Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát křísí plány na tunel Praha - Beroun, stará trať se rozpadá

Přestože se v Česku investovaly miliardy do modernizace lokálních železničních tratí, hlavní tah do Německa z Prahy přes Beroun zůstává velkých vylepšení jaksi ušetřen. Jen na trase Praha - Beroun loni došlo ke dvěma stovkám poruch na zabezpečovacích zařízení, často tudy vlaky musí jezdit omezenou rychlostí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M94a85r96t72i40n 70K44o58u94š64a 6295774834

Zvláštní, že většina autorů článků se neobtěžuje s přesnými informacemi.

Obce kolem berounky se podle dostupných informací nebrání modernizaci, ale výstavbě stupidní, nebezpečné, ohyzdné a nic neřešící dvoumetrové protihlukové zdi v podstatě v celé délce trati do Berouna. Takže obce budou rozděleny a cestou do práce uz nebudete koukat na udoli Berounky a do zdi. A to všechno kvůli několika fanatickým hygienikům placených betonovou loby.

Lidé kolem tratí bydlí 150let a vlaky jsou čím dál tišší, betonová koryta jsou o to stupdnější, že většina hluku na žaleznici vyniká do 1m nad temenem koleje.

+3/0
27.3.2017 8:55

R30a37d20k74o 83K59ř86i75v92á85n20e88k 7390453515320

Obce protestují i proti pouhé modernizaci trati. Například v Černošicích existuje slabomyslná iniciativa, prohlašující, že jejich předkové si postavili trať pro své potřeby a nikoliv pro nákladní vlaky do Německa. Přitom Česká západní dráha byla v roce 1862 postavena právě proto. Z Bavorska přes Domažlice na Smíchov. Vozilo se po ní i mnoho uhlí z tehdy prosperujích pánví na Plzeňsku. 99% dnešních staveb kolem trati tehdy nestálo a Černošice nikoho nezajímaly.

Obce by měly lobovat jak za tunel pro dálkové osobní i nákladní vlaky, tak za rekonstrukci trati na příměstský provoz typu S bahn. Pro nejblížší roky jich nákladních vlaků nikdo nezbaví. Navíc na nerekonstruované trati jezdí kvůli malé propustnosti hlavně v noci.

+2/0
27.3.2017 10:17

Š98t63ě73p50á74n 69D44o65l76e64ž91a30l 3682341198825

Tak jsme si nechali utéct dvě nejtučnější období operáků, kdy se nám tunel mohl z Cca 80% zaplatit z evropských a budeme opět dělat jakési studie proveditelnosti a vyhlídky nejasné

+8/0
26.3.2017 23:26

M46i12r97o29s81l14a25v 65Š97i34p83u20l23a 7235522931509

Zajtra dvojdenka na Beroun a voľno žiadne :-(

Jedine, že by spadly dráty...

+1/0
26.3.2017 23:05

P71e84t74r 88K42o42r97b38e55l 9106437830272

Stopnutí toho tunelu považuji za jednu z největších minel na české železnici. Ta trať podél Berounky přepravuje obrovská kvanta lidí, rekonstrukci potřebuje a ta bez odlifrování alespoň dálkové a nákladní dopravy někam jinam nepůjde.

+6/0
26.3.2017 22:04

R41a37d18e54k 96J18a75n26a22t25a 9275716524542

Ano, navíc by to byl impulz pro dopravu mezi Prahou a Plzní (největším českým městem po Praze).

A kdyby to viděli Němci, možná by přehodnotili svůj postoj ke stavbě pořádné trati z Bavorska do Čech. Protože když vidí, jak to u nás vypadá, tak se nedivím, že se jim nechce nic dělat.

+4/0
26.3.2017 23:35

P86a39v49e21l 65K66u46c57h21t94a 4406511617354

Že by tam jezdily rychlíky do Písku a ČB:-). Z Berouna do Protivína je to lokálková trať. Dnes do Písku po silnici 100, po kolejích přes 130.

0/0
26.3.2017 17:17

V44i17k24t82o32r 10N95á37r20o78ž39n35ý 3629232638

Tyto rychlíky už x let jezdí.Ani tak nejde o cestující z Prahy do Písku či Budějovic , ale o frekvenci na trase..

0/0
26.3.2017 22:56

J39i77ř80í 66K26o84c22u38r38e89k 6385394115878

Malá poznámka k vysokým rychlostem: Spousta lidí si myslí, že vlak pojede už u peronu a 300 na konci nádraží. Není pravda.

Souprava s moderní 6MW lokomotivou a 7 vagony se rozjede na 200 km/h po 4,5 kilometrech. A pokud nechceme zybetčně žhavit brzdové kotouče, tak 4,5 kilometru je taky brzdná dráha. Z toho je vidět, že pro zastávky bližší než 10 kmh/h je cokoliv nad 200 km/h nesmysl.

Teoreticky by se ta samá souprava rozjela na 250 km/h po osmi až devíti kilometrech. Tudíž je nesmysl jezdit nad 250 km/h, pokud vše zastavuje už po 20 km. Nebo po 20 km musí zbrzdit na 100 km/h a méně.

Stavebně lze takový tunel natrasovat*, aby poloměr oblouku vyhovoval pro vyšší rychlosti, klidně 350 km/h. Ale jak se ukazuje ve Švýcarsku, tak u opravdu dlouhých tunelů je problém to, že vlak se chová jako píst v potrubí.

*) smyčkové tunely přes Gotthard jsou jiný případ s jiným zadáním.

+1/−1
26.3.2017 15:20

J95i87ř39í 70K27o14c26u84r74e20k 6275204795258

Ech,v ypadlo mi: že vlak pojede 160 km/h už u peronu

0/0
26.3.2017 15:21

J66a88n 65J69e19m47e41l65k14a 1885480

A na 350 km/h je to cca 50 km.

0/−6
26.3.2017 15:26

P71e14t38r 42Š26i16m24r83a97l 4807887105945

Ale no tak. Nesmíte se na to rozjíždět s vlakem s výkonovou hmotností 8 kW/ tunu (české Pendolíno).

Je to 15 km. I nákladní expres s výkonovou hmotností 4 kW/tunu se rozjede na 120 km/h za 4 minuty a spotřebuje 4 km.

0/0
26.3.2017 15:56

R60a34d66e50k 48J20a48n21a68t37a 9635286724272

Současné moderní VRT jednotky (AGV), mají měrný výkon 22 kW na tunu. Skoro 3x více, než Pendolíno.

Na 350 km/h (97 m/s) se teoreticky (fyzika SŠ) rozjedou za 1000×97×97÷2/22000 = 213 sekund a ujedou přitom 97*213÷2 = 10 kilometrů.

Reálná hodnota bude asi trochu menší, konkrétní akceleraci jsem nedohledal.

0/0
26.3.2017 16:09

J58i85ř30í 17K31o68c61u78r71e59k 6795844705558

Adhezní hmotnost má ta jednotka cca 50 %. Vezmu tedy konstatní zrychlení 1 m/s jako komfortní limit zrychlení, vyjde mi tažná síla na kolech 272 kN.

Výkon 6,1 MW jako limit pro udržení zrychlení. Když to proženu tabulkou...

V = 300 km/h, vzdálenost 9,5 km

V = 360 km/h, vzdálenost 15,5 km

Jsou to hausnumera - nepočítáme s odporem vzduchu, valivým odporem, ani s oblouky po cestě.

0/0
26.3.2017 16:50

J15i51ř82í 50K81o51c85u20r66e52k 6655194385238

Proto má AGV tolik hnacích náprav, výkon 6,1 MW, aerodynamiku od Airbusu a hmotnost osekanou až na 270 tun. Aby mu stačilo nějakých 20-25 km na rojezd.

Pendolíno má také 7 vozů, jenže 384 tun a výkon "jenom" 3,9 MW.

0/0
26.3.2017 16:00

M14a62r89t32i76n 94R55u56z43i62c25k81a 1452738136587

Nesmysl, je to 4x mene...

0/0
26.3.2017 16:11

J29a78n 57J68e48m18e56l78k56a 1275210

Tak já jsem někde viděl nějaký rozjezdový diagram. Dobře tak nebylo to možná 50 ale třeba 40. Třeba 200 nebo 270 to mělo celkem rychle, nějaké km. Ale k maximálce to pak šlo celkem pomalu. A kdo ví jak to vypadá ve stoupání.

0/0
26.3.2017 20:31

R17a12d79e35k 79J81a50n22a29t93a 9705556574502

To máte pravdu (i když nevím, proč uvažujete lokomotivy sa vagony, po VRT se jezdí ucelenými jednotkami). Vysokorychlostní vlak opravdu potřebuje cca 15-20 km, aby se rozjel na 300 km/h.

Ale to přece nevadí. Už dnes tu v ČR máme vlaky, co jedou 100-150 km bez zastávky. Konkrétně zde by většina dálkových vlaků v Berouně nestavěla. Nestaví tam dnešní Pendolína a nebudou tam stavět ani expresy Praha-Plzeň, co MDČR hodlá objednat od prosince 2017. A pokud budou tratě rychlejší, bude takových vlaků o mnoho více, takže rychlost bude využita.

Naopak hypotetický spěšňák Praha-Beroun si může v klidu jet tunelem 160-200 km/h a vlak jedoucí tím samým tunelem 280 km/h nebude zdržovat, když tak jízdní řád nakresílte (viz úsek Norimberk-Ingolstadt).

+5/0
26.3.2017 15:57

J52i61ř60í 72K85o94c39u76r13e37k 6825724635198

NIcméně v Berouně by vlaky musely zpomalit na 100-120 km/h ikdyby jen projížděly. Z toho důvodu by bylo vhodné počítat s rychlým výjezdem z tunelu jinude něž přes současné (a zanedlouho také rekonstrované) berounské nádraží. A spolu s tím trať, která se napojí na nové Ejpovické tunely.

Pak bude platit vše Vámi výše uvedené.

Ještě je tady jedno hledisko: Aby se bezpečáci nebránili více než jednomu vlaku v tunelu a dokud nevyjede, tak další nesmí dovnitř. Tento požadavek pohřbil návrh před cca 8 lety.

0/−1
26.3.2017 16:07

R54a43d20e73k 17J56a47n98a64t15a 9975696384712

"NIcméně v Berouně by vlaky musely zpomalit na 100-120 km/h"

Proč? Přestavět perony, aby byly mimo průjezdné koleje, lze za pakatel (v porovnání s cenou tunelu).

"Aby se bezpečáci nebránili více než jednomu vlaku v tunelu"

Vyměnit bezpečáky za nějaké ze Západu :-)

+4/0
26.3.2017 16:11

M32a33r48t95i17n 56R28u23z85i32c97k75a 1682558516177

asi ano ... ale zabezpecovace dnes umi vzajemnou komunikaci mezi vlaky vc. polohy na trati, takze treba hlavni tah v japonsku je vytizen pri rychlosti cca 300km/h intervalem cca 3min...

+1/0
26.3.2017 16:15

M48a83r52t73i18n 91R21u97z91i48c95k18a 1502868646397

Proc by musel zpomalovat, v Beroune je prostor pro prujezdne koleje...?

+2/0
26.3.2017 16:12

J57i40ř21í 97K39o22c43u91r85e30k 6945244655608

Byla zahájena rekonstrukce stanice Beroun. K tomu se uvádí:

"Rozhodující náplní stavby je rekonstrukce železničního spodku a svršku pro zvýšení maximální traťové rychlosti na 120-150 km/h pro soupravy s naklápěcí skříní"

Tak proto zpomalit. Krom toho současná trať dál za Berounem neumožňuje rychlosti, které by VRT potřebovala. Takže od Berouna budete muset mít novou trať, ale to je tak na 50 roků. (Letos jsem se měl vozit 200 km/h mezi Brnem a Přerovem, což poněkud krotí můj optimizmus, jestli mi nějaký zbyl.)

0/0
26.3.2017 16:28

M37a33r23t41i16n 31R10u82z29i25c84k63a 1532428476367

Samozrejme, ale stavet to musite do budoucna, to, ze po stavbe tunelu bude muset jezdim mensi rychlosti, dokud nedojde ke zprovozneni dalsiho useku je samozrejme logicke...ale cilem by melo byt cely usek pokud mozno na 250-350km/h az do Plzne...

Delka stavebniho rizeni je u nas kriticka, to je vazne vysmech, to se samozrejme musi zmenit, jinak budeme stavet vzdy podle historickych projektu a bat se kazde dalsi zmeny, aby nedoslo k dalsim prutahum...

Brno-Prerov, stejny problem, jako Praha-Beroun, ano, klidne zde uz mohla byt VRT i na 300km/h s odbockou do mesta nebo zastavkou pobliz, to ze by vlaky jezdily zatim jen 200km/h neni zadny problem...

Stejne jako v Polsku, ale tam uz na 300km/h trate stavi a testuji i vlaky na 300kmh, ale zatim se jezdi jen 200km/h... jenze oni stavi, my ne,...

+4/0
26.3.2017 16:41

T12o87m40á59š 79M60o14r64a51v18č35í21k 3617206623975

Souhlas. Jen tak mimochodem, to polské ypsilonko pro 300 km/h se už staví? Já myslel, že je to zatím odložené a jen "rekonstruují" na 200+. Těch 300 km/h v Polsku mě překvapuje. Musím si o tom něco najít.

0/0
26.3.2017 16:49

M63a98r61t74i23n 36R30u13z12i34c26k79a 1902178216607

Na google i youtube se daji najit odkazy, ale abych rekl pravdy, jste me znejistil... Kazdopadne vlaky na 300 maji a testovani na tuto rychlost probehlo...

Z toho usuzuji, ze urcite maji useky na tuto rychlost a pocitaji s ni...

0/0
26.3.2017 17:07

T72o70m45á40š 69M33o23r10a31v35č10í55k 3507496773645

A které vlaky na 300 km/h to jsou? Já vím jen, že mají ETR 610 na 250 km/h a s tím na centrální magistrále CMK při testování dosáhli něco přes 290 km/h. Jinak na googlu najdete jen to, že ještě Y nestavějí. Zatím nepadlo ani politické rozhodnutí (2016), kdy se začne stavět. Maximálka by tam měla být stále 200 km/h.

0/0
26.3.2017 17:28

J72i75ř38í 41K80o36c73u14r33e41k 6975144465778

Zastávka poblíž je super nápad. Nevím, kdo prvně přišel s výrokem "Autobus staví na návsi, na vlak se musí chodit za ves".

Když pojedu z Přerova do Brna rychlotí 300 km/h a budu muset strávit 20 minut cestováním do centra (počítám vč. času na přestup), tak při rychlsoti vlaku 200 km/h který mě vyklopí pod Petrovem budu ve městě dřív. To jsou paradoxy, co?

0/0
26.3.2017 16:54

J44i47ř16í 11K94o81c28u54r85e12k 6365904385828

Výhoda VR vlaku proti letadlu má být také v tom, že vlak člověka vyklopí přímo ve městě a ne kdesi za městěm... Brno mezinárodní letiště má.

+1/0
26.3.2017 16:56

M65a95r89t11i13n 90R78u44z65i70c82k17a 1962698116387

Proc by to melo byt zrovna 20min.? Proc by tedy vlak nemohl z hlavni trati sjet do mesta? Ctete co vubec pisi? Ono jde take o spojeni Ostravy s Brnem, coz je lepsi trati pobliz prerova, vsechny vlaky stavet v Prerove nebudou... Ani ve meste nemate zastavku vlaku v kazde ctvrti, na nadrazi ev. zastavku musite mit navaznou dopravu z mesta a regionu...

0/0
26.3.2017 17:04

J52i86ř35í 26Z11a68t57l45o13u98k29a34l 3688369461976

Prosím raději co nejmíň zastávek někde v polích za městem. Ono jde i o dostupnost a přestupní vazby. Chápu, že někde třeba může být stanice v centru obtížně realizovatelná nebo podstatně dražší varianta, ale konkrétně v Přerově předpokládám, že budou z VRT sjezdy z obou stran, takže není důvod, proč by vlaky neměly zastavovat právě tam. Přímé vlaky Brno - Ostrava také dávají smysl teprve až bude postavena VRT Praha - Brno, do té doby nemá smysl trať kolem Přerova stavět, protože by byla využitá zcela minimálně.

0/0
26.3.2017 18:15

M17a29r28t30i14n 17R75u62z21i47c57k14a 1972138126827

S tim souhlasim, pokud to je mozne neni duvod mit sjezdy primo do mesta, s tim pocita i treba Jihlava...

0/0
27.3.2017 11:30

M87a24r29t28i92n 68R80u37z53i13c74k85a 1892198866307

Muzete mit podstatne vykonejsi soupravy a pohon na kazde naprave... vozy jsou i lehci...

U tunelu je problem to, ze kdyz se setri, tak se stavi s mensim prumerem nez by bylo treba, tim musi vlak jezdit pomaleji, zbytek je o vzduchotechnice... v CR ale nemame takovy teren jako ve svajcu...

Vlak muze kolem peronu jet i treba 300km/h, problem to neni, na takovych zastavkach jsou v patricne vzdalenosti zabradli...

+1/0
26.3.2017 16:10

J67i82ř87í 71K10o74c90u53r78e16k 6975794645508

Švýcaři to napočítali na 250 km/h a ukazuje se, že je to v délce 20 km problém se smíšenou dopravou. Píšu 20 km, protože uprostřed je stanice Sedrun vybavená výkonnou VZT.

U tunelu je úplně jedno, kolik desítek metrů skály je nad ním, pokud to není tolik, aby horninový tlak překročil pevnost dané horniny. Kromě poloměru oblouku je jediný relevantní údaj vnitřní průměr trouby. Ale na tom se zatím ani odborníci neshodli, jaký průměr pro jakou rychlost. Takže najdete tunely s rychlostí 300 a průměrem jako v Ejpovicích, i podobnou délkou.

0/0
26.3.2017 16:37

M69a49r87t81i75n 63R37u42z95i34c40k13a 1112858236167

No gothard jsou dve koleje na dlouhem useku v tunelu, tam je problem, ze nemuze nakladni vlak nikam uhnout, tudiz, zde uz omezuje rychlost osobnich vlaku... To v pripade tunelu na beroun nehrozi, je o polovinu kratsi a na barrandovske strane bude rychlost mensi naz by mohla byt na berounske,... V zasade by to melo fungovat a nemelo by dochazet k omezenim...

0/0
26.3.2017 17:15

V81l83a92s54t38i22m23i92l 95F67i55a46l40a 1302671164

V podstatě pořád stejná písnička u nás.

Aby to bylo zadarmo, jezdilo to nejmíň 300, ale ne kolem mojeho, ale kolem sousedova.

+4/0
26.3.2017 14:42

J45o10s33e68f 86S19t54r45á59s27k94ý 5152943454468

Vzhledem k povolenému stoupání tratě lze postavit tunel z Hlubočep, který vyústí už za Holyní (4,5 km), pak lze stavět v povrchově v zářezu či s odhlučněním až k Tachlovicím. Dalším tunelem do Loděnice (4 km) a nakonec poslední tunel do Berouna přímo naproti nádraží (5 km) + most přes Berounku. Finančně naprosto snesitelné - násobně levnější než 25 km tunel v kuse.... Lze postavit na 200 nebo 250 km/h. Tak do toho!

+1/0
26.3.2017 14:05

P58e57t54r 74Š93i78m78r36a63l 4677137875315

Nelze. Z údolí Berounky je taktéž potřeba odvést přibližně 100 nákladních vlaků denně. A to by se vám dopravci poděkovali, kdyby na jejich vozbu v úseku Praha - Beroun potřebovali tři lokomotivy místo jedné.

+3/0
26.3.2017 14:24

J35i25ř29í 12K37o72c57u64r55e91k 6485754475928

A místní by to jistě ocenili, kdyby nákladní vlaky nemusely jezdit středem obcí a v noci, jelikož přes den na ně nebude místo.

0/−2
26.3.2017 14:44

V30i69k34t13o48r 59N18á37r50o34ž34n31ý 3689862528

Více lokomotiv představuje větší náklady a tím horší konkurenceschopnost se silniční dopravou. Takže ano , místní by to ocenili , ale do té doby , než by se potřebovali po silnici někam dostat...

0/0
26.3.2017 14:55

J78i92ř91í 40K75o18c95u59r90e27k 6735204315388

Hmm jenže já to uvedl jako další důvod, proč by nová trať měla mít malé spády.

0/0
26.3.2017 15:11

P54e26t12r 46B23r33o44ž 8242914656944

Je úžasné, jaké má SŽDC pořád plány, ale skutek utek... Ne, že by za všechno mohli oni, ale třeba pitomých 20-30km Praha - Kladno se řeší už asi 20 let...

+2/0
26.3.2017 13:27

J10i64ř89í 25K63o77c64u29r23e30k 6675264165608

Tak do toho leze Pé šest s chováním umanutého děcka, pro které není nic dost dobré.

+1/0
26.3.2017 14:45

P49a50v75e41l 72R71y50b22á77ř 7592161609200

Nač to dělat jednoduše, když to jde složitě. Tunel už měl dávno být.

+1/0
26.3.2017 12:31

R46u57d97o62l89f 55R26u52b73e80š 3679355321734

Kolik je podle SŽDC vysokorychlostní? 160?

Tuhle státní pijavici by měli zrušit.

0/−8
26.3.2017 11:47

P54a40v22e89l 48N47o27c98a12r 6769979846155

Pracuješ u ČD že?

0/−1
26.3.2017 12:46

R54o58m87a58n 52S90t36o52n51e63k 1239173159691

když jste tak chytrý kdo se podle vás má starat o železnice když ne SŽDC ?

0/0
26.3.2017 13:11

R12a51d87e85k 85J55a29n75a40t19a 9345836854652

Zrušit ne, ale reformovat, aby to nevedli strejci, pro které je i 160 moc rychle, protože se nedá otevřít okno.

+5/0
26.3.2017 14:24

J16i44ř17í 24K52o37c27u49r96e81k 6825304765248

A bude pro tramvaj stačit 120 km/h?

0/0
26.3.2017 14:46

M65a81r69t97i21n 94R75u45z87i68c91k25a 1122128706127

Dobre srovnani, ony totiz dnesni tramvaje tech 120 mohou dosahnout...

0/0
26.3.2017 16:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.