Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Exportérům končí po intervencích lenošení, lidé ať se radují

Exportérům se bude po té jistotě stýskat, ale pro ekonomiku jako celek a pro lidi je to lepší, říká ke konci devizových intervencí ČNB Aleš Michl, ekonom investičního fondu Quant.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M20i51k23u80l51á29š 64L97é44v55y 5202215174721

Tak především, pro banky je inflace nutností jak efektivně ožebračovat obyvatelstvo, jak bohatnout na jeho úkor. Banka totiž půjčuje uložené peníze klientů (za vysoké úroky), a v součtu víc než vlastní v reálu, po odečtení těch peněz jež jsou peníze klientů a předpokládá že klienti nebudou chtít vybrat všichni najednou své peníze na vkladech. Dlouhodobě je to však velmi riskantní, proto je zájmem bank dotisknout peníze aby nebyli v účtovním mínusu. Že to vede k inflaci měny je jasné. Jenže tuto pravdu banky nikdy neřeknou, budou blábolit o oživení ekonomiky pomocí inflace atd.

Proto tvrdím, že ekonomie je v podstatě pavěda, protože se dá vykládat různě, obvykle však v zájmu bank. Ať někdo zkusí takto různě vykládat třeba matiku či fyziku, to by se hned vidělo že kecá. Jenže v ekonomice takové překrucování pravdy pohodlně prochází zájmovým skupinám.

+1/0
7.4.2017 10:17

P26a46v90e57l 64Ž79e18r86n62í27č19e29k 9342562166532

Lenošení? Zkuste makat a vyvážet, prosadit se na zahraničním trhu a přestat takhle trapně tlachat. Teoretiku!!!!

+4/−1
6.4.2017 23:03

P18e22t38r 56K54n98ě93b70o54r93t 8672178409190

Ten graf vypadá, jako by měl být kurz 1:1 a ono to je jen o pár halířů.:-(

0/0
6.4.2017 21:39

D73e13n81i78s 16H80u59m52l 4282415345856

Po vytisknutí 2 biliónů korun se žádné velké posilování očekávat nedalo. Ty peníze se prostě nevypaří, jak si pár naivků myslelo.

0/0
6.4.2017 22:13

I25r80e66n23a 14H11r23u47b72á 7539806989779

Bublina koukám je v ekonomických tématech velmi módní slovo.

+1/0
6.4.2017 20:19

J26o55s61e60f 45T52a43h88i38r 7530518941813

A z čeho by se lidé měli radovat o kolik jste je tímto nesmyslem připravili peněz?

0/0
6.4.2017 20:12

L81u57k79á78š 36K69l30í12m34a 2375513827725

Clanek informacne pekny, ale kdyz autor (stejne jako vsichni ostatni) vedel minimalne tyden, ze k ukonceni intervenci dojde co nevidet, mohl si ho prece jen pripravit trochu lip - je psany trochu horkou jehlou... Same pomlcky, opakavana slova a treba tahle veta (nikterak nevytrzena z kontextu) stoji za to:

"Chybou centrální banky bylo, že to držela tak dlouho."

0/0
6.4.2017 19:47

J69a62n 11Š40t82v97e85r54k34a 1927281279919

S panem Michlem se v mnoha náhledech na věci neshodneme. Počínaje jeho oblíbeným tématem co si může a nemůže dovolit Čína, respektive co všechno její ekonomika přežije a i v tomto se s ním aspoň z části neshodnu. Ano, exportéři mohli být v klidu a možná, že intervence jich pár zachránilo, ale to, že se ČNB nedívala na problém národohospodářsky není její problém. Ona má pečovat o stabilitu cen a o nic jiného. V případě Fedu značný rozdíl. I když jako poradce ministra financí má určitě jinou představu než ČNB, takže chápu i jeho pohled.

0/0
6.4.2017 19:41

P16e80t33r 43M32i85c43h77a41l91č44á47k 2257380261142

Doufám, že šmelináři Singer s Rusnokem budou popohnání k odpovědnosti za ztráty českých domácností.

+4/−1
6.4.2017 19:32

I56v92e59t30a 61S53o57c43h13o60r33o77v88a 6740754565454

Škody budou sečteny a náhrady budou požadovány na povolaných .

0/0
6.4.2017 19:18

J13o82s86e34f 91U44l17m44a56n 8410460958835

Mi teda situace, kdy výrobci musejí makat jak šrouby, moc jako lenošení nepřijde.

+4/0
6.4.2017 18:42

V89l48a65s91t80i45m83i24l 41K82o13c43u67r55e39k 4966733580154

Nemuseli hlavně přemýšlet.

0/−3
6.4.2017 19:52

P20a54v80e31l 80J57a24n55č63a45ř71í15k 2904511324256

V čem jsem jako exporter líný? V tom, že pri pevném kurzu vím, kolik peněz dostanu za věc kterou dnes dodám a peníze dostanu za dva měsíce v den splatnosti? V tom, že cenu meho výrobku neurci spekulant, který vydělává jenom na tom, že si hraje s penězi jiných? Pak jsem opravdu líný. A o tom mne budou poučovat lidé, kteří si nejsou schopní rukama udelat vubec nic....

+14/−2
6.4.2017 18:14

O48n62d57r90a 72K22ř76i56v52s88k59ý 2433383951

Teď jedna otázka. Nedá se při prodeji smluvně zajistit, aby jste měl "zaručený" zisk? Jako, že prodej byl uskutečněný nepř. 6.4.17 kdy byl kurs 26,10 kč/eur a podle toho mít ten kurs zafixovaný na den splatnosti? Aby bylo prodáno za tolik, kolik byl kurs v době prodeje a ne v době splatnosti?

0/0
6.4.2017 18:59

P88a75v19e64l 48Ž68e43r83n30í29č75e53k 9422902256432

Jako že francouzské nebo holandské firmy platí včas? Oni si ani zboží nevyzvednou včas, jejich vyzvednutí je o 2 - 3 měsíce zpožděné, tudíž i platba je zpožděná. Těžko tohle zajišťovat.

0/0
6.4.2017 23:04

J49a84n 76P82r26i29b26y15l 5260605217517

Jde o to, ze zbozi exporteru bylo v zahranici levnejsi diky intervencim. A my ostatni jsme to exporterum "dotovali" drahymi nakupy zbozi v zahranici/ze zahranici, drahou dovolenou atd.

Ted bude koruna mit realnou hodnotu, vase zbozi se v zahranici zdrazi a vy se budete muset vice otacet, aby bylo zbozi v zahranici za zajimavou cenu a vam zustal zisk.

0/0
7.4.2017 0:00

P34e91t80r 15K90a24ň75o38v30s70k31ý 1554702167719

Nepřeceňujete ten vliv kurzu na cokoliv? I kdyby došlo k posílení na 25 CZK, tak to znamená pro exportéry do EU změnu přímu o 7,5%, jenže oni zároveň zaplatí méně za některý materiál, benzín, naftu apod., tak výsledný rozdíl bude ještě menší. Ostatně, výkyvy CZK třeba vůči USD byly a budou mnohem vyšší a nikdo se nad tím nějak nepozastavuje a v podstatě to neřeší ...

+4/0
6.4.2017 17:44

T42o57m32á36š 10M73á36č68e42k 2384225451779

Začíná jízda na horské dráze. Bohužel jízdné zaplatíme zase my.

0/−1
6.4.2017 17:32

J33i84ř72í 66J63u51r68s53a 4904546825204

Senzacechtivé výkřiky a ve výsledku - tichý prd. Pokud v tom nemáte pár milionů, ničeho si nevšimnete.

+1/0
7.4.2017 21:23

J45a53k37u77b 52B28o60h88o29n52ě78k 8565276819387

Ach ti ekonomové.

Když soused podstřelí kurz, tak má nefér výhodu a jeho firmy na náš úkor vydělávají.

Když my podstřelime kurz, tak jenom umožňujeme našim firmám lenošit.

Pěkná kverulující bandička ;-D

PS: jsem taky ekonom, takže takhle mluvit můžu ;-)

+2/−1
6.4.2017 17:04

V88l23a57d29i28s57l21a85v 60B26u40r10y87š95e35k 1879292547834

já se dnes hrozně raduju, dneškem mě začíná blahobyt

+2/0
6.4.2017 16:40

P80e22t46r 49D88l59o65u27h94ý 5937949584194

V tomto případě je ztráta ČNB podružná, vlastně jediný reálný efekt je to, že bude dlouho trvat, než se koruna přiblíží ke kurzu, který by mohla mít bez "dotisku". Na druhou stranu o oslabení své měny se snaží (alespoň v určitých obdobích) většina států, takže je to sporné.

+1/−1
6.4.2017 16:24

H43o33n21z41a 14K93o65u78k44a65l 2410515645988

Asi tak. Cina drzi podhodnoceny Juan, aby mohla levne vyvazet. Kdyby Recko melo a devalvovalo drachmu, nebyli by dnes v take brynde (a my s nima). Kurz klesa a stoupa a stoupa a stoupa. :)

0/0
6.4.2017 17:24

J16o15s47e39f 41Š16e37m31e72l71í28k 7629341680477

Že bychom se k tomu blahobytu neproregulovali? 8-o

+1/0
6.4.2017 16:24

P77a62v48e84l 35Ř16a32p26e90k 7322876129285

Už jsem se bál, že budu ochuzen o chytré názory tohoto Babišova poskoka.

+1/−2
6.4.2017 16:14

R81u16d40o12l58f 27Č58e89r72n31ý 7338401552180

Poslední věta vystihuje podstatu toho celého: "jejich ztráta (ČNB) je někoho jiného zisk, který by jinak nebyl...". Co k tomu dodat. Normální zlodějina.

+14/−2
6.4.2017 16:03

V63l72a63d51i54s80l53a37v 42B24u60r41y20š13e85k 1649332117144

no, nejvíc na tom vydělali exportéři a jejich pracovníci, ti na tom vydělali nejvíc, ale zase dali lidem víc práce a tím i peněz, odvedli víc daní a bylo míň nezaměstnaných, mimochodem ČNB zatím žádnou ztrátu neutrpěla, takže ani zatím nikdo nemá žádný zisk a tedy žádnou zlodějinu

+2/−1
6.4.2017 16:38

P77a14v23e80l 54B41í11n38a 1913685972743

Ano, divný... Tady promlouvá pan Michl pragmaticky, jak si jej pamatuji. U EET se ovšem mění v 'něčí' hlásnou troubu a místo relevantní kritiky pouze poklonkuje.

+2/0
6.4.2017 16:02

M30a82r61t50i72n 63Š88v72a51n86c71a13r 5532463

Princip manipulace s měnou na základě rozhodnutí malé skupiny osob je zločinné spiknutí. Pokud pan Rusnok chce nakupovat nebo prodávat eura a znehodnocovat tím měnu, tak ať to dělá výhradně za svoje peníze.

+8/−4
6.4.2017 15:36

R35o26s54t21i68s17l51a85v 24C17a34h80a 8945531780592

Takze melo byt referendum?8-o8-o8-o;-D;-D;-D

0/0
6.4.2017 15:47

P69e75t91r 51T96y52č46k61a 6985922299572

Rusnok to dělat nechce a nikdy nechtěl.

0/0
6.4.2017 15:49
Foto

L66u51k87á68š 69N84o33v59o52t76n60ý 6726937358398

A jak byste si představoval, že stát bude řídit svou měnovou politiku? Kdo by o tom tak měl rozhodovat aby to bylo dle vás OK? 8-o

+1/0
6.4.2017 16:09

K81a89r13e86l 96R31u54b44e34š 4509532535166

Umělým oslabováním měny se ještě nikdo k blahobytu nepropracoval. A tři roky bez zjevných důvodů? To je asi možné jenom v ČR, zemi neomezených možností.

+24/−7
6.4.2017 15:27

R67o86s68t80i48s80l10a90v 57C81a14h43a 8795841340392

Mylite se, Cina ano.

+2/0
6.4.2017 15:48

P92a11v48e19l 55Ř24a17p64e67k 7782136239455

Všechno je za nějakou cenu. Dřív nebo později se vše projeví.

+1/−1
6.4.2017 16:15
Foto

L29u81k11á13š 84N77o52v85o13t90n88ý 6916587968658

To není pravda. Oslabení měny ve správný okamžik může být naopak velmi efektivní nástroj jak napumpovat do ekonomiky peníze. Problém je, že ty tučné roky se nemají prožrat, ale proinvestovat jako příprava na horší časy (posílení měny). Obávám se, že do automatizace, digitalizace a inovací skutečně ty zisky navíc v našich firmách nesměřovaly.

+2/0
6.4.2017 16:11

K72a92r94e82l 44R87u19b43e87š 4849362635726

Ano, ve správný okamžik. Krátkodobě. Když už opravdu není jiná cesta. To bych byl schopen pochopit...

+1/0
6.4.2017 17:34

J32a60n 65S79k95á16l78a 8382271394875

Poměrně nedávno to měli i ve Švýcarsku. Nejsem schopný posoudit, jestli to bylo k něčemu dobré nebo ne, ale to vy, myslím, taky ne, takže nechápu vaši kritiku.

0/0
6.4.2017 18:15

P94e42t79r 95K45o74l25á59ř 2418717754571

Velmi nechytrý názor ... Sníženou konkurenceschopnost exportu mohou "lidé" pocítit velmi rychle na vlastní kůži. K čemu jim pak bude, že si v Chorvatsku mohou za stejné peníze koupit za týden o jednu zmrzlinu více, když budou mít na krku exekutora ...

+8/−10
6.4.2017 15:19

K44a24r37e18l 64H18o77d52u28r 7971553789346

Vám nevadí že vás uměle drží na uzdě? Mě tedy jo, chvála bohu že už ten zbytečný experiment skončil.

+6/−5
6.4.2017 15:22

J61a70k61u70b 11M33i92k96u59l17a28c38e77k 8707221377914

Jak vas konkretne to drzelo na uzde?

+2/−1
6.4.2017 16:53

P49e44t23r 95T56y12č53k86a 6805822489152

Export nebude nutně méně konkurenceschopný. Jenom to nebude mít zadarmo. Budou se muset více snažit.

+1/−1
6.4.2017 15:33

B36a33r79t19o94l22o81m28ě10j 33K53u47s 2795736121103

Ano, právě teď volají ředitelé do montoven aby se všichni začali víc snažit, jinak začnou hned od zítra prodělávat.

+1/−1
6.4.2017 15:45
Foto

I26v25a73n 63V55e70s94e11l90ý 4536788324567

Váš "chytrý" názor v duchu soc.dem. a jiných podobných sociálních inženýrů oceňuji minusem. Mě celá ta šaškárna vadila už z principu, pokud nastanou velké pohyby kurzu můžou za to intervence po asi delší dobu, potom nastanou přirozené pohyby a ty beru jako normální, předvedené sociální inženýrství ne.

+1/−1
6.4.2017 15:33

P43a77v52e82l 12N47e35d10ě37l53a 5276730564271

Nikdo, ani exportéři, nemají zájem na velkém pohybu měny.

+1/0
6.4.2017 15:39

V46l43a95d80a 82S47i96m26o84n80i56k 3619563103335

Exportér má buď produkt konkurence schopný bez berličky slabé měny, nebo musí skončit. Více než tři roky umělého oslabení koruny způsobí, že tzv. exporter usnuli na vavřínech a neudělali dost pro zvýšení produktivity práce. Ti to pak budou mít těžké.

+1/−2
6.4.2017 15:34

V74l26a68d97a 26S62i96m52o19n35i55k 3379533983775

ČNB svým zásahem z roku 2013 jednoznačně poškodila ty exportéry, kteří měli masivní zajištění. Jejich forwardy byly najednou úplně mimo - vinou ČNB.

+2/0
6.4.2017 15:36

R66o74s87t56i14s74l67a97v 75C94a85h76a 8295181840772

CNB jiz mesice pred intervencemi varovala, ze se to muze stat

+1/−1
6.4.2017 15:49

V82l74a56d73a 64S31i71m18o89n96i12k 3539803323385

Seriozní zajištění není otázka pár měsíců, ale klidně 24-36.

+2/0
6.4.2017 15:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.