Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

ČD skončily v zisku. Dluhy jim však vzrostly na 33,5 miliardy korun

Na první pohled jde o jasný úspěch. České dráhy se po velké ztrátě v roce 2015 dostaly loni do zisku 882 milionů korun, takže za dvanáct měsíců zlepšily hospodaření o více než dvě miliardy. Na druhou stranu jim však zůstává obří dluh, který loni narostl o 1,4 miliardy korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L37á48ď65a 72V63r32a83n74ý 7858938588597

Je to a.s., která ze zákona musí generovat zisk.

Fungováním je to ale státní podnik.

Takže se obavám, že tvorba zisku je účelově vedena za vyplácením odměn.

0/−1
2.5.2017 9:25

M30a89r40t71i49n 91N20o40v31o15t42n38ý 3456486971544

"ze zákona musí generovat zisk" - nic takového v zákoně samozřejmě není.

+1/0
2.5.2017 10:20

P30e93t50r 12S98u24c62h80ý 1618399974236

Takže jsou v zisku 882 mil, ale nasekali dluh 1,4 mld ..... takže výsledek je ten, že prodělali 518 milionů.

+1/−1
2.5.2017 9:14

Z72d11e27n85ě50k 53K14o28v29á79ř 9778809869215

8-o8-o8-o

+1/0
2.5.2017 9:15

M36a31r15t36i37n 24K34a39r53á91s53e55k 9598153368598

Jak souvisi dluhy s vysledkem hospodareni?8-o

+1/0
2.5.2017 9:16

P19e19t92r 95S67u29c87h55ý 1878909434786

Tam bylo, že se zvýšil dluh o 1,4 mld

0/0
2.5.2017 9:17

M34a50r25t69i24n 87K87a40r74á35s12e82k 9878423578348

No otazka zustava - jak to souvisi s vysledkem hospodareni? (napoveda: vubec nijak)

+1/−1
2.5.2017 9:24

P42e93t92r 97S91u69c70h67ý 1868899534166

Takže když si nyní vezmu půjčku a zadlužím se, tak to vůbec nesouvisí s tím, jak jsem s penězi hospodařil ...... to pak ani nemůže přijít exekutor ne?

0/−2
2.5.2017 9:58

R43a59d48e45k 80J55a15n13a76t82a 9415716274942

Vy ale nejste firma a nevedete účetnictví.

Zadlužení ČD je dnes zejména díky nákupům vozového parku, jeho omlazování, klesá průměrné stáří vozidel. Tím vám klesá vnitřní dluh a roste hodnota majetku (protože místo starých odepsaných a zhusta už neprodejných vozidel máte nová, co mají nějakou hodnotu, nejen účetně, ale i reálně, dala by se prodat). Takže se skutečně může stát, že dluh vzroste a přesto hospodaříte dobře.

+2/0
2.5.2017 11:07

P83a83v17e19l 17S34v71o63b23o92d97a 4447850642782

Hodne to zjednodusim. Mate zenu, dve deti, byt v panelaku, prijem 100000 cisteho mesicne. Vas soused je na tom uplne stejne. Vase mesicni zivotni naklady jsou 40000 tisic, takze vam i sousedovi z vyplaty zbude 60000. Soused to prochlasta, prohuli a nasype do automau. Na konci mesice je na nule, ale bez dluhu. Vy mate dve hypoteky, kazdou za tricet tisic. Na konci mesice jste na nule stejne jako soused, ale mate hodne velky dluh. Jste na tom hure nez soused? Jde o to, ze samotna vyse dluhu nic nevypovida o vasem hospodareni.

+2/0
2.5.2017 11:24

M56a81r34t43i80n 96K25a86r66á12s41e37k 9538573588628

Kdyz si letos vemes milionovou pujcku, koupis si treba BMW a zacnes taxikarit, tak na konci roku nejspis budes mit neco vydelano (budes mit zisk), presto budes mit velky narust dluhu....

+1/0
2.5.2017 12:46

P30e80t96r 85S85u60c76h81ý 1288449794456

P.S. a můžete tedy říct s čím to tedy souvisí? Nebo ten dluh přinesli marťani, když hospodaření za to nemůže?

0/0
2.5.2017 9:59

M54a46r45t69i50n 33K29a10r16á37s45e97k 9678963498178

No jde o to, ze ne kazdy penezni vydaj, je zaroven naklad. Kdyz nakoupite majetek, tak vam vroste zadluzeni, ale na vysledek hospodareni to ma radove nizsi dopad...

+1/0
2.5.2017 12:47

R75a95d28e15k 63J40a76n63a88t77a 9925946154512

Přesně tak. Pokud nakoupím na dluh třeba novou lokomotivu, tak to ještě nutně neznamená, že jsem prodělal. Mám totiž sice dluh, ale zároveň i tu lokomotivu. A ta lokomotiva mi vydělává.

+2/0
2.5.2017 16:13

R25a46d26e78k 42H29o66l71e86c29e37k 3576550928451

Takže naopak, když prodám barák a z prodeje splatím hypotéku, tak jsem vlastně vytvořil pár milionový zisk?

+1/0
2.5.2017 9:27

R98a27d88e20k 69H16o32l26e73c81e23k 3686800798711

Tak si to shrňme: Přepraveno 171,5 milionu cestujících, tržby od cestujících 7,2 miliardy, ztráta 0,6 miliardy, dotace od státu a krajů 13,8 miliardy. V průměru tedy na 1 jízdu platí cestující o 84 korun méně, než jsou skutečné náklady. Tedy každého, kdo dojíždí třeba do práce vlakem (40 jízd měsíčně), dotujeme více než třemi tisíci korunami z daní.

To jen pro pořádek pro ty, co vykřikují, že stát je odírá na daních a nic jim na oplátku nedává. 40 tisíc ročně přeci nestojí za zmínku.

+2/0
2.5.2017 8:46

L40á33ď94a 64V22r98a80n87ý 7648308498137

Otázka zda v těch cestujících jsou i režijkáři.

0/0
2.5.2017 9:08

P19a97v77e15l 84S83v28o89b60o13d84a 4447440912292

Navrhuji aby kazda diskuse tykajici se CD mela povinnou soutez o nejrychlejsi rezijkarskeho trolla.

+3/0
2.5.2017 9:17

P52e96t28r 60P84e90t25r 6873132618893

pravděpodobně ne, protože spoustu režijkářů průvodčí ani nekontrolují - nepromítnou se do statistiky.

0/0
2.5.2017 9:17

P79e45t28r 38S34u89c29h13ý 1228279954756

Jenže to se prostě nedá přepočíst na cestujícího. Na vytížených trasách dostane dopravce často o dost více, než jsou náklady, ale stát dotuje především regionální vlaky, které jezdí po malých vesnicích a jezdí s nimi pár lidí - tam by si ty vlaky na sebe nevydělaly ani náhodou.

+1/0
2.5.2017 9:16

R38a83d62e89k 20H36o48l59e30c29e78k 3376900458691

Průměr je průměr. Nic víc, nic míň.

+1/0
2.5.2017 9:24

M64o22n93i20k73a 52K93o14n81e71c31n78a 7933241411794

Tak mate docela pravdu, akorat ze v tech dotacich jsou proplaceny slevy na det/studenty, tedy 50 procent ceny jizdneho, duchodce, ZTP. vypada to, ze jedou treba zadarmo, ale nejedou, jenom to zaplati lide z dani.

0/0
2.5.2017 9:49
Foto

J11a56n 31V88a75l31a10l14í60k 6646129690596

důchodce už ne to zrušil Kalousek...

0/0
2.5.2017 10:44

J66i89n47d87ř30i64c90h 28M17i31t32t44e79r 6804285881576

Já vlakem nejezdím , jen to platím těm ostatním.

0/0
2.5.2017 10:39
Foto

J53a45n 87V49a76l80a68l56í93k 6426219880586

no a když jezdíte autem tak jiní vám platí silnice...

0/0
2.5.2017 10:45

J19i50n33d53ř24i81c82h 89M73i59t50t60e92r 6344975541946

A to je ten častý omyl, se kterým se setkávám v každé diskusi. Takže z každého litru paliva platím 17 Kč daně. To dělá cca 80 mld Kč ročně. Do silnic z toho jde zlomek. Navíc dálniční známka, silniční daň, DPH za auto cca 160 000 . Je to přesně naopak. Jako řidič dotuji stát a to velmi podstatně.

0/0
2.5.2017 10:50

R49a81d25e13k 20J66a80n20a88t18a 9775416364322

Stejně daně z paliva platí i vlaky (a pokud jezdí na elektřinu, platí zase daně na soláry). Osvobozena od těchto daní je pouze letecká doprava.

Navíc vlaky platí státu za jízdu po koleích, na rozdíl od aut, která státu platí pouze na části silnic, a to ještě poměrně malou částku (dálniční známka je roční paušál, po přepočtení na 1 km je to směšné). Silniční daň většina vozidel neplatí (osvobozeny jsou fyzické osoby a linkové autobusy).

+3/0
2.5.2017 11:11

J78i38n58d22ř80i20c36h 65M46i15t67t79e84r 6474875821566

U vlaků jsou náklady na elektřinu a naftu zcela marginální částí nákladů. A auta tomu tak není. A opakuji celkovou sumu jen na daních z PHM je to 80 mld ročně. Náklady na silnice r. 2016 byly 40 mld. Takže motoristé platí do rozpočtu 2xvíc než se dává do silnic. Drtivá většina tratí je elektrifikovaná a solární zlodějnu platím taky, takže o čem je řeč ?

0/0
2.5.2017 11:18

P69e11t97r 91N38o73v55o97t83n52y 1431350721

Spotřební daň z phm určena na opravu a stavbu silnic?

0/0
2.5.2017 12:19

J14i58n47d37ř70i32c44h 21M27i43t68t83e45r 6204445401806

Ne zcela anonymně se rozpustí v rozpočtu. Ale je naprosto adresná v tom, kdo ji platí. To jest uživatelé silnic. A ti platí cca 2x tolik než jde do silnic, takže nejenže si silnice zaplatíme, ale současně sanujeme státní rozpočet. Přečtěte si celé vákno, souvislost pochopíte snadno.

0/0
2.5.2017 12:36

P42e31t15r 61N18o39v37o39t50n63y 1131240951

Ne, platí ji všichni, kdo kupují PHM. Tedy jednak motoristé, pak ale i jiní dopravci, kteří nevyužívají silnice(třeba ti železniční nebo říční lodě), provozovatelé stavebních strojů, zemědělci(ti mají snad nějakou slevu). A i normální člověk, když potřebuje posekat trávu. Takže v té adresnosti trochu uberte.

0/0
2.5.2017 12:44

J67i91n40d73ř10i19c42h 57M76i65t48t44e52r 6674395181926

A můžete prosím kvantifikovat podíl subjektů , které nevyužívají silnice, dle vašeho výčtu na spotřebě nafty v Česku ? Myslíte si, že to bude více než 5-10% ? Já ne. A hodně se to prolíná, takže já platím daň z PHM nejen do auta, ale i do sekačky. Takže ubírám tak 5%, víc ne.

0/0
2.5.2017 12:50
Foto

J63a20n 66V13a19l21a30l20í95k 6286199960306

jako soukromá osoba žádnou silniční daň neplatíte...

0/0
2.5.2017 11:28

J67i41n96d30ř74i75c53h 71M20i35t97t32e65r 6654655271646

Jako OSVČ když auto užívám k podnikání ano. Ale i kdyby ne, celkově jsou to jen drobné. Zbytek sedí. Takže já , když jezdím autem platím dráhy. Závěr je stejný. Při nájezdu 25 000 km za rok zaplatím na dani z PHM cca 35 000 Kč.

0/0
2.5.2017 11:34

Z71d97e31n56ě10k 91K56o92v58á80ř 9198629139895

K diskusi s panem Šimkem. Jaké jsou ceny ČD a jaké ÖBB. Vzal jsem přibližně stejné trasy cca 60 km po hlavních trasách, nákup ihned, bez jakékoliv slevy.

ÖBB - Vídeň - Sankt Pölten bez 13,20 Euro (cca 350 korun).

ČD - Praha - Kolín 93 korun.

+1/0
2.5.2017 8:41
Foto

J32a60n 56H96i17n46k 2327915624637

Dostaly se do plusu rozprodejem majetku? To musel psát nějaký účetní neználek. Prodej majetku není výnos, který by patřil do výkazu zisků a ztrát. Určitě se prodala nejvýnosnější aktiva. Tak jako je v česku obvyklé, a to za korunu.

0/−1
2.5.2017 8:22

R31a53d83e67k 79H52o54l63e92c41e56k 3216740728671

Neználek budete spíš vy, když nechápete, jak se nechá rozprodejem majetku dostat do zisku.

V účetnictví není majetek většinou oceněn tržní cenou. A když prodáte za tržní cenu, která je větší, než cena účetní, vznikne vám zisk.

+3/0
2.5.2017 8:26
Foto

J48a49n 37H26i93n43k 2187165444757

To je pro mě naprostá novinka, že by se v Česku někdy prodal státní majetek za cenu vyšší než účetní.

0/0
2.5.2017 9:56

L71á19ď67a 58V79r42a78n44ý 7668358558177

Jo a proto chytré představenstvo chce výsledky hospodaření bez mimořádných vlivů, což je i prodej za tržní ceny. Zvlášť když s účetní cenou majetku se dá kouzlit ;-).

0/0
2.5.2017 9:11

J88a22n 15S35ů55r69a 4715433213842

Je to citace z výroční zprávy. Auditované. Máte tam i částky, za které se prodaly. Korun je tam poněkud více.

0/0
2.5.2017 23:03

M82a39r67t96i93n 75H67o30c22h46m49a91n 7183437864143

Začnete snižovat zadlužení tj. přestanete cokoliv nakupovat a zdražíte jízdné za účelem maximálního zisku. Výsledek? V důsledku vyšších cen a nižší kvality okamžitě klesne počet cestujících, spadnou tržby a začne vás rozebírat konkurence. Začarovaný kruh.. Těm vychvalovatelům soukromých společností. Bohužel (nejen) v tomto segmentu neexistují stejné podmínky pro soukromé a státní podniky. V době otevření trhu nestáli všichni na stejné čáře. A pokud vezmeme dopravu jako celek, je ta železniční stále výrazně znevýhodňovaná hlavně oproti silniční. Navíc všechny státní organizace jsou neustále vystavované silnému lobbingu a různým podobným vlivům. A protože funguje vedení státu od revoluce tak jak funguje,podle toho to taky v těch společnostech, bez výjimky, tak vypadá.

+6/0
2.5.2017 8:21

M22i97l76a76n 18K47a21s40a60l 1248209685875

ČD udělaly za posledních několik let pořádný kvalitativní skok směrem k lepšímu a je logické, že to bylo na dluh. Když se podíváte na zahraniční ceny jízdného, tak u nás se jezdí v podstatě zadarmo, nicméně technika stojí všude stejně a je setsakramentsky drahá.

+13/−1
2.5.2017 8:13

O48n44d11ř64e86j 36Š38i90m82e47k 5133752467228

Myslite ty vyssi ceny, kdy jizdenka z Prahy do Linz je levnejsi pres rakouske drahy, nez u CD?

0/−5
2.5.2017 8:17

M18i67l95a14n 71K48a50s56a72l 1658449755445

Vnitrostátní doprava je levnější, než na západě, to nepopřeš ať se budeš snažit sebevíc ;-)

+1/0
2.5.2017 8:21

O27n36d45ř79e64j 98Š42i73m12e47k 5373302167588

Srovnavam ted s Kantonem Zug ve Svycarsku a cena je stejna a vlaky lepsi... Takze Vase tvrzeni vyvracim...

0/−1
2.5.2017 8:24

Z23d39e60n73ě10k 71K35o13v72á64ř 9208479299465

Ondro, ty jedeš. R^R^R^ To musely bát čarodejnice.

+2/0
2.5.2017 8:26

J90a71n 44K30o20b90ě20r63s46k67ý 1470756131473

Často to bývá naopak a jízdenky koupené přes ČD bývají levnější. Třeba do Německa dost často, Adventní akce do Vídně nebo třeba do Bruselu za 600 Kč z Prahy.

+1/0
2.5.2017 8:22

O16n30d67ř82e64j 89Š36i27m22e90k 5433142187248

Rakouske drahy maji take akce a naprosto srovnatelne...

0/0
2.5.2017 8:24

P63a80v69e26l 79S94v81o39b12o17d20a 4247470592912

Prestante tady pindat ty vase nesmysly a uvedte konkretni priklad kdy se mi vyplati do stejneho vlaku koupit jizdenku u Oebb levneji nez u CD.

+1/0
2.5.2017 9:21

R91a36d33e67k 86J95a52n95a36t82a 9395206734592

Může se to teoreticky stát v případě, kdy ČD vyprodají svůj počet akčních jízdenek dřív než ÖBB. Předpokládám, že u mezinárodních spojů je nějaká dohoda, kolik akčních jízdenek smí každá strana prodat a jak se z nich dělí tržby.

Ale v praxi jsem to moc často neviděl.

0/0
2.5.2017 16:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.