Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec monopolu Českých drah. Začne boj o dotačních třináct miliard

Na české železnici se schyluje k výrazné proměně, díky které může skončit téměř monopolní postavení Českých drah. O dotace na vlaky se bude totiž soutěžit, což může přinést větší počet spojů. Ve hře jsou navíc velké peníze: přes 13 miliard korun ročně, které stát a kraje posílají dopravci na provoz vlaků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V52a85c93l91a86v 47H15a67j23e90k 3706789789

Možná proto, že aby to fungovalo, tak to není jenom o ceně. Navíc vidíte jak to dopadlo s autobusy.

0/0
31.3.2017 10:24

Š46t38e67f12a65n 96F27r63i30č20a 7982488603106

Co chtějí soutěžit? Vždyť soukromí dopravci všichni dohromady nevlastní ani 1 % vozového parku. Nebo to snad opravdu hodlají zadat někomu, kdo teprve po vyhlášení výsledků výběrového řízení začne shánět vagony, hnací vozidla a personál?

0/0
31.3.2017 6:55

V83a33c24l31a27v 55H14a40j25e38k 3296929829

jj. vo tom to je

0/0
31.3.2017 10:20

R41a37d24e12k 35J46a63n56a12t58a 9155106284782

"to snad opravdu hodlají zadat někomu, kdo teprve po vyhlášení výsledků výběrového řízení začne shánět vagony, hnací vozidla a personál? "

-----------

Možná budete překvapen, ale takto se to opravdu v Německu (i jinde) dělá. Vítěz výběrového řízení si vozidla pro danou linku nechá vyrobit až po té, co vyhraje soutěž. I zaměstnance najme až po té. Je to logické - vozidla pak budou přesně podle požadavků objednavatele a co se zaměstancema, když pro ně do té doby nemá práci. Navíc ty zaměstnance potřebuje najmout ideálně podél trati, kterou vysoutěžil.

Však taky obvykle uplyne od výběrového řízení do zahájení provozu několik let.

+2/0
31.3.2017 16:05

V21a35c31l73a80v 86H98a54j67e38k 3676559569

No taky je vidět s jakými vozy jezdí ALEX do Prahy a s jakými DB a nakonec i ČD do Berlína.

0/0
29.3.2017 19:59

V61a90c34l36a85v 36H76a33j80e88k 3826849469

Úplná bomba pro cestující může soutěžení dopravců být trať Praha -Ústí-Děčín:

EC- 1.dopravce-ČD- tyto vlaky by se neměly soutěžit, ČD tarif, národní tarif;

R-Praha -Děčín -2. dopravce národní tarif, tarif dopravce, možná i s tarifem PID-

R-Praha-Ústí-Cheb- 3.dopravce-národní tarif, tarif dopravce+

OS vlaky Praha-Roudnice-4 dopravce-národní tarif, tarif dopravce. tarifem PID

Os vlaky Roudnice-Děčín 5.dopravce- národní tarif, tarif dopravce, tarif DÚK

Štastní to cestující.

+2/0
29.3.2017 19:53

V34a62c30l75a22v 71H22a55j85e61k 3136139979

ten nadpis neni uplny .... a nahradime ho my vybranych tratich monopolem jineho dopravce.

+1/0
29.3.2017 19:12

R29o12m53a37n 68P43o95l78á17č98e50k 5676809725

1) Rok 2019 bude nová vláda, nový ministr dopravy.

2) Rok 2023 Bude ještě Evropská komise ?;-D;-D Zvlášt s dnešním odchodem GB z EU...

0/0
29.3.2017 16:31

R41a52d44e11k 50J84a97n11a62t29a 9155186904432

1) nová vláda bude, ale strana stejná, možná i ministr stejný

2) bude. Británie stejně nikdy v EU pořádně nebyla. Měli výjimky ze spousty věcí.

+3/0
29.3.2017 17:08

B84o49h44u47m74i82l 32P78e14s78e44k 6545257123384

Legracni je, ze stat financuje infrastrukturu, prihodi kopec penez na provoz a presto se najdou Jancurove, kteri mluvi o tvrde praci podnikatele, kterou snad ani nedelaji pro penize.

SZDC i CD jsou docela tragedi, ale nemyslim, ze to nejak vyresi lide kteri pod hlavickou podnikani chteji hlavne jiste penize od statu.

Melo by se riznout do regionalnich trati, nektere se asi opravdu uz nikdy nevyplati a zafinancovat dulezite trate. Primarne spojeni krajskych mest tak, ze 100 km vzdusnou carou zvladne vlak pod hodinu a pak pokracovat regionalnimi tratemi. Jenze prelozit a narovnat trate je proste prilis prace a tak ministri dopravy radeji resi blbosti.

0/0
29.3.2017 13:15

M82a23r76e70k 14D40e82m54č18á68k 9115564446135

Nejdřív by se mělo vyřešit jednotné jízdné, dobře to funguje třeba v rámci PID - můžu jet vlakem, tramvají nebo autobusy DP hl.m. Prahy, autobusy Aboutme, prostě kýmkoli, a neřeším, jakou si koupit jízdenku, protože ceny jízdenek stanovuje Praha. V rámci jednotlivých linek je pak na Praze, aby vysoutěžila dopravce, který nabídne nejlepší cenu. Myslím, že v případě vlaků by to mělo fungovat obdobně, klíčové bude ale nastavení nějaké minimální úrovně služeb (což se už ale stejně děje a díky tomu třeba ČD už od letoška nejezdí dobytčáky z Prahy na Zlínsko).

Vlastní jízdenky (nebo spíš místenky) nechť případně dopravci prodávají u spojů, kde jedou sami za sebe - tam je to regulérní business, kde můžou soutěžit o cestující nabídkou kávy, časopisů, stevardek...

+4/0
29.3.2017 13:04

J52a74n 49J38e86m87e72l24k11a 1325420

Podle mě je zjednodušení, možná i manipulace říkat, že protijsou hlavně odbory. Akademik, ekologickésdružení, odborář, ekoterorista,sluníčkář a spol., jsou známé hanlivé nálepky, když chce někdonějakou variantu diskreditovat.

Ono by bylo fajn, kdyby někteří četli nějaké ty argumenty, jako ředitele ČD nebo té zlé hlásnétrouby „Železničáře.“ Jsou tam doceladobré argumenty. Ne jen tady ty „komerční„ zjednodušeniny.

Já nemám nic proti omezené zastropované, prospěšnéliberalizaci a ani nic moc proti soukromým dopravcům. Za pevných podmínek - systém tr10 včetně slev. Tady jde o nastavení systému. Ne že se z tohostane vítaná záminka pro politiky pro „reformu“ železnice v podobě záměrně neřízené ceny jízdného, jízdenkovéhobordelu, neřízené "privatizace", monopolistických smluv a modelu dojné .. (soutěž o exklusivitu na nejmenší dotaci/nejvyšší koncesi a záměrně nestanovené neomezené jízdné ).

Šumavské tratě. Kraj soutěží na „nejmenší“ dotaci pro stát. Cena jízdenky nevidím, že by byla ve smlouvě stanovena nebo limitována, pokud jsem četl dobře - dopravce navrhne, kraj musí odsouhlasit. Neníve smlouvě řešeno ani konkrétní zapojení do integrovaného systému (o tom a kompenzacích se má následně případně teprv jednat jednat - ale již s vybraným dopravcem, se smlouvou do 2032). Natož státní tarif do budoucnosti a povinnost dopravce se do něj zapojit- neřeší. Dopravcemůže prodávat lístky téměř jakkoliv - bez průvodčího, pokladen, když chce – automat, internet. Neřešíjakýkoliv provoz nádraží. Úschovny, půjčovny, čekárny. Nic. Low cost. To v Anglii někdy dopravci řeší některá nádraží. Regio sprinter.. A smlouva tu bude do cca 2032.

+7/0
29.3.2017 12:55

J96a57n 29N64o95v70á49k 8520856607890

Takže to nakonec skončí jako u autobusů - vysoutěží se nejlevnější nabídka a stát potom bude z rozpočtu vyrovnávat strojvedoucím mzdy;-D

+4/0
29.3.2017 12:29

P31e94t24r 72N79o18v61o92t65n23y 1301310691

Eventuelně ještě někdo vymýšlel půjčovnu vozidel, takže i zde by se náklady srovnaly. A opravdu jediné, čím by mohli dopravci srazit cenu, by byly ty mzdy.

+1/0
29.3.2017 12:32

J74a91n 78Z74i72e51g94l49e61r 1691816971848

Jisté také je, že odborářům z Odborového sdružení železničářů vadí hlavně to, že by jim režijky byly k ničemu. O cestující jim vůbec nejde. A pokud jde o trať Praha - Ostrava, tak nejvytíženější vlaky má RegioJet. To je zkrátka fakt a i z hodnocení cestujících vyplývá, že nabízí nejkvalitnější služby.

+1/−7
29.3.2017 12:26

J95a88n 13J14e84m93e60l65k24a 1595170

Jenže ty režíjky, to jediné právě bude i nadále;-D

0/0
29.3.2017 13:06
Foto

J10a43n 92V69a48l40a44l98í43k 6366959570726

p.Plavský stále píšete že když to zajistí někdo levněji tak neumíte odpovědět proč na trati PH-OV stát platí víc než když tam jezdili jen ČD jako ojednaná služba...

+4/0
29.3.2017 11:32
Foto

J20a86n 48V36a54l61a12l97í19k 6756969760206

objednaná

0/0
29.3.2017 11:35

M25i45c75h24a35l 64Ř25e65z59n31í49č28e76k 1211588537600

ojebaná

+1/0
29.3.2017 12:15
Foto

J96a60n 80V32a18l93a31l87í14k 6156439350856

no řekl bych že ojebává někdo kdo tvrdí že bude jezdit levněji...

0/0
29.3.2017 12:21

V32á45c86l49a47v 56J39ů36z78a 6371157846

Ten titulek je zavádějící. Měl být "Konec monopolu Českých drah v roce 2033. Možná.". Pokusy o soutěže jsou tu už asi 15 let (třeba trať Pardubice-Liberec byla poprvé soutěžena už v roce 2006!, a moc se od té doby ohledně monopolu nezměnilo). A jako v minulosti, v roce 2022 zadá stát ČD bez soutěže smlouvy do roku 2032, platnost nařízení se mezitím zruší, atd.

Na a ti, kdo se teší, že bude, čistota a služby jako na trati Praha-Ostrava: Nebude. Tam dopravci vedou boj o zákazníky, tady se utkají jednou v soutěži (a to cenou) a až budou mít smlouvu, už je nebude nic motivovat se snažit. Kvalita bude odpovídat regionálním autobusovým linkám (tj. propastný rozdíl oproti nedotovaným dálkovým).

Nové vozy asi budou, ale taky to bude erár něco stát.

+1/0
29.3.2017 11:19

F23r20a51n81t93i27š17e89k 37K16r72á27t17k23ý 9782617155328

Osobně jsem pro zachování služeb ČD. Sužby ČD se velmi zlepšují. Tam kde již soukromníci jezdí se ukazuje, že je to jen problém - přeprava vozíčkářů, přeprava psa, více jízdenek, nenávaznost přípojů, ceník dle obsazenosti bez horní ceny, rušení spojů, velmi časté technické problémy.

Například v RegioJetu při nefunkční klimatizaci kolabují cestující. Zažil jsem nefunkční klimatizaci i u ČD, vlakový personál odemkl a otevřel všechna okna, která lze, zároveň se omluvil všem cestujícím a cesta byla v pohodě.

Síťovost ČD je jedinečná a je to velká výhoda, protože člověk ví, že se dostane do cíle své cesty, možná později, ale dostane.

Stačí se podívat jak vypadá autobusová doprava, spoje neprovázané, jízdenky jen dle kvality IDS, autobusy v různém stavu, mnohdy autobus z důvodu nedostatku řidičů nepřijede, jindy zase jede třeba i o 10 min. dříve, jindy neobslouží zastávku, neexistence nějaké informační linky, mnohdy utajovaná cena jízdného, nemožnost koupě jízdenky přes internet, platby bankovní kartou, nemožnost sledování polohy spoje u každého dopravce jiný přístup a kvalita přepravy. Cestující neví co má čekat a kam se dostane, proto autobusovou dopravu trápí pokles cestujících a půjde to tak dále. Také jsem jezdil autobusem, nyní jsem autobusem už asi třičtvrtě roku nejel,raději jedu autem, vlakem ale cestuji téměř denně.

+19/0
29.3.2017 11:19
Foto

B75r40o76n70i58s31l70a15v 75G83a45b50r30y54š 2532799881

R^R^

+1/0
29.3.2017 14:37

F46r74a92n62t61i41š68e53k 41M18a79t76ě30j48č26e57k 7263322813181

ČD je akciová společnost se 100% účastí státu.

Pokud ministr dopravy tomuto podniku škodí, tak se nechová s péči dobrého hospodáře a měl by být trestně stíhán!

+8/−1
29.3.2017 11:11

M82i43c80h32a71l 55Ř11e24z52n70í31č95e62k 1681978727680

to jste nějak popletl. Ministr nesedí v představenstvu ČD. Ministr hospodaří s prostředky daňových poplatníku a pokud dává za veřejnou službu více než musí, tak by za to měl být stíhán!

0/0
29.3.2017 12:14

P56a82v76e25l 38S89o77v39i96č94k16a 4246118145952

Je to sice jen "detail", ale ČD žádné dotace nepobírají. Těch 13miliard je paltba za státem objednanou službu základní dopravní obslužnosti.

+18/−1
29.3.2017 10:10
Foto

J36a57n 16V37a90l59a81l38í69k 6226519260646

a málokdo asi ví že to dostávají i autobusový dopravci a neustále se haní ČD

+10/0
29.3.2017 10:29

J19i54ř33í 85P56l59a53v62s35k34ý 9150276511429

nu, a pokud tu statem objednanou sluzbu dokaze zajistit nekdo jiny levneji nez cd, pak jedine dobre ...

+3/−2
29.3.2017 10:56
Foto

J93a25n 14V29a46l55a30l91í66k 6426499660406

no řekl bych že na trase PH-OV stát platí víc než když by to bylo objednané...

tak kde je ta úspora... ČD požedovali cca 7M i s kompenzacema za studenty a nyní se tam vyplácí 100M

+6/0
29.3.2017 11:18

L65e32o93š 86S68ý77k35o23r41a 3851602903250

Kdyby stát ty peníze nechal lidem mohli by se sami rozhodnout s kým nebo čím budou jezdit

0/0
29.3.2017 20:19

M56i45l81a94n 80V12o84l42e40k 5959753956479

České dráhy se masivně zadlužily, protože veřejnost si nárokovala modernější dopravní prostředky. V horším případě by se tak mohlo stát, že budeme platit dvakrát. Jednou soukromým dopravcům za provoz a podruhé ČD, aby měly z čeho platit dluhy, když nebudou mít dostatečné tržby.

+2/0
29.3.2017 10:00

M96i28r62e34k 41Z28á23v19o86d32n68ý 7122217400818

No, já věřím, že uspějí. A když neuspějí, tak ty dluhy snad budou platit tím, že vozy budou zase odprodávat :)

+4/0
29.3.2017 10:04

V63á67c12l72a42v 84J64ů15z44a 6301597546

Pokud vím, modernější prostředky nasadili tam, kde dostali desetiletou smlouvu a mají to nastaveno tak, aby se jim to z větší části za těch deset let zaplatilo (a na tu menší část je zbytková hodnota dopravních prostředků).

0/0
29.3.2017 11:07

M84i37l79a89n 63V89o92l80e87k 5269223336369

Na trase Praha-Ostrava se jezdí za (interně) dotované ceny. Podle vás by tam ČD měly jezdit jen se starými vozidly.

0/0
29.3.2017 14:06

V58á95c42l36a94v 71J21ů10z73a 6121587416

Na trase Praha-Ostrava si od nich stát nic neobjednává, tak tam mají jezdit jen pokud se jim to vyplatí, a s takovými vozy, se kterými se jim to vyplatí. Pokud se jim to nevyplatí, nemají ty peníze krást odjinud, ale nemají tam jezdit vůbec (dopravní obslužnost je tam zajištěna dostatečně i bez nich). Tvrdí, že tam jezdí bez dotací, jestli to dotují z dotací (objednávky) na něco jiného (jakože asi jo), pak mají být příslušní manažeři souzeni za zpronevěru (těch dotací), ale nemá to být důvod jim uměle držet monopol jinde.

Na tratích, kde jezdí za dotace, tak pořizovali nové vozy tam, kde měly desetiletou smlouvu, takže by po jejím řádném skončení neměly být škodny.

0/0
29.3.2017 14:30
Foto

J17a92n 73V63a42l96a28l96í97k 6626639110936

ano na trase PH-OV stát nic neobjednává ale platí víc než když objednával... místo aby se tedy dle soukromníků šetřilo tak se vydává víc...

+3/0
29.3.2017 14:44

V88á21c57l49a87v 82J79ů85z59a 6191587156

To je pravda, ale furt to neodůvodňuje to placení dluhů ČD za nová vozidla zmíněné v úvodním příspěvku.

Otázka je, jestli je nutné, aby stát nařizoval tolik slev, které pak musí kompenzovat (to je předpokládám to placení více, co myslíte). Chápu dotaci na dojíždění do blízkých škol a důchodců do nemocnice, ale vožení mládeže z Prahy do Stodolní apod. za veřejný zájem nepovažuji.

0/0
29.3.2017 14:58
Foto

J19a11n 93V64a81l73a36l15í87k 6156589850866

slevy jsou pouze pro studenty,děti a ztp... a u objednaných linek jsou už součástí platby a tudíž se navíc nic neproplácí... tudíž když RJ tvrdil že bude jezdit levněji a stát nemusí nic dotovat tak to byla lež jelikož stát vydává více peněz na tu samou trat kterou měl předtím objednanou od ČD

+3/0
29.3.2017 15:13
Foto

M23a61r79e35k 17Z61i96m78m71e92l 4779310884264

Je super, že budou jezdit modernější vlaky, avšak výhodu jednoho dopravce při cestách přes celou republiku to nepřeváží... Garance přestupů, výhodnější jízdenky, široký servis

+12/−1
29.3.2017 9:45

M61i69r58e36k 17Z24á53v83o91d19n94ý 7142977810368

Ona to bude ještě bitva. Pevně věřím, že stát vytvoří jednotný integrovaný tarif, který by právě obsahoval všechny vámi uvedené výhody. Jinak si myslím, že ten tlak bude tak velký, že si nedovolí spouštět další výběrová řízení.

+1/−1
29.3.2017 9:57

J66a83n 33Č52e89k12a94l 7659335784834

Integrovaný tarif nepotřebuje jediného dopravce. To, že jsme se ho stále nedočkali, je jen důkaz neschopnosti státu. Plus nejspíš i zákulisních tlaků ČD, protože jakmile padne tato bariéra, nebudou mít už žádnou páku na vydírání veřejnosti...

+1/−3
29.3.2017 10:39
Foto

J50a52n 21V31a31l70a14l52í47k 6886359440106

a proč ten integrovaný tarif není už tedy u autobusů s tím ČD nemají nic společného???

+3/−1
29.3.2017 11:27

R58a79d97e17k 95J42a96n66a92t80a 9885656204472

Protože stát žádné autobusy neobjednává. Objednávají je akorát kraje a ty často integrovaný tarif mají.

0/0
29.3.2017 19:44
Foto

J65a73n 71V67a62l70a82l44í69k 6426489970736

opět... mám na mysli celorepublikový tarif viz Švýcarsko

+1/0
29.3.2017 20:36

R81a36d76e83k 28J94a96n17a89t52a 9255666264822

Ne, vy jste se v reakci na příspěvek o ČD, ptal, proč integrovaný tarif není u autobusů. Na to je odpověď, že tam není proto, že autobusová doprava je komerční. Komerční dopravci intergovaný tarif nikdy nezavedou sami.

O Švýcarsku jste nemluvil a ani to nemá smysl o něm mluvit. Protože ve Švýcarsku jsou dálkové komerční autobusy zakázány.

0/0
29.3.2017 21:20

L50u53k85á28š 49H42l14o92u14c81a24l 6632760471874

"Dlouhodobé smlouvy umožnily ČD investovat, vozový park se výrazně proměnil k lepšímu."

nechápu autora, jak stále opakuje stejnou mantru. podívejte se na "rychlíkovou" linku Praha-Ml.Boleslav-Turnov-Tanvald, kde stát dotuje každý kilometr každého rychlíku 186 korunami (2. největší dotace v Česku) a jezdí tam 40-45 let staré vlaky, které sice prošly kosmetickou modernizací, ale jsou zákaznicky nepohodlné, hlučné (skvělé je zejména brzdění) a extrémně neekologické, potažmo i neekonomické.

+3/−9
29.3.2017 9:41

V95í63t 47G63a92b98r92i20e54l 6211816908529

"Jedna linka je špatná, takže všude jsou hnusné vlaky." - Lukáš Hloucal

+4/−2
29.3.2017 9:47
Foto

J67a65n 80V24a47l13a65l61í28k 6886629790336

no je pravda že by se to mohlo zlepšit neb na té trati začínam a končím cestování...

+1/0
29.3.2017 9:53

V49í31t 83G78a46b79r42i40e52l 6641286138789

Ale zajisté uznáš, že vyvozovat z jedné tratě obecnou pravdu, je hloupost.

+4/−1
29.3.2017 9:57
Foto

J29a56n 54V92a17l94a30l32í11k 6616239580816

jj

+1/0
29.3.2017 10:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.