Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dotace rozhýbaly zájem o MHD na baterky. Městské vozové parky se zelení

Autobusů, z nichž při jízdě nejde žádný kouř, letos a v dalších letech na tuzemských silnicích přibude. Dopravní podniky začaly ve velkém hledat dodavatele nových elektrobusů. Zatím dvě největší zakázky vypsali v Hradci Králové a Českých Budějovicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J34i71ř46í 26K36o17c35u26r66e79k 6905464615778

Životnost baterek je cca 1500-2000 cyklů. Těch opravdu kvalitních, levný šunt ... škoda mluvit. Bude-li nabíjet 1x deně tak po šesti letech konec. Trolejbus vydrží jezdit 20 let a hádám že stavba trolejového vedení nebude o moc dražší než koupě 3 busí místo jednoho.

+1/0
9.4.2017 20:36

M98a82r87t85i70n 63R65u71z23i31c96k30a 1332668466857

To se nemuze nabijet 1x denne, to by ta linka byla hodne kratka... Ve mestech je lepsi volbou trolejbus, rozdil v cenach vam bohate pokryje infrastrukturu... A vozy pak mate levnejsi bez toho, aby se clovek staral o baterie. Mohou byt hybridni, ve meste elektrina, mimo diesel, ev. klidne pak tedy i baterie... nebo v pripade vyluky...

Ciste elektrobus se zatim moc nevyplati, zatim je to v zacatcich, spise bych to videl na palivove clanky...

0/0
11.4.2017 6:22

J15i41ř90í 39J96o30z74a 3388303430701

Tak v Budejcich je to vypsano proto, ze mesto chce zajistit MHD na namesti Premysla Otakara II. (hlavni namesti), nebot dochazkova vzdalenost od soucasnych zastavek MHD je od namesti daleko. Jednat o midibusy s tim, ze pojedou kazdych deset minut s tim, ze jedna linka bude vedena na predmesti kde bude zachytne parkoviste P+R. Navic klasicky autobus by mel problem projet uzkymi ulickami, proto midibus. Domnivam se, ze Hradec Kralove to chce obdobne jako Budejce. Hradec chce take dostat MHD primo na Velke namesti a Male namesti a ma se tez jednat o midibusy. Ten clanek docela zkresluje, kdyz zminuje Trinec, protoze tam se jedna o klasicky kratky (12 metrovy) autobus na elektropohon a jde ve smes o nahradu naftovych autobusu, v CB a HK ne, tam ma jit o nove linky, ktere zajisti obsluhu centra mesta 1 - 2 linkami navic midibusech, ktere maji 7,5 na delku oproti klasickemu (12 - 13 metru).

0/0
9.4.2017 12:11
Foto

M97i92c41h34a73l 35N88a50j54m56a24n 7979463636620

Díky za informaci. Velikost midi jako vhodnější do starého centra chápu, chápal bych i smysl elektrobusu do centra, kde je omezený vjezd pro veškerá vozidla, ale vto v případě Českých Budějovic neplatí - v čem se zlepší ekologie, když na náměstí zajede 4 x za hodinu elektrobus, ale zároveň i několik desítek vozidel z nichž je třetina dodávek s naftovými motory?

0/0
9.4.2017 13:01

M17i79r54o22s84l37a94v 43T23i53š60e56r 4459179524892

No zkresluje dost. Není třeba zmíněn Zlín, kde jsou bateriové trolejbusy jako první v ČR již několik měsíců a zhruba 10 let trolejbusy s dieselagregátem. Takže se píše o tom, že v Evropě se hybridy zajíždí, ale co je za humny, toho si ctěný reportér nevšimne. Prostě typický článek kde je první odstavec výtah z TZ a zbytek je Google.

0/0
9.4.2017 17:11

M64i94r35o44s37l52a33v 14T88i98š92e20r 4959639854442

Abych nebyl napaden - bateriové trolejbusy jsou již delší dobu myslím třeba v Opavě - ale tam je ta baterie, vzhledem ke kapacitě spíše na pojížďky než na "provoz", dojezd jsou jednotky km.

0/0
9.4.2017 17:12

R25o98m82a21n 74P23o62l25á84č17e14k 5386409225

Znečištění z dopravy je cca 10% celkového "bordelu".

Ono mnohdy stačí jet na vesnici v zimě a je tam horší vzduch než na magistrále u Muzea...

Elektrika má pořád hrozně moc otázek. Hlavně výdrž baterií a že zrovna u busů co je venku 20 hodin denně dostanou sakra zabrat...

0/0
9.4.2017 12:04

M44a89r97t20i16n 54K56a97r66á81s45e27k 9698613328168

No ve mestech je znecisteni z dopravy zpravidla zdlake nejvetsi soucast. Vesnice v zime bohuzel trpi spantym topenim (a dopravy tam moc neni ze)...

+3/−2
9.4.2017 12:59

R43o29m42a63n 92P59o71l37á90č81e83k 5596319735

Jenže podstatnou část elektrobusy neřeší;-).

Pneumatiky to má pořád,brzdy to má pořád;-)

0/0
9.4.2017 13:52

V36í47t 96O84ž69a62n96a 1608738875334

To jsou podstatně větší částice, ty se do plicních sklípků a do krve nedostanou.

0/−3
9.4.2017 14:01

M18a53r36t23i17n 41K27a97r25á54s80e32k 9958923128358

No brzdy vyuziva minimalne, a oter pneumatik oporti emisim z motoru je uplne zanedbatelny...

+2/0
9.4.2017 14:41

J15i60ř43í 27F64a25t82r31d24l52a 4423242359

A co raději koupit čtyřnásobek autobusů na CNG?

+2/−2
9.4.2017 11:32

R31o73m66a44n 12P28o70l48á28č47e55k 5696519895

Franta prodává elektrobusy sakra... Je to švára, tak musíme elektrobusy;-D;-D

+1/0
9.4.2017 12:05

M56a38r32t51i13n 47K66a14r58á47s82e72k 9738353708968

Jak koupis za cenu jednoho elektrobusu, 4 CNG busy, kdyz 1 CNG bus stoji cca jako pula elektrobusu?

+1/−1
9.4.2017 13:00

P34e19t12r 54D81l40o55u11h31ý 5357669334854

Jestli jsem to dobře pochopil, tak Třinec dostal na deset elektrobusů dotaci 135 milionů a o kus dál se píše, že jeden takový bus vyjde na 13 milionů. Takže Třinec dostal dotaci, která mu pokryla celou cenu busů a ještě možná něco zbylo? 8-o

0/0
9.4.2017 11:18
Foto

M88i94c98h26a69l 23N78a34j94m13a91n 7829273356100

V dotaci je počítáno i s náklady na vybudování potřebných technologií (hlavně dobíjecí stanice). Ale i tak je to ve skutečnosti tak, že proč brát něco levného (co musím platit ze své kapsy), když mohu vzít něco drahého (a zaplatí mi to z velké části někdo jiný).

+2/0
9.4.2017 11:26

V40í52t 80O87ž74a53n21a 1838718275794

Pánové, zdraví je k nezaplacení a elektrobusy, to je čistější vzduch!

0/−4
9.4.2017 11:15
Foto

M54i83c49h21a57l 46N44a78j91m23a96n 7829773366540

Ano máte pravdu, jen proč to zdraví ve velkých městech mají datovat i lidé z vesnic (kterým zavřeme pošty i obchody s potravinami, protože na to nejsou peníze).

0/0
9.4.2017 11:43

V37í20t 39O77ž58a78n48a 1718828955354

Těm se zase dotuji kotle.

0/−3
9.4.2017 14:02
Foto

M36i79c14h11a30l 54N15a85j50m61a53n 7509293526710

Kotlíková dotace je určena pouze pro vesnice?

Na ekologické vytápění ve městech nejsou dotace?

+1/0
9.4.2017 17:33

J68i88ř65í 61K59o67c90u90r74e84k 6395434165508

Ano. Místo kusového dřeva dostupného 150 metrů od domu budou pálit peletky. Totéž dřevo, které ale najezdilo v průměru 50 kilometrů náklaďákem a ještě ho bylo potřeba o 30 % víc, aby se pokryly energetické nároky na peletkování.

0/0
9.4.2017 20:33

V75í34t 70O72ž84a62n48a 1528658425924

Vyrábí se i EKOVA ELECTRON.

+1/−1
9.4.2017 11:14

P81e57t80r 48L51á69z77n33i18č58k95a 7103232168686

V zemích na západ od nás začali omezovat vjezd dieselovych osobních automobilů do center měst. Starší dieselové osobáky se prodají na východ, tedy i k nám. Pár předražených autobusů to nezachrání... navíc jak fungují Li akumulátory v zimě? A co s nimi po pár letech? Budou se recyklovat zase za dotace... v praxi to vypadá tak, že se odvezou do nějaké rozvojové země a tam je hodí do rokle. To je dotovaná ekologie v praxi.

+3/0
9.4.2017 11:03

V73í29t 45O20ž38a78n29a 1558168545134

A vyhazování "tužkových" článků do komunálního odpadu Vám nevadí? Články z elektromobilů jsou podstatně větší a nikdo je házet na skládku nebude.

+1/−2
9.4.2017 14:04

P73e94t81r 98L83á35z27n18i93č34k97a 7193272138896

Mělo by tam být správně slovo akumulátor

0/0
9.4.2017 10:54

M91a46r72t52i26n 21S75t83r48n41a82d 8909221567716

Asi se opakuji ale tyhle připomínky akumulátor/baterie jsou mimo mísu. Baterie je soubor článků (nebo taky něčeho jiného). Jestli jsou ty články primární (nedobíjecí) nebo sekundární (akumulátory) je úplně jedno. Asi to někoho překvapí, ale správně technicky tužkový článek není baterie.

0/0
9.4.2017 14:11

T29o12m29á94š 62P32e30k43á63r24e11k 1398797514651

"Elektrobusy mohou být budoucností veřejné dopravy ve městech"... stejně jako můžou být vrtulníky/tuk-tuky/minivany atd.. cokoliv bude stát dotovat.. mrzí mě, že o budoucnosti dopravy nerozhoduje, co za technologie jsou schopni vyvinout výrobci, ale to co úředníci zadotují...

+2/0
9.4.2017 10:50

M35a21r22t28i61n 25K65a24r18á40s31e78k 9698323988858

Tak ono mimo prahu se dotuji vsechny busy (i naftove) z EU operacnich programu...

0/0
9.4.2017 13:01

M84a34r12t22i50n 47K96r11o70u95p83a 2501313829570

Proč se pořád omílá nesmysl že elektrovozidla jsou ekologická. Ne nejsou. Elektrika ze z většiny z uhlí nebo z nějaký dotovaný kosočtvercoviny.

+9/−4
9.4.2017 10:00
Foto

B61r82o19n60i41s34l85a45v 59G10a49b13r39y47š 2232889211

Jsou ekologicka. Porad je lepsi znecistit jedno male misto - v okolo elektrarny - nez cele mesto. Proc myslite, ze se elektrifikuje zeleznice? Kdyby to nebylo ekologicke, klidne by pred RailJet zapojili nejakou elegantni motorovou lokomotivu.

Duvod, proc se stavi tramvajove a trolejbusove trate, je stejny. Kdyz budete stat na ostruvku, zpravidla se pri rozjezdu trolejbusu nezadusite.

+3/−2
9.4.2017 10:42

S84t53a78n40i93s66l41a33v 98R70o80s63e24c94k27ý 9345899981949

Aby nemusel vozik uhlák a pravidelně ho doplňovat, roztápět dopředu kotel apod, vaše argumenty nejsou správné.

+1/−1
9.4.2017 10:48
Foto

M22i69c25h76a33l 92N76a35j15m87a96n 7619663666450

Motorová lokomotiva má uhlák a kotel???8-o

+2/0
9.4.2017 10:54

S36t41a70n72i18s13l77a66v 74R92o62s46e87c29k84ý 9885449301889

To byla tak trošku nadsázka, motorák musí zase pravidelně dopńovat PHM. I když - i parní motor a elektromotor jsou prostě také motory.

+1/0
9.4.2017 11:31
Foto

B98r21o88n41i19s24l26a42v 48G55a72b64r92y66š 2622379591

Zato ten Vas je dokonaly... :-D

+1/−1
9.4.2017 12:11

M88a62r66t33i48n 61K22r98o66u28p83a 2711683989760

Ne nejsou. Pouze přenášejí ekologickou zátěž někam jinam a s přihlédnutím k celkové účinnosti a dotacím jsou celkově méně ekologická než vozidla se spalovacím motorem. Železnice se elektrifikuje protože se to vyplatí, nikoli kvůli ekologii. Kromě toho jsou elektrické lokomotivy mnohem výkonnější a bezůdrzbovější než srovnatelně těžké lokomotivy jiných trakcí. Tramvajová trať má výhody v kapacitě a často úplné nezávislosti na silnicích.

Účinnost uhelné elektrárny je cca 40%. Když se k tomu přidá přenos energie a účinnost elektrovozidla výjde z toho skoro líp i parní lokomotiva.

Takzvaná "ekologická" vozidla je naprostý nesmysl.

+2/−4
9.4.2017 11:16
Foto

B75r77o32n24i47s42l59a83v 75G93a62b49r41y54š 2162729331

Nesouhlasim.

+3/−1
9.4.2017 12:10

M36a28r36t16i69n 10K46a53r64á91s56e12k 9278743308718

A jaka je ucinnost tepelneho motoru? (nezapomente taky zohlednit napriklad vyrobu paliva apod, jak to delat u elektriny, a hlavne se nenechte zmast "maximalni tepelnou ucinnosti" motoru, ktera se bezne uvadi a s realnou ucinnost nema nic spolecneho)...

+3/0
9.4.2017 13:03
Foto

B11r95o92n88i85s59l37a73v 25G34a73b64r84y27š 2452269851

Bavime se o ekologii, ne o ucinnosti. Tu si muzete zjistit na internetu sam.

Rozdil citelne poznate napr. tak, kdyz Vas zavru do autobusovych garazi a sebe treba do teplicke vozovny trolejbusu. Uvidime, kdo tam dele vydrzi, kdyz vsechna vozidla zacnou startovat. V pripade autobusu bude zamorena garaz. V pripade trolejbusu se zapoti elektrarna v Krusnych horach.

0/0
9.4.2017 21:17

M38a64r95t75i50n 56K50a26r54á46s94e16k 9288823468598

Ne ze by vas prispevek daval jakykoli smysl v kontextu na to co jsem psal...

0/0
9.4.2017 22:18
Foto

B32r66o33n44i70s36l42a38v 49G55a42b35r30y28š 2902369711

Tak se musíte víc snažit.

0/0
9.4.2017 22:39

M83a80r58t43i42n 46K10a27r48á39s18e21k 9298773388668

No nejspis reagujes na jiny prispevek nez muj, tak vice snaz ty a pis prispevky tam kde patri....

0/0
9.4.2017 23:16
Foto

B46r11o80n85i92s29l14a29v 34G48a17b28r11y69š 2212209741

Ne, napsal jsem to správně.

0/0
10.4.2017 8:00
Foto

R86o37m56a74n 75K51o17z89e11l 4347366253894

Já teda, co vymizely Karosy 7xx a Ikarusy, tak se nedusím, z moderních autobusů opravdu není nic cítit. Tím neříkám, že žádné škodliviny neprodukují, ale kouř u nich fakt neexistuje.

+2/0
9.4.2017 13:17

M30a16r51t88i33n 89Č69a13p94e64k 6240371267744

To jste asi ráno neobcházel plyňáka. Kouř a smrad je větší než z o deset let staršího naftového autobusu.

0/0
9.4.2017 15:30

J37a89r32o90m14í32r 97K14r65á15l 4710569524749

Jsou ekologická jen lokálně. Ve městě bude čistší vzduch, ale o to víc budou kouřit elektrárny, jdyž atom je FUJ.

0/0
9.4.2017 11:45

P18e61t45r 59P98e39t78r 6983832348533

V dnesni dobe emisnich povolenek maji uhelky mnohem mensi emise. Ano, jsou porad zlo ale porad maji mensi emise nez spalovaci motory o stejnem vykonu

+3/0
9.4.2017 12:01

M80a24r96t84i23n 13K22a96r74á66s47e82k 9268293268628

No i kdyby vsehcny busy v CR byly na elektrinu, tak to nejake vetism koureni elektrarny neni mozne poznat (sezerou naprosto zanedbatelne mnozstvi elektriny)...

+1/0
9.4.2017 13:04

J41i80ř14í 87O10s47i93n67a 5497542902595

Stát měl místo dotací vyhlásit soutěž o elektrobus, který dojede z Aše do Ostravy přes Břeclav.;-€

+4/0
9.4.2017 9:50

L55u77k90á91š 21Š14m47a72h60e83l 2897744712394

To nějaká bus linka jezdí? Na tuhle vzdálenost jezdí elektrovlaky. Bus má být přibližovací vozidlo k nejbližší železnici nebo MHD tam, kde se nevyplatí natáhnout troleje.

+3/0
9.4.2017 10:37

J70i60ř20í 85O78s21i26n23a 5597822302925

Jenomže musí být tak levné, aby se za dobu jeho životnosti vyplatily jeho prostoje. 3 hodiny jízdy, 6hodin nabíjení z toho dělají krám, který bude z 33,3% makat a z 66,6% zahálet.

0/−1
9.4.2017 11:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.