- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Bláznivá doba, horší jak za socialismu.
Já myslím, že se zákon brzy změní. Jestli Drážní inspekce zastaví několikrát vlaky Regiojetu skrz boule na hlavě, tak to Radim prolobbuje. I když myslím, že soukromníci raději Drážní inspekci nikdy nic hlásit a jediný kdo se přizná budou ČD.
A že jsou jeho vagóny 40 let staré, to je stará známá věc. O podobné tragedie nebude nouze.
Koukám, že výpověď z agrodnesu asi nebyla tak úplně okamžitá?
Čtu tady, že DI každou maličkost musí vyšetřit, aby se zabránilo systémovým chybám a případným zraněním do budoucna. V přímém protikladu je moje nedávná zkušenost z DI. Již nějakou dobu jezdí z Louka jedna společnost s uhlím na Slovensko. Oproti ostatním ale jej neválcují ani nestříkají a tak se za vlakem ve 100 km/h táhne oblak uhelného prachu po celé trase. Jak jsou nadšeni lidé stojící na zastávce vám asi nemusím přibližovat.To by ale nebylo nejhorší, nápory vzduchu spole s odstředivou silou kusy uhlí rozhazují po celé trati a hlavně v obloucích. Když jsem takto ložený vlak před pár dny viděl zase připraven k odjezdu, tak jsem volal všude možně a nikdo s tím nic nemůže udělat. Výpravčí to nemá jak posoudit, ti zase za to neodpovídají, neboť jenom dodávají zaměstnance, který řídí lokomotivu..... A tak jsem zavolal na pohotovostní telefon DI a víte co mi řekli ? Dokud se nikomu nic nestane, tak s tím nemohou nic dělat. Tak nevím, co si o tom mám teď myslet.
Nezlobte se, ale přece nechcete říct, že když jde z vlaku prach, tak jde o ohrožení bezpečnosti. Je to nepříjemné, ale ne nebezpečné.
Drážní inspekce podle zákona může jednat, jen došlo-li k mimořádné události. Kolegové Vám to řekli správně, takový je zákon. Na web jsem 1. 4. 2017 červeně jasně napsal, co můžeme řešit.
Případ s prachem má řešit primárně dopravce, případně hygiena ve spolupráci s Drážním úřadem, který schvaluje drážní vozidla. Drážní inspekce nemůže nic kontrolovat (zejména ne to, jestli se dodržuje vše), "pouze" v případě mimořádné události zjistí, kdo co porušil.
Neznám podrobnosti, ale obecně bych při vydávání pravidel zvažoval ÚČEL. K čemu hlavně slouží např, koleje, vlak, silnice, dálnice, apod. K přepravě cestujících. To je priorita. Když zůstanete s vlakem stát v polích, ovlivňujete nejen cestující tohoto vlaku, ale možná stovky, i tisíce dalších. A každé opatření má svým významem (hodnotou) odpovídat problému. Vypadnuté okno velmi pravděpodobně nezpůsobí totální destrukci jizdních vlastností soupravy, která velmi pravděpodobně může být odstavena v místě možného křižování. Se zraněním je to sice trochu jinak, ale opět by mělo jít o výběr nejlepší možnosti, nikoli 100%ně podle nějakého předpisu. Ten má vést, pomáhat v rozhodnutí.
Dálnice (i železnice) je po dopravní nehodě mnoho hodin uzavřená kvůli vyšetřování a likvidaci. Hledá někdo odpovědný způsoby jak komunikaci vrátit jejímu ÚČELU co nejdříve. Musí vyšetřovatel běhat s měřicím kolečkem? Nešel by vypustit dron s kamerou, který místo nasnímá, jak je a software vypočítá, zakreslí, co si kdo přeje? To není rada. Je to opravdu jen otázka: Zabývá se někdo hlavním účelem, nebo jen svým problémem?
"by mělo jít o výběr nejlepší možnosti, nikoli 100%ně podle nějakého předpisu. Ten má vést, pomáhat v rozhodnutí"
Ne, tok to opravdu ne, není možné, aby se zaměstnanec svévolně rozhodoval, zda předpis bude dodržovat, nebo ne. Musí být jasně stanoveno, za jakých podmínek vlak zastaví.
Jinak ano, souhlas s tím, že by se mělo pracovat na zvýšení rychlosti/efektivity vyšetření a odstranění nehod.
Takže necháte zastavit vlak a budete to vyšetřovat inspekcí až se někdo škrábne o vyčnívající šroubek?
Trochu nechapu proc si pan Sura nedal trochu prace a nezeptal se na nazor DI pred tim, nez clanek pohotove soupnul na web. Jeste, ze jsem mrknul na diskuzi, kde pan Kucera z DI v prispevcich vysvetluje nejen tuto konkretni udalost, ale castecne i fungovani DI v CR. Timto mu dekuji za vsechny prispevky a doufam, ze se pan Sura chytne za nos a priste do clanku napise i pohled z druhe dotcene strany, aby jeho clanky a zpravodajstvi bylo objektivni.
Stanovisko Drážní inspekce bylo v textu od začátku a pan Kučera byl první, kterého jsem se na tuto situaci ptal.
Nejdříve jsem si myslel, že to způsobil nějaký nový vlakový hrdina, který zabránil vlakovému neštěstí, jako o kterém kdysi Šimek a Grossman vyprávěli v povídce "Můj první klobouk"...
.... "Chceme klobouk," poručil, "ať sluší a moc nestojí." Při pohledu na mně se prodavači rozklepaly nohy. "Nesmíte se zlobit, ale na pána asi nic mít nebudu." "Jak to?" rozčílil se otčím, "výklad je plný vzorů." "To ano, ale elipsy nevedeme." Pěstoun to vztáhl jako urážku na sebe. "Chcete se posmívat hlavě mého synka?" "To nechci, ale z obchodního hlediska vidím, že není nejkulatější." "Čtete noviny, vy kramáři?" rozčílil se otčím. "Víte, že máte před sebou hrdinu, který v deseti letech vběhl mezi dva vlaky, a vlastní hlavou zabránil katastrofě?" Vedoucí padl na kolena: "Vybírej, vybírej, vlakový hrdino. Sám ti nad párou elipsu zformuji."
Začal jsem zkoušet. Pára šla naplno, ale žádný klobouk mi napadl. Prodavač byl zoufalý. Pak si vzal otčíma stranou a chvíli si cosi šeptali. "To je ono, dobrý muži!" zvolal pěstoun, vzal mě za ruku a vyvedl z krámu. Uronil jsem velikou slzu. "Neboj se Václave, klobouk bude," řekl otčím, "jenom ti trochu narovnáme hlavičku."
Před nádražím jsme se zastavili. Otec zašel do přednostovy kanceláře. Za chvíli zavolali i mně. "Je to skutečně on!" zvolal přednosta, porovnávaje moji podobu s fotografií na zdi. Pohladil mne, raději po rameni. "Před lety pomohl železnici, dnes železnice pomůže jemu."Pak vydal nádražním rozhlasem pokyny: "Na kolej číslo tři přistavte dvě vlakové soupravy, směrem od Prahy a ku Praze." Otčím se šťastně usmál: "A teď, Václave, zbývá, aby sis to dobře vyměřil. Náraz musí jít z protilehlých stran." Sešli jsme na nástupiště. Zpráva o rekonstrukci srážky z roku 1960 se zřejmě rozkřikla, protože kolem kolejí bylo plno. Situace nabývala na dramatičnosti. Vlaky se rozjely, diváci ztichli, já tam skočil a perón propukl v nadšení.
........
"Výborně, mladý muži! Čtvereček už zformujeme daleko lépe!"
Tak ono vypadené okno není žádná sranda. Přece nezakopla o sedačku, že.