Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Švýcaři omezují nádražní rozhlas, hlásí jen zpoždění a mimořádnosti

Švýcarské dráhy SBB zkušebně omezily na první trati hlášení nádražního rozhlasu. Lidé podle nich už nepotřebují hlásit každý přípoj. Za svůj nezvyklý krok však čelí kritice ze strany některých politiků. V Česku by chtěla hlukovou zátěž na nádražích snížit i Správa železniční dopravní cesty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M57i94r51o94s39l50a25v 60Z19i25k90m36u94n79d 6158842287118

Ve Švýcarsku ani jinde "na západě" se nehlásí pravidelné příjezdy nebo odjezdy vlaků. Předpokládám, že pan autor umí základy "školní němčiny", případně angličtiny, aby rozuměl tomu, co je předmětem hlášení staničního rozhlasu v jazyce německém nebo anglickém.

Oto to hlášení přípojů je někdy velice zmatečné, protože během "přípojných" 10 minut odjede třeba 6 nebo více přípojných vlaků a zvládnout to hlášení - vlak > směr > odjezd ̈> kolej je poměrně dlouhé, hlásí se zpravidla jazykem daného kantonu, u dvojjazyčných kantonů oběma jazyky a navíc v angličtině ... ten poslední se už obvykle zkracuje ... většinově je to hlášení jen ve vlacích doprovázených kontrolním pracovníkem, vlaky bez doprovodu přípojná hlášení nemají ... nově dodávaná vozidla ve Švýcarsku (a nejen tam) informační panely ohledně návazné dopravy, nejen vlaky, ale také "místní doprava", tedy tramvaje, autobusy a to i na zastávkách. Do dříve vyrobených vozidel se tyhle informační systémy doplňují. Je tam "všechno", včetně případného zpoždění navazujícího vlaku. Hlášení nejsou potřeba, cestující to tam má "barevné na barevném" ....

V tuzemsku by se dala hlášení zkrátit u odjezdového na "vlak DRUH, ČÍSLO, KAM (nikoli ve směru), PLÁNOVANÝ odjezd, stojí na nástupišti X" ... příjezdový vlak DRUH, ČÍSLO, odkud (nikoli ze směru), přijel na nástupiště "X". Kecy typu vlak zde jízdu končí nejsou pro veřejnost potřebné ...

U zpožděných vlaků postačí "vlak ČÍSLO, KAM, plánovaný odjezd / příjezd bude cca xy minut opožděn". Žvanění typu za zpoždění vlaku se omlováme jsou hloupost, provozovatel dráhy zajišťující hlášení nic nezavinil tedy nemá se za co omlouvat ...

0/0
20.3.2017 8:23

M22a65t24ě18j 83V21o49n95d75ř49i47č17k19a 4864150238146

Nemile mě překvapuje zrušení hlášení návazných spojů a strany výstupu ve vlaku. To mi přijde velmi praktické a u nás mi to chybí.

0/0
19.3.2017 9:53

V62l60a61s82t64i25m56i76l 62F64i85a71l25a 1302481204

Pan Sůra v poslední době dobře

+3/0
18.3.2017 17:39

M89a78r18t73i73n 82N12o98v63ý 9111768537104

Taky souhlasím.

Hlavně na hlavním nádraží v Praze je to hrozný. Hlášení tam probíhá 59 minu během hodiny.

+4/0
18.3.2017 16:31

V38o84k22o89u26n 53V32l44a46d95i19m46i55r 8282348779798

Jenomze zpozdeni vlaku SBB je jeste mimoradnejsi udalosti nez vybich skladu vojenske techniky ve Vrbeticich.

+2/−2
18.3.2017 15:20

M54a10r37e26k 40Š78i41m49o30n 2604617968818

No u vlaků jedoucích z francouzského území je to relativně časté.

+2/0
18.3.2017 17:49

J86a71n 55J48i76r52k94a 7540700960

No uz to taky neni, co to byvalo. Cena za vlak je v CH je naprosto ukrutna a dopravni monopol SBB je socialisus non plus ultra. Autobusova doprava mezi vetsimi mesty je de facto zakazana, vlaky ve spicce preplnene...

Neni vsechno zlato, co se ve Svycarsku blysti.

0/−5
18.3.2017 19:25

M13i73r92o68s70l28a54v 57Z33i28k19m10u49n36d 6698582537718

Autobusová doprava mezi velkými městy zakázaná není, ona tam není proto, že vlakem je TO rychlejší než autobusem .... jistou výjimku tvoří spojení Fribourg - Bulle, kde je cesta autobusem po dálnici rychlejší než vlakem přes Romont ...

Dopravní monopol SBB není, jak vysvětlíte, že na téže trati jezdí vlaky dopravce SBB a BLS nebo SBB, SOB, Thurbo ...

Máte jistou právu, že ve Švýcarsku funguje ve veřejné dopravě jistý "socialismus" - každý se na veřejné dopravě podílí podle svých možností, každému se dostává podle jeho potřeb ...

Švýcarsko a jeho dopravní soustava je nejdokonalejší v Evropě (možná světě), neboť funguje na principu konfederační tarifní integraci, jízdenka zakoupená kdekoli platí u všech dopravců na dopravním spojení ...

Začátkem 90. let minulého století bylo Švýcarsko, resp. jeho železnice (celkem mhoho "soukromých" dopravců vzájemně spolupracujících) označováno jako vzor privatizace = vznik konkurence na české (tehdy ještě československé) železnici akorát s tím rozdílem, že privatizační teoretici nevěděli, že železniční společnosti si nekonkurují, ale spolupracují a podobně že švýcarská autobusová doprava není konkurencí železnice, ale spolupracujícm druhem dopravy ...

+1/0
20.3.2017 8:42

J68a64n 91J35i62r58k34a 7630960770

Omluva za monopol SBB, měl jsem na mysli monopol "železnice", ale špatně jsem se vyjádřil.

Evidentně víte, o čem píšete, a proto jste určitě zaznamenal nedávnou "aféru" Flixbusu, který poměrně vtipně odhalil vady CH dopravního systému. Flixbus NESMÍ (a to jsme u toho dopravního socialismu) poskytovat vnitrošvýcarské spojení, ale lidi nejsou blbí a spočetli si, že jelikož Flixbus na mezistátních linkách má několik zastávek v CH, tak se jim vyplatí koupit si jízdenku do ciziny, ale jet např. jen z Curychu do Bernu. A to za zlomek ceny, kterou nabízí SBB. No a najednou pořádkumilovní Helvíti (místo by se chytli za nos a zkusili se zamyslet, kde dělají chybu), začali zkoumat, jak těm lidem zabránit vystupovat dřív, než kam si oficiálně koupili lístek... Zhovadilost.

Síť mají Švýcaři luxusní, ale ceny to celé posílají do kopru: jet autem se vyplatí už i jednomu jedinému cestujícímu. Natož pak 4-členné rodině. Vyrazit si na výlet s dětmi vláčkem, to už se dostáváme někam do oblasti dekadentního luxusu. A to říkám jako výrazně nadprůměrně vydělávající CH-rezident.

0/0
22.3.2017 22:40

R75a39d32e19k 56J95a63n33a71t17a 9225936714362

Zase si to tak neidealizujte. Myslím, že mají podíl vlaků se zpožděním pod 5 minut kolem 97%, u nás je to cca 92%. Tj. neznamená, to, že by tam zpoždění vůbec nebyla.

0/0
19.3.2017 17:24

P42a87v80e47l 44K85u88c32h79t35a 4896771717504

Mně to připadá, že vyspělý kapitalismus i mimo EU řeší kraviny. Není to přesně k tomu, ale přijde mi vždy úsměvné, že stanice Krematorium Motol je pouze "na znamení". Když nedáte znamení ...

0/0
18.3.2017 14:20

K24r67y15š72t49o78f 28L11a19n61í13k 1849120965515

taky hlaseni "nemocnice Motol - konecna stanice" je dobry

+2/−1
18.3.2017 18:34

J41a76n 96J37e59m46e80l21k89a 1765180

Podle mě je hlášení ve stanicích, kde jezdí jedna linka co hodinu nebo co půl dobré. Aspoň člověk přesně ví, kdy má jít na nástupiště. V Praze na hlavním by byl asi lepší ten druhý způsob, hlásit jen změny. Protože je toho hodně.

+3/0
18.3.2017 14:00

J55i94ř14í 42N40o84v55o48t65n66ý 6435717256536

Aha. Takže nevidomí, co nevidí na informační tabule, mají mít smolíka.

+1/−3
18.3.2017 15:02

M35a33r36t76i61n 42M87a47i90k12s38n61a28r 3354683138772

Nevím, ale mě už se 2* krát stalo že jsem přeslechl že mimořádně nejede vlak, ale že ho nahrazuje autobus (nehoda na přejezdu... :-/) a díky tomu jsem ho nestihnul. A tolik jsem se ani nedivil, ono když hlasí 10 vlaků za sebou, kde některé mají spoždení, některé mají odjezd za minutu... tak se v tom jednoduše ztratíte.

+6/0
18.3.2017 15:12

J37i64ř93í 82K24o68c77u76r57e45k 6465404185688

Jisté věci možná nevíte. Existují aplikace pro nevidomé. Třeba DPMB je shcopen na "prozvonění" od "krabičky" zahlásit linku, směr a následující zastávku venkovním rozhlasem vozidla. Stačí aby to uměl také "pragotron" v podchodu.

+4/0
18.3.2017 16:33

P61e52t11r 36S19v13o58b56o88d69a 9633913747794

Tak jestli mají v Švýcarsku stejný systém jako v Rakousku, že vlak vždycky jezdí na stejné nástupiště a kolej, pak je jasné, že lidi nepotřebují, aby jim to tam neustále krákalo. To jen tady stojí hromada lidí před tabulemi a s napětím čeká, jestli budou mít 5 minut na důstojný přechod na dvojku nebo nedůstojně poletí na sedmičku... Až to dostane nějaký řád a systém, pak lze omezit i to hlášení. Ostatně, na letištích taky nikdo nic nehlásí a nevšiml jsem si, že by to tam někomu extrémně vadilo...

+9/0
18.3.2017 13:56

M22a59r86t45i86n 38M77a77i41k39s66n54a59r 3294253948562

Mě přijde že vlak je z 90% vždy na stejném nástupišti. A pokud není, tak za to může nějaké spoždění.

+4/0
18.3.2017 15:13

V39o32k50o84u59n 91V25l64a53d30i48m93i40r 8892488879658

I v Mokrovratech prijizdi vlak vzdy na stejne nastupiste.

+2/0
18.3.2017 15:22

J26i70ř10í 59K12o39c90u30r23e44k 6805594835438

Jenže tam mají jedno nástupiště, pokud vůbec nějaké, a jede to jen na dvě strany. Stejně tak v Jankovicích.

0/0
18.3.2017 16:36

M61a41r40t41i51n 88C29h29o43v31a90n65e89c 3821476501906

S těmi 90 % jste to docela trefil. Ve dvou sledovaných dnech v Zürichu HB to bylo 92 %.

0/0
18.3.2017 18:51

P77e88t42r 58D25l45o54u98h40ý 5307719254204

Nicméně, ať je to dobře, či špatně, by mě zajímalo, kdo a z jakého důvodu tak rozhodl. Politici i nemalá část veřejnosti jsou proti a SBB jsou státní...

0/0
18.3.2017 13:29

J64o80s20e68f 16M63i97k48i58n 5683454825484

Omezí hlášení, ale zvukovou signalizaci na přejezdech nechají stejně jako povinnost vlaku na nechráněném přejezdu houkat. Zalší podstatný zdroj hluku jsou montované kolejnice a největší zdroj jsou vlaky, kde mají v nepořádku podvozky a brzdy.

0/−1
18.3.2017 12:24

M18i92r21o55s53l78a31v 65Z91i26k34m27u26n86d 6408102317268

Nechráněné přejezdy neexistují, pročež tam vlaky "nehoukají" ....

0/0
20.3.2017 8:45

J13i18ř78í 50K79o96c82u29r48e12k 6415194525598

Člověk stojí v Nezamyslicích a dívá se na vlak. Na vlaku infopanel zobrazuje, že tento vlak jede z Nezamyslic do Olomouce. Ždáná křeč, Přerov nebo Prostějov, to je jedno, obojí je na Moravě. Když chcete v Přerově přestupovat, tak je vám v Nezamyslicích k ničemu informace o tom, že souprava vyjíždí z Nezamyslic.

Jenže drážní předpisy vyžadují, aby elektronický panel ukazoval výchozí stanici vlaku. Někdo se při jejich tvorbě nezamyslel a tak je průvodčí bombardován otázkami: "Jedete přes Prostějov/Přerov?"

+4/0
18.3.2017 11:24

P19e16t51r 42S53u86c50h49ý 1598289474556

Když jdete na nádraží, tak většinou víte kdy ten vlak jede (přibližně), a ve stejnou dobu si myslím že ty vlaky nepojedou. Nehledě na to, že pokud nejste slepý, tak do špatného nenastoupíte, protože buď na světejlné tabuli přímo na vlaku, popř. na papíře, která se dává na dveře vlaku jsou napsány i zastávky, přes které vlak projíždí. ....

+1/0
18.3.2017 11:47

J91i51ř28í 32K96o26c41u64r36e13k 6975374945388

Nezamyslice mají jen "plechovou hubu". Ač zastávka rychlíků, není tam žádný pragotron. A jak píšu: Na vlaku je elektronická cedule, takže papírové nejsou.

Elektronická cedule uvádí jenom "Nezamyslice > Olomouc", nic víc. Přičemž jsou dvě možné cesty, kudy z - do -. Mohl bych být klidně i bystrozraký, ale z "Nezamyslice > Olomouc" ani tak nepoznám, jestli přes Prostějov nebo Přerov.

+3/0
18.3.2017 12:28

M35i14r76o89s55l48a66v 25Z21i73k54m86u23n80d 6758532887408

Už jste na "TO" upozornil provozovatele dráhy, ministerstvo dopravy, drážní úřad nebo "brečíte na špatném hrobě" ...

V principu to je pouze SW nedostatek programu ... za málo peněz je obvykle málo muziky ....

0/0
20.3.2017 8:49

Z93d87e55ň63k96a 50V85e98s54e26l55á 8219775567140

Zatím na všech vlacích s elektronickým panelem jsem viděla problikávat i stanice na trase vlaku. Výjimkou býval rychlík z Brna do Olomouce přes Břeclav a Otrokovice, kde byla el. cedule na lokomotivě (než tam začaly jezdit Pantery), ale to pak byly papírové cedule na dveřích. Nějak se mi proto nechce věřit, že by jezdily soupravy s uvedenou pouze výchozí a konečnou stanicí...

0/0
19.3.2017 21:03

J27a81n 73V59a13r79g80u40l80i76č 7731443837453

Co by ne - koleje lidí vidí a přijíždějící vlak taky..Tak do něj vlezou, do špatnho někdy..

0/0
18.3.2017 10:52

J64a21n 46H72o13r49á49k 1733389629904

Vždycky si při nádražním hlášení vzpomenu na Kaisera s Lábusem;-D;-D;-D

https://youtu.be/67V-wUtiAsg

+4/−1
18.3.2017 10:25

R89a11d32e20k 14J43a27n50a68t40a 9175266494192

Zrušení hlášení ve Švýcarsku je správný krok. Však v MHD taky hlášení nemáme.

Tam to udělat mohou, protože vlak je tam jako MHD:

a) krátké intervaly, těch hlášení by bylo moc

b) pravidelné intervaly, lidi si stejně pamatují, že to jede každých :05 a :35

c) pravidelné linky, lidi si pamatují, že tato linka jezdí celý den tam a tam

d) pravidelné nástupiště, daná linka jede téměř vždy ze stejného

e) jednotný tarif, není tak třeba hlásit dopravce, není to důležitéf

f) informačních tabulí je všude dost

+19/−1
18.3.2017 10:25

V59l63a17d77i89m61í66r 50J43a43n78ů 2823178379176

Tady v Teplicích hlášení v MHD máme.

0/0
18.3.2017 11:19

R40a88d29e82k 68J12a57n69a35t46a 9595336754532

Na zastávce?

0/0
18.3.2017 11:26

I37v48a70n 37H22o49l42a70s 5827757958507

"V(!) MHD" se automaticky překládá jako "na zastávce"?

0/0
19.3.2017 21:38

R55a67d52e36k 96J15a20n20a78t21a 9345566474602

Svým příspěvkem reaguji přímo na článek, a ten je o hlášení na nádražích.

0/0
20.3.2017 9:48

J88i37ř69í 27K66o85c23u22r94e71k 6515704665948

Zavedením celostátních R linek a jejich hlášením se k tomu začínájí i české dráhy probojovávat. K tatktové dopravě (jede to vždy :13 a :43) ale v ČR chybí infrastruktura.

Dvojkolejku Brno-Vyškov nepostavil ani císař pán, ani Masary, ani Hitler, ani komunisiti. Před pár lety zelení shodili zásady územního rozvoje a tím tuhle dvojkolejku zpozdili. A nejde jenom o Brno-Vyškov-Přerov/Olomouc/Zlín.

+1/0
18.3.2017 11:32

R45a56d23e33k 41J22a44n14a42t38a 9415496234952

Taktovou dopravu tu víceméně máme - na to speciální infrastrukturu nepotřebujete. Vyladěnou infrastrukturu potřebujete až na to, aby u té taktové dopravy v uzlech vycházely všechny přípoje (u nás vycházejí jen část z nich, tay nejdůležitější).

Problém je v tom, že máme v taktu díry - ministerstvo je schopné přijít s nápadem "ušetříme peníze tím, že zrovna v 11:16 to nepojede". Co na tom, že reálná úspora je malá, účtuje se za "vlakokilometry" a tak se jako ušetří.

Dálkové linky čísla mají, ale veřejnosti jsou prezentovány jen omezeně. Navíc si myslím, že existuje i dvbojí člísování - podle Ministersva dopravy a podle ČD.

0/0
18.3.2017 12:13

J42i13ř90í 33K75o32c21u72r53e26k 6895814385608

Taktová doprava je dost citlivá na přenášení zpoždění. Na jednokojelných tratích s hustým provozem se ale zpoždění dohání špatně, spíš se ještě další nabírá. A na tohle jsem narážel tou potřebnou infrastrukturou - musí být upravena tak, aby umožnovala daný jízdní řád "vyjezdit" i v případě, že osobák počká na rychlík 3 minuty.

+1/0
18.3.2017 12:34

R94a11d65e39k 20J74a62n65a86t91a 9435136554562

Přenášení zpoždění nemá nic společného s taktem (pokud tedy taktem myslíte to, co já, odjezdy pravidelně ve stejné minuty každou hodinu).

Zpoždění se přenáší na jednokolejkách (čekání na zpožděný křižující vlak).

Zpoždění se přenáší i na vytížených vícekolejkách (zpožděný pomalejší vlak zpožďuje rychlejší jedoucí za ním).

Zpoždění se taky přenáší při krátkých přestupních dobách kombinovaných s čekáním na přípoje.

Zpoždění se taky více přenáší, pokud JŘ nemá dost vaty (zatímco s vatou by ho vlak rychleji dohnal a přestal vyvolávat předchozí tři body).

Všechny tyto okolnosti mohou existovat jako s taktem, tak bez něj.

0/−1
18.3.2017 13:29

J97i37ř77í 53K88o80c18u13r48e74k 6475544315908

Ano vše výše uvedené je pravda a nejsme v rozporu.

Nicméně je vhodné mít nějakou jízdní dobu mezi uzly. 1:05 je špatně, pokud máte vždy v celou "rozjezdy" místních linek a ty mají návaznosti mezi sebou a pak ještě jinde. A v prvotním příspěvku jsem měl na mysli právě zrychlení linek z 1:05 na 0:55 systémové jízdní doby. A naopak také přidání zastávek tam, kde je na to časový prostor a v blízkosti zastávky cíl cestujícíh, třeba průymslová zóna.

Umístění zastávek se celá desetiletí nezměnilo a najdou se místa, kde je vhodné místo jinde, než tehdy.

+1/0
18.3.2017 16:49

M39i33r50o13s61l48a13v 75Z98i30k74m59u40n54d 6218562297298

Jenže vyladit infrastrukturu znamená PENÍZE ... v rámci investičních úspor jsou na koridorech s traťovou rychlostí 160 km/h výhybky na rychlost 50 místo aby tam byly jak mezi "první a druhou" resp. minimálně do odbočky na třetí a čtvrtou "na předjetí nebo objetí" výhybky alespoň na rychlost 100. Na rozdíl od Švýcarska, kde mají na širé trati obvykle výhybny, které se dají využívat při mimořádnosetch nebo plánované údržbě (např. starý tunel Gotthard má dvě výhybny a tedy jsou tam tři provozní úseky) tak v tuzemsku je něco takového nemyslitelné, protože by to bylo DRAHÉ. Chybí výhybny na "dlouhých" úsecích dvojkolejek, což má i při plánované údržbě bez níž se trať neobejde za následek rušení vlaků nebo jejich zpoždění.

V "okolí" Prahy tak chybí např. výhybna Velká Chuchle, Černošice Mokropsy, Srbsko, mezi Přeločí a Pardubicemi výhybna na Opočínku a podobných míst jsou "desítky" ... ale ušetřilo se ...

0/0
20.3.2017 8:57

K75a22r44e75l 72K10r11p29a56t55a 5354285834873

Pokud to někdo chce zavést i v ČR, potom by tomu mělo předcházet zavedení informačního systému jako mají třeba v tom Švýcarsku.

Mimochodem, on ne každý občan také na ty zdejší pidi rádoby informační tabulky vidí.!

+5/−1
18.3.2017 10:17

M82i32l41o46š 87K81r63u52m79p 2984177124

Jaké pidi? Ty informační tabule jsou snad velké dost

+3/0
18.3.2017 10:27

F92i58l36i95p 55V28a55l71d41e86r 1258668324494

Jak kde.

+2/0
18.3.2017 10:53

M82a15r91t77i57n 25C42h91o36v97a18n33e74c 3641766941236

Lepší IS prý nemá smysl, protože vlaky mají stejně zpoždění. A i kdyby, bylo by to drahé.

Tak by se dala shrnout moje neoficiální debata s člověkem z firmy AŽD Praha, která část informačních systémů na českou železnici dodává.

S tímto závěrem ovšem nesouhlasím. Bohužel, rozhodují jiní.

+2/−1
18.3.2017 10:30

K37a72r78e51l 73K33r10p37a78t56a 5514115664653

:-(

Takže předně by se asi na zdejší železnici měly řešit důležitější věci, než staniční rozhlas, hluk a klid ve stanici .... ;-D

0/−2
18.3.2017 10:57

M19a95r14t75i71n 73C31h83o73v20a66n59e28c 3711796631786

Předně nevidím důvod neřešit víc věcí najednou.

+5/0
18.3.2017 11:03

M75i28l59o52š 87K80r74u59m15p 2644977114

no konečně to někomu došlo, ta alibistická hlášení "nepřibližujte se ke trati, na kterou přijíždí vlak" jsou pěkně trapná.

Ještě by to chtělo omezit i hlášení i přímo ve vlacích. Často jezdím z Prahy do Ústí, a skoro celou cestu mezi Hlavákem a Holešovicemi zabere hlášení ve třech jazycích (a s mizernou výslovností) plné úplně zbytečných keců, zakončené "Přejeme vám příjemnou jízdu), a pak když se vyjede z Holešovic, tak to jede znova všechno od začátku.

+1/−3
18.3.2017 10:16

M72i41l34a70n 88V21o29l98e92k 5129733396629

Podle videí z kabiny strojvedoucích se ta vlaková hlášení ve světě často přenášejí i do jeho kabiny. Z toho by mi asi jeblo.

+1/0
18.3.2017 11:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.