Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Posun ve snaze o rychlovlaky: kudy pojedou, má být jasno do dvou let

Správa železniční dopravní cesty pokročila s přípravou vysokorychlostního spojení Praha–Brno–Břeclav. V příštích týdnech vypíše velkou soutěž na studii proveditelnosti, která by měla jasně říct, kterou trasou vlaky pojedou a jakou rychlostí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J66i70r80k67a 71D92v65o15ř24á42k 4935840313148

Podobné titulky tu čtu už snad 20 let.

0/0
4.4.2017 23:25

M10a17r17e87k 13H41r80u71b66y 6147342691888

Paráda, dalších pár (desítek) let bude možné utrácet stamiliony za papíry, aniž by se cokoli reálně udělalo.

Takže náš skluz ve VRT těch 50 let nakonec dosáhne ;-)

0/0
2.4.2017 19:39

Z54d81e66n45ě20k 72H86r86u27b90ý 5615188361226

Přímo na Brno přes Vysočinu je blbost. Havl. Brod a Jihlava mají dohromady cca 75 tis. obyvatel a nic dalšího většího po cestě není.

Mnohem větší smysl by měla zcela nová paralelní trať se stávajícím I. koridorem, která by zhruba po 100km obsloužila aglomeraci Hradec/Pardubice (200 tis. obyvatel), pokračovat dalších cca 100km do Olomouce (dalších 100 tis. obyvatel) a tam rozvětvení na sever (Ostrava - 300 tis.) a jih (Brno - 400 tis.). Po dokončení obou větví by vzniklo i spojení Brno - Ostrava.

Tak vznikne spojení Prahy s dalšími pěti stotisícovými městy s celkovým milionem obyvatel, které bude ekonomicky fungovat jak vnitrostátně, tak mezinárodně.

+2/−3
2.4.2017 16:10

P82e18t88r 83L83u53d22a73n30e42k 1137254897533

ta trasa Praha-Pardubice-Olomouc-Ostrava smysl ma, coz je videt i dnes na obsazenosti spoju, ale jet z Prahy do Brna pres Olomouc je az prilis velka zajizdka. stejne to asi nema smysl moc resit. pri rychlosti vystavby u nas budou driv v provozu teleporty nez se tady postavi VRT.

0/0
2.4.2017 16:32

T52o38m85á81š 50M87o65r97a16v54č90í53k 3497426423125

Trasa musí být co nejkratší a nejrychlejší, aby D2D bylo konkurenceschopné a lidé místo aut používali i vlaky. Navíc na Hradec/Pardubice se taky uvažuje o VRT. Nemá smysl stavět novostavbu jako nějaký paskvil.

+1/0
2.4.2017 16:37

R82a27d23e85k 97J15a31n92a61t82a 9125366904142

Vaše trasa má hafo nevýhod. S mapou si zřejmě málo rozumíte.

a) pro spojení Prahy a Brna je to zajížďka ještě větší než dnes (!)

b) budovat trať podél tratě současné je velký problém. Za těch 150 let totiž vznikla podél trati města. Nekonfliktní trasu budete těžko hledat.

c) Brno je větší, než Pardubice, Hradec a Olomouc dohromady.

Patrně vás zmátlo, že dneska nejvíce lidí vlakem jezdí právě po této trati. Ale to není tím, že by tam byla tak vysoká poptávka. To je tím, tam je trať oproti silnici erlaitvěn dobrá, tak se přeprava realizuje vlakem. Po spojení Praha-Vysočina-Brno-a dál je také poptávka, větší, jen se zatím realizuje především po D1. Dohledejte si mapy intenzit silniční dopravy.

+5/0
2.4.2017 19:09
Foto

J37a83n 59Č14e77r38m16á76k 4639238485617

tak nevím, zda rychlovlaky vůbec využijeme a zda se zaplatí...

Leda snad je plánovat přímo na jiná Evropská centra... Na Brno, kam se z Prahy už nyní jede slabě přes 2 hodiny mi to přijde zbytečné...

I ta Vídeň je snad na ně moc blízko...

+2/−10
2.4.2017 13:25

J98a69n 44H43r59u62z37a 8344558459837

Z hlediska výše investice to je samozřejmě ekonomický nesmysl, ale zdejším fans ani poslancům to nevysvětlíte. ;-)

+4/−9
2.4.2017 13:29
Foto

J38a10n 54Č32e94r33m36á76k 4679508375217

koukám, že mínusovat je pro mnohé snadnější, než k tomu něco smysluplného říct (napsat)... ;-D

+1/−8
2.4.2017 14:31

I19v31a44n 21H58o17l10a92s 5187117788337

Mínus je zcela jasné vyjádření, že "mínusovač" s daným příspěvkem nesouhlasí.

+2/0
2.4.2017 14:42

P96e83t37r 72D70v20o51ř12á53k 9474827632520

To je těžké s méně chápavými jedinci. Vám to přijde u 2+ hod. zbytečné, ale zkuste si to jezdit pravidelně. Moc dobře to nejde, protože to bere příliš času. Takhle by to mohlo být reálné. Jiný zase vymýšlí, že by trať měla vést přes co nejvíce měst a nějak neřeší, jestli to nebude mít negativní vliv na dojezdový čas mezi nejvzdálenějšími stanice, kvůli kterým se to má stavět.

+2/0
2.4.2017 15:50
Foto

J13a28n 25Č31e41r68m53á34k 4599488315627

Opravdu myslíte, že byste vy, kteří tak moc spěcháte dokázali ten rychlovlak zaplatit?...

Nevím, kolik by mohla stát jízdenka... Řekněme 10 tisíc?... Ale i kdyby 5 000... Kolikrát byste musel tak moc spěchat, že byste byl ochoten platit jízdné v řádu tisíců za úsporu necelé hodiny času?...!!

A nebo byste to hodili na krk společnosti a chtěli po ostatních, aby vám vaše rychlé cestování zaplatili

Ne, nejsem proti rychlovlakům, je mi to jedno. Jen prostě pochybuji, že jsou u nás na našem "dvorku" tak nezbytné a že se můžou zaplatit...!

+2/−5
2.4.2017 22:15

R81a12d59e21k 57J27a70n58a27t20a 9855126904652

Trpíte častým bludem - myslíte si, že je VRT musí jízdné z nějakého důvodu stát hodně. Proč si to myslíte? S takovou představou se lidi rodí, nebo vám to někdo nakecal?

Zkuste se zamyslet. Vždyť VRT souprava stojí jen cca o 10%-40% více než souprava pomalá. Přitom díky rychlosti udělá 2-3x tolik práce (ujetých kilometrů, převezených lidí). Kvůli stejnému principu ušetříte i měrné mzdové náklady (aneb produktivita strojvůdce v 2x rychlejším vlaku je dvakrát vyšší, stejně jako je produktivita dělníka u dvakrát vykonnějšího stroje dvakrát vyšší).

Copak zrychlení tratě Praha-Ostrava přineslo zdražení jízdného? Naopak. Provoz se stal efektivnějším. Jedna sourpava to dnes za den "dá" sem a tam vícekrát. Dokonce se provoz tak zefektivnil, že přilákal soukromníky. Dokud byla jízdní doba 5 hodin, tak to byl ekonomický propadák.

Nebo si snad myslíte, že se do ceny jízdenek promítá cena stavby trati.Pak si to ovšem představujete jako Hurvínek válku. Takto se nechová žádný stát na světě. Investice do infrstruktury je státní investice a návratnost se přepokládá v rozvoji ekonomiky (lidi šetří čas,m šetří se energie, šetří se peníze). Stejně jako se do ceny jízdenky v autobuse nepromítá cena stavby dálnice, tak se do ceny jízdného ve vlaku nepromítá cena stavby trati.

+5/0
2.4.2017 22:51
Foto

J37a27n 10Č29e65r87m60á32k 4719308475897

řekl bych, že si evidentně motáte několik věcí dohromady a mozek jste zapomněl kdesi v suterénu...

Pročpak se asi dříve každá cesta či most vybírala mýto a proč se k tomu právě na drahých a nadstavbových stavbách zřizovatelé vrací?... Ono nic není zadarmo a vše se musí z něčeho zaplatit... Takže za základní infrastrukturu prospěšnou všem se neplatí, ale ty další už ano...

A nemyslete si, on i stát musí přemýšlet, kam peníze vložit...

A soukromníci na tratích mají důvod především v legislativě...:-)

0/0
3.4.2017 18:13

R36a30d53e46k 53J19a27n16a33t86a 9325166244202

U nás se na silnici mýto nikde nevybírá nebo jen v kosmetické výši a jeho účelem už vůbec není splatit stavbu. Pokryje to sotva udržbu, možná ani to ne.

A u VRT v zahraniční je to podobné. Poplatky vybírané od dopravců nejsou určené ke splacení stavby.

Ostatně - už jste viděl, že by někdo autobusový dorpavce zdražil, protože postavili dálnici a on po ní začal jezdit? Nikoliv - spíš je tam prostor ke zlevnění protože s 1 autobusem a řidičem otočí za den tu trasu třeba 5x místo 3x.

+2/0
3.4.2017 19:46
Foto

J91a85n 82Č35e76r57m20á64k 4969618385387

už jste někde viděl, že by stavěli rychlovlaky kvůli 150 km?... A že by se taková železnice zaplatila?...

0/−3
3.4.2017 20:21

T66o17m85á28š 21M29o82r13a43v30č40í39k 3977106623535

Proč zrovna 150 km? To není ani Praha - Brno, natož celá síť v ČR. V budoucnosti by to mohlo být mnoho stovek kilometrů.

+2/0
3.4.2017 23:44

R91a63d56e56k 26J14a50n58a42t63a 9935756294142

a) nevím, kde jste vzal 150 km. Základní síť VRT v ČR (tj. Ústí/Plzeň-Praha-Brno-Ostrava) by byla zhruba 500-600 km. A navazovala by na zahraniční síť, především německou. A skrz Německo dále na Západ. Například v Paříži byste byl z Prahy vlakem za 6 hodin - takové relace už lidi vlakem běžně jezdí, viz Praha-Poprad nebo Praha-Hamburg.

b) když už se ptáte, tak vám tu napíšu některé relativně krátké samostatné úseky v Evropě.

Amsterdam-Rotterdam (cca 50km) pak je tam mezera a dále do Antwerp (cca 80km)

Mannheim-Stuttgart (cca 80km)

Nurnberg-Ingolstadt (cca 70km)

Leuven-Aachen (cca 120 km)

Belfort-Dijon (cca 120 km)

c) co myslíte slovem "zaplatila?" Pokud myslíte celospolečenskou návratnost, tak skoro každá - ona jet to totiž podmínka pro spolúčast EU. Pokud čistě finanční návratnost, tak se udává, že nejstarší úseky (Paris-Lyon, Tokyo-Osaka) už se zaplatily i finančně. Což je mimochodem oproti dálnicím úžasný výsledek, protože ty se kvůli velmi nízkému či nulovému mýtu nemohou finačně zaplatit nikdy.

Ne, fakt to není problém. Zjevně o té problematice víte málo, tak mi prostě věřte. VRT vlak není nekompatibilní s běžnou sítí. Prostě může jet chvíli po rychlé trati, chvíli po pomalé. Co se počítá, je průměrná cestovní rychlost, ta i tak bude vyšší než autem u stejné relace. O vlacích víte málo, ale představte si to jako autobus. Když jede ze Znojma po Prahy, jede část cesty po silnici 1. třídy, část cesty po dálnici. Když jede autobus do Krkonoš, tak poslední úsek jede dokonce po okresce (TGV takto zajíždějí po regionálních tratích do francouzských alp). Už to chápete?

+3/0
4.4.2017 0:07

J45i68r97k88a 73D97v86o35ř40á83k 4145140343948

Vy se prostě jen snažíte dokázat, že kolo vynalézt nejde, a když ano, bylo by k ničemu.

+1/0
4.4.2017 23:32

T33o53m95á20š 50M33o45r85a42v54č35í32k 3857556883225

S vámi zbytečné diskutovat, když se vám zdá víc než 2 hodiny málo. Narodit se v 19. století, tak mekotáte něco o tom, že koněm je to jen den jízdy. Musíte si uvědomit, že ne každý bydlí u nádraží v Praze a jezdí na nádraží do Brna. Já to mám D2D (door to door) 5 hodin cesty a to opravdu nejedu přes celou republiku. Nejen Brňákům ale spoustě dalších lidí by to výrazně zkrátilo cestu, odlehčí to D1, koridory.....

+2/0
2.4.2017 16:22
Foto

J29a29n 58Č50e65r82m81á80k 4949228945597

ovšem i ve století páry se nové železnice musely zaplatit a to nákladní i osobní doprava...

Opravdu myslíte, že byste vy, kteří tak moc spěcháte dokázali ten rychlovlak zaplatit?...

Nevím, kolik by mohla stát jízdenka... Řekněme 10 tisíc?... Ale i kdyby 5 000... Kolikrát byste musel tak moc spěchat, že byste byl ochoten platit jízdné v řádu tisíců za úsporu necelé hodiny času?...!!

+1/−4
2.4.2017 22:10

R10a61d80e95k 98J14a88n44a73t30a 9765426784152

Nemusely. Většina hlavních železnic byly státní investice. Soukromé investice byly jen některé lokálky (stavěly se kvůli nákladní dopravě z konkrétního podniku a stát je časem odkoupil) - a jsou to dnes ty, které jsou nejvíc klikaté a na zavření, protože soukromník je stavěl s nulovou velkorysostí a načasovostí.

K vašim fabulacím o ceně jízdenky 10 tisíc jen stručně - je to totální blábol a vysvětluju vám to už to výše.

+3/0
2.4.2017 22:55
Foto

J83a93n 84Č48e13r63m80á43k 4729638795887

a nebo možná blábolíte vy!... I státní stavba musela mít oporu v ekonomice nebo aspoň v armádní využitelnosti!...

0/−1
3.4.2017 18:14

R18a90d98e70k 87J63a77n56a73t22a 9345756804292

Jistě, že to má oporu v ekonomice. Jen se to nevrací přímo jako jízdné nebo mýtné, ale jako externality. Ale lidé zabijí dopravou méně času, provoz je efektivnější, nepotřebuje dotace, atd. Tohle je známé už od starověku.

+3/0
3.4.2017 19:48

J72a16n 40V33o17j63t90í64š31e10k 6842941185166

Z hlediska výše investice je mnohem větší nesmysl dálnice.

+3/0
2.4.2017 16:12

J24a36n 41V14o63j30t97í14š49e87k 6802731785966

Ci znamená, že je Vídeň moc blízko? To jako operujete s tim, že cestovní doma má bejt dlouhá jinak nemá cenu stavět? ;-D

+3/0
2.4.2017 16:13

J71a21r40e14k 59K93a71l81i71v84o98d12a 7416443771736

Dva roky budem teprve vybírat trasu, skvěle.

0/−1
2.4.2017 12:43

M94a16r43t15i50n 42K88a27r22á88s63e50k 9168553378978

No ono nakreslit do mapy realizovatelnou trasu pro VRT neni cviceni na vikend....

0/0
2.4.2017 17:54

R57a76d38e88k 95J30a73n19a11t74a 9475596394842

To jsitě není, ale už to mohlo být 10 let hotové ...

0/0
2.4.2017 19:11

J32i36r92k18a 83D30v79o16ř25á98k 4355410123288

Tak to dost přihoďte. První mapa VRT sítě pro ČR je z roku 1993. To už máme letos 24 let.

0/0
4.4.2017 23:37

B59e93n 17P76a77v64k96a 1907113887551

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
2.4.2017 11:28

J81a26n 79Š63v43e86c 5602286647229

Nevím čím to je, ale podle článku vždy poznám, že se blíží volby.

A podle činů politiků poznám, že již skončily.

+7/0
2.4.2017 11:24

L35u61d19v35i62k 88S55p11i89n38k66a 1442517810175

úžasné. čr jako všeobecně uznávaná technologická a ekonomická špička světa už dokonce uvažuje o rychlovlaku.

+1/0
2.4.2017 10:51

I65v63a39n 59H78o17l37a66s 5767807128297

> čr jako všeobecně uznávaná technologická a ekonomická špička světa

A to tvrdí kdo??

+1/0
2.4.2017 14:43

R22a17d31e57k 75J15a37n57a14t61a 9935606844432

Tak v ČR máme spoustu firem, co jsou na úrovni, a spoustu schopných lidí. Ovšem nepracují pro stát. Důvodem jsou tabulkové platy a zkostnatělé pracovní prostředí.

0/0
2.4.2017 19:18

J56i24r37k36a 27D14v53o11ř33á60k 4965390183218

Ironie...

Byli jsme, za Rakouska-Uherska, za První a Druhé republiky.

0/0
4.4.2017 23:39

P44e32t52r 89D21v16o47ř45á35k 9984167642430

To je zoufalé. Taková studie už tu měla být před 5 lety. Příprava čehokoliv u nás je neskutečný problém. Dopravní síť stále není na úrovni, jaká by byla potřeba. Možná za 30 let při pracovní tempu ve státních organizacích.

+1/0
2.4.2017 10:42

J54i50ř88í 81E37r39b66e98n 1163194116757

Studii uz bylo vic. Jenze se pokazde ta puvodni zavrhne a zacne se od nuly...

+3/0
2.4.2017 11:05

J73i71ř17í 55V36o95s89t70ř80á43k 2751348769561

Ono by to šlo, ještě rychleji. Problém je ona domluva kdo s kým, za co a kolik z toho. Politici a jejich výmluva na komunismus už nestačí - 1989 - 2017? Jak chceme v této době uspět - montovna a návoz tisíců podivných lidí, jen aby levná dílna Evropy šlapala dál? K tomu drahé moderní služby, pokrytí internetem, prostě kam se člověk podívá, začínáme ztrácet. Naše historická průmyslová tradice říká něco jiného, máme na to. Moderní doprava, moderní služby. vyspělí průmysl, přidaná hodnota. Sami sebe ničíme.

+2/−1
2.4.2017 10:37

L40u41d32v62i40k 96S18p92i18n78k79a 1702847320695

tak ty lidi nevoz a udělej si to sám. montovnou taky být nemusíš a obnov si těžký průmysl, doly, hutě a ukaž jak se to má dělat místo věčného remcání se slovy kdyby, oni, my.

+2/0
2.4.2017 10:55

K75a18r33e46l 35K77r61p96a55t52a 5714765974433

Kdyby se již při stavbě první koňské železnice v Čechách posuzoval již tehdy vliv na životní prostředí, tak ta dráha dodnes nestojí.

+2/0
2.4.2017 10:28

M47i40r87e16k 62Z66á58v53o78d23n20ý 7142927370408

Zajímavé, že se nyní před volbami z toho dělá až takové haló, když stejně to nebude realizované. Tak či tak je problém v tom, že ta trať povede téměř nezalidněným územím. Tedy její užitek skutečně bude "pouze na začátku a na konci", tedy Praha - Brno. Otázkou je, jestli je to skutečně nyní až tak palčivý problém. Jistě, můžeme argumentovat napojitelností na mezinárodní síť. Když ale pomineme tranzit (tedy v podstatě pouze prestiž, protože žádné reálné hodnoty to nepřináší), tak kolik procent lidí něco takového využije.

0/−1
2.4.2017 10:11

P30e58t48r 58D39v57o80ř45á37k 9674637322620

To je trať určená pro cestování na dlouhé vzdálenosti a aby byla dostatečně zaplněná, musí vést z velkých sídel. Jestli a jak po ní budou moci jezdit i pomalejší vlaky z existujících zastávek je věc plánování. Nicméně prostor není neomezený, protože při velkém rozdílu rychlostí se by mohly rychle dojet. Co se týká užitku, tak má potenciál vzít cestující jak z dálnice, tak couráků po železnici.

+2/0
2.4.2017 10:35

M51i91r55e73k 48Z26á10v55o43d45n17ý 7692727290648

Nicméně u nás je nutné brát v úvahu to, že právě to rozvrstvení obyvatelstva není tak nerovnoměrná, jako v jiných státech. Potom je otázka, zda nemá větší smysl trať, která obslouží větší množství i menších sídel.

0/0
2.4.2017 12:10

R60a68d36e43k 23J65a67n46a18t19a 9485896674272

VRT Praha-Brno má mít na Vysočině 4-5 zastávek/sjezdů. To mi přijde jako obsluha území dostatečná. Vy zřejmě bydlíte v Pardubicích, že tu za ně stále bojujete. Ale z Pardubic je železnice relativně konkurenceschopná už dnes (a to jak směr Praha, tak směr Olomouc, tak směr Brno). Zaostalá je právě relace Praha-Brno a proto i každá relace, která má tuto relaci jako podmnožinu (Plzeň-Brno, Ustí na Labem-jižní Morava, Praha-Bratislava/Wien/JV Evropa, apod.).

+1/0
2.4.2017 19:25

T76o11m68á38š 28K32r29á73l 3608738457569

Vzdyt v clanku se jasne pise, ze studie ma pocitat i s pomalejsim spojenim pro mensi mesta na trati. Jestli jste jel nekdy vlakem z Brna do Prahy, tak musite videt, ze problem to je obrovsky. Pokud je rychlejsi si vzit na podobnou cestu auto, tak je neco proste spatne ;-D Pri tranzitu muze nekdo vystoupit a ...., pokud pojede kolem, nebo poleti pres, tak to nikdy udelat nemuze. To opravdu neni jen o prestizi, ale zaklad bez ktereho to nema moc smysl.

+1/0
2.4.2017 10:42

M94i92r90e83k 36Z76á15v87o89d62n29ý 7462327170188

V tom sice být může, ale stačí se podívat na mapu, že na Vysočině v podstatě nejsou (kromě pár výjimek) destinace, které by mohl obsluhovat "rychlovlak". A právě současná trať je v optimální poloze pro maximalizaci obsloužení co největšího počtu cestujících. A vlakem Praha - Brno jezdím v podstatě každý týden a musím říci, že problém je téměř nulový, protože i v současné chvíli je železnice konkurenceschopná (proti D1).

0/−1
2.4.2017 12:12

J56i48ř13í 74K96o44c93u74r18e72k 6565164605288

Jenom je ta trasa o 50 km delší a na hranici kapacity.

A že je to z Brna do Budějovic delší cestování než z Plzně do Ostravy? Nevadí. Lidi už si zvykli, že nejrychlejší vlak jede cestovní rychlostí 60 km/h.

+1/0
2.4.2017 13:11

M52i58r86e52k 55Z48á90v44o48d79n30ý 7672487520268

Že je na hranici kapacity - ano. Dobře, buď ať vede VRT v zásadě paralelně s I. koridorem, nebo ať je trasa Praha - ČT čtyřkolejná.

Že je trasa o 50 km delší si myslím vůbec nevadí. Za prvé mnohem delší část vede po rovině, takže by tam mohlo být dosahováno vyšší rychlosti a i kdyby ta rychlost byla stejná: Pokud je trať o 50 km delší a vlak jede rychlostí 300 km za hodinu, ujede těchto 50 km navíc za pouhých 10 minut.

0/−3
2.4.2017 17:14

R36a33d81e33k 38J38a89n33a96t39a 9685156404702

To že trasa vede pro rovině, neznamená, že tam budete dosahovat vyšší rychlosti. Rychlost se řídí především poloměrem oblouků, ne stoupáním. Co se týká hypotetické VRT Praha-ČT-Brno, tam je velmi velký problém s úsekem ČT-Brno. Kombinace obydleného území s terénem a zdrojem pitné vody pro Brno by způsobila, že by to bylo možná i dražší, než celá trať Praha-Brno přes Vysočinu.

+2/0
2.4.2017 19:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.