Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

E-shop ČD slibuje vždy nejvýhodnější jízdenku. Ty nejlevnější ale tají

České dráhy zásadně změnily vzhled svého e-shopu. Slibují cestujícím, že jim usnadní nákup jízdenek a vždy za ně najde nejnižší možnou cenu. Ve skutečnosti cestující nechává často stále platit zbytečně moc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J29a56n 44Ř22e54z94n51í18č79e69k 3631101293300

No, já bych si o agilitě MD iluze nedělal :-D. Jistě že to není triviální, ale v okolníchzemích to jde. Pokud dále naroste podíl soukromých dopravců, ztratí úplně bez uznávání jízdenek smyslčasové jízdenky. Na co bude IN 100, pokud jí nebudete moct vyuzit treba u 30% spojů. A zhorší se i obslužnost pro držitele časových jízdenek. Budou muset čekat na vlak svého dopravce déle.

0/0
26.3.2017 22:00

R27o81m87a54n 89S88t78o98n71e91k 1549333369471

IN 25 IN 50 IN 100 je soukromá nabídka ČD takže není důvod aby ji uznával někdo jiný

0/−3
27.3.2017 8:07

J14a63n 31Ř43e51z56n57í87č79e87k 3231811223620

Pokud to vezmete do důsledku, tak časové jízdenky jsou taky soukromá nabídka. V podstatě i obyčejný lístek je soukromá nabídka :-). Jde o to, že IN 100 je nabídka pro hodně cestující po celé republice. Každým neuznaným spojem postrádá víc a víc smyslu. Ostatně ten clearing funguje např. v letecké dopravě už dlouhá leta. A pokud to zvládnou malé internetové společnosti, proč by si s clearingem neporadili velcí dopravci, kterých je do desítky. V době, kdy má každý průvodčí terminál v tom skutečně nevidím problém. Spíš nezájem dopravců, pro ně je to jen náklad navíc a zvýšení konkurenčního prostředí....

+3/0
27.3.2017 8:19

V94a45c49l14a35v 19H40a70j95e78k 3166899779

no když mám letenku z Prahy do Ostravy ne let ČSA, tak nevystoupím v Olomouci a za dvě hodiny nepoletím do Ostravy s Travel servis. To je bohužel u železnice dost velká komplikace, pro výpočet podílů musím získat další data.

0/0
27.3.2017 8:58

R95a29d96e18k 89J73a18n66a33t22a 9745306414162

Nabídka ČD je to proto, že ČD byly a stále jsou celosíťovým dopravcem, takže ministerstvo nebylo nuceno něco svého vymýšlet, ostatně na to naní nemá ty clearingové systémy.

V zemích, kde je dopravců více, Německo, Švýcarsko, podobné nabídky platí u všech. To je totiž smysl těch nabídek. Celosíťová nabídka má platit v celé síti.

Takže v souvislosti se soutěžemi by mělo MDČR přijít s jednotným tarifem, včetně těchto nabídek. Jinak tím pohřbívá železnici.

+1/0
27.3.2017 12:28

V45a68c34l58a53v 48H74a72j62e60k 3836369579

to, že jednotný tarif následný clearing podstatně zjednodušuje z hlediska počtu druhů vzájemně uznávaných dokladů je zcela evidentní. Nicméně i tak nebude úplně jednoduché vymyslet jednoduché a přitom spravedlivé principy účtování, zejména z pohledu dat, nutných pro výpočty.

0/0
27.3.2017 14:15
Foto

J41a23n 85V35a23l53a48l66í24k 6706309890686

ve Švýcarsku to funguje...

mohou se inspirovat tam...

0/0
27.3.2017 18:46

V47a42c63l38a14v 45H11a59j86e31k 3306159529

To se tu probírá každou chvíli, ale jak to mají udělané neví nikdo. Ale Švýcarsko je hodně bohatý stát,mohou si ledacos dovolit. Tedy mohou dopravcům hradit náklady a ty budou státu nebo kantonům odvádět veškeré tržby, U tohoto modelu nepotřebují clearing, jen dost peněz. Ekonomický model, ale nikdo z těch, co píší Švýcarsku jako fungujícím vzoru zatím nikdo ani náznakem nepopsal.

0/0
27.3.2017 21:01

R38a92d68e71k 64J93a14n47a94t22a 9835546604582

Na model, kdy dopravce jezdí za náklady a odvádí všechny tržby není potřeba víc peněz. Takhle funguje i PID.

Nevýhoda toho modelu je, že pro dopravce se zcela ztrácí vazba mezi tržbami a spokojeností zákazníka, což může mít negativní vliv na kvalitu služby. Kdežto model u ČD, když se dptuje pouze prokazatelná ztráta a ony nesou riziko tržeb, alespoň do určité míry dopravce motivuje.

+1/0
27.3.2017 21:10

M20a26r75t31i91n 94Š24u43l39c 2717129730625

Tak ono nemusíme chodit ani tak do zahraničí. Stačí se podívat na regionální integrované systémy. Arriva nebo ČSAD Kladno také nejezdí v rámci PID zadarmo. A jde to rozpočítávat mezi různé dopravce, mezi různé druhy dopravy... všechno jde, když se chce...

+1/0
27.3.2017 15:45

V16a51c87l83a92v 66H50a88j54e62k 3756759189

jde všechno, jen malé děti se musí nosit, ale už jsem to psal. každý IDS má jiný systém rozúčtování, takže to zase není tak jednoduché. Obvykle je tam ještě jakási pojistka. kterou ale v tomto případě dost dobře nelze použít. a správně by ten kdo prodá jízdenku měl mít i nějakou provizi z tržby dopravce, či dopravců, u kterých cestující uskutečnil jízdu.Navíc proti IDS jsou zde ještě mezinárodní jízdenky, tam nepomůže ani jednotný národní tarif. Také je to o pracnosti a nákladovosti. V některých IDS pro potřebu vyúčtování vydávají k časovým jízdenkám (kupónům) nulovou jízdenku (středočeský kraj), jinde modelují možnou cestu dle jízdních řádů (IDOL) a záznamech o kontrolách. Univerzální všeobjímající model neexistuje.

0/0
27.3.2017 17:22
Foto

J15a23n 86V83a53l22a38l23í19k 6646719870906

jak tu napsala p.Prokopová že jízdu lze přerušit po ujetí 101Km tak by mně zajímalo jak si mohu koupit jízdenku z Prahy do Brna a nastoupit v Kolíně jak uvádí p.Sůra

když je to 62Km bylo by to jako přerušení jízdy nebo ne??

0/0
26.3.2017 18:58

R43a50d64e40k 62J30a76n19a20t80a 9535336384912

Nebylo.

Přerušení jízdy by to bylo v případě, že byste si cestou z Prahy do Brna udělal bezdůvodnou přestávku v Kolíně (což se dokáže tím, že byste měl jízdenku už orazítkovanou, z vlaku mezi Prahou a Kolínem).

Pokud nastoupít až v Kolíně, tak takové rezítko nemáte, takže to nikomu nevadí. Navíc přepravní podmínky myslím výslovně dovolují nastoupit i později, než v nástupní stanici na jízdence.

+2/−1
26.3.2017 19:14

V83o81j12t20a 61L44e18j50s12e14k 1251625479129

Myslim, ze nedovoluji a pokud zjevne nastoupim v Koline, je jizdenka neplatna. Samozrejme spatne se to dokazuje, pokud zrovna pri nastupu nekopnu pruvodciho. V Koline to projde, navic muzu rict, ze jsem tam prijel osobakem z Klanovic, kde rychlik nestavel, ale v male zastavce na znameni pruvodci dobre vi, kdo nastoupil.

0/0
27.3.2017 18:04

R73a24d18e47k 29J61a13n30a21t45a 9515946324832

Dovolují, našel jsem to. Je to odstavec 21.1.1.

https://www.cd.cz/assets/info/cim-se-ridime/sppo-zmena-10---final.pdf

2

1

.

1.

1.

2

1

.

1. 1.

+1/0
27.3.2017 19:03

P76e31t13r 11N51e11c76h78a10n23i68c82k75ý 7793136628650

Tohle není nic nového, dokonce ani nic českého ani vlakového. Dělají to DB, OBB, RJ, LE, letecké společnosti nebo dokonce i u dálkových mezinárodních autobusů to jde najít. Nejhorší to je však u železnic, kde se k výstupu používá turniket např. v UK nebo Španělsku tam vás nemusí z nádraží pustit, když vystoupíte dříve. Jeden britský profesor za to dokonce dostal pokutu.

+3/0
26.3.2017 12:59

P47a22v39e88l 58N76o33v21o92t50n87y 3582277438390

Myslim si ze to je celkom normalny komercny postup, ktory sa priblizuje systemom pri nakupoch leteniek. Tam sa tiez casto oplati napriklad letiet z Viedne do Bruselu cez Londyn. Treba hladat a skumat moznosti. Jediny problem vidim v tom, ked napisu, ze to vyhlada najlacnejsi listok. To je naozaj zavádzanie.

+5/0
26.3.2017 11:27

V41o16j98t11a 37L45e61j33s42e90k 1481375439669

Nejlevnejsi z mista A do mista B. To ze jde se tam dostat i jinak je druha vec.

+1/0
26.3.2017 13:24
Foto

M95a65r17i81e 55M92e27t98l71i82c79k24á 9521334671462

Copak dělená jízdenka, ale nestalo se mi, že by mi e-shop a ani pokladní na nádraží nabídli třeba včasnou jízdenku. A mám ověřeno, že tuto jízdenku tají úspěšně i jiným cestujícím. ;-D

0/−6
26.3.2017 9:57

R47a93d23e67k 55J39a27n78a29t74a 9985836944322

e-shop nabízí včasnou jízdnenku automaticky už mnoho let

+7/0
26.3.2017 11:27

R61a21d25e38k 47J57a70n59a54t59a 9595266634752

Ještě dodám, že včasnou jízdnenku v pokladně prodat v den odjezdu nelze (to jde jen v e-shopu). Takže moc nedává smysl, aby ji pokladní doporučovala, když ji stejně nemůže prodat.

A pak už je to jenom o tom, že e-shop je levnější než pokladna. Což je ale normální jev. V obchodě s elektronikou vám taky neřeknou, že jste si měl udělat objednávku v jejich e-shopu, a měl byste to levnější.

+3/0
26.3.2017 12:49

M43a89r97t66i20n 73Š45u18l19c 2647469300655

Ale e-shop jí nabízí pouze z místa A do místa B. Pokud jedu z místa A do místa C přes místo B, tak to akční jízdenku z A do B a k tomu "normální" jízdenku z B do C nenabídne.

0/0
27.3.2017 15:48

V33a86c32l40a15v 82H42a45j32e52k 3916789179

To jsou dvě samostatné jízdenky, tedy dvě samostatné přepravní smlouvy. Uvedu příklad Litoměřice-Přelouč, kdy e-shop správně nabídne přímou jízdenku a ne dvě jízdenky Lt-Kolín a Kolín-Přelouč. Pokud Vám v případě přímé jízdenky v Kolíně ujede přípoj,máte 3 možnosti:

a) pokračovat do Přelouče dalším vlakem

b) zůstat v Kolíně, do Přelouče nejet a nechat si vyplatit návratek beze srážky za neprojetý úsek Kolín-Přelouč

c)na základě odsouhlasení ČD se zdarma vrátit určeným vlakem do Litoměřic a tam si nechat vrátit beze srážky cenu jízdenky Lt-Přelouč.

Když to koupíte na dvakrát tak:

a) tady je to stejné

b) jízdenku Kolín Přelouč sice můžete vrátit, ale se srážkou 50% minumálně 100 Kč, tedy nedostanete asi nic

c) přepravní smlouvva LT-kolín byla splněna, možná máte nárok na nějaké odškodnění, ale nejspíše ne. Do LT se vrátíte na vlastní náklady.

To jsou důvody proč Vám to e-shop na 2 jízdenky samostatně nevydá a neměl by Vám to nabídnout ani pokladník. Když si o to na pokladně takto řeknete nebo si v e-shopu jízdenku rozdělíte na dvě, měl byste to dělat s vědomím tohoto rizika.

+2/0
27.3.2017 17:36

M86a30r40t47i34n 64Š41t59r68o54s 4389907730398

Zajímalo by mě, jestli by se mohlo stát, že např. na nějaké zastávce na znamení odmítne strojvůdce zastavit cestujícímu, který má lístek až do stanic v okresním městě :-)

0/−1
25.3.2017 21:51

H84a40n55a 91P51r24o27k64o75p21o24v37á 8739700953351

Považovala bych to za omezování osobní svobody - za cestu jsem zaplatila a ukončit ji předčasně (tj. v kterékoliv stanici, v níž vlak podle jízdního řádu zastavuje) je moje právo.

Jinak by se to taky dalo dovést ad absurdum a např. pokutovat zákazníka, který si koupil jízdenku a pak nikam nejel... :-)

+1/0
25.3.2017 23:11

M13a76r36t71i49n 80Š76t58r95o90s 4919747580568

ukončit cestu předčasně nemusí být vaše právo. zastavení vlaku stojí peníze a vy požadujete o jedno zastavení víc než jste si zaplatila

+1/0
25.3.2017 23:47

H46a98n59a 90P90r30o15k87o26p66o91v59á 8569690503971

To si ale fakt nemyslím. Cena jízdenky není vázaná na počet zastavení, ale ujetých kilometrů - nechci-li (z jakéhokoliv důvodu) využít plný počet zaplacených kilometrů, nemůže mi v tom dopravce bránit (že za těch víc km požadoval nižší cenu než za kratší úsek je naproti tomu jen jeho věc - jeho marketingový počin a jeho riziko).

Nota bene v určitých případech (u jednosměrné jízdenky nebo u zpáteční v každém směru zvlášť po ujetí 101 km) lze jízdu i přerušit - co teď? ;-)

+1/−1
26.3.2017 11:35

R60o63m33a95n 15J57e23s25c43h92k48e 9808435937775

Bohužel tvůrci jízdního řádu zapomínají na malé obce. Já jezdím z Doubravice do České Lípy a musím jet až do Brna a pak se zase vracet. To když úřednici z Prahy zruší zastavování rychlíků v Křižanově nebbo v Boskovicích.

Na dělené jízdenky jsem jezdil i před rokem 1989. 20 km za 2 Kčs , 21 za 4 Kčs.

0/0
26.3.2017 8:28

P27e15t83r 29N93e32c85h54a39n43i53c30k65ý 7313506298220

Tam kde se znamení dává tlačítkem je to fuk. Ale jednou jsem to dilema řešil, když jsem měl elišku Brno - Liberec a jel do Březiny nad Jizerou, tehdy 810, takže se muselo říkat průvodčímu, ale v pohodě, stačí výmluva na změnu plánů...

0/0
26.3.2017 13:01

J35a98n 85J43e60m43e22l52k59a 1785570

Split ticketing, aneb rozdělování jízdenek nemají v systémech implementované ani "slavní" britští soukromí dopravci. Je to tam teď celkem téma. Ale proč by to taky dělali, že.. Od toho tam nejsou.

+7/0
25.3.2017 17:50

Š96t52e86f81a41n 46F97r37i70č25a 7212648173436

Článek nám asi chtěl sdělit, že kdysi mohl jezdit vlakem kde kdo. Dnes už to pro každého není.

0/−8
25.3.2017 15:32

R67o74m63a38n 11S89t44o17n15e30k 1109803349671

ceny jízdenek už několik klesají a platy stoupají takže jízda vlakem je čím dal dostupnější :-)

+4/−2
25.3.2017 16:23

R36o36m32a51n 44J13e22s91c45h26k58e 9508195847225

Proč je potom cesta autem levnější ? Hodně lidí sedí doma, protože jim už peníze nezbývají.

0/−2
26.3.2017 8:24

R77a67d34e31k 15J58a53n77a45t53a 9585576254272

Cesta autem je levnější jen pro ty, co neumí počítat. Počítají jen cenu pohonných hmot, nenapadne je, že u auta jsou nějaké fixní roční náklady, za které můžete v pohodě mít IN50 (taky fixní náklad) a jezdit pak levně.

Naprosto beru důvody jezdit autem - při stavu železniční infrastrustruktury (absence VRT) v ČR je to zpravidla rychlejší, můžete si taky s sebou vzít víc věcí. Ale argumentovat cenou je trapné.

+4/0
26.3.2017 11:31

R29o55m14a23n 55J91e66s12c28h29k89e 9838265647785

Pokud už auto máte, tak samotný provoz je levnější. A mnohdy je cesta kilometricky poloviční než vlakem. Všude také koleje nevedou. Jinak mne roční pojištění stojí 2000 Kč. Za benzín nedám ročně ani 5000.

Ano jezdím hodně vlakem - mám režijku, tak také počítám. Normální jízdné bez IN karet je vysoké.

Cestování je dnes rychlé, jezdím na jednodenní výlety. Spojů je dost, kolik dříve nebylo. Chtělo by to pár vychytávek.

+1/−2
26.3.2017 12:05

J26i32ř32í 19K84v10ě70š 1563136872231

Provoz auta není levnější ani náhodou.

+1/0
26.3.2017 13:20
Foto

M77a78r17i33e 25M56e18t77l88i34c90k48á 9901654311922

Do mnoha míst je cesta autobusem mnohem levnější. A to vlakem jezdím ráda, jenže cena je pro mne rozhodující.

+2/0
26.3.2017 9:58
Foto

B50r69o52n87i36s30l67a60v 53G86a11b22r39y15š 2772359161

Takže když jezdím vlakem, jsem bohatý?

+3/0
25.3.2017 18:23
Foto

J31a75n 20V93a50l40a65l91í77k 6736229930386

jistě protože ty co nemají na vlak jezdí auty protože to je levnější ;-D

+1/0
25.3.2017 19:36

L80u49k41á21š 43Š35m44a37h68e89l 2767944932194

Zajímala by mne relace (kromě těch, kam nevedou koleje), ve které je cesta autem jedním člověkem (což je asi 70 % všech cest autem) levnější než vlakem.

+2/0
25.3.2017 20:00

J77a81n 71S66ů57r80a 4545493353642

A jak nastavíte cenu za km auta? Čistě spotřeba nebo podle vyhlášky? Zapocitate do toho i ztracený čas pro pomalejší dopravní prostředek (včetně přesunu na nádraží) a jak ho oceníte? Zkuste třeba Liberec - Turnov.

+2/0
25.3.2017 21:34

P10e72t95r 39N92o96v49o28t28n41y 1521750771

A jak oceníte točení volantem místo odpočinku nebo i třeba nějaké práce ve vlaku?

+2/−1
25.3.2017 22:18

J12a45n 87S57ů21r37a 4655413213782

To je také dobrý bod. Jen jsem tím chtěl říct, že se to podle mě nedá úplně přesně spočítat, protože co cesta, to je individuální případ.

+4/0
25.3.2017 22:23
Foto

B72r18o21n33i33s86l39a37v 18G52a11b27r46y84š 2252189371

A navíc málokterý řidič si detailně vede nějaký provozní deník auta nebo deník jízd. Už jen ta spotřeba je podle mě obtížně vyčíslitelná, protože jinou spotřebu máte cukáním ve městě, jinou zase svižnou jízdou po dálnici.

V každém případě je ale pro řidiče cennější čas dojezdu a možnost jet od dveří ke dveřím. Stálo by ale za nějaký výzkum, za co by byli řidiči ochotni od podmínky "od dveří ke dveřím" ustoupit a jet veřejnou dopravou.

+2/0
25.3.2017 23:00

V46a11c27l90a73v 89H34a60j38e90k 3496429709

zpoplatnim vsem dopravni cestu, zaplatite za kazdy ujety km. dnes uz na to jsou technologie.

0/0
26.3.2017 8:21

J61o56s88e48f 71J52ů63z68a 1408748263237

U cesty do sousední zastávky to bude většinou. A u těch delších nemusí jít jen o případy, kdy tam nevedou koleje. Stačí, že vlakem se jede obvykle delší trasou.Kde není IDS nebo relační sleva, oklika to prodraží i proti cestě autem v jedné osobě.

+2/0
26.3.2017 10:46

R16o89m61a92n 18J51e56s92c45h91k50e 9868285437265

Takových možností je mnoho. Například od nás z Doubravice do Vyškova,

Nedvědice, Kuřimi. Nebo také do Boskovic. Brno - Olomouc vlak 102 km, auto 77km. Brno - Zlín.

+1/0
26.3.2017 12:19

T70o89m62a35s 81A48u68g80u58s63t76y53n 6497906231390

třeba spousta cest do blízkého zahraničí

+1/0
26.3.2017 16:18
Foto

B20r64o97n64i48s76l66a91v 97G97a55b51r28y39š 2272589191

V tom případě nechápu, proč se veřejná doprava souhrnně označuje jako "socka". ;-D

0/0
25.3.2017 22:54
Foto

J26a80n 30V71a93l67a59l39í45k 6226119940216

to také nepochopím ;-)

0/0
25.3.2017 23:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.