Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert

Proč je Česko ve výstavbě vysokorychlostní železnice oproti jiný zemím tak pozadu? A potřebujeme ji vůbec? V pořadu Rozstřel diskutovali zastánce rychlotratí Petr Šlegr a skeptický finančník Tomáš Hlaváč. Podle Šlegra může vysokorychlostní trať v Česku stát do 12 let i dříve.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O42n47d75r75a 24P87a42ř31í31z17e69k 7471289705562

Čím to je, že se u nás nedaří dálnicím, obchvatům, železničním koridorům, elektrifikaci, rozvoji letišť? Ano, peníze jsou důležité. Avšak v českém prostředí za vše mohou politici, úředníci a lobbisti. Jsme uprostřed Evropy, někdy mám pocit, že ani v Evropě nejsme a sníme svůj evropský sen.

0/0
22.3.2017 22:21

M98a20r81t69i42n 29R97u93z68i68c15k44a 1592708576137

A rada politiku ma zajem nas opet dostat do podruci ruska...

0/0
23.3.2017 9:27

G88e80o68r16g 42K36o14m25b18e32r88e78c 9404251876881

no tak i v tom zaostalem Rusku uz maji nejaky patek vysokorychlostni zeleznice

0/0
23.3.2017 21:47

M60a20r10t90i82n 78R92u57z72i78c69k40a 1632278836277

Napriklad? Vim jen o jedne...

0/0
24.3.2017 0:12

M42a36r11t40i84n 43H52o83c11h58m80a62n 7883817164783

Jo a Praha - Berlín je podle pana Hlaváče na letadlo. Hm, pán je odborník. Proto byly na většině tras VRT do vzdálenosti cca 800 km zrušeny letecké linky a aerolinie začaly vozit vlastní klienty vlakem.....

+8/0
22.3.2017 21:41

M93a43r68t86i78n 19H40o17c89h46m12a72n 7853407894893

Tak jsem si to vcelku důsledně poslechl a nerozumím účasti pana Hlaváče. Na polovinu otázek s úsměvem odpověděl, že se necítí kompetentní k odpovědi. A k jeho ekonomickým hlediskům asi toto: VRT s možností průběžného propojování se stávající infrastrukturou a tedy i s možností postupného uvádění do provozu, ještě před dokončením celého projektu sítě VRT a s možností provozování rychlé nákladní dopravy říká NE. Ale tentýž pán ve stejné debatě prohlásí, že nesmysl typu hyperloop (již v mnoha článcích od mnoha odborníků je vysvětleno proč to nemůže fungovat,(alespoň ne v prezentovaných parametrech), nebo MAGLEV u nějž jsou náklady na výstavbu a provoz proti VRT astronomické a jejich napojení na stávající infrastrukturu nepřipadá v úvahu jsou pro něj naprosto snadno představitelné. Tož to su z toho jelen.

A ještě k argumentům diskutérů typu nedokážem postavit ani dálnici apod. To je výborný argument proč nic nestavět. Nebylo by lepší se urychleně zamyslet jak celou situaci řešit a pak vyvíjet tlak na řešení, než se furt jenom vymlouvat že TO NEJDE!!! Myslím, že když se chce tak to jde. Jo a taky si lakavě uvědomte, že případná náprava tragického stavu na poli zákonném a administrativním bude mít sakra velký přínos pro budování CELÉ infrastruktury, nejen VRT.

+10/0
22.3.2017 21:33

M61i77l98a39n 53C46o75u19f51a19l 8293887213

K čemu nám budou další tratě? Stavět je jen proto, že je mají jinde? To je zase nápad!

+1/−12
22.3.2017 21:30

M51a93r69t75i95n 94H40o14c18h11m29a20n 7933827704653

Jste spad z višně, ne? Projděte si článek a diskuzi a těch argumentů proč to stavět tam najdete spoustu, ať jako zastánce, nebo jako odpůrce...

+3/0
22.3.2017 21:36

M53a20r68t28i84n 88K52o61ž42í41n 1835916581660

Třeba k tomu, že ty stávající jsou pomalé a přetížené?

+6/0
22.3.2017 22:02
Foto

J88a97k88u23b 29L70n15ě76n55i35č81k87a 1415662147561

Tato castka mi trochu pripomina stale opakovany pruplav Labe-Odra-Dunaj. Radeji bych ty penize videl v zeleznici nez na vode :-D

0/0
22.3.2017 20:47
Foto

J81i79ř32í 98B81a90b44i10n68s88k60ý 7387909148461

savební povolení za 12 let nezvládnou to je v čechách sci-fi , potom přijdou zelení s ochranou přírody a máte stavební povolení nejdřív tak kolem roku 2093

+3/0
22.3.2017 19:26

O72n24d20r22a 16P90a33ř77í92z20e27k 7371799855272

A to už si pro něj budou muset do Bruselu nebo do Dubaie.

0/0
22.3.2017 22:22

M83i94c78h62a19e84l 20C67h32a88r39v98á61t 9909788103402

Nikdo Vám nedá tolik, kolik já toho naslibuji....:-/

0/0
22.3.2017 17:08

R82a21d71e74k 35J75a80n78a87t68a 9155706114142

On neslibuje, protože není politik a nikam nekandiduje. A stihnout za 12 let to lze, jelikož v jiných zemích to zvládnou i rychleji (i 9 let od politického ropzhodnutí ke zprovoznění).

+6/−1
22.3.2017 18:02

V27a25c72l20a96v 28B16u93r77e49š 3353798232539

:-)

0/0
22.3.2017 16:35

M98a54r76e62k 37M15a65r15t60i50n 8139264896920

Pardon, ale jeden lepší jak druhej. První se zastává hlava nehlava, druhej by pro jistotu udělal skanzen. No, nic moc.

+1/−2
22.3.2017 16:24

P14e23t18r 63N15a73j66d88e63k 7727726163611

Mám doma schovaný jeden hezký článek z Hospodářských novin z roku 1996, kde experti předpovídali co všechno bude postaveno za 20 let, tedy v roce 2016. Je to opravdu zábavné čtení ;-D

Moje vize roku 2050 (protože dřív v Česku rychlovlak jezdit nebude) je taková, že v té době už všichni budou jezdit elektromobily, které vás odvezou na druhý konec republiky bez potřeby dotknout se volantu a nějaké trmácení se na nádraží bude bráno jako přežitek.

+3/−3
22.3.2017 15:58

R42a84d90e61k 80J76a35n11a35t41a 9985156954522

Elektromobily a automatická auta nemohou soupeřit s VRT. Ani cenou, ani spotřebou energie, ani rychlostí, ani schopností řešit zácpy.

+11/0
22.3.2017 16:13

T75o22m55á29š 14Z24e91m85a24n 3445618234345

Stačí nebydlet na nádraží aby se vlak nezdál tak výhodný jako to z prospektů vypadá..

+1/−1
22.3.2017 21:28

R89a36d80e69k 10J93a29n73a53t78a 9735766254642

To je samozřejmě známo. Proto, pokud má železnice porazit auto i v door-to-door čase, je třeba těch rychlostí nad 250 km/h, které ale železnice, narozdíl od silnice, technický problém nedělají.

Mimochodem, v tom pořadu zazněl zajímavý fakt. Ohledně relace Praha-Pardubice. V podmínkách ČR stačí, když je vlak rychlejší než auto jen mírně (tj. v door-to-door čase mírně prohrává) a hned má více než 50% trhu. Proto v případě VRT, kde by vlak vítězil i v door-to-door čase, předpokládám market share klidně kolem 2/3.

+4/0
22.3.2017 21:52

J60i14ř18í 21P20r38a61ž20á68k 9590572791302

To je blábol. Vzpomene si "expert" na to, jak paní Havránková 20 let blokovala stavbu dálnice u Hradce?

Kolik takových Havránkových bude na trase železnice?

Viz dokončení Pražského silničního okruhu, které je kvůli pozemkům v nedohlednu a asi nikdy nebude.

Dnes zatím nelze rozhodnout jménem republiky že tudy koleje povedou.

+3/0
22.3.2017 15:34

R47a97d33e77k 36J90a49n53a40t34a 9475786404522

Jestli jste nepostřehl, tak je docela velká iniciativa poslanců (ze všech stran) za stavby VRT. A zákonné změny, aby proces vyvlastnění nebylo možné takto protahovat, nejsou těžké - stačí to opsat třeba od Francie.

A k té paní Havránkové - tam hlavní chyby dělali úředníci. Ona byla ochotna se dohonout, jen za lepších podmínek. Pokud by na ně stát přistoupil, musel by jí dát více pozemků či peněz, ale na urchylení stavby by se to mnohonásobně vrátilo.

+5/0
22.3.2017 15:59

J73i12ř44í 40P64r52a19ž82á73k 9140152101132

Na vydírání jako praktikovala Havránková, by v ČR nebylo dost pozemků. Ty poslanecké iniciativy vždy skončí na tom, že nějaký gang politiků nakoupil pozemky v místě, kde se má stavět a nějaký jiný gang má pozemky v místech, kde se předpokládá s jinou variantou liniové stavby. Viz např. var. J a Ss pražského okruhu. Z tohoto důvodu se nepostaví nikdy.

+1/0
22.3.2017 17:08

J64i39ř77í 11P49r62a94ž95á95k 9260862331322

Ještě doplněk. Němci už 20 let připravují stavbu VVN vedení Sever-Jih, které velmi potřebují pro přenos energie z větrníků u moře. Zatím z důvodu pozemků nepostavili nic. A to jim jde pouze o ochranné pásmo cca 20 m na každou stranu od "drátů".

+1/0
22.3.2017 17:10

P83e39t23r 35N77o68v45o36t26n78y 1141160481

A nechtějí to náhodou ekofašos v zemi? To by pak nebylo jen ochranné pásmo.

0/0
22.3.2017 17:45

J95i56ř42í 92P33r73a70ž61á70k 9520902711512

Asi nemáte o energetice ani základní znalosti.

0/0
22.3.2017 18:38

P82e43t35r 86N78o21v56o34t39n83y 1151150681

Tak si o tom něco zjistěte, než začnete plkat. Poslední odstavec. http://ekonomika.idnes.cz/energeticka-trasa-pod-zemi-problemy-s-vystavbou-fua-/ekonomika.aspx?c=A160808_195607_ekonomika_jkk

0/−1
22.3.2017 18:53

J78i82ř33í 60P33r39a14ž91á29k 9120712311542

Také Mimoň? Vystudoval slavistiku a publicistiku na Vídeňské univerzitě...

Je to o ceně, možnosti oprav, spolehlivosti,....

Zkuste nějaké lepší zdroje.

+1/0
22.3.2017 20:20

P35e61t78r 91N66o70v52o43t42n58y 1561140321

Takže popíráte, že Němci staví (aspoň některé části) Suedlink pod zemí? Nebo podle vás vůbec neexistují technologie pro podzemní vedení zvn? Nemám tomu v článku důvod nevěřit. Spíše nevěřím vám, že by Němci měli problémy s věcnými břemeny na pozemcích s nadzemním vedením.

0/0
22.3.2017 20:42

J78i76ř64í 90P50r73a23ž50á50k 9200382411482

Umíte německy? Čtete noviny?

0/0
22.3.2017 20:50

P98e51t48r 20N21o80v61o26t41n64y 1661680401

http://oenergetice.cz/nemecko/suedlink-dokonceni-paterni-linky-vedeni-nemecka-odlozeno-na-2025/

0/0
22.3.2017 20:52

J70i72ř19í 31P77r11a80ž55á73k 9230512551882

Jen pár info od těch snílků z linku, který jste mi poslal. Ještě hodně času uplyne, než ten problém zvládnou. Proto myslím, že budou postaveny stožáry a nadzemní vedení.

Das hängt laut des Tennet-Geschäftsführers davon ab, was fürKabel verwendet werden. Bisher seien nur Kabel für eine Spannung von 320 kVerprobt. Für Suedlink müssten davon acht verlegt werden. Dafür sei eineGrabenbreite von 25 Meter nötig. Hartmann hofft, dass bis zum Baubeginn vonSuedlink 525-kV-Kabel zur Verfügung stehen. Dann wäre eine Grabenbreite von nur15 bis 18 Metern notwendig, weil nur vier Kabel verlegt würden. In jedem Fallwerden in etwa 1,80 Meter Tiefe verlegt.

Jede Brücke mit denen Schienen und Autobahnen andereVerkehrswege und Täler überspannen, wäre ein Problem, weil man das Kabel nichteinfach unter die Brücke hängen könne.

+1/0
22.3.2017 21:06

P31e80t43r 95N30o40v92o25t31n41y 1321600951

Zatím dávají 320 kV kabely. Je potřeba širší koridor.

0/0
22.3.2017 21:15

J40i71ř66í 21P18r33a29ž77á63k 9910712491392

Jen namátkou další problémy:

Suedlink dauert länger- Umstieg von Freileitung auf Erdkabel kostet Milliarden mehr

Experten in Bundeswirtschaftsministerium gingen 2015 davonaus, dass die Erdverkabelung von Suedlink und Südost die Verbraucher drei bisacht Mrd. Euro extra kostet.

Größer ist auch das Risiko, auf Hindernisse zu stoßen:schwieriger Baugrund, verborgene Altlasten im Boden, der Zwang, andereInfrastruktur-Trassen kreuzen zu müssen - Hindernisse einfach 400 Meter vonMast zu Mast zu überspannen, geht bei Erdkabeln nicht.

0/0
22.3.2017 21:27

P81e66t34r 56N95o59v88o40t46n64y 1951110711

Prostě suedlink bude pod zemí. I kdybyste se rozkrájel. A s pozemky zřejmě problémy nejsou. A to je zřejmě budou muset kompletně vykoupit narozdíl od nadzemního vedení.

0/0
22.3.2017 20:56

J51i46ř98í 48P21r23a90ž15á43k 9680472501922

Četl jste to, co jste mi poslal? A porozuměl tomu?

+1/0
22.3.2017 21:07

J72i90ř95í 58P40r14a24ž62á15k 9450292701512

Je to zajímavé. Jsou dál, než jsem čekal, ale stejně to bude problém. Jestli to zvládnou, tak R^

...Verlegung von Gleichstrom-Erdkabeln technisch nicht so aufwändig ist, wie die Verlegung von Wechselstrom-Höchstspannungs-Erdkabeln. Es reichten zwei Kabel mit je 13 Zentimeter Durchmesser aus, um zwei Gigawatt Strom (das sei mehr als ein Kernkraftwerk erzeugt) zu übertragen. Diese Kabel könnten in einem Graben mit 1,50 Meter Tiefe mit nur 70 Zentimeter Abstand verlegt werden.

A kolik GW potřebují přenést ze S na J ?

0/0
22.3.2017 21:16

M90a24r41t43i70n 94R69u70z33i80c66k50a 1112658156707

Stavet pod zemi VVN je extremne drahe, to neni jen o zakopani kabelu, ... i ropovod je jednodussi...

+1/0
22.3.2017 20:57

P43e26t41r 83N14o62v39o98t42n49y 1431940351

Proto se to Němcům tak protahuje. Ne kvůli pozemkům.

0/0
22.3.2017 21:01

P32e74t56r 57N96o80v56o43t47n98y 1761260221

Google snad používat umíte. https://www.hna.de/thema/suedlink-org278078/

0/0
22.3.2017 20:45

J16i49ř94í 92P34r42a79ž46á73k 9610242171222

Píší na tom webu, že 2 až 10 x dražší. Asi bez problémů někde v Mecklenburg Vorpommern, kde nejsou údolí, kopce, ale jen rovinka.

0/0
22.3.2017 23:03

R90a80d90i10m 75Z68e46h94e75r 3334680693531

Kdyby ty prachy raději dali do oprav stávajích tratí, ať nemusejí jezdit rychlíky čtyřicítkou...;-€

+1/−3
22.3.2017 15:18

V32l67a71d66i98s29l76a63v 67Ž46i73d98e69k 3958300730

Bylo by fajn VRT mít (určitě bych ho využil častěji než dálnici), ale je třeba alespoň rámcově vědět kolik to bude stát, kdy to bude stát a jaké budou podmínky od cestovních časů po cenu jízdenky.

0/0
22.3.2017 14:38

B17a66r44b65o25r89a 55B67a77r61t80o49v87a 7465797509692

Ano z Zenevy do Parize za 3h 26 min (550 km)

Tak proc Plzen Praha Ostrava Brno atd atd

+1/−1
22.3.2017 14:29

J66a70n 22H47r54u83z59a 8494748269807

Věřím, že do 12 let se podaří zalepit všechny díry na našich silnicích tak, že bude možné na okreskách dosáhnout průměrné rychlosti i 60 km/hod. Věřím, že na dálnici D1 nebudu stát víc než půl hodiny. Mezi tím soudruzi z brněnského magistrátu prostě zařídí hyperloop a nějaký zastaralý vysokorychlostní vlak nebude potřeba.;-D

+1/0
22.3.2017 14:10

M31i14l54a94n 39K37o41i66š 4537792971640

Než bude hyperloop možné běžně používat, uplyne ještě mnoho a mnoho let. Navíc tato technologie má svá velká omezení, např. denní přeprava velké množství zboží a materiálu, tzv. nákladní doprava současné železnice.

0/0
22.3.2017 14:14

J88a20n 85H58r40u39z83a 8264758179387

Věřím, že to prostě zařídí. Když to říká primátor za ANO tak sorry jako.;-)

+1/0
22.3.2017 14:19

M56i58l75a89n 56K27o68i48š 4437672511220

Podle mě je VRT dlouhodobá investice. A počítat, jestli se to dnes vyplatí, je zcestné. Naši předci také budovali před 80 lety letiště a přitom letecká doprava byla v té době jen pro úzkou skupinu lidí. Z tehdejšího pohledu se to také nemohlo finančně vyplatit.

VRT je investicí do budoucnosti.

Aby to ale mělo smysl, je také potřeba výrazně zrychlit a modernizovat staré tratě, které budou na VRT navazovat a které jsou pomalé z dob R-U a jezdí se na nich 60-80 km/h.

+7/0
22.3.2017 14:06

J82a31n 52H18r31u92z10a 8524158779597

Investicí budoucnosti je i Zemanův kanál nebo cesta na Mars.;-)

+1/−1
22.3.2017 14:11

R36a87d23e53k 75J33a98n19a51t73a 9545786154812

Zemanův kanál není investice. Investice se totiž vrátí. Že kanál nefunguje, už si Němci ověřili na Dunaj-Rýn a to měli lepší podmínky. Železnice splní stejnou funkci efektivněji.

+5/0
22.3.2017 14:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.