Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dojíždění místo stěhování. Rychlovlaky změní české regiony, říká expert

Andrew McNaughton je jedním z průkopníků vysokorychlostní železnice ve Velké Británii. Jako technický ředitel projektu HS2, který má spojit Londýn s městy na severu Anglie rychlostí až 360 kilometrů v hodině, završí letos osmileté přípravy druhé rychlé železnice ve Spojeném království. Nejúspěšnější jsou vysokorychlostní železniční tratě, které spojují města zhruba v hodinové vzdálenosti, říká nový poradce české vlády.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A61n33t46o25n28í93n 22S65e37b40e21r33a 7493768680719

Dojíždět vlakem do práce desítky Km je msíčně pěkně drahá sranda. A ještě rychlovalky.

A manageři jezdí autem. ......

0/−2
10.4.2017 10:33

R16a17d12e59k 59J31a72n23a64t59a 9815946644432

Můžete to upřesnit? Dojíždět v ČR vlakem odkudkoliv kamkoliv nestojí více, než 44 Kč za jednu cestu, 88 Kč včetně cesty zpět (cena IN100 rozpočítaná na pracovní dny se započítáním dovolené).

+1/0
10.4.2017 10:36

J33a65n 45D52l71o49u45h30ý 7214519240969

Co to melete? Ja jsem na cene za vlak nebo bus cca na 90kc jednim smerem. Autem za 90kc dojedu tam i zpet. Navic u vlaku/busu musim jeste v miste vystupu platit dalsi penize za MHD. Cili secteno/podtrzeno = je to drazsi nez auto, trva to dele nez autem, proc bych tim mel jezdit? Napada me jedinej duvod: musel bych byt takova socka, ze bych nemel ani to auto :-D

0/−1
11.4.2017 7:04

R68a38d63e96k 74J72a63n48a62t75a 9345506694952

Přece jsem napsal, jak jsem k té ceně došel (je to v závorce).

Přesný výpočet: 19990 Kč/(250-25)/2 = 44,42 Kč

Navíc máte jako "dárek" cestu po ĆR i kamkoliv jinam, než do práce, zdarma.

0/0
11.4.2017 9:11
Foto

B73r64o29n62i60s87l98a91v 87G49a82b14r56y57š 2302909191

Manazeri mrhaji casem a ani o tom nevi.

+1/0
10.4.2017 21:07

M43i30r95o34s97l49a10v 21Z28i29k40m91u62n69d 6708862517858

To, že lidé budou v Česku za prací dojíždět "rychlovlaky" je pouhá iluze ...

Zrovna včera byla v ČT reportáž o tomto problému a pán sdělil, že dojíždět do práce hodinu tam a hodinu zpět znamená, že bude "v práci" (myšleno mimo domov) 11 - 12 hodin denně ... k té hodině rychlovlakem je nutno připočítat ještě dobu přesunu na / z nádraží (hlavně v Brně, kde existuje stále vize odsunu nádraží mimo centrum = dalších minimálně 10 - 15 minut cesty v každém směru navíc) se doba dojíždění prodlužuje.

V současnosti se celkem vyplácí dojíždění za prací z Pardubic do Prahy (cca 1 hodina mezi nádražími vlakem R, Ex, RailJet), o Kolínu nemluvě. Je to rychlejší než dojíždění z okrajových částí (Újezd nad Lesy) klasickými prostředky MHD ... Jenže v Praze TO nikomu nepřijde, konec konců ročka na MHD je za 3 650, čili za desetikačku na den, na což si povětšinou lidé dokáží našetřit.

Ročka 2. třídy na vlak (IN 100) je ovšem za 19 900 (54,52 Kč / den) což je už pro mnohé s menšími příjmy ( přece jen dost velký jednorázový výdaj - cca 80 % průměrné mzdy na kterou třeba ani nedosahuje) a když si bude kupovat traťovou nebo síťovou jízdenku na kratší období, tak v konečném důsledku zaplatí mnohem více ... pokud nemá bydliště nebo pracoviště "za rohem" v docházkové vzdálenosti kolem 15 minut "vlastními botami", tak ještě musí platit za MHD (takže dalších 3 650 Kč v Praze) a ještě za MHD v místě bydliště ... minimálně zase tolik do v Praze nebo dokonce více (Pardubice 3 990 zóna I, 4 090 zóna I +II), Brno 4 750 ...

Při dnešních cenách přes 28 000 ...

0/0
10.4.2017 9:59

M83i41r21o58s36l57a85v 33Z17i48k54m81u54n14d 6428782107528

Ve Švýcarsku mají podobný problém vyřešen snadno, tam síťová jízdenka GeneralAbo platí prakticky ve všech dopravních prostředcích bez ohledu na dopravce (tedy železnice, lodní doprava, autobusová doprava, MHD), na turistických tratích, kam se běžně nejezdí (Jungfraubahnen, MGB ...) platí jako průkaz na 50 % slevu ...

Takže cestující, který investuje do GA si vystačí s jedinou jízdenkou pro celé Švýcarsko a nemusí mít síťovku na MHD Basel, Zürich a extra jízdenku na vlak ... Jízdní doba Basel - Zürich činí cca 1 hodinu a je srovnatelná s trasou Pardubice - Praha ... roční GA pro 2. třídu stojí 3 860 SFR, měsíční 340 SFR ... kdo nemá na ročku a kupuje si "jen" měsíční, tak zaplatí "jen" o 220 SFR více.

K tomu, aby se v Česku dala používat jediná jízdenka u všech dopravců - podobně jako ve Švýcarsku - máme velice daleko a "nějaké" VRT problém nevyřeší ....

0/0
10.4.2017 10:01

R30a94d62e45k 10J32a67n34a39t30a 9105966954292

Jste "trochu" nekonzistentní. Současně na začátku tvrdíte, že lidi dojíždět nebudou, abyste v zápětí vypsal spoustu případů, kde se dojíždí už dnes. Pokud se vám ta "magická hodina" objeví na více relacích, tak se prostě bude dojíždět více.

Taky nevím, proč srovnáváte cenu IN100 s nějakou nízkou mzdou. Pokud někdo na IN100 chce dojíždět, tak zpravidla do Prahy, a ten rozdíl ve výši mezd mu to v pohodně pokryje (protože to je jen 1600 Kč měsíčně, včetně pražské MHD pak 1900 Kč měsíčně). A možnost jet pak zadarmo ve volném čase kamkoliv po ČR vám taky nějaké peníze ušetří.

0/0
10.4.2017 10:34

M24a45r70t63i60n 57R95u87z84i52c67k55a 1162848496397

A taky se zapomina na benefity, ja jsem dojizdel praha-brno, v tydennich cyklech, cca 2800,- ubytovani na tyden, cca 2400,- za cestu, cca 800,- stravne... Vse platila firma, kdyby jizda vlakem byla do hodiny, rekneme 45min., tak naklady firme by klesly o cca 200,- na stravnem, o 2800,- na ubytovani, a pokud by jizdenka byla cca 240,- tak naklady na jizdne by se nezmenily... Kazdopadne uspora cca 3000,- tydne pro firmu a ja bych byl kazdy vecer doma... byt bych na ceste stravil 2,5h... A zas bych si mohl pripravi neco cestou a cestou se nasnidat, prip. i naveceret...

0/0
10.4.2017 12:22

J49a42n 73J18e51m51e63l26k16a 1815380

"V Česku by to znamenalo, že by se nemusely tolik vylidňovat regiony, jako je Ostravsko." To je podle mě omyl, protože v momenťě, kdy bude koncesní model, lístek nebude stát 200-300 ale 1000. Tak se část lidí právě radši přestěhuje nebo vrátí k autu.

+1/0
10.4.2017 8:04

R36a60d88e13k 91J13a83n27a92t56a 9465896254982

Proč by tu měl být koncesní model? Protože je v Británii? Tam je to ale považováno za chybu. A když v předchozím článku

http://ekonomika.idnes.cz/rychlovlaky-ceska-republika-odbornik-poradce-fo0-/eko-doprava.aspx?c=A170331_103955_eko-doprava_suj

ten pán tvrdí, že je třeba se poučit z chyb jiných zemí, tím toto zjevné má na mysli. V Německu se po VRT běžně dojíždí a může si to dovolit každý.

0/0
10.4.2017 9:09

J61o49s56e59f 60L91e27b91d64u22š58k55a 4422133183635

Pokud pojede VRT vak mezi Brnem a Prahou, zcela jistě zkrátí čas cesty. Je jen otázka, kolik to bude stát, zda nebude levnější cesta autem, ale i další dopravní napojení. Ovšem, bude -li mít VRT mezi Prahou a Brněm dvě zastávky, pak už čas oproti běžnému rychlíku příliš nezkrátí a bude otázku, zda se najde dostatek lidí ochotných platit za úsporu času. Jestli má někdo dojem, že zedník kdesi od Šumperku bude dojíždět do Prahy za prací VRT, pak se hodně mýlí. Protože to, o co by měl v Praze vyšší výdělek, to by utratil za cestu. Tedy vláda bude dotovat VRT, sebere peníze lidem daněmi a ti zase nebudou mít peníze na VRT.

+2/−1
10.4.2017 7:39

R42a37d10e67k 91J95a80n68a49t61a 9585486584242

"zda nebude levnější cesta autem"

nejspíš ne, ale i kdyby ano, záleží na tom tolik? VRT má být především LEPŠÍ než auto.

"všem, bude -li mít VRT mezi Prahou a Brněm dvě zastávky, pak už čas oproti běžnému rychlíku příliš nezkrátí "

Jak jste na to přišel? Nonstop spoj Praha-Brno bude mít jízdní doby kolem 0:55, spoj s 5-6 zastávkami bud emít jízndí dobu kolem 1:25. Dnešní vlaky mají jízdní dobu 2:30 při jedné nebo dvou zastávkách.

"Tedy vláda bude dotovat VRT, sebere peníze lidem daněmi"

Výstavba VRT se dá udělat bez navýšení dnešního rozpočtu SFDI. Provoz je pak pro vládu úspornější, protože je fektitivěnjší a narozdíl od provozu pomalého není třeba dotovat.

0/0
10.4.2017 9:13

P49e79t34r 60D90r89a70p98a24l 3265258773155

Bohužel pan expert ze Spojeného Království zapomněl na "české špecifiká"...tedy že příprava nebude trvat 10 let, ale 20 (během níž se 3x změní trasa), že výstavba nebude trvat 15 let, ale 30 a že stavba bude 3x dražší než rozpočet

+2/0
10.4.2017 7:19

J56a10n 83J48e51m89e92l88k54a 1935430

A že stavba bude tak nekvalitní, že místo 350 se po ní bude jezdit 250;-D

0/0
10.4.2017 7:45

R40a22d86e97k 21J12a76n77a21t40a 9615666644702

Určitě nezapomněl. V UK se taky ta HS2 připravuje už šíleně dlouho.

Pokud jde o rozpočet, v poslední době je to spíš naopak. Staví se o poznání levněji než odhadní ceny - viz úsek Rokycany-Plzeň.

+1/0
10.4.2017 9:23

J14a92n 47D26l59o93u21h90ý 7224429260599

Cili to bude vyrazne rychlejsi nez auto? Tomu preci neverite. Vlak pred barakem nestavi. A dneska clovek od dveri ke dverim autem ujede za hodinu cca 60 az 80 km. Praha - Brno nikoho nezajima. Tuto trasu nikdy nebude jezdit clovek, co pracuje v Praze a bydli v Brne. To je na ceske pomery utopie.

+1/0
10.4.2017 7:13

J68i68ř92í 63D80o18n67ě46k 2625783876929

Změní české regiony?Jestli budou ceny jízdenek jako v Británii,tak změní leda jen prdlajs

+1/−7
9.4.2017 11:20

R30a12d84e63k 20J50a84n95a89t11a 9345406974772

Z toho nelze vycházet. V Anglii jsou vysoké i jiné ceny, včetně pomalých vlaků.

Praxe naopak ukazuje (Německo, Francie, Itálie, ale i u nás v ČR), že cena jízdného v rychlejším vlaku není vyznamně vyšší, než stejnou relaci jet vlaky pomalejšími. Ono to dává smysl, když si uvědomíte, že VRT souprava je sice o nějakých 40% dražší než "pomalá", ale uděláte s ní a se stejným množství personálu za den 2-3x více kilometrů.

Výjimkou je Španělsko, kde jsou vlaky AVE opravdu dražší. Ale to je dané neschopností efektivně organizovat dopravu. Oni provozují ty vlaky jako letadla. Dlouhé intervaly, komplikované přestupy, nulová tarifní integrace.

+9/0
9.4.2017 11:27

M63a81r11t23i61n 27K38a28r47á95s68e53k 9938983878758

No praxe ukazuje to, ze ceny VRT jsou zavisle ciste od toho, jak moc to zadotuje stat....

+1/−2
9.4.2017 12:27

R76a82d90e61k 62J48a53n35a93t31a 9405916294692

Provoz VRT není dotovaný. Ba naopak, např. v tom Německu platí ICE násobně vyšší poplatky za koleje než pomalé dotované regionální vlaky a tím na ně nepřímo přispívají.

+3/0
9.4.2017 12:45

M90a39r81t79i93n 15K28a33r59á50s96e61k 9578903648328

No rekl bych ze i pres to, zeplati vyssi poplatky, tak se z toho nikdy stavba te trati nema sanci zaplatit. A taky v nemecku vlaky stoji obecne ranec, tj i VRT stoji ranec...

Zajimalo by me na zaklade jake uvahy dochazi nekteri lidi k tomu, ze v CR by bylo mozne bez problemu vybudovat trate, nakoupit vlaky a provozovat je ze zlomek ceny ve srovnani se zahranicim...

+1/−3
9.4.2017 12:51

S73t17a23n98i48s70l90a54v 52K68r59e69j31c41a57r 2471888643256

Možná tak usuzují podle snadnosti Leona a SA. I když v tomto případě jde úplně o něco jiného. Nevím, zda se uvažuje o využití stávajícího koridoru, nebo by se muselo stavět něco jiného dalšího. Je to na schopnosti předvídat a rozvažovat. Osobně by se mi rychlovlaky na zabezpečených tratích a superloopy líbili ale mám obavu ze záboru další zemědělské půdy. Nikoli z mého pohledu, už to stavitelé nestihnou, ale z pohledu vnoučat. A aby tyto vnoučata nebyli odkázány na dovoz všeho co se dnes dá v ČR pěstovat a sklízet.

0/−2
9.4.2017 16:37

R73a47d74e74k 37J35a79n30a42t70a 9975266794272

Setkal už sem se mnoha více či méně inteligentními argumenty proti VRT, ale tohle slyším poprvé.

Máte zdá se, mezery v matematice. Zábor půdy je minimální. Vždyť je to jen 10-12m široká liniová stavba. Užší než dálnice. Musíte postavit celý kilometr, abyste zastavěl 1 hektar.

A v zeměpise máte taky mezery. Jinak byste věděl, že v Evropě je zemědělské půdy nadbytek. Oproti minulosti se totiž hodně zvýšila efektivita zemedělství. Dostatečné množství potravin tak vypěstujete i s menší výměrou (a také s menším počet pracovníků). Výsledkem je nadprodukce potravin, plýtváni s nimi a tak Evropa jídlo vyváží a to nejen za peníze, ale i zdarma do Afriky ...

0/0
9.4.2017 18:35

R80a32d90e30k 37J25a48n69a31t20a 9725736704852

Poplatky za dopravní cestu nikde na světě nemají za úkol pokrýt náklady na stavbu. Ani u železnic, ani u dálnic. To by totiž dorpavní cesty stavěli soukromé firmy, kdyby to byl takový přímočarý kšeft. Stát se to ale vyplatit může, protože formou daní z rostoucí ekonomiky a ušetřených výdajů se mu může vrátiy i to, co by se soukromému investorovi nevrátilo.

Nezapomeňte, že náklady na provozování vlaku jsou v ČR nižší než v Německu. Zejména díky mzdovým nákladům. Veřejná doprava patří mezi služby a má relativně vysoký podíl lidské práce na nákladech. U ČD při celkových ročních nákladech v osobní dopravě 21 mld. Kč připadá na mzdy 7 mld. a i část ostatních nákladů (třeba úklid souprav) odpovídá nízké ceně práce v ČR. Ostatně jak už jsem napsal - provozovat vlak nízkou rychlosti je dražší než provozovat vlak rychlostí vysokou. Pokud "máme na to" jezdit pomalu, budem "mít na to" jezdit i rychle.

Jediný vážnější problém je v investičních nákladech na stavbu. Náš rozpočet není v takové kondici jako německý. Ale právě proto existují ty EU fondu, kde zejména Němci a Francouzi pomáhají ostatních zemím ty rozdíly dohnat.

+2/0
9.4.2017 18:16

M70a85r81t86i20n 25K88a93r47á37s91e65k 9778723748748

No ona ta struktura nakladu CD je z velke casti zpusobenaz velke casti archaickym vozovym parkem (s nizkymi odpisy a naklady) - to taky uplne nezreplikujete na VRT...

0/0
9.4.2017 22:21

R34a87d37e77k 10J14a42n97a28t42a 9155116734142

Proč ne? VRT už jsou v Evropě 40 let, zanedlouho se vytvoří trh s ojetinami a tak jako se dnes levně kupují vozy z Rakouska s vmax 200 km/h (paradoxně si tu takovou rychlostí ani nezajezdí..) a ojeté regio motoráky, budeme holt kupovat i ojeté VR vlaky ... v zásadě na tom není nic špatného. Po silnicích tu jezdí ojetiny taky více než v Německu a životnost železničního vozidla je dlouhá.

0/0
9.4.2017 23:03

T88o65m49á97š 43R32á54k18o31s 7419880874669

to je sice všechno pěkné a chápu zdejší nadšení, jaké by to bylo, tu mít rychlé vlaky. Ale ta sranda něco stojí a my nejsme zas tak lidnatou zemí, aby se tu utvořila poptávka po nějaké obrovské mase denního dojíždění, o které se píše v článku. Pokud se nebudeme bavit o dopravě v okruhu kolem 50 km, 70 km od Prahy / Brna / Ostravy, kde VRT toho moc nevyřeší a tady by situaci zlepšila spíš kvalitní příměstská síť..(resp. ty větvičky by stejně nebyla VRT, ale rychlejší regionální trtě) - tak kolik lidí by tu reálně pravidelně dojíždělo na vzdálenosti 100, 200 km, o kterých je rozhovor ? Půlka Brna asi ne.. Takže když by to v rámci celé ČR (tedy nejen z Brna, ale různě podél trati) natahalo 100 tis. pravidelných cestujících, tak to je hodně optimistický odhad. A teď kolik výnosů vygeneruje tento objem pendlujících.. Aby to pro ně dávalo smysl, tak by muselo být měsíční jízdné kolem 3 tis. Kč, za rok teda 36 tis., za všechny teda 3.6 mld.Kč ročně (ale spíše to bude méně, dejme tomu 2-3 mld.Kč). Pane jo ! To bude s bídou stačit na roční provoz, ale rozhodně ne na výstavbu. To už větší výnosy vygeneruje příležitostná přeprava, když dejme tomu každý druhý z nás se aspoň jednou ročně sveze někam tam a zpátky za tisícovku (výnos 5 mld. Kč). Tím pádem mi smysl článku uniká..

+2/−6
9.4.2017 9:48

R23a56d62e49k 23J81a93n41a71t68a 9385866524522

Nemáte pravdu, že VRT nevyřeší vzdálenost 50-70 km od měst. Tam pomůže taky. Jednak uvolní kapacitu dnešních tratí (linky S mak mírně zrychlí a budou mít kratší interval), jednak se bude dojíždět po VRT, vzniknou příměstské spoje, které VRT využijí (viz např. Ingolstadt-Norimberk).

Dále jste nepochopil, že v takto krátkém rozhovoru nelze podchytit všechny přínosy. Jako byste chtěl popsat efekt dálnic v jednom článku. VRT na sebe stáhnou z dálnic i současných tratí mnoho typu dopravy. Na kratší vzdálenosti spíše dojíždění, tna delší spíše dálkovou dopravu. To, že se zde mluví o dojíždění, neznamená, že po VRT nebudou jezdit i klasické dálkové spoje, pro cesty jednou týdně, pro příležitostné denní služební cesty nebo pro cesty na dovolenou (prostě ekvivalent dnešních dalkových vlaků, jen rychlejší a díky vyšší atraktivitě využívané větší částí populace, a díky vyšší efektivitě méně náročné na dotace příp. s nižším jízdným příp. více výdělečně, všechny 3 možnosti jsou plus pro ekonomiku).

Vaše další kalkulace nekomentuji, vycházíte totiž z toho nepochopení situace. Jen vás informuji, že cena staveb se nepromítá do jízdného, ani u silnic, ani u železnic. Nikde na světě.

+4/0
9.4.2017 10:34

T75o85m45á21š 10R37á97k39o58s 7429330634529

Reagoval jsem na nosnou nit clanku, ze hlavnim efektem ma byt denni dojizdeni na vetsi vzdalenosti.. Neni tomu tak - Jak pisu poptavka z tohoto "zdroje" ma sve limity. O dalsim prinosu VRT nepolemizuji, tez bych ji uvital, ale to se dostavame k tomu, ze poptavkově ma byt VRT tazena tydennimi cestami, sluzebkami apod. - tady je zase nutne rici, ze kdyz pojedu k babičce nebo na sluzebku (a to i denni) do Brna/ Olomouce / Ostravy tak 2 az 3 hodiny necim jako pendolinem je celkem ok; ano, polovina casu by byla fajn, ale to je pak o investicnich prioritach zeme.. Největší posun bych videl spis v mezinarodni preprave, jenomze ta zase na sebe nevaze tolik cest a jako prilezitostny cestujici, bych se spokojil s linkou do Mnichova, Berlina, Vídně kolem 3 h podobne jako do Ostravy (ideálně kdyby Pendolina mohly mistama 200 km/h a bylo by to celkem ok). Jinak ano, VRT by uvolnila kapacity pro regionalni site, ale zase jenom kolem VRT (a tech paternich by zase nebylo v dohledne dobe tolik) - a vsak jsem take psal, ze dava smysl zlepsit resp. zkapacitnit regionalni sit. Osobne budu radeji, kdyz budeme mit nejprve spojeni v kvalite Pendolina mezi krajskymi mesty + napojeni na Mnichov, Berlin, Viden, Polsko, Slovensko, nez mit "vlajkovou lod" VRT Praha-Brno a teprve pak investovat do prilehajicich trati..

+1/0
9.4.2017 11:18

R43a45d98e70k 64J52a50n91a83t45a 9475736384142

Já v článku nosnou nit nevidím. On mluví i o dalších efektech, včetně těch mezinárodních.

Vy se snažíte tu úvahu rozsekat, brát zvlášť dojíždění, zvlášt cesty k vbabničce atd. a pü každé dokauzjete že to je na nic. Ano, rozehané je to na nic. Ale ono se to musí bráít v součtu. Na dnešní D1 taky nevyvoříte z cestujcícího v atutě nějaký typický profil, Každý má důvod trochu jiný.

0/0
9.4.2017 11:34

R75a11d23e95k 31J56a85n43a18t93a 9425586384332

Dále se dopouštíte chyby, když uvažujete "a nebylo by lepší trochu zlepšit tohle a trochu tamto atd.". Efektivita investice je tím vyšší, čím více lidí (přesněji oskm) to zlepšení využije. A to je hlavně ta páteř. Ekonomické hodnocení se dělá a úseky kde to nevychází, mají problém projít, viz např. Nemanice-Ševětín.

+1/0
9.4.2017 11:49

R89a91d20e16k 77J81a33n75a28t28a 9455136164142

U mezinárodních spojení máte pravdu, že se jedná o funkci doplňkovou. Ale na druhou stranu není pravda, že 3h do okolních měst stačí každému. Za Mnichovem apod. není konec světa, ale další destinace.

+2/0
9.4.2017 11:53

I12v56a41n 44M98a24r11e18k 6114568882

"Kmen bez větví" nemůže žít. U nás se ale jde přesně touto cestou . Když už nezastavit dopravu, tak alespoň cestujícím na té "větvi" co nejvíc znepříjemnit cestování. Např trať 341 je toho zářným příkladem. RvRvRv

0/0
9.4.2017 9:04

R55a58d10e85k 70J46a74n60a39t85a 9165636244962

Práce na zlepšovaní infrastruktury máme až nad hlavu. Skoro o každé relaci můžete říct, že by se dala nějak zlepšit.

Ale když se nad tím hlouběji zamyslíte, možná i sám přijdete na to, co je lepší zlepšovat přednostně. Není to náhodou to, kde za dané prostředky pomůžete zkrátit čas cesty největšímu počtu lidí a vlakových souprav? A to jsou spíš relace mezi velkými městy, mezi dopravními uzly.

+5/0
9.4.2017 10:40

J20i84ř40í 97Z16a91t29l10o54u97k18a78l 3408509361766

Velmi pěkný rozhovor. Pán evidentně dobře ví, o čem mluví, k čemu je to dobré, jaké by měly být priority.

+2/0
9.4.2017 8:45

P10e46t61r 15N91o21v85o10t67n88ý 9581959520895

Politici, kteri byli schopni postavit metro do Letnan a do Motola, by patrne konecnou VRT situovali na Zbraslav nebo do Dolnich Chabru.

0/0
9.4.2017 8:35

V14á46c55l14a11v 17D19l88o11u11h90ý 2477780694440

No pokud budu bydlet na Zvonařce a potřebuji na Václavák tak dobrý, ale z Ivančic na Rudnou nic moc.

0/−2
9.4.2017 8:17

R43a69d74e23k 76J80a23n52a37t96a 9515956804112

I relaci Ivančice-Rudná VRT pomůže. Přinejmenším pak bude veřejná doprava reálnou alternativou. Jízdní doba bude řekněme 30minut+1 hodina+30 minut, to je celkem 2 hodiny, dnes je to autem něco přes 2 hodiny a veřejnou dopravou 4 hodiny.

+3/0
9.4.2017 10:50

K63a11r24e62l 98Č92e17r70n31ý 6615353742181

Tak nevím, tohle už kdysi měl změnit internet. Lidé měli zůstat na venkově a pracovat na dálku. Na dálku sice někteří pracují, ale metropole rostou dál.

Dojíždění za londýnským platem také dává jiný prostor pro cenu jízdného​. Těžko počítat s tím, že současná cena roční jízdenky by zahrnovala jízdu rychlovlaky a vyšší cena by byl problém.

+1/−1
9.4.2017 6:52

P98e82t45r 56N76o26v35o53t21n77y 1821980611

A proč by nezahrnovala?

+1/0
9.4.2017 9:36

J17a93n 58J33e98m52e17l73k47a 1125960

Sázka pro někoho, že bude jezdit denně, do divadla a spol je špatná, protože se jednoduše, stejně jako v Anglii "nedoplatí". Mě se nejvíce líbí přístup Rakouska. Rozumný a postupný. A mají po Švýcarsku nejúspěšnější železnici. Kupodivu po jejich nové rychlé trati nákladní vlaky jezdit mohou.

+3/−2
9.4.2017 6:30

R39a17d47e82k 18J93a65n24a93t44a 9655746214702

V Rakousku je odlišná situace. Oni mají terén takový, že buď je to široké údolí, tj. víceméně rovina (kde trať beze sklonů lze postavit levně), nebo Alpy (a tudíž je to na rovnou basis tunel, kde je kvůli vysokým nákladům nutné sdílení s nákladní dopravou).

U nás nelze k současným tratím jednoduše a poměrně levně přistavět dvě další koleje. Naše dva hlavní uzly (Praha a Brno) jsou odděleny terénem, ve kterém je nejefektivnější novostavba osobní VRT s vyššími sklony. Rovněž vzdálenost Prahy a Brna je taková (187 km vzdušnou čarou), že pro dosažení systémové hodiny potřebujete max. traťovou rychlost 320 km/h. Oni mají mezi Vídní a Lincem 153 km, mezi Vídní a Grazem 141 km. Proto jim stačí o něco méně.

+1/0
9.4.2017 11:00

R96o84m12a28n 63J49e17s68c49h68k17e 9278235877865

Proč by nešlo přidat koleje v úseku Choceň - Praha ? A udělat VRT Brno - Choceň ? Nebo alespoń tunel Brno - Blansko ?

+1/−3
9.4.2017 13:21

J72i21ř68í 74Z96a73t68l31o68u38k26a43l 3268349501456

Protože ta trať vede úplně jinudy, než je třeba a je příliš pomalá. V podstatě byste stejně musel postavit novostavbu pak už je lepší stavět přímo, kratší trasou.

+2/0
9.4.2017 13:45

J95a73n 31J80e88m67e66l78k61a 1375310

Však ale ten úsek Vídeň - Polten nejde podél stávajících kolejí. Je to systém kolejí. Příměstská a část carga jede po starých. Za Poltnem po stejné trati, ale s oddělenými kolejemi v zastávkách pro zastávkovou dopravu (na rozdíl od našeho přetíženého koridoru). K tomu bude cargo jezdit obchvatem Poltenu. Řekl bych, že je to podobné jako Praha Kolín Pardubice - Hradec.

Linz je jen jedna zastávka. Salzburk, Insbruck další důležité. Vídeň Salzburg 2:20 je hezký čas. To autem nejde. A to mají před Salzburgem ještě pomalé koleje.

0/0
10.4.2017 7:43

R88a34d94e31k 30J54a55n29a47t91a 9165886124682

Al u nás jednoduše nemáte takový terén mezi Prahou a Brnem jako mají oni mezi Vídní, Lincem a Salcburkem. Proto může u nás vyjít lépe jiné řešení.

Pokud navrhujete začít s VRT směr Pardubice a Hradec, pak uvažujete v intencích dnešní sítě. Usuzujete, že tím směrem každý chce, protože se tamtudy přece jezdí vlaky dnes. Ale ono se tam jezdí, protože tam vedou relativně dobré koleje, ne proto, že by tamtudy lidi tolik chtěli. Jednoduchý pohled na mapu intenzit silniční dopravy ukazuje, že lidi chtějí hlavně směrem na Brno. Navíc se zaseknete u Třebové. Úsek Třebova - Brno by byl velice drahý a kompikovaný, navíc by vám tam zůstala ta zajíždka, kvůli které byste mj. nikdy nedosáhl systémové hodiny a to vám rozhodí integrální taktový grafikon.

0/0
10.4.2017 9:37

P67e68t12r 39V97o71n71d74r47a36c38e55k 7315171213820

Neskutečný blábol - pro 90% lidí v této zemi bude stějně nějaký rychlovlak pohou informací, protože ten kdo nebydlí zrovna u stanic VRT tak ten nesmysl stejně nevyužije ..... možná než vymýšlet podobné nesmysly že by stálo za to opravit silnice

+2/−8
9.4.2017 6:08

T46o84m72á78š 47T11a23t82í96č94e33k 5280612420378

Divný počty. Pražská aglomerace - 1,5 mil. Brněnská a ostravská - 2 x 0,5 mil. To znamená, že jen tři hlavní stanice VRT budou sloužit každému čtvrtému obyvateli. Když se k tomu připočtou města, kde VR vlaky budou vyhlídkově stavět, jako Jihlava nebo Plzeň, jsme někde u každého třetího obyvatele, který se sveze autobusem, tramvají nebo metrem na VR vlak do dvaceti minut. A když se připočtou navazující vlakové spoje, kolik zbude lidí, pro který nebude mít VR vlak význam? Příklad: Chci z Kyjova do Prahy. Kyjov-Brno jedna hodina, Brno-Praha dvě a půl, celkem tři a půl hodiny. Po VR spojení Brna s Prahou jsou to hodiny dvě. To nedáš ani v Maserati.

+7/−1
9.4.2017 8:27

R16a62d78e59k 68J94a17n85a89t94a 9605776724232

Nemáte pravdu. Rychlá páteř pomůže celé síti, i místům mimo tuto páteř, podobně jako dálnice (viz http://vysokorychlostnizeleznice.cz/ ).

Navíc si patrně neuvědomujete, jak velký podíl lidí bydlí ve velkých městech. Nepropojujeme zemi, ale lidi.

+1/0
9.4.2017 12:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.