Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boule na hlavě zastavila vlaky. Vyšetřovali to jako „mimořádnou událost“

Na cestující ve vlaku mezi Českými Budějovicemi a Novým Údolím o minulém víkendu vypadla část okna a způsobila jí bouli a drobné šrámy. Především však plně odkryla vyhrocené vztahy mezi státními organizacemi na české železnici. Na jedné straně sporu stojí České dráhy (ČD) a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), na straně druhé Drážní inspekce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L55u88c23i95a73n 86P86a13p86a95z84i22a14n 5544427511305

Bláznivá doba, horší jak za socialismu.

0/−2
11.5.2017 23:33

J39a70n 24H65o29r94a 6507101376

Jak pro koho...

0/0
12.5.2017 11:35

F45r52a88n64t58i90š90e58k 20V33a35n71ě70k 1727814887267

Já myslím, že se zákon brzy změní. Jestli Drážní inspekce zastaví několikrát vlaky Regiojetu skrz boule na hlavě, tak to Radim prolobbuje. I když myslím, že soukromníci raději Drážní inspekci nikdy nic hlásit a jediný kdo se přizná budou ČD.:-)

0/0
11.5.2017 21:00

Š82t42e51f10a55n 18F52r27i78č16a 7292858593486

A že jsou jeho vagóny 40 let staré, to je stará známá věc. O podobné tragedie nebude nouze.

0/0
12.5.2017 9:09

M22i67l37o43š 97D47v37o15ř93á62k 8925317166791

Koukám, že výpověď z agrodnesu asi nebyla tak úplně okamžitá?

0/0
11.5.2017 13:11

J58a65n 87S34ů48r46a 4615973103812

Zákoník práce. Tedy do 31.7.

+2/0
11.5.2017 13:25

M37i98l71o84š 52D70v14o98ř71á20k 8665447366741

jj, je mi to jasný - jen že jsem viděl článek s vláčkovou tematikou a tak me napadlo, koho na to teď sehnali :- ).

0/0
11.5.2017 13:27

H44y61n21e88k 78N58o78v48á38k 3933602906815

Čtu tady, že DI každou maličkost musí vyšetřit, aby se zabránilo systémovým chybám a případným zraněním do budoucna. V přímém protikladu je moje nedávná zkušenost z DI. Již nějakou dobu jezdí z Louka jedna společnost s uhlím na Slovensko. Oproti ostatním ale jej neválcují ani nestříkají a tak se za vlakem ve 100 km/h táhne oblak uhelného prachu po celé trase. Jak jsou nadšeni lidé stojící na zastávce vám asi nemusím přibližovat.To by ale nebylo nejhorší, nápory vzduchu spole s odstředivou silou kusy uhlí rozhazují po celé trati a hlavně v obloucích. Když jsem takto ložený vlak před pár dny viděl zase připraven k odjezdu, tak jsem volal všude možně a nikdo s tím nic nemůže udělat. Výpravčí to nemá jak posoudit, ti zase za to neodpovídají, neboť jenom dodávají zaměstnance, který řídí lokomotivu..... A tak jsem zavolal na pohotovostní telefon DI a víte co mi řekli ? Dokud se nikomu nic nestane, tak s tím nemohou nic dělat. Tak nevím, co si o tom mám teď myslet.

+1/0
11.5.2017 12:56

J80a49n 96K49u22č84e10r44a 2357612846433

Nezlobte se, ale přece nechcete říct, že když jde z vlaku prach, tak jde o ohrožení bezpečnosti. Je to nepříjemné, ale ne nebezpečné.

Drážní inspekce podle zákona může jednat, jen došlo-li k mimořádné události. Kolegové Vám to řekli správně, takový je zákon. Na web jsem 1. 4. 2017 červeně jasně napsal, co můžeme řešit.

Případ s prachem má řešit primárně dopravce, případně hygiena ve spolupráci s Drážním úřadem, který schvaluje drážní vozidla. Drážní inspekce nemůže nic kontrolovat (zejména ne to, jestli se dodržuje vše), "pouze" v případě mimořádné události zjistí, kdo co porušil.

+1/0
11.5.2017 13:05

O89n63d31ř20e48j 45Z31e90m53a72n 5360574818499

Až váš sprška uhlí obhodí třeba když pojedete autem...

Potenciální rizika vám evidentně nic neříkají.

0/0
11.5.2017 13:23

J31a43n 97K15u21č93e70r89a 2637112316973

Ale říkají. Ale pokud bychom se tím zabývali (jako že v minulosti jsem to dělali), tak bychom porušili zákon - nyní toto již není naše úloha.

To je asi stejné, jako kdybyste chtěli po finančním úřadu, aby Vám vydal stavební povolení. Stále nepochopím, proč lidé trvají na to, že danou věc musí vyřešit Drážní inspekce, když jim pořád říkáme, že je to záležitost někoho jiného - proč se prostě neobrátí na daný úřad a pořád se "domáhají" řešení z naší strany? My bychom tím překročili zákon...

+1/0
11.5.2017 13:27

H81y43n91e49k 81N76o77v97á25k 3363672986925

Víte pane Kučero, primárně jsem neřešil prach, ale odlétavající uhlí z vagónů, které "odstřeluje" okolí vlaku, pokud jste četl pozorně můj komentář. On totiž kus uhlí velikosti lískového oříšku při rychlosti +/- 100 km/h zvládne udělat slušnou díru do bezpečnostního skla na lokomotivě. A věřte mi, že bych zrovna takovým kouskem nechtěl dostat do hlavy. Ale jak řekl váš kolega, pokud se nic nestane, tak to nemůžeme řešit ani nic doporučovat.

0/0
11.5.2017 13:40

J71a68n 47K18u53č91e25r98a 2897512116383

Ano, ale stále to není mimořádná událost. Můžete s tím nesouhlasit, ale je to tak. Zákon to říká jasně.

Nikdo nezpochybňuje, že to při nárazu do okna toto okno může rozbít - pak už to mimořádná událost je.

Jak jsem psal, jsou tu společnosti odpovědné za danou věc, je potřeba to řešit s ní. Drážní inspekce nenese odpovědnost za bezpečnou drážní dopravu, to je role drážních správních úřadů. A primárně samozřejmě příslušného provozovatele.

Proto pořád nechápu, proč vadí, že je kritizována instituce, která nejenže nemůže, ale dokonce ani nesmí, danou věc řešit, za to, že postupuje podle zákona.

0/0
11.5.2017 13:52

O24n67d24ř52e36j 62Z98e22m66a11n 5390514708949

Jo, bezpečnostní rizika vám neříkají nic.

0/−1
11.5.2017 14:04

J58a58n 66K23u62č43e15r43a 2517552616463

Já už nevím, jak to vysvětlit. Nerozumím tomu, že když jasně napíšu, že bezpečnostní rizika Drážní inspekce nesmí řešit (to je role Drážního úřadu) proč pořád píšete, že je řešit máme.

+1/0
11.5.2017 14:07

O70n85d32ř17e39j 41Z63e34m24a62n 5350714618369

Však to píšu, sice drsně ale píšu to samé...

0/−1
11.5.2017 14:10

P55a42v90e42l 27C76a22f94o43u57r85e36k 7176957931710

Neznám podrobnosti, ale obecně bych při vydávání pravidel zvažoval ÚČEL. K čemu hlavně slouží např, koleje, vlak, silnice, dálnice, apod. K přepravě cestujících. To je priorita. Když zůstanete s vlakem stát v polích, ovlivňujete nejen cestující tohoto vlaku, ale možná stovky, i tisíce dalších. A každé opatření má svým významem (hodnotou) odpovídat problému. Vypadnuté okno velmi pravděpodobně nezpůsobí totální destrukci jizdních vlastností soupravy, která velmi pravděpodobně může být odstavena v místě možného křižování. Se zraněním je to sice trochu jinak, ale opět by mělo jít o výběr nejlepší možnosti, nikoli 100%ně podle nějakého předpisu. Ten má vést, pomáhat v rozhodnutí.

Dálnice (i železnice) je po dopravní nehodě mnoho hodin uzavřená kvůli vyšetřování a likvidaci. Hledá někdo odpovědný způsoby jak komunikaci vrátit jejímu ÚČELU co nejdříve. Musí vyšetřovatel běhat s měřicím kolečkem? Nešel by vypustit dron s kamerou, který místo nasnímá, jak je a software vypočítá, zakreslí, co si kdo přeje? To není rada. Je to opravdu jen otázka: Zabývá se někdo hlavním účelem, nebo jen svým problémem?

+5/0
11.5.2017 10:18

T21o61m15á64š 76K76u14c37h68a74ř 3267561428321

"by mělo jít o výběr nejlepší možnosti, nikoli 100%ně podle nějakého předpisu. Ten má vést, pomáhat v rozhodnutí"

Ne, tok to opravdu ne, není možné, aby se zaměstnanec svévolně rozhodoval, zda předpis bude dodržovat, nebo ne. Musí být jasně stanoveno, za jakých podmínek vlak zastaví.

Jinak ano, souhlas s tím, že by se mělo pracovat na zvýšení rychlosti/efektivity vyšetření a odstranění nehod.

0/0
11.5.2017 10:47

J85a15n 85K17u11č23e10r33a 2787482506373

Tady nelze nesouhlasit. Ale přece to nemůže fungovat ve stylu "něco je v zákoně, nehodí se nám to/není to správné, tak to budeme ignorovat nebo porušovat".

Prostě standardní cestou (třeba při projednávání zákona) vzneseme argumenty, proč se má povinnost upravit/zrušit, případně dáme podnět na úpravu kdykoliv poté. Ale do té doby, dokud je to v zákoně, se musí dodržovat - kdyby ne, pak bychom četli články, že stát nedodržuje zákony, které si sám vydal.

+1/0
11.5.2017 11:12

O37n45d79ř31e45j 68Z62e12m10a29n 5170844588509

Ale pan Cafourek nic o ignorování předpisů nepíše, stejně jako nepíše nic o jejich porušování. Zranění musí být vždy řádně ošetřeno a zaevidováno. Závada na zařízení musí být vždy řádně zdokumentována, pokud v souvislosti s ní došlo ke zranění, musí to být řádně vyšetřeno. Pan Cafourek jen napsal, že tohle nemusí proběhnou v místě, kde k tomu došlo, či kde se na to přišlo, ale měl by se brát ohled na míru závažnosti té události.

0/0
11.5.2017 12:08

J15a32n 66K11u30č79e71r56a 2527982296163

Ne, pozor. Závažnost se brát v ohled nemůže - jakmile se stane něco, co je mimořádnou událostí, musí se postupovat stejně bez ohledu na následky. Je potřeba zajistit místo mimořádné události a vše zdokumentovat. To si nevymyslela inspekce, ale je to v právních předpisech.

0/0
11.5.2017 12:29

O81n93d48ř42e23j 63Z37e48m41a34n 5150324168639

O typech lidí, jako jste vy, psal už Kafka...

0/−1
11.5.2017 12:33

T53o42m13á78š 30K37u66c95h90a43ř 3327581688781

Čímpak se živíte? Železnice není svaz zahrádkářů. Každý, kdo se pohybuje v nějaké složitější organizaci, systému, podniku.. ví, že s reálnými zaměstnaci nemůžete fungovat bez jasných pravidel a bez soutavné kontroly jejich dodržování. Téměř všichni si totiž myslí, že jejich úsudek je lepší než nějaké "hloupé" nařízení, ve skutečnosti to ale jen pro cca 15% z nich opravdu platí.

+1/0
11.5.2017 12:49

O79n84d46ř60e24j 63Z74e23m69a85n 5640794458279

Tak u mě v práci probíhají pravidelně vnitřní bezpečnostní audity, jednou ročně externí bezpečnostní​ audit a sepisují se i potencionální bezpečnostní rizika, dokonce si při tom vyberou náhodně nějaké zaměstnance a testují jeho znalosti ohledně bezpečnosti, chování v tom prostoru, postup při evakuaci atd, to ten interní, u externího mu k tomu ještě několik hodin někdo stojí za zády a pozoruje ho. U nás se každý úraz nejen ošetří a zapíše, ale i prošetřuje a vyhodnocuje vzhledem k pracovním podmínkám a závěry se interně zveřejňují, pokud se tak odhalí slabina v prostředí, ve kterém se zaměstnanci pohybují, udělá se v tomto náprava či upraví předpisy ohledně chování zaměstnanců - na dílnách máme předpisem určeno i to, jakým způsobem se vysmrkat. Já mám jen tak mimochodem jako člen požární hlídky povinnost hlásit potenciální riziková místa při evakuaci.

0/0
11.5.2017 13:21

J26a98n 98K60u47č75e46r67a 2767322706613

Já jsem také člen požární hlídky a BOZP - mj. kontroluji lékárničky a "knihu drobných úrazů". Takže taky, stejně jako Vy, vím, že i říznutí o papír se musí zapsat, kdyby se náhodou v budoucnu stalo něco většího. Samozřejmě, když to zaměstnanec nenahlásí (nebo nezapíše), je to jeho volba, ale pak se těžko prokazuje, cože se to vlastně stalo.

0/0
11.5.2017 13:30

O20n89d59ř25e83j 54Z84e56m62a94n 5720894688419

Ale provoz kvůli tomu nezastavujete.

U nás jsme v tomto, práci s úrazy dál, jak jsem psal, u nás se to jen nezaeviduje, ale i prošetřuje, vyhodnocuje a zveřejňuje, pokud je to v důsledku něceho, tak to něco se i odstraňuje a při dalších bezpečnostních auditech se na tyto okolnosti zaměřuje. Pokud se stane nějaká velmi vážná nehoda, má to vliv na celou korporaci.

Škrábnutí o papír, to je banalita, vloni v Malajsii jedna kolegyně přišla o ruku v lisu, u nás v ČR jsme vloni evakuovali jednu halu kvůli možnému úniku fosfinu/arzinu či úniku čpavku či výpadku klimatizace, měli několik evakuací kvůli požáru, nikdy naštěstí nic velkého, před lety na jedné hale dokonce explodoval mobilní chemický box, kvůli těm chemikáliím u nás máme i oční sprchy, všichni co s nějakou přichází do styku prochází pravidelným školením o tom, s čím pracují a jak se chovat při zasažení tou kterou chemikálií, jak se chovat při úniku určitých chemikálií - kam se evakuovat.

Takže asi chápete, že když dojde k drobnému zranění ve vlaku v důsledku vypadlého okna, tak nevidím​ důvod, aby kvůli tomu ten vlak stál na trati. U nás jsme cvičeni v tom, abychom brali ohled na závažnost té události, zkrátka když někomu prskne kyselina sírová do oka, tak ho odvedem k oční sprše, ne k celotělové, kde ho slijeme a zbavíme kombinézy a dalšího odění. Jednáme adekvátně k situaci.

0/−1
11.5.2017 14:02

J49a83n 55K48u98č83e20r50a 2957912826843

Já s Vámi souhlasím a znovu opakuju - Drážní inspekce nerozhodla, že vlak bude stát.

0/0
11.5.2017 14:08

O81n31d20ř12e62j 74Z97e14m72a24n 5970844418789

Vy jste jako kolovrátek...

Já jen říkám, že od nás jsem zvyklý na adekvátní reakci na tu kterou událost.

0/−1
11.5.2017 14:13

J32a82n 32K52u19č40e28r96a 2917892296773

Ale my taky adekvátně reagujeme...

+1/0
11.5.2017 14:17

O47n60d21ř23e97j 76Z40e11m32a74n 5530984298749

Možná už i došlo, proč jsem se tak porafali, nějak vám asi nedošlo, že kritizuji vyhodnocení té události ze strany personálu toho vlaku, defakto že kritizuji ta pravidla kterými se musí řídit, která nerozlišují závažnost té události.

0/0
11.5.2017 14:41

O84n94d26ř51e97j 24Z68e75m10a87n 5960864608639

to místo je uvnitř toho vozu a jde jen o ten vůz...

0/0
11.5.2017 12:35

J86a89n 40K89u34č24e23r86a 2897742466663

Ano, to se přece ví. Opakuji, Drážní inspekce nerozhodla o tom, že se s vozem nesmí hýbat.

0/0
11.5.2017 12:51

O83n18d14ř78e82j 12Z77e33m45a12n 5550924758609

Tak o čem tedy vedeme spor?

Tohle co se stalo není prostě něco, kvůli čemu​ vlak nemusí stát na trati a přitom k řádnému ošetření zranění a přezkoumání vozu dojde, aniž by to, že se tak stane jinde mělo nějaký vliv.

0/−1
11.5.2017 13:02

J11a47n 72K24u36č46e23r53a 2217912836283

Já taky nemám pocit, že by se vedl spor; pouze v diskuzi vysvětluji pravidla a snažím se neplést pojmy a dojmy.

+1/0
11.5.2017 13:07

O83n16d87ř94e29j 79Z83e24m16a64n 5960264848289

A já právě kritizuji ta pravidla, podle kterých se ti v první linii musí řídit a která neberou ohled na závažnost té události.

0/0
11.5.2017 14:43

D63a25v61i40d 95T64o39m33a76n 9505717632377

Policie se běžně volá i k cestujícímu, který spadne vlastní vinou (mluvím o busech), pokud dojde ke zranění. Tady vypadlo okno, takže to zavinil technický stav vozu, nechápu čemu se diví..

0/−2
11.5.2017 9:55

J33a23k71u26b 30Š59a98f95a89n38d25a 7315717781681

Takže necháte zastavit vlak a budete to vyšetřovat inspekcí až se někdo škrábne o vyčnívající šroubek?

+1/0
11.5.2017 10:27

D95a14v30i86d 94T72o31m61a22n 9245367532947

To je něco trochu jiného, než když vypadne okno.

0/0
11.5.2017 11:31

J16a64k25u40b 91Š56a69f52a88n43d46a 7275887381341

Jenže okno jak si to vy představujete nevypadlo.

0/0
11.5.2017 12:30

O10n39d68ř27e94j 43Z28e56m62a76n 5890154708119

Ale jde taky o technický stav vozidla v jehož důsledku došlo ke zranění. A ten vyčnívající šroubek je v tomto horší. To okno vypadne a zraní jen jednou, ale ten šroubek může způsobit zranění opakovaně, nemluvě o tom, že tak se mohou přenášet krví přenosné nemoci.

+1/0
11.5.2017 12:32

J56a88n 75K64u91č40e74r96a 2327742116363

A jak víte, že to není konstrukční chyba na všech typech vozů? (Bavíme se jen hypoteticky, toto není tento případ)

0/0
11.5.2017 12:55

O78n61d67ř13e96j 65Z47e31m32a52n 5960404208759

To se ale zjistí až při řádné prohlídce v depu.

Je to to samé, jako když spadne letadlo, taky se tak častokrát stalo kvůli konstrukcí chybě, ale náprava se odehrála vždy až po vydání závěrečné zprávy a nebylo to tak, že by se všechny typy letadel, kterých se to týká poslala na zem, to se stalo asi jen dvakrát, ony normálně létaly a postupně se ty díly měnily.

0/0
11.5.2017 13:31

J59a12n 47K50u85č84e68r94a 2107672806343

Jasně, ostatní drážní vozidla téhož typu taky jezdí dál, dokonce i to dotčené, i když není šetření (ze strany dopravce a provozovatele dráhy) ukončeno (předpokládám).

Opět opakuji, Drážní inspekce nerozhodla o tom, že se s vlakem nesmí hýbat.

0/0
11.5.2017 13:38

O58n63d37ř76e63j 66Z90e25m81a60n 5520654218529

A já snad tvrdím něco jiného?

Já jen tvrdím, že se má jednat adekvátně k situaci.

0/−1
11.5.2017 14:08

J83a47n 57K58u57č64e87r41a 2387372556463

Ano, souhlasím. Ale už nevím, co k tomu víc napsat - to, že vlak stál, nebylo rozhodnutí Drážní inspekce.

0/0
11.5.2017 14:09

O88n42d40ř78e92j 85Z77e48m12a19n 5530684858169

Když někoho srazí vlak, tak musí dát Drážní inspekce pokyn, aby vlak stál? Nějak mi připadá, že mlátíte prázdnou slámu.

0/−1
11.5.2017 14:15

J25a37n 25K16u45č36e96r11a 2467202456513

Ne, to, že vlak stojí, vyplývá ze zákona. Ten si Drážní inspekce nevymyslela. Proto není spravedlivé nás vinit z problémů, které to přináší.

0/0
11.5.2017 14:18

O12n92d91ř30e35j 80Z40e73m34a59n 5450884738749

O Tom žádná, já kritizuji ta pravidla, podle kterých se osádka toho vlaku musí řídit.

0/0
11.5.2017 14:44

O27n18d42ř39e78j 71Z52e42m36a71n 5350914108579

A ten autobus do té doby stojí třeba uprostřed křižovatky?

0/−1
11.5.2017 11:03

J44a52n 31K93u37č89e92r84a 2277752376233

A on někdo někde řekl, že se nikdy nesmí hnout s vlakem? Po vzniku mimořádné události musíte v první řadě zabránit ještě větším následkům.

+1/0
11.5.2017 11:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.