Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Železniční renesance. Vlakem v Česku loni cestovalo nejvíce lidí v historii

Jezdit vlakem je pro lidi čím dál častější způsob cestování. Statistiky za loňský rok potvrdily vzestup z posledních let, 179 milionů přepravených cestujících je nejvyšší od vzniku České republiky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P75e82t67r 58N79e28c35h72a97n55i93c66k19ý 7673116908970

Je to zajisté dobrá zpráva, jen neusnout na vavřínech, ale stále se moc nemyslí na dopravu po ČR jako celku, ale jen na některé preferované relace, přitom se většinou o dopravě přemýšlí jako by cestující bydlel na nádraží a cestoval jen na další nádraží. Zkuste cestovat trochu mimo preferovanou relaci a máte vážný problém. Proč se železnice (SŽDC/Stát) nesnaží o masivní budování P+R u nádraží? Podívejme se třeba na takový Tanvald, tam je důležité nádraží i autobusák a parkoviště má asi 5 míst z toho 3 jen pro ČD.

+4/0
30.3.2017 12:55

R10a55d83m31i70l26a 88S31i73m16č89á41k84o59v29á 5105613695385

aby ne, jet do Prahy po D1 a pak v Praze hledat parkování, to je na palici...

0/0
30.3.2017 10:39

P85a64v75e86l 61Ř65a12p97e11k 7542376369335

V době, kdy mohu ve vlaku pohodlně pracovat, sledovat film nebo relaxovat, už jízda autem po stejné trase ztrácí jakýkoli smysl. A to i v případě, že ten vlak jede o něco déle nebo že je nutné dojít pěšky na nádraží, chodit stejně musíte, jinak zakrníte. Další nezanedbatelné hledisko je bezpečnost. Snad se toho zastaralého automobilového moru časem zbavíme, jen těm lidem musí někdo říct, že ta doba, kdy auto znamenalo nějaký vyšší společenský status, už dávno minula.

+14/0
30.3.2017 8:17

R59o72m38a26n 83P83o75l52á78č71e51k 5516369395

Vzhledem k tlaku na elektroauta a autonomní auta dost pochybuji.

0/0
30.3.2017 9:04

R43a83d14e91k 73J38a20n65a57t48a 9915126854232

Ani sebevíce elektrické a autonomní auto nebude pohodlnější a rychlejší než může být vlak. Může to být ale řešení pro taxi z nádraží do cíle.

+1/0
30.3.2017 9:51

R35a59d13e10k 95J28a25n37a77t15a 9345706434652

A to jsem zapomněl na energetickou náročnost. Ta bude vždy u vlaku několikanásobně nižší.

+1/0
30.3.2017 9:52

P78e77t37r 58N51e77c90h98a32n20i33c26k39ý 7373946358640

Když poslední spoj jede v sedm večer, tak jaké pak může být řešení? Cestuji vlakem hodně, ale poslední dobou začínám mít problém, že z cesty tam a zpět je vždycky s jednou nebo druhou problém (chybí spojení).

0/0
30.3.2017 12:38

R13a36d36e22k 30J41a35n36a64t17a 9335116904762

Jaké řešení? Jednoduše poslední spoj nepojede v už 19h, ale tak, aby v cíli byl mezi půlnocí a jednou ráno (jako v pražské MHD).

Dnešní rušení posledních spojů pramení často z toho, že se jako účtovací jednotka používá nesmyslný "vlakokilometr". Pak to pro objednavatele vypadá, že neobjednáním jednoho spoje ušetří více, než kolik se ušetří reálně. Přitom ta souprava nezmizí, fixní náklady za ní stále nabíhají, stejně jako náklady na trať.

Účtování by mělo být fixní částka podle počtu souprav v oběhu + variabilní náklady na jízdu.

+3/0
30.3.2017 15:02

P20e93t38r 79N43e66c40h51a57n53i56c31k54ý 7573276368250

Představa pěkná, ale docela by se hodila podpora alternativní dopravy od vlaku ((elektro)kola/koloběžky, motorky, různé úschovny či parkoviště), prostě mít možnost kombinovat

0/0
30.3.2017 15:22

P14e67t80r 18N41e16c69h53a23n33i32c25k65ý 7693676968820

Jak se zbavíte auta tam, kde vlak nejezdí nebo v době, kdy vlak nejezdí?

0/0
30.3.2017 12:37

R68a18d15e35k 13J57a53n19a96t56a 9775636104832

Návazný bus / taxi.

0/0
30.3.2017 15:08

P78e20t59r 11N55e42c58h82a77n33i22c61k58ý 7983446868980

taxi je dost vysoká položka. Taková vzdálenost 10km už vyjde klidně přes 300kč

0/0
30.3.2017 15:20

F43r97a32n42t60i65š57e17k 83L22u98k36e79š 7658940685236

Samozřejmě,že to tak je....protože železnice je už na úrovni.. Koukněme na Regiojet,Leo Express,Railjet a Pendolino apod. Horší to je u dopravy objednávané státem. Takové rychlíky z Prahy na Děčin nebo do Chebu přes Ústí je utrpení :-/

+2/−2
30.3.2017 7:14

V34a68c87l16a66v 23H14a57j58e13k 3786709979

Obě trasy byly navrženy do prvního kola soutěží, takže se nejspíše celkem logicky čeká jaká vozidla bude objednavatel požadovat a zda vůbec budou nutná, když v případě, že soutěž vyhraje jiný dopravce.

+1/0
30.3.2017 16:59

J70a40n 73J43e26m14e11l48k90a 1215260

A následně toto bylo naštěstí změněno. Jednu z nich možná ano. Ale obě 2 soutěžit se mi nelíbí.

0/0
31.3.2017 8:02

M13a33r10i96o 26L30u25c37h48e59z71i 1634308142734

Zvýšení počtu cestujících vlakem také přispěla (ne)sjízdnost D1 a chybějící D35.

+1/0
29.3.2017 23:35

M83a96r72i72o 59L90u93c79h64e49z33i 1104948952974

Nebýt Jančury a ostatních soukromých přepravců jezdíme dodnes z Pha do OV, nebo V.M., sedící na kufru u záchodků za 500,- Kč 8-o

+3/−8
29.3.2017 23:32

J82a59k34u70b 12F64e73i22f46a42r 7109559706119

Jednoduché. Česká silniční síť je v katastrofálním stavu. Jezdím pracovně třeba do Ostravy nebo i do Košic a jet autem se mi už nechce ani náhodou. Taxíkem na/z nádraží, pak v klidu pár hodin první třídou a nazpátek si klidně dám i pivko.

+11/0
29.3.2017 18:18

R53o20m57a16n 76P53o38l83á70č17e51k 5286369365

Souhlas. :-). Upřímně Košice by mě ani nenapadli jet autem pokud bych nedělal Tour de Slovensko:-)

+9/0
29.3.2017 18:23

J33i66ř38í 31H57r83b19e48k 5624357177740

Není se čemu divit, soukromí dopravci nastavili standardy, že se ani nevyplatí jet na větší vzdálenosti autem, a člověk se může slušně najíst a něco si udělá na počítači. Samozřejmě na regionálních tratí, kde jedete 60-70 km/h i když nádhernou novou mašinou se to časově nevyplatí a u ČD jsou jízdenky dost drahé. Kdovíkdy ten komunismus na kolejích skončí.

+4/−14
29.3.2017 18:11

R11o46m47a11n 57P35o29l66á28č17e33k 5546339945

Zrovna hlavní tratě byly rozumné už nástupem konkurence;-).A třeba do Brna jezdí lepší vozy od ČD než konkurence;-).

"Komunismus" neskončí;-D, pač za peníze co dávají kraje a města to lepší nebude... K tomu přidejte reálné možnosti SŽDC lokálky přestavit na větší rychlost...

A pokud by náhodou bylo, tak kde asi dopravci vezmou peníze;-). Podívejte se na řidičů busů jak dopadli...

+7/0
29.3.2017 18:22

J54ú72l12i28u93s 57M36i88k50u39l89a 9808295442760

Pán Hrbek, musím Vás opraviť - nie komunismus, ale socializmus. Verejná doprava je služba štátu pre obyvateľov

+3/0
29.3.2017 20:46

J85i80ř36í 57E92r44b89e30n 1453984756267

Drahé jízdenky? Za kolik by panáček chtěl jezdit?

+5/0
29.3.2017 21:57

P88e88t31r 19N13i11v89n64i11c25k18ý 3112214305387

Nejde ani tak o absolutní částku, ale o srovnání jednak s konkurencí ČD a taky s náklady na individuální použití auta. Samozřejmě i o časové porovnání vlak / auto včetně (ne)sjízdnosti některých opravovaných dálnic.

0/0
30.3.2017 7:15

R44a28d17e98k 97J40a25n88a27t51a 9355886284672

Kterou konkurenci (na těch tratích s t.r. 60-70) myslíte? I kdyby tam byla, jízdné v průměru nižší nebude. Není z čeho brát, když je provoz ztrátový a soutěží se o nejnižší dotaci.

+4/0
30.3.2017 8:51

P90a75v70e10l 22H46o68r15á39k 8231643395552

Prostě lidé mají více peněz, mohou si víc dovolit pohodlněji cestovat vlakem a ne se na delších trasách trápit v autech.

+5/0
29.3.2017 17:26

R54a76d76e34k 66J37a42n73a22t43a 9865556874532

Toto byste mohl říci na Západě, kde jsou náklady na cestu autem zhruba stejné jako v ČR, ovšem jízdné ve vlaku několikanásobné oproti ČR.

V ČR vás vyjde auto levněji pouze ve speciálních případech, při zanedbání některých nákladů.

+4/0
29.3.2017 17:47

J69i24ř19í 14K70o73c75u83r72e81k 6225924625468

Třeba pořizovací ceny....

+3/−1
29.3.2017 20:40

P67e57t16r 86Š61i70m20e58k 2139867946438

To je dobře. Jen tak dál.

+5/0
29.3.2017 16:43

R72o89m24a50n 13P72o79l71á55č70e51k 5676759845

Je to prosté...Ekonomika roste, lidí mají více peněz a z toho plyne, že více cestují... Stačí se podívat i na další zprávy. Prakticky všechny ZOO/ hrady/zámky hlásí rekordní návštěvnosti...

Ke snu o trojnásobku cestujících? Za prvé kudy budou jezdit??? Nedotované tratě jsou na hranách kapacity a dopravci se hádají kdo kdy pojede... Dotované tratě mají taky určitou kapacitu a hlavně MD/kraje/města taky nemají bezednou kapsu.

A hlavní problém... Až přijde další ekonomická recese, tak si můžeme o trojnásobku nechat zdát, protože lidi nebudou mít tolik peněz, klesne výběr daní a tak dále= méně cestujících

+2/−2
29.3.2017 16:18

R84a40d67e72k 63J91a61n58a11t40a 9315936914512

"Za prvé kudy budou jezdit???"

a) mnoho tratí má stále potenciál nevyužitý. Například Praha-Plzeň (kde bude zavedena expresní vrstva) nebo Praha-ČB (kde už zavedena byla, ale reakce cestujících má setrvačnost). Pak stačí už jen prodlužovat sourpavy bez vlivu na kapacitu tratě.

b) do roku 2030 lze uvažovat i o otevření nových tratí (bude-li politická schopnost a vůle).

+4/0
29.3.2017 17:51

R85o21m17a32n 51P98o63l26á79č85e85k 5776299715

Praha -Plzen? Myslíte až bude ten tunel z článku co tu byl minulý týden;-D.

Prodlužovat vlaky? To vidíme u RJ jak je pak souprava "udýchaná"...

Rok 2030: Buh ví co bude...

+1/−2
29.3.2017 18:10

R32a26d54e43k 17J89a25n48a17t45a 9205196574422

"Myslíte až bude ten tunel z článku"

Expresy hodlá MDČR objednat už příští rok, tj. 1 rok před otevřením tunelu Ejpovice (pravděpodobně proto, že zahustit dopravu chtějí na bavorské straně).

"Prodlužovat vlaky?"

Dnešní expresy Praha-ČB mají základní délku pouze 4 vozy. To jistě prodloužit lze.

"To vidíme u RJ jak je pak souprava "udýchaná"..."

Ne každý dopravce má slabé lokomotivy jako Regiojet, která často jedou jen na jeden motor, ptotože druhý má rozbitý. A trend v Evropě ja jasný - nahrazovat klasické sourpavy jednotkami, protože mají vyšší měrný trakční výkon. Klaiskcé vozy už se prakticy nevyrábí a do roku 2030 už jich tak bude velmi málo i u nás.

"Rok 2030: Buh ví co bude... "

Rozumíte významu slova "potenciál"?

+3/0
29.3.2017 18:19

J32i50ř86í 20K21o30c70u24r49e57k 6745344985738

Když jezdil s pěti kočárama, tak se mu zas vyčítako, že zbytečně vyžírá trať. Krom toho má lokomotivy shodného typu jako ČD. Dvacet moderních mašich ČD nevytrhne, nosnou lokomotivní řadou jsou u ČD lokomotivy 162(3)/362(3). "Dvojka" je rychlejší, ale má menší tažnou sílu než "trojka".

+2/−1
29.3.2017 20:45

M32a44t30ě63j 38V44o77n24d53ř52i73č29k29a 4684660728256

Ve Švýcarsku jezdí i šesnáctivozové dvoupatrové soupravy a oddýchají to v pohodě :)

+1/0
29.3.2017 22:31

R61o82m24a19n 44P74o75l30á85č49e80k 5386439325

Pokud dám dva Vectrony na čelo, tak pojede jako blesk ;-), ale 1x 162 na 10 vagonů už má trochu potíž.

0/0
30.3.2017 9:06

J85a28r10d98a 58P69r85o20c83h20á86z30k33a 5813753520559

Me nejvic dostaly CD od noveho grafikonu a zavedeni vlaky kategorie rychlik vyssi kvality. Krome toho, kdyz takovym vlakem jedete do prahy z otrokovic, tak zastavuje v drive projizdenych stanicich jako usti nad orlici, chocen, prelouc, a tim se jizda prodlouzila o 20 minut, tak tam neni pristup k internetu a uz tam neni restauracni vuz. Kdyz jsem se ptal pruvodciho, v cem spociva vyssi kvalita, tak v tom, ze vlaku jiz nebudou kupe se sedackami po 8 a je tam zasuvka. Takto si cd predstavuji zvysovani kvality.

+3/−14
29.3.2017 16:16

R70o95m83a55n 14P40o16l59á29č67e79k 5236359435

Zastávky určuje objednavatel;-)

+3/0
29.3.2017 16:22
Foto

P48e77t31e86r 79J48a39b32l50o38n43o81v24s59k73y 1889656461751

Rx z Luhačovíc do Prahy nezastavujú v tomto grafikone v Zábřehu n.M.,Červenke,Mohelnici.V súpravách sú radené klimatizované veľkopriestorové vozne.Reštauračné vozne sú vo všetkých vlakoch kategórie Expres smer Vsetín a Žilina.

+5/0
29.3.2017 16:22

R61a59d15e61k 55J42a71n39a13t74a 9245806794762

Ano, Rychlík vyšší kvality se liší od _rychlíku_ pouze modenizovanými vozy, nikoliv zastávkami.

Zřejmě se pokoušíte to srovnávat s Expresem nebo EuroCity, což jste ale nepochopil.

+9/0
29.3.2017 17:53

J60i66ř62í 52E67i50s19c17h91m73a95n74n 7652108823186

Popravdě Brno-Praha jezdím v 90 % vlakem.

1. mám svoje auto dost rád na to, abych pravidelně jezdil po nejdelších schodech ve střední Evropě.

2. časově už to často vyjde nastejno.

3. člověk během té cesty opravdu něco může udělat do práce nebo to zkombinovat s jídlem (snídaně/oběd/večeře) a není to úplně ztracený čas jako za volantem.

4. pro jednoho to je výrazně levnější, v mém případě zhruba o polovinu.

Nevýhoda je trochu v tom, že vlaky na trase Berlín-Praha-Vídeň/Budapešť v posledním roce jezdí opravdu dost přeplněné. To souvisí s tím zvýšeným zájmem o vlaky.

+20/0
29.3.2017 16:15

V90l34a97d97i74m68í59r 22K84r20y27c87h33t70á94l94e70k 4522219847592

Praha Berlin je naslapany takovych 10 let. Vyjet EC 176 je chutovka. Totez vlaky z Vidne s odpolednim prijezdem do Prahy.

0/0
30.3.2017 12:06

P17e84t69r 25N93e96c62h93a14n33i64c46k38ý 7773486258780

V roce 2008, kdy jsem jezdíval do školy do Brna se v Pardubicích nastupovalo do natřískaného vlaku. A v roce 2005 jsme cestou z Brna stáli v uličce příplatkového IC. Tam je plno neustále. Teď naštěstí spojů stále přibývá

0/0
30.3.2017 12:57
Foto

O92s51k75a37r 54Š68t74e49j56f79a 2883857567769

Ta obsazenost vlaků je správně, že se to využívá. Vždycky se ale dá koupit místenka R^

0/0
30.3.2017 22:58

M75a22r23t94i62n 54H86a89v18e52l36k24a 8934322904

Jak bylo v jedné scénce Semaforu:

" ... tak jsem vám zase jednou jel vlakem ... nevím co mne to napadlo, snad že jsem byl již dlouho čistý či co ..."

+1/−20
29.3.2017 16:09

F70i76l89i70p 15S15i82r16o21t90e16k 9762739282681

Zajímalo by mě, kolik z těch milionů cestujících je asi tak organizováno v tom obskurním svazu cestujících, co má dokonce prezidenta.

+1/0
29.3.2017 16:05

J18i34ř38í 83E18r65b49e91n 1903474136807

Tři. Předseda, místopředseda nástěnkář, pokladník.

0/0
29.3.2017 21:59

D38a80n74i98e81l 84D41r14á53b73e90k 8340850155442

Tak na cestu do práce mi ta Regionova stačí

Na delší cesty přece jenom vozem :-P

0/−7
29.3.2017 15:45
Foto

J32a33n 57V49a14l82a96l60í30k 6476309140326

no jestli jedete někam cca 300Km budiž vám to přáno...

0/0
29.3.2017 16:01

D61a51n61i86e96l 48D42r24á29b53e12k 8950440475932

pro mě je to cesta přes celou Prahu na Hlavák pak někam plus doprava po městě -pokud to není Ostrava/Olomouc tak se to zkrátka nevyplatí

0/−1
29.3.2017 16:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.