Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Žabotlam jede na Slovensko jako muzeální vlak, v Praze bude jezdit dál

České dráhy nechají v provozu přes padesát let staré elektrické jednotky přezdívané žabotlamy možná i příští rok. Legendární vlak už přitom objíždí srazy železničních fanoušků jako historické vozidlo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

O41n27d50r30e79j 98V78a41l46o29u21s49e74k 4540141387981

Ja myslel ze na Slovaci uz maji jen stridavinu...

0/0
5.5.2017 15:36

M80a73r32t94i65n 66R97u97z29i90c28k22a 1112168866227

Kraken:

www.youtube.com

Zabotlam:

www.youtube.com

0/0
22.4.2017 12:12

M59a55r41t47i54n 89R49u29z85i53c86k28a 1962948286597

Vite co me nejvic stve na Esusech? Ty zrcadlova skla a nemoznost vypnout svetla nad nimi... kdyz v nich sedim pripadam si jako osvetlene zbozi ve vyloze a sam se z okna nepodivam...

Mj. jedna souprava v praze ma vypinace na svetla, ale myslim, ze jen jedna jednina souprava.

Pantaky Zabotlamy jsou uz fakt vekem prestarle, lae musim rict, ze dlouho to byly jedine nizkopodlazni a nadcasove jednotky, dost obdivuju, doufam, ze neskonci vsechny ve srotu jako predchudkyne Esusu (vlastne skrinova konstrukce je totozna) Krakeny...

+6/0
22.4.2017 11:29

P10a16v18e31l 27S54o74v59i51č32k60a 4186608295442

Kraken (předchůdce Ešusu) a Ešus měly společné jen to, že vložené vozy byly patrové. Jinak to byly naprosto jiné vozidla postavené z jiných materiálů a s jinými systémy.

0/0
22.4.2017 15:05

M22a34r36t24i98n 72R90u54z90i34c12k18a 1222798786107

Samozrejme, ja mluvim jen o skrini, ta ma velmi podobnou konstrukci... jinak je to uplne jine vozidlo o celou generaci... 470 byla prototyp poplatny te dobe, zastaraly uz ve vyrobe... 471 uz je technicky jinde... ta pribuznost je dana tim, ze kdyby nedoslo k prevratu, vyrabeli by se krakeny, po revoluci se muselo rychle prijit s novym vozidlem, proto jsou podobne jak konstrukcne, tak provedenim, ale materialy a technicke vybaveni je o generaci jinde...

0/0
22.4.2017 16:06

M33a71r67t21i94n 97Š65e94b15e79k 3805946316382

Matějská funguje v plné kráse jenom měsíc a půl. Tahle vysokoamplituidní lochneska jezdí celý rok. Já jí fandím, ať slouží.

0/0
22.4.2017 9:12

J41i68ř66í 19B73á93r70t79ů 7292864199603

Jeden soukromník jezdí z P. Čakovic na Masaryčku se snad sedmdesát let starým motoráčkem a je zařazen do PID. To je ten správnej rekordman.

0/0
22.4.2017 9:03

R26a95d24e45k 62J79a72n31a36t45a 9915176484232

KŽC tam jezdi s 810kou, a ty se začaly vyrábět z roku 1973.

Tj. i nejstarší 810ky jsou o 5 let novější, než nejnovější z žabotlamů.

+2/0
22.4.2017 9:42

J67i41ř19í 28B90á95r32t61ů 7922434519133

Má tam ještě něco staršího, jméno nevím, má to okna na kličku a topení pod sedačkama. Nejspíš to používá jako zálohu a občas s tím i vyjede.

0/0
22.4.2017 14:47

R15a83d39e53k 51J80a12n43a81t68a 9795696274102

KŽC má i starší mototáky, dokonce jich mají docela dost, ale nevím o tom, že by s tím jezdili pravidelně na této lince. Jezdí s tím nostalgické jízdy o víkendech, buď mimo Prahu, nebo po pražském Semmeringu.

+1/0
22.4.2017 15:44

J32i10ř12í 94K75o58c69u60r35e38k 6705114945238

Okna na klišku? Tak to mohla být 831 alias M262.1. Zvaná žhavá trubka, ikdyž po rekonstrukci už byla ta kosntrukční vada odstraněna a vozidla přestala podléhat sebekremaci.

0/0
22.4.2017 18:26

J37i63ř13í 80K92o58c74u87r90e82k 6925214155158

... kličku.

0/0
22.4.2017 18:27

D41a98v61i48d 10P89e72t32r 7590976670925

Pamatuji si dobu, kdy byly moderní (konec 60.tých a začátek 70.tých let)., tehdy to byla příjemná změna, ale dnes bychom si už snad zasloužili něco lepšího.

0/0
22.4.2017 8:02
Foto

B43r54o58n10i81s50l84a88v 15G28a65b98r75y67š 2352449191

Přiznám se, že jsem o žabotlam moc nejevil zájem, protože se mi nelíbí jeho vzhled. Mnohem víc mě oslnilo tornádo (tedy řada 460). Ale dočítám se, že ve své době to byla souprava na úrovni.

+1/0
21.4.2017 21:38

J29i11ř63í 53K63o29c36u76r31e10k 6145494155138

Ech, takže i Slováci už to mají jako muzejní. Jen ČD stále nabízejí historické vlaky za běžné jízdné, evropský unikát.

+3/−17
21.4.2017 21:07

K14a22r10e25l 29Ř38e89h10á52č35e25k 9982220431612

Dvě soupravy na 15 minut trvající doplňkové lince. Skandál, co

+20/0
21.4.2017 21:27

E72d42a 64D38r23á40b95e13k 7499782353317

že vlak který má být brzy vyřazen objíždí fanoušky mne popravdě nepřekvapuje tak, jako některé novináře a čtenáře :-)

+1/0
21.4.2017 22:27

M33a60r50t80i48n 10K24a60r85á75s52e16k 9158283288588

Vlaky kolem 50 let stari v beznem provozu neni rozhodne unikat....

+7/−1
21.4.2017 22:45

M38a37r64t16i92n 24K58y67p49r 2212915724174

Slováci ho mají jako muzejní? Asi máte problém chápat psaný text, jedná se o muzejní soupravu ČD, která jede na Slovensko na výstavu.

+4/0
22.4.2017 9:56

J18i60ř46í 93K17o66c49u11r54e76k 6985964815758

Ano, takže slováci to mají jako muzejní výstavu.

0/0
22.4.2017 18:28

M96i88r58o32s93l21a47v 74Z22i23k28m38u18n12d 6828412377178

Tak si zajeďte do Německa, kde jsou v pravidelném provozu ještě starší soupravy - pamatující dobu JFK (vyrobené na přelomu 50. a 60 let minulého století). Podobně ve Francii jezdí na vlacích rychlostí 200 km//h vozy s dřevěnými schody někdy ze začátku 70. let minulého století ...

Leč za dobu své existence prošly z modifikace "ve stanici nelze" do podoby vozů s uzavřeným okruhem WC (ve stanici lze), centrálním zabíráním a blokováním dveří, případně posuvnými dveřmi a tlakotěsnou skříní s klimatizací ...

Stejný osud měly i legendární rakouské elektrické soupravy 4010 - Transalpin, z první poloviny 60. let minulého století. V době pádu železné opony v podobě "ve stanici nelze", stahovací okna, lámací dveře - když je vyřazovaly z provozu, tak "ve stanici lze", celoplošná okna, klimatizace, posuvné dveře ...

0/0
24.4.2017 11:29

I51v52a77n 25M15a21r97e61k 6784568822

Poprvé jsem s ním cestoval v r. 1965, byla to tehdy "bomba" . Měl neskutečný "odpich" . R^ [>-]

+14/0
21.4.2017 19:14

V60i65k18t20o48r 61N77á90r87o96ž60n68ý 3429472328

Jo,Jo...ten odpich byl bomba. Vzpomínám si , jak jsem na začátku 90-tých let každý pátek cestoval spěšňákem Praha-Trutnov , který jezdil tehdy vedený motorákem 853 přes Poříčany. Jeli jsme po prostřední koleji , po krajní jel žabotlam a cca nějakých 15 km jsme prakticky jeli vedle sebe stejně rychle. Náš motorák mohl jet nějakých 80-90 km/hod , žabotlam dosahoval mezi zastávkami stovku. Takže jsme jeli vedle sebe , žabotlam zastavil , pak se rozjel a dojel nás , poté zase přibrzdil , zastavil, rozjel se , dojel nás...a takto asi nějakých 15-20 km....

+5/0
21.4.2017 19:44

B74l77a58ž47e27j 23M48o90t55y38č97k80a 8837467345420

Jezdil jsem sním denně na trati Kralupy Praha vlastně až do dnes. Už jako dítě jsem ho považoval za nejošklivější mašinku a ta nenávist se ještě vystupňovala, když jsem vyrostl, prakticky v něm nemůžou sedět lidi na proti sobě a pak tomu dali korunu těma malýma okénkama - sauna hadr. A připojuji se, že název žabotlam jsem se dočetl až tady.

+1/0
21.4.2017 18:49

R42a90d90e61k 57J20a27n68a50t15a 9495486194892

"Žabotlam" je nejrozšířenější přezdívka mezi fanoušky železnice. Viz například diskuze na k-report.net nebo zelpage.cz.

+3/0
21.4.2017 18:51

R82a44d76e82k 46J29a13n41a38t69a 9215736624812

Ještě doplňuju, že "panťák" se tomu říkalo, když jsem byl malý kluk, tj. v 80. a 90. letech. Dnes je ovšem rok 2017.

+7/0
21.4.2017 18:53

M50i79l93a54n 63V64o28l77e51k 5859743646599

Někteří lidé nepotřebují pořád něco přejmenovávat.

+1/0
21.4.2017 19:07

R88a95d22e72k 98J80a64n54a62t14a 9105986144392

Když ono "panťák" znamená "pantograf" a od roku 1997 tu máme CityElefant alias "ešus", což je taky příměstská jednotka s pantografy. Bylo by to nejednoznačné.

0/0
21.4.2017 19:18

M11i61l30a49n 82V57o45l27e69k 5219943846549

Ano, pantograf má více typů vozidel. Možná snad úplně všechny elektrické trakce. Ale uznávám, že ešus má také dvě slabiky jako panťák, tak aby se to nepletlo, musel se jeden přejmenovat na tři slabiky a vyšlo to na panťák.

0/0
21.4.2017 19:38
Foto

B71r15o92n89i18s81l69a23v 44G26a96b21r92y96š 2362869741

Mají ho úplně všechny. Jiný sběrač proudu má už jen trolejbus. :-)

+1/0
21.4.2017 21:36

V92a54c58l35a27v 26M30e45d90e16k 5241702365115

ešus má jen polopantograf

+1/0
21.4.2017 22:28
Foto

B76r24o36n92i49s69l23a91v 27G44a25b65r45y33š 2382899591

Pokud budu korektní, tak ano. Ale polopantograf má třeba i to tornádo nebo Panteři.

0/0
21.4.2017 22:37

M18i40r94o27s50l35a29v 53S87i71n53d26e74l54a51r 2185247294952

A metro?

0/0
22.4.2017 1:47
Foto

B65r13o85n26i60s11l37a24v 19G60a80b95r17y11š 2562159401

No jo, na to jsem taky zapomněl - boční sběrač pro třetí kolejnici. :-)

0/0
22.4.2017 10:18

J40i82ř36í 88K16o49c60u96r69e74k 6515884725578

Nepřišlo to ve chvíli, kdy se začaly množit jednotky 460, a tak bylo třeba rozlišit panťák od panťáku?

0/0
21.4.2017 21:08

M30a14r41t33i56n 31R23u43z26i23c20k19a 1922178756467

to ne, zabotlam je spise od vzhledu, esus take,... z lokomotiv treba brejlovec... atp...

0/0
22.4.2017 11:20

P25e28t49r 21N76o40v91o17t58n63y 1351280901

Ešus je od toho, že má 3 díly a je z hliníku. :-)

+1/0
22.4.2017 16:25

M35i84r34o45s13l59a91v 74Z76i10k82m27u96n66d 6238772967558

Panťák se TOMU začalo říkat proto, aby se elektrická jednotka (skládá se ze dvou technických jednotek) odlišila od klasické soupravy, podobně jako motorovému vlaku (samostatný motorový vůz nebo s přívěsnými vozy) se říká obecně motorák ... patrovým soupravám z NDR se říkalo "patrák" ...

Strojvedoucím jezdícím na EJ 451+452 (ex EM 475.1,2) se běžně říkalo panťákáři ...

Panťák se poprvé použil u prototypu EM 475.0.

Soupravy 560 (ex SM 487.0 > SM 488.0) dodané do Brna a Bratislavy byly v hantýrce označovány stejným pojmenováním (zase odlišení od klasické soupravy). Dodávky souprav 460 (ex EM 488.0) nebyly provázeny kolizí s jednotkami 451 (ex EM 475.1), které byly z Košic, Bohumína, Ústí nad Labem staženy do Prahy ještě před dodávkami těchto nových vozidel.

Podle mé osobní dokumentace ještě v období jízdního řádu 2005-2006 jezdily trojdílné soupravy 451 (ex EM 475.1) v Olomouci ve dvou turnusových skupinách v počtu 3 na trati Olomouc - Nezamyslice. Jednotky 460 byly v té době provozovány v DKV Ostrava, provozní jednotka Bohumín, takže ani v době kdy byly EJ 451 (ex EM 475.1) v Olomouci, tak v jednom DKV nebyly "panťáky" dvou zásadně konstrukčně odlišných řad ...

Výraz "žabotlam" se pro EJ 451+452 začal v Praze (DKV Praha) používat vlastně až v roce 1998 v návaznosti na dodávky prototypů jednotek 471 (471.001, 471.002), kterým se říkalo hliník nebo ešus pro hliníkovou vozidlovou skříň ...

0/0
24.4.2017 11:52

J53i31ř33í 59B33l49a61ž79e88k 4219343731910

CityElefant ma pulpantograf. Uznavam ale ze pulpantak nezni nic moc.

0/0
22.4.2017 20:21

V95i93k51t89o37r 85N73á88r57o83ž70n47ý 3289652938

No , v době kdy začal jezdit to musela být bomba.. V době,kdy bylo elektrifikovaných tratí minimum , kdy nejrozšířenější trakce na síti byla parní a kdy souběžně začínaly jezdit zamračené se starými vagóny... tehdy cestovat žabotlamem muselo být vrcholem luxusu.. Je jasné,že svět je dnes někde jinde..

+1/0
21.4.2017 19:46

R79a73d78e39k 61N17e81u96m67a75n60n 5842832328705

U ČD jsem dělal, ale slovo žabotlam jsem viděl poprvé napsané až v idnes.

Říkalo a říká se tomu "panťák"

+15/−9
21.4.2017 18:30

J79a50n 13S17ů86r32a 4545753843902

zeleznicar.cd.cz

Uvádí se tak i v oficiální tiskovine ČD

0/−1
21.4.2017 18:34

J32o66s94e47f 61K21r15z83e66p10i24n42s93k21i 4839247956830

Nerozporuji, že se tomu tak někde lokálně říkalo.

Jazyk si rád upravuje oficiální výrazy a názvy tak, aby se lehce vyslovovaly. Zkuste si několikrát za sebou říci výrazy "panťák" a "žabotlam". Co Vám zní lépe a libozvučněji?

Ani u zelené se neříká ,žabohněv ́ nebo ,žabohlen ́. Nezní to... :)

+2/0
21.4.2017 18:48

P24e76t11r 89F66i86f13k30a 4431201789705

Železnici mám jako koníček a žabotlam je pro tuto jednotku rozhodně používanější (celorepublikově).

Naopak panťák se spíše používá pro jednotku řady 460/560.

+9/−4
21.4.2017 18:59

M34i96l92a47n 39V50o85l58e15k 5639553106269

Panťák doplatil na svoji spolehlivost, díky které vydržel v provozu po několik generací. Nové generace dětí si vytvořily svůj svět a dnes ho přes média vnucují všem.

+2/0
21.4.2017 19:11

F31r55a47n55t91i32š71e35k 70K61u18l89d42a98n 5186437414764

V devadesátých létech se mu říkalo všeobecně panťák. Žabotlam je novotvar rozšířený později, ale už jsem se setkal i s přezdívkou porno....

+6/0
21.4.2017 20:27

J94a15n 95H75o27r49a 6567811436

Amatéři.Sůra a pár "ajznboňaků" tomu skutečně řîkajî žabotlam, ale pro profíky to byl vždy "panťák"...

+1/0
22.4.2017 0:36

M38a47r77t59i31n 10R72u45z41i65c73k51a 1862168446627

kdepak, pantak se rikalo obema, zabotlam je od vzhledu jednotky, tem 560 se zas prezdiva tornado...

0/0
22.4.2017 11:23

J45a83n 56S95ů51r76a 4255733863602

Myslím, že to bude značně subjektivní názor. Rozhodně jsem větším zastáncem označení žabotlam:-)

0/−1
21.4.2017 21:48

J94a29n 54H37o96r98a 6207881436

Myslet, znamená ..... vědět, jak říká staré pořekadlo

0/0
24.4.2017 11:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.