

0/0
21.3.2017 13:19

H31a18n10k71a 73C76h49a97l65u20p74s77k38á 2128320305436

Jen jeden výňatek z diskuze:

"Příjem čistého do 40 tis Kč / osobu - různí úředníci, administrativa a dělníci ve větších firmách... Toto jsou různí přenášeči papírů."

Na to jsem vám napsala několik příkladů, které dokazují nesmyslnost vašeho výroku, ať už jde o doktory, učitele, inženýry nebo vědce.

Na to měla přijít věta: "Ano, omlouvám se, neuvědomil jsem si, že ten člověk, co mi operuje třeba slepák, není přenašeč papírů."

A místo toho přišlo: "Doktor v nemocnici má smůlu, už předem věděl do čeho jde." atp.

Sorryjako, ale tohle je diskuzní trapas a ne adekvátní argument potvrzující vaše původní stupidní tvrzení, kvůli kterému to celé vzniklo.

0/0
21.3.2017 13:52

J44a94n 84N77o23v12á29k 6464694

Doktor se soukromou praxí nespadá do příjmové skupiny do 40 tis. Čerstvý absolvent na kolečku ve státní nemocnici není ten, o kom se bavíme. ... Zkušení chirurgové berou přes 60 tis.

0/0
21.3.2017 16:47

J77i21t95k16a 33K34u26l90h83á64n78k10o67v98á 7417481591374

Zrovna teď to zažívám a dokud tomu člověk nečelí, tak si to fakt nedovede představit. Nechápu, že se u nás tento systém, který je postavený na hlavu, ještě drží. Stát drží matky s dětmi doma tři a více let (nedostupnost státních školek, soukromé za těžké prachy, částečné úvazky stejně nejsou) a žena, která chce jít pracovat dřív je za krkavčí matku. No a s úderem třetího/čtvrtého roku dítěte nás najednou honí do práce na plný úvazek (částečné nejsou) jakoby nás ty děti najednou přestaly potřebovat, a to ještě přesně od/do, protože otevírací doba školek fakt nekoresponduje s pracovní dobou většiny lidí plus dojíždění. Jinak jsme doma víceméně zadarmo. Fakt to nikomu nepřipadá postavené na hlavu?

+6/0
19.3.2017 20:10

J26o43z63e58f 20H42r22i26c72i89š21i53n 4933960510376

Je to na hlavu a je to špatně.

0/0
19.3.2017 20:58

J16a71n86a 69M13e51r52o22p20e 7488649637439

Je, ale postupně se to různě mění - je potřeba, aby ty ženy, kterým se to aspoň trošku vyplatí dávat děti do soukromých školek, vyžadovaly právě částečné úvazky.

0/0
19.3.2017 21:44

J37i85t45k74a 51K90u29l35h23á61n84k73o21v18á 7537111711214

Jenže pokud nejste opravdu ceněný odborník (a ne každý jím může být už z principu), tak si můžete vyžadovat, co chcete, ale proti zaměstnavateli taháte za kratší konec.

+3/0
19.3.2017 22:16

P84a12v25e71l 34M76o72r67a23v91e20c 3462109932568

Trh práce je velký problém. Osobní zkušenost: manželka hledala práci v Brně, v IT, v době hospodářského boomu kdy se firmy přetahují nejen o ajťáky, ale skoro o kohokoliv. Chtěla poloviční nebo i 3/4 úvazek. Z mnoha desítek nabídek jen dvě neměly doušku "práce na plný úvazek".. A to prosím v flexibilním ITRvRv

+4/−1
19.3.2017 16:32

P61a38v61e35l 18N29o55v59á17k 4803578345841

Ja bych taky nikoho nastalo na poloviční úvazek v IT projektovém týmu nechtěl. Dočasně například v případě studenta semestr před stanicemi ano, ale jinak ne. Člověk se čtyřmi hodinami denně není pořádně v kontaktu s tím, co se děje, nedělá poloviční, ale tretinovou rychlostí, kvůli pomalejšímu zaucovani navíc potřebuje víc a delší asistenci zkušenějších kolegů, což dal snižuje kapacitu týmu. Atd. Určitě existují pozice, které jsou rutinní a kde je výkon přímo úměrný času, ale pausalizovat to na celý obor rozhodně nelze.

+2/0
19.3.2017 19:26

P39a40v44e68l 19M76o53r78a41v21e23c 3202979782338

Jednak s vámi plně nesouhlasím, v naší firmě jsou lidi i v developmentu na částečné úvazky, stačí dobrá organizace práce. Druhak potřebujete lidi na bugfixy, testery, support, ..

+1/−1
19.3.2017 19:40

P16a42v12e25l 84N78o63v56á24k 4483458125641

Na nesouhlas máte právo. Ale ne na zevseobecnovani. Někde to prostě nejde.

+2/−1
19.3.2017 19:43

P56a65v63e53l 28M48o82r83a61v75e77c 3892269122818

Ano, beru, někde to nejde. Ale já psal o tom, že IT je jeden z nejflexibilnějších oborů který neustále hledá nové lidi, a ani v něm v Česku ve velkém městě skoro neseženete práci na částečný úvazek. Samozřejmě se najdou pozice kde parttime nejde (CEO, třeba), a že se to firmu od firmy liší. Ale obecně v IT je dost možností na part time.

Nebo jinak: na Západě jsou part time naprosto běžné. U nás jsou problémy i v IT. Jak je to možné?

+2/0
19.3.2017 20:03

J96o50z21e97f 30H76r36i11c47i54š18i98n 4593750870536

Přesně tyto klišé brání ženám integraci do pracovního procesu.

Pŕitom žena která ví že ve 15:30 musí z práce aby stihla školku nekafíčkuje a fachá a fakticky někdy za 6 hodnin udělá více než někteří kolegové za 8.

+3/0
19.3.2017 21:01

R69o40s51t23i83s55l59a65v 78C39a50h31a 8805361470932

IT znamena konkretne co? To je tak siroky pojem, ze se neda rict, proc nenasla.

0/0
19.3.2017 20:52

V61l60a73s27t97i33m14i43l 79Š38t61e16c72h39e82r 1335845879335

Důvod ,proč matky zůstávají doma 4 a více let je prozaický.Doma se jim líbí a do práce se jim prostě nechce.

+5/−8
19.3.2017 16:11

M30a85r60t67i22n94a 61M41a51t46ě85j78k65o28v70á 5145962256236

Díky, náčelníku, že ses jich zastal.

+5/−1
19.3.2017 16:13

P35e71t17r46a 78N14e26o97m59i16l10l66n97e95r 7482230737758

Mluvte za sebe, sokolíku :)

+2/−1
19.3.2017 16:27

K98a15t14e12ř70i72n91a 43K52o81z49á54k68o77v35á 2688731975578

Předpokládám, že jste svobodný a bezdětný.

+2/−1
19.3.2017 16:32

V77l24a88s18t77i63m80i45l 45Š28t80e69c79h56e40r 1305255189305

Svobodný nejsem.Prostě to tak je.Být doma s dítětem je náročné ale krásné.Jste v klidu a bez pracovních povinností.Je to také práce,ale jiná.

+3/0
19.3.2017 16:36
Foto

J68a45n73a 86B69í72l25k19o60v41á 1873711362737

Dítě si zhruba do tří let vštěpuje základní povědomí o mravních hodnotách (viz vývojová psychologie). Takže pokud je žena s dítětem tři roky doma a učí jej zásadám slušnosti, má větší šanci, že z něj vyroste slušný člověk. Pokud s ním ty tři roky profláká, pak je promarnila.

+3/−1
19.3.2017 16:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.