Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Česko jako parní velmoc. Železniční nostalgie zažívá velký boom

Od ukončení pravidelného provozu parních lokomotiv v Česku sice uplynulo už 37 let, po Česku ale stále jezdí desítky i přes sto let starých strojů. Železniční nostalgie zažívá v posledních letech velký boom.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S23t56a69n55i18s84l61a96v 82H65e36r91m76a50n 9327169283163

ČHŽ na Dobroč. Lok.475 1142 byla zapujčena do Činy. Jestli na foto vadi Rebeca Ttak 498 106 je to same drži cs rekord 162 km.

0/0
17.4.2017 21:18

L83u60b33o21š 48U51l58r58i79c92h 5601830248944

Na Slovensku normál, aj dnes cez ihrisko.

https://youtu.be/3WWlhuKI2MI

+2/0
17.4.2017 14:14

F33r62a72n54t60i17š68e42k 83M55ü50l78l71e13r 2433412309188

https://youtu.be/UsNxQKZBERQ

0/0
17.4.2017 12:20

M60i45c51h82a65e81l 24K87o85n13e28č84n90ý 6512403489589

Parádní fotkyR^

0/0
16.4.2017 16:16

L46u56k19á93š 81Š35m21a55h55e53l 2427364322934

Tak bude nebo nebude jezdit pára na JHMD?

http://jhmd.cz/sluzby/nostalgicke-vlaky

Chtěli jsme tam jet v létě o prázdninách, vím, že s novým vedením mají nějaké potíže, ale že by měli na stránkách jízdní řád, který nebude platit, bez jakéhokoliv upozornění?8-o

+1/0
16.4.2017 12:25

R30o52m91a63n 20J47e70s30c24h22k57e 9328845737615

Nevím, kde odborník vzal tvrzení, že starší stroje byly stavěny na horší uhlí ? Parní mašiny chtěly vždy dobré uhlí. Do roku 1918 to platilo 100 %. Pak se začalo šetřit na nesprávném místě. Ono topit špatným uhlím byla pro topiče velká dřina. Až po zavedení mechanických přikladačů se mohlo topit horším ulím.

+2/−1
16.4.2017 12:18

P68a53v60e57l 86K87o87c80i94a65n 1242970906117

Většina provozních parních lokomotiv je mladší roku 1918. Možná dokonce převažují stroje poválečné.

0/0
17.4.2017 0:19

R71o75m27a64n 87J16e37s68c66h65k86e 9898925957615

Jak fírové, tak topiči raději černé. I zásobníky na uhlí byly spočítané na černé uhlí. Pozdější nástavby aby se zvýšil objem uhlí byly právě kvůli horšímu palivu.

Také se švindlovalo úderník přišel za jeřábníkem, dal mu krabičku cigaret, ten mu dal 4 lžíce černého a na vrch jednu hnědého. Na výkaz mu napsal

5 krát hnědé. A byly "úspory" a byly také prémie. Takhle se to dělalo v 50.letech.

Také je rozdíl topit rukama a "štokrem". A do tendrů 935.0 -1-2 se vlezlo 20 tun. Do malých strojů 1-4 tuny. A jen blázen by tam dal hnůj.

+1/0
17.4.2017 7:20

T16o93m47a40s 60V89o39n43d45a31l 2319530350362

jini stavi vysokorychlostni trasy, v Cechach se vracime k pare, a jeste to dotujeme

+1/−17
15.4.2017 23:28

J75a13r20o12s63l58a34v 66T38í87n22e54k 4734158290952

ale jen jako nostalgie.A to je přece fajn, když si mohou staří i mladí připomenout, jak se tady kdysi jezdilo.A děti jsou úplně nadšené..

+5/0
16.4.2017 13:12

J96i58ř53í 44T72e44p69r 4727630355685

V nějakém pořadu jsem slyšel, že parní lokomotiva je tak uchvacující proto, Vprotože jako jediný stroj (pro pohyb) má všechny mechanické části zvenčí (míněno nezakryté).

Moc krásně řečeno. R^

+7/0
15.4.2017 17:38

J65a24n 10K39o80h69l 4393777521414

Jako já tu módu chápu.. je to romantika. Koleje z 19. století a na nich parní vlak - to dává smysl.. jen škoda, že nemáme i rychlodráhy a na nich moderní vlaky. Pak by bylo na regionálních tratích víc prostoru i pro podobný historický provoz..

+2/−4
15.4.2017 15:50

J26i86ř75í 65K19r45u92t94i86l 8558683705811

Nástup Berlín, vystup Vídeň?

+2/−2
15.4.2017 18:54

M95a62r87i20á36n 45B32e49d71n85á15r92i50k 9511211560458

Ještě by to chtělo dobové vagonky a může začít jezdit hezký dobový vlak ;-)

+3/−2
15.4.2017 13:57

V38o22j34t18ě50c88h 82H62a76n80á81k 8615371881454

Však jich je poměrně dost a několik typů. Lze mít soupravu z 30., 50,. 60., a 80., let bez problémů.

+4/0
15.4.2017 14:32

R25o52m24a33n 87J29e87s65c95h95k86e 9748515567675

Bohužel máme více parních lokomotiv než vagónů. Bohužel třeba z 30.let 4nápravových je velmi málo.

0/0
17.4.2017 7:22
Foto

A55n20t42o20n73í85n 18Š54á17c26h71a 5675215228444

Dobrý den všem,

můj soused na mašince jezdil trať Brno-Trenčnaská Teplá a zpět. Musím se svěřit,že tato jízda je to zážitek na celý život. Ohromné a perfektní stroje.No co dodat nostalgie.Vagony měly na obou koncích zábradlíčko a v létě super jízda. No no nemá slov.Doporučuji vyzkoušet. Štastnou jízdu.R^

+21/−1
15.4.2017 12:30

J30i83ř29í 19K96r62u75t69i98l 8768813125901

Jo, díky Sobotkovi & co. jsme taky vrazili miliardy do lisoven, gumáren, montoven.

Není nad dědictví po předcích.

+1/−8
15.4.2017 11:52

M97a76r13t73i17n 69N63e19v93r25l75a 2117941674937

Proboha, jak tohle souvisí se Sobotkou... ???

Mimochodem ty montovny tady začaly vznikat už před 20 lety a od té doby jsme měli 3 prezidenty a možná přes 10 premiérů :-)))

+10/0
15.4.2017 12:42

J24i89ř65í 21K95r95u28t15i72l 8598583905521

Začnu od konce, doufám že za 15 až 20 let z lisoven gumáren a montoven budou brownfieldy nachystány k smysluplnějšímu využití než jsou továrny pro české otroky pracující za minimální mzdy.

Ale také doufám že podstatně dříve bude ve Wikipedii, otevřené encyklopedii

pod heslem Bohuslav Sobotka napsáno. Český politik který kam šlápl tam nic nerostlo minimálně 50 let.

+1/−6
15.4.2017 15:43

K45a34r50e19l 76N24o39v40á24k 8769101263978

A jak to souvisí s parními lokomotivami ?

+3/0
16.4.2017 7:46

J53i63ř72í 32K22o78c57u13r19e50k 6855394665658

Myslíte Barumku, kterou založil Baťa a ani komunisti ji nepřejmenovali?

+4/0
15.4.2017 13:17

J57i66ř36í 59K77r38u49t42i92l 8978773575401

Jó, vy myslíte Continental Barum s.r.o. Otrokovice?

V roce 1992 Německý výrobce pneumatik Continental podepisuje se společností Barum smlouvu o společném podniku. V následném roce

Společnost Barum je začleněna do globální skupiny Continental Group a začíná působit pod názvem Barum Continental spol. s r. o. Tímto krokem společnost získala přístup k nejmodernějším vědeckým výzkumům a špičkovým výrobním technologiím v oblasti pneumatik.

+1/0
15.4.2017 14:52

J94i71ř11í 21K18r17u85t55i41l 8748163925111

Omlouvám se ale tímto jsem měl začít a pro doplnění vašeho vzdělání.

V roce 1948 tři výrobci pneumatik Baťa, Rubena a Mitas se spojili v městě Zlíně. Počáteční písmena z názvů zakládajících společností dohromady vytvořily název značky Barum.

+1/0
15.4.2017 15:30

V33í26t 84P56r21č69í43k 9308400624660

V roce 1948? To už přece byli znárodněni. Baťa už byl dávno v Americe.

+1/0
15.4.2017 16:55

J45i14ř54í 95K42r55u64t45i65l 8468823965261

http://www.mpneu.cz/historieznacekpneumatik/

0/0
15.4.2017 18:49

M48a62r23t80i19n 45K96u91ř39í46t75k81a 6957886528805

Ono to znárodnění českého průmyslu nepřišlo ze dne na den, ale probíhalo postupně.

0/0
16.4.2017 19:00

J25i84ř40í 35K45o73c34u20r69e17k 6785604345838

Jo, Britové. Ti se dokonce složili na stavbu nové parní mašiny pomocí soudobých technologií. Valivá ložiska místo kluzných, svařovaný rám... Nadšenci do toho dali milion liber.

+1/0
15.4.2017 11:14

D64e36n33i55s 20H44u86m47l 4412875815516

V tomhle je Británie skvélá, ráj veteránů. Nejen parní lokomotivy, ale když vysvitne sluníčko, tak jsou i silnice plné automobilových veteránů no a teď se snaží úvest do provozu i Concorde

0/0
15.4.2017 11:55

V60l73a29d59a 67S30i53m75o58n67i31k 3719413833355

A parní oračky - lokomobily.

+1/0
15.4.2017 13:04

J88i35ř97í 11K19o53c96u57r93e40k 6455244335308

Jo, ty najdete i v Německu nebo v USA. Nevím jak Austrálie, Rakousko nebo třeba Maďaři. Obávám se, že ty, které byly v Československu poslal státní Metalšrot do vysoké pece a jestli nějaké zbyly, tak se o nic moc neví.

Mimochodem začaly na nich značky Holt a Best, už dneska už desetiletí spojené pod značkou .... A to je hádanka :)

0/0
15.4.2017 13:20

V56l63a85d59a 86S16i13m47o38n33i52k 3709983843635

V té Angliii se páře na poli věnuje spousta lidí

https://www.youtube.com/watch?v=ZBjg0CwBtBg

0/0
15.4.2017 13:33

R26o79m57a61n 50J56e12s26c63h60k93e 9958875687725

Proč chválíte Brity ? U nás také vyrobili novou parní lokomotivu bratři Bednářovi tuším okolo roku 2014-15.

+1/0
16.4.2017 12:09

D61e27n16i46s 35H24u59m72l 4552295195196

Parní lokomotiva je to nejhezčí, co kdy člověk postavil

+25/−1
15.4.2017 10:45

J76i45ř60í 62K51r80u92t42i45l 8488363635561

Parní lokomotivy 475.111 "Šlechtična“.

0/0
15.4.2017 15:52

R94o46m79a22n 61J90e52s74c81h13k43e 9618325497135

Olejový stroj. Kdo si mohl vybrat vzal si raději válečkový vyšších čísel. U nás bylo mnohem více krásných strojů, například řada 387.0 a 498.0

I malé stroje na úzkorozchodných tratích byly krásné.

0/0
16.4.2017 19:52

L63u37b76o67š 17H20o63l89í10k 5137970592180

Nejen, že je parní lokomotiva asi vážně nejkrásnější stroj, navíc změnila svět - respektive to co nazýváme civilizace - asi jako žádný jiný vynález před ní...

0/0
16.4.2017 18:00

R56o21m69a73n 40J64e31s80c97h49k16e 9268555817985

Ne všechny kouřovky byly krásné. Například saské nebo anglické stroje se mne nelíbí. Ani polské nemusím. Nebo stroje před 150 lety také krásy nepobraly. Taková Rocket nebo Kladno nic moc.

Například plachetnice plnostěžníky - klipry byly také nádherné. A co barokní stavby například kostel ve Křtinách není krásný ?

Také se stavěly krásná nádraží. Před 100 - 150 lety.

0/0
17.4.2017 18:39

J76a52n 52C87i89g92l39e46r 7888281160454

Krásné fotky - tady má někdo mašinky opravdu hodně rád...

+4/0
15.4.2017 10:18
Foto

J35i71ř48í 56D39v19o53ř34á74k 5855879780328

Zdroj wiki : V době svého největšího rozvoje, který nastal kolem poloviny 20. století, jezdilo ve světě téměř čtvrt miliónu parních lokomotiv, které zabezpečovaly zhruba 90 % veškeré železniční dopravy. Nejrychlejší parní lokomotiva na světě jezdila ve Velké Británii. Byla to upravená lokomotiva společnosti London and North Eastern Railway A4 - Mallard, jež při rychlostním rekordu dosáhla rychlosti 203,5 km/h. Lokomotiva S 1-6.100 údajně dosáhla ještě vyšší rychlosti, jízda však nebyla dokumentována.

Tak třeba Trhavina SEMTEX 10-SE Měrný objem zplodin výbuchu dm3.kg-1 944

Z litru,kg vody je 1 700 litrů páry.

0/0
15.4.2017 10:09

M71a59r20t49i86n 74K76r72o74u71p92a 2661723869690

Proč je u článku o Česku jako parní velmoci video s lokomotivou vlastněnou slovenskou společností? 8-o

0/−15
15.4.2017 10:04

J98a80n 59S30ů16r88a 4455923283262

Protože jde o lokomotivu vyrobenou v Plzni

+19/0
15.4.2017 10:31

M44a66r44t41i22n 12K75r78o23u28p98a 2711723119580

To že ji vyrobily v Plzni a občas zajede do ČR s článkem souvisí jak? Článek je o Česku nikoli o Slovensku.

Takže když bude pod článkem video s lokomotivou 475.1 ze severní Koreje (kam byly vyvezeny) bude to ke článku taky patřit? 8-o

0/−7
15.4.2017 11:59

R17a64d74k51o 41K67ř93i26v34á17n40e28k 7520473205680

Chtěl bych vidět to video s lokomotivou 475.1 z Koreje. Byla by to senzace roku. Sem s ním!:-)

+4/0
15.4.2017 13:16

M83a41r36t67i74n 15K98r72o23u85p12a 2971453379410

Doplňte si informace o výrobě těchto lokomotiv. Máte vážné mezery.

0/−2
16.4.2017 12:35

R86o43m94a97n 58J26e49s80c16h74k82e 9138155537375

Znal jsem osobně jednoho pána Ing ročník 1921, co lokomotivy do Koreje vezl. Jinak na videu byla také česká lokomotiva 475.1

Vy jste jak bolševik, co by rád měl plot na hranici. Buďme rádi, že Slováci vzorně opravili 498.104.

Vy jste určitě čistokrevný ČECH. Vaše DNA je do 10.kolena čistě česká.

0/0
16.4.2017 20:03

R69a79d49k15o 23K68ř74i64v30á75n76e40k 7550433185760

Pane Kroupo, zanechte osobních útoků. Vývoz lokomotiv 475.1 do KLDR je obecně znám, ale fotky a videa odtud fakt neznám. Sem s nimi, doplňte mé mezery svou moudrostí!

0/0
18.4.2017 17:38

J75a53n 11S64ů45r49a 4425653413232

Pokud sem z KLDR přijede,tak určitě 

0/0
15.4.2017 14:34

P60a85v62e60l 45Š34m17í91d20e35k 6669890933328

Tak pro pobavení na www.vlaky net ohledně KLDR vyšlo toto a je to zajímavý

http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/6358-Severna-Korea-2016-tam-kde-uz-63-rokov-bojuju-za-svetlejsie-zajtrajsky-2-diel/#diskusia

http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/6362-Severna-Korea-2016-tam-kde-uz-63-rokov-bojuju-za-svetlejsie-zajtrajsky-1-diel/

a autor dam dal pěkné fotky a mají tam hodně parních legend;-D

0/0
15.4.2017 19:22

M19a66r51t95i92n 79K98r48o49u42p68a 2511283909750

Ne. Pořád to bude lokomotiva vlastněná někým mimo ČR. Nelze ji tedy počítat mezi tuzemské lokomotivy.

0/−1
16.4.2017 12:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.