Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ministerstvo ignoruje poslance. Rychlovlaky navrhuje jen na 200 km/h

Poslanci napříč všemi stranami schválili v březnu letošního roku průlomové usnesení, v němž zavazují vládu, aby připravovala vysokorychlostní železnice pro rychlost nejméně 300 kilometrů v hodině. Jen několik týdnů poté toto usnesení ministerstvo dopravy porušilo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L21u14k22á68š 36M64u96d49r76o67c87h 9793961564321

Upřímně, když se před spoustou roků začalo mluvit o železničních koridorech, naivně jsem si myslel, že se jedná o tratě typu TGV. Jaké zklamání, že z toho byla jen jakási revitalizace stávajících tratí. Teď snad konečně (až na některé úseky) dojde na výstavbu skutečně nových tratí, ovšem pro rychlost jen 200 km/h. Přitom již 4. července 1938 dosáhla parní lokomotiva Mallard rychlosti 203 km/h (viz wikipedia).

0/0
22.5.2017 22:53

T53o68m14á82š 81V57a35l92d15e15r 7713100299

Nejlepší cestou by bylo postavit novou cestu pro rychlovlaky navazující na evropskou páteřní síť. Rozhodně nehodlám jako cestující tolerovat výluky na předělávky tratí na 200km/hod. Nehodlám tolerovat zpoždění spojů, kvůli jakési návaznosti atd. Už 20 let si myslím, že tady žádní odborníci nejsou. Nikdy ani nemohli zde vystudovat žádní odborníci, jelikož pořád látáme tratě z Rakouska Uherska. Spíše mám dojem, že vystudovaní neodborníci jsou součástí lobby, kam se sypou prachy. A poctiví opraváři cest. Viz trať okolo Chocně do České Třebové. Na Plzeň kolem Berounky. Atd, atd.pořád dělají koridory do 160, tak ať je dodělají a zhotoví rychlotrať nad 300km. Jaký je propastný rozdíl jezdit TGV, nebo IC oproti Pendolínu courající se 100km/hod. I TGV z Bruselu do Paříže jede nejdříve kolem 200 km/hod, aby v půli cesty zrychlil na 250km a nebudu popisovat rychlosti páteřních TGV, německých IC, nebo japonského shinkansenu, který má několikarychlostní rozdělení dle počtu zastávek. od 180 do cca 320km. ŽÁDNÉ VÝLUKY, ŽÁDNÉ ZPOŽDĚNÍ.Osobně jsem všemi se vezl. Na našem písečku není nic příjemného jezdit vlaky. A aby malinko zrychlili tak raději vynechají zastávku v důležitém železničním uzlu. Toto bych čekal u rychlovlaku a ne u obyčejného expresu. I slevy jsou dělané akorát pro moravské gastarbeitery pracující v Praze. Zkrátka vopičárna non plus ultra. Rychlovlaky by měly spojovat krajské města s evropskou páteří. (mimo spojení Pardubice-HK, tam to smysl nedává) Jihlava, KV by asi byly poslední strategicky. HK by mohlo mít přednost před Pardubicemi.(záleželo by kudy povede trať). Ještě, že se blíží doba autonomních vozidel. :-) Protože je jisté, že má generace se rychlovlaků (skutečných) nedožije. Jako spojení dálniční sítě se všemi krajskými městy v této republice. A to si myslím, že mohu žít ještě minimálně 35 let pokud pánbůh dá.

+2/0
15.5.2017 19:44

J70i69ř33í 17K95o24c47u88r69e52k 6845304715288

V Brně se nádraží přesunout musí ze dvou důvodů:

1) rychlovaky nemůžou zastavovat v oblouku

2) je třeba aby uzlem mohly projíždět aspoň 160 km/h

ad 1) www.zelpage.cz

ad 2) prostě projedou kolem peronu, to bude fičák! A budeme mít super nádraží.

+1/−2
15.5.2017 18:58

J72o88s36e89f 73H16o26n83e14š 7601362400923

Myslíte,že rychlovlaky by měly projíždět Brnem 160 km/h?Téměř každy bude tady stavět

+1/0
15.5.2017 19:23

P84a21v16e63l 64M63o77r77a16v43e80c 3832829192428

Ad 1) proč nemůžou? třeba ve Vídni je část hlavního nádraží v oblouku a VRT tam zastavuje

2) který VRT nebude zastavovat v Brně?

Navíc, k oběma bodům, proč by nemohl VRT mít zastávku v podzemí?

Nicméně ano, současná poloha nádraží je nevyhovující, ale ne z důvodů co píšete.

+1/0
15.5.2017 22:58

M82i26c28h61a19l 38S61o14l78n24i96c93k12y 2855643723791

Viděl jsem stavění rychlostních tratí v Německu. Naprostou prioritou bylo postavit NOVOU !!! trať mimo ty stávající, co nejpřímější a bez stoupání a klesání. Využívají maximálním způsobem mosty a tunely. Pak někdy se například stavěl nový úsek trati společně s novou dálnicí (např. při změnách na části dálnice A3), rychlostní trať vedla v blízkosti dálnice. Řekl bych, že se tím zjednoduší ty územní plány.

Takový postup je jediný správný, jinak se budeme pořád dokola šťourat v železničních tratích postavených za C&K Rakousko - Uherska, což znamená, že budou na dráze 15 až 25 let výluky a pak výsledek bude, že např. vlak z Prahy do Jihlavy bude jezdit ne 2 hodiny a 30 minut, ale 2 hodiny a 10 minut. Pokud je průjezdná dálnice tak cesta autem trvá 1 hodinu.

Je evidentní, že rekonstrukce stávajících tratí probíhá od "revoluce" a výsledek je, že průměrná rychlost Rychlíků je cca nyní 60 až 70 km/h. Pokud tedy není výluka, havárie, rozbitá mašina, sníh, náledí atd. V těchto případech to pak trvá a trvá a trvá....

Ono by možná stálo za zvážení, zda místo trvalé rekonstrukce tratí a dálnice z Prahy do Brna nepostavit dálnici i trať novou a starou dálnici vyhradit například pro kamionovou dopravu.

+14/0
15.5.2017 11:48

M64i31r61e77k 63Z87á30v66o93d49n65ý 7542547160908

A kudy byste takovou rovnou trať bez stoupání a klesání chtěl vést?

+2/−5
15.5.2017 12:05

R96a82d10e87k 41J74a31n63a33t16a 9375496664682

Co nejvíce nejkratší cestou přece. Vy děláte, jako by to bylo nějaké nemožné sci-fi, přitom se VRT staví v Evropě už 40 let. Střed Německa je naší Vysočině velice podobný. Maj i roviny, ty my máme taky - napřiklad úseky Praha-Litoměřice či Přerov-Ostrava.

+6/−1
15.5.2017 12:15

M75i91r50e69k 10Z28á61v57o64d29n37ý 7972937250888

Tak to ti Radečku doporučuji jít na mapy.cz, přepnout se na turistickou mapu a udělat si čáru z Prahy do Brna. Naprostý trhák :))

+1/−5
15.5.2017 12:17

R94a58d33e17k 16J96a28n84a76t41a 9145436674372

Patrně nevíte, že lze stavět mosty a tunely. A patrně nevíte, jak vypadá Německo.

Vy jste esence přístupu "hledání důvodů, proč to nejde, místo řešení". Okořenené totální odbornou neznalostí a neznalostí stavu v zahraničí.

+8/0
15.5.2017 12:22

M70i36r48e62k 96Z27á57v24o84d53n87ý 7382497280808

Jasné, tak to postavme jako jeden dlouhý tunel, protože stejně nic jiného to být nemůže, pokud to má být rovné :) Prostě táhnout VRT přes Vysočinu může jen skutečně člověk bez soudnosti a jakýchkoliv zkušeností a znalostí :)

0/−9
15.5.2017 12:24

R59a42d79e15k 73J37a57n13a41t59a 9715566164732

Proč? Od trati Frankfurt-Köln se to téměř neliší.

+6/0
15.5.2017 12:27

T37o94m83á93š 29M92o92r88a44v96č96í41k 3797726783285

Vy nejste troll, vy jste naprosto zabedneny, jak muzete neco tak vehementne obhajovat, kdyz tomu evidentne VUBEC nerozumite Neustale se ohanite fakty, ale ani jeden jste nedodal. Tady mate ten jeden velky tunel: www.vysokorychlostni Vsechny vase argumenty jsou mimo.

+5/0
15.5.2017 14:09

T76o57m10á14š 27M98o34r37a92v98č23í32k 3177126343705

Tunely, co by stalo za to, uvidite jen v Praze, pred Benesovem a u Brna, tot vse, vysocina je plocha, to si pletete s Apeninami, Alpami nebo Cordillerami - to jsou velehory. A moderni rychle vlaky zvladaji relativne slusne kopce bez mostu nebo tunelu.

+5/0
15.5.2017 14:13

M51i50r56e57k 14Z44á29v35o86d70n96ý 7822187420578

Jak jsem napsal. Vést trať v jiné poloze, než mapy.cz;x=15.8495810&y=49.6413002&z=9&rm=9mL90xTcnm9ltr0xW4.c9l0R0xXRme9kYr0xXhAc951r0fSu9hK90xXvSx je naprostý nesmysl :)

0/−7
15.5.2017 12:19

R83a34d23e81k 24J55a11n56a38t70a 9555116294782

Vy totiž asi netušíte, jak by bylo problematické vést novostavbu mezi Třebovou a Brnem. Terén problematičtější než Vysočina, krasová oblast, chránen oblasti, zdroj vody pro Brno, hustější osídlení, protože sledujete oblast současné tratě, kde vám to osídlení vzniklo i díky té trati. Navíc ponecháváte tu dnešní zajíždku.

+6/0
15.5.2017 12:26

J70i80ř41í 71K36o88c39u25r30e24k 6425374745278

Jasně, postavíme to přes Třebovou. Sice to bude o 50 km delší, ale v rovinatém Španělsku taky nejde VRT přes 500 metrů nad mořem.

0/0
15.5.2017 18:51
Foto

J55a11k50u29b 59Z 51P39r97a93h30y 8202245505939

Metr nad vaším domem. EU

0/0
15.5.2017 14:52

M28a86r57t43i10n 55R26u88z64i20c80k52a 1282678136977

Vite co je na tom nejlepsi, ze ani ty stoupani a klesani nejsou pro vlaky zadny problem, ...

Mimochodem do rychlosti 230km/h se jedna o konvencni trat, nikoliv o VRT...

Je to vlastne jako metro akorat ne mestske, ale dalkove, staci propojit krajska mesta a vyznamne regiony.

Klicova trat je Drazdany-Praha-Brno-Viden a pak Brno-Ostrava-Katovice, Norimberk/Mnichov-Plzen-Praha-H.Kralove/Pardubice... Nic problematickeho v nasich podminkach, vse vede kolem dalnic, jediny vetsi problem jsou Krusne Hory a useky u Prahy ve smery na Plzen a Benesov, Na vysocine kdyz si trochu pohrajete na Mapy.cz vam vyjde par kratkych tunelu, zbytek viadukty a rovina...

Co se tyce polomeru oblouku, tak zalezi na vlaku, jestli s naklapenim nebo bez a jestli a jak naklopena trat je, dnes bezne 5km pro plnou rychlost 300-350km/h,...

Jinak u trati Brno-Prerov, ta musi byt rekonstruovana tak jako tak - klidne na 200km/h je to standard, muze byt i nasich klasickych 160km/h, ale nemuze nahradit dlouhodobe rychle spojeni s ostravou, prerov muze byt jen zastavka, ale nadrazi je tam smerovano kolmo k rychlostni planovane trati, bud by musel vzniknout nova zastavka nebo VRT smerovat na Olomouc...

www.cedop.info

0/0
15.5.2017 16:06

F49i85l80i83p 10N36e30s36p50o77r 6497717868212

Takovy cesky Hyperloop

0/0
15.5.2017 10:41

K61a21r48e45l 96K43u66č98e37r29a 7105661453400

Eurovia na D47 podmínky referencí bohatě splnila, jenomže ji zřejmě nesplnili jiní, kteří by ji možná udělali kvalitněji. :-/

0/0
15.5.2017 10:35

L47u17k33á70š 93B94r79a33n42d65e92j90s 2663305911321

Pokud je tato bouře především kvůli trati Brno - Přerov, tak je článek zcela mimo. Trať Brno - Přerov na 200 km/h byla naplánována a vyprojektována dááávno před tím, než se poslanci dohodli na svém usnesení....

Už je to v zásadě připraveno k realizaci a jakákoli předělávka na 300 - 350 km/h by znamenala zdržení v řádu let! Prostě to postavme + Brno - Břeclav také na 200 km/h a dál k hranicím s Rakouskem. Na 300-350 km/h nechť se opravdu začne - mezi Prahou a Brnem + Praha - UL - hranice se SRN, do dalšího netřeba rýpat!

+4/−1
15.5.2017 10:35

F15i53l11i52p 58N68e13s82p70o68r 6407497588612

Nesouhlasim. Kdyz uz investovat penize tak at je to moderni a rychly.

+5/−3
15.5.2017 10:44

M82i43r90e88k 87Z43á53v77o76d91n41ý 7372787810518

A co to tedy rovnou naprojektovat na 450 km/h? A nebo ještě počkat a třeba by to šlo i 600 km/h? A nebo počkáme a uděláme to pořádně a dáme rovnou hyperloop, tedy pokud nebude zastaralý...

+2/−6
15.5.2017 12:10

R15a76d45e16k 15J23a56n64a92t80a 9775136494102

Vy sto stavíte tak, že je na 300+ je to něco složitějšího. Přitom je to naopak. Novou stopu projednáte rychleji a posytavíte jednodušeji, než narovnávání současné tratě, v blízkosi sídel - protože o tom ten projekt Brno-Přerov na 200 je.

Brno-Přerov by měla být zachována současná trať, jen s mírmými úpravami (dostatečné dlouhé dvojkolejné úseky), pro příměstskou dopravu.

K tomu "state-of-the-art" VRT, tj. na 300+. Tím získate největší užitek, tím získáte novou kapacitu. Mít stále jednu trať a cpát po ní všechny vrstvy dopravy, rychlé i pomalé, je neefektivní. U silnic to nikomu divné nepřijde, mít silnice nižších tříd a dálnice, u železnic to buhví proč mnozí lidé tlačí.

+4/0
15.5.2017 12:20

M35i63r39e74k 80Z82á58v10o76d42n58ý 7772367750198

Ale jak jsem napsal, mně je úplně jedno, jak to rychle pojede. Pro mě je důležité, aby to jelo brzo rychleji, než současných 80 km/h. A pokud budeme pořád mluvit o tom, že "to jde udělat lépe", tak se neudělá nikdy nic, protože i VRT je v současné době pomalu zastaralý koncept :)

+1/−8
15.5.2017 12:23

R21a30d89e30k 40J64a91n94a42t52a 9475356784962

"VRT je v současné době pomalu zastaralý koncept :)"

----

Není. Naprostá většina plánovaných projektů jsou dnes VRT. Doufám že nevěříte pohádkám o hyperloopu - to je pouze fake na tahání peněz z investorů a politiků. A maglev? Číňané to zkusili a opustili tento koncept. A ani jedno, narozdíl od VRT, není kompatibilní s dnešní železniční sítí, což má lví podíl na efektivitě provozu.

+5/0
15.5.2017 12:30

K18a20r39e14l 77N51o37v11o62t96n98y 4927154102132

Maglev jezdil 400 jen za sucha a jen nový ,dnes 330-350 . A HPL je a bude drahý, to prijde asi tak za 50-80 let na pořad dne.

+1/0
15.5.2017 13:56

M57a37r85t79i54n 80R60u86z81i19c45k42a 1682968316427

Maglev budou stave japonci na nejzatizenejsi trati 600km/h... ale jim se vyplati, spoji dve velke aglomerace, ale jinak rozsiruji sit VRT, pro nas je VRT vhodnejsi, muzeme i napojit na stavajici sit...

+1/0
15.5.2017 16:39

R56a79d12e68k 32J28a72n58a33t81a 9205676924312

V Japonsku se jedná o kontroverzní projekt. Zdaleka si nejsou jistí, že se jim to vyplatí. Je to opravdu velmi drahé na stavbu.

Zde se uvádí že ta (500 km dlouhá) stavba má stát 9 biliony (americky triliony) jenů. To vychází na 62 miliard Kč na kilometr, takže 60x až 100x více, než VRT.

0/0
15.5.2017 17:01

M47a59r91t90i84n 25R61u55z33i26c56k32a 1572938416197

Ja vim, ale tam nestaci soucasna trat a ta navratnost bude dlouha, uvidime...

0/0
15.5.2017 17:29

R67a14d41e64k 51J22a12n40a80t38a 9635376554722

Zapomněl jsem odkaz.

www.railwaygazette.com

0/0
15.5.2017 17:36

P70e91t93r 59H70a85n50á76k 2218154806113

A to je právě jádro problému. Trať Brno Přerov nelze modernizovat "jen s mírnými úpravami". Buď oblouky nejdou narovnat a nelze přidat druhá kolej a trať bude nevyhovující i pro regionální dopravu. A nebo se udělají mírnější přeložky a pak vám z toho vyjde současná modernizace pro 200 km/h. Vidím, že většina diskutujících lidí se vůbec neseznámila se současnou,ale i minulou studií proveditelnosti a že problematiku a potřeby současné tratě vůbec nezná. Tento článek může mít za následek jen a jen tlaky na oddálení už mnoho let připravované a tolik potřebné modernizace trati, bez které je jakákoli úvaha o VRT v této oblasti nemyslitelná!

0/0
15.5.2017 18:05

O56t85t21o 10P70o77s26p24í23š16i36l 4374795347568

Skvělé, tak stavbu přeprojektujeme, odložíme o 30 let, prodražíme o desítky miliard a ve výsledku ušetříme možná dvě minuty na každý směr a možná ani to ne, protože někde parametry na 300 km/h zkrátka splnit nejdou (pokud tedy nechcete zbourat města na trase, který tomuto bohulibému účelu brání)...

Ale hlavně, že se najde spousta "takyodborníků", kteří budou plácat rukama do písečku, že se prostě MUSÍ stavět na 300 km/h.RvEU

+1/−3
15.5.2017 13:46

L60u20k56á61š 34B98r59a55n64d37e96j33s 2553685901911

Ano - ať se udělá Pha - Brno + Pha - UL - hranice se SRN na 300-350 km/h. Naprosto souhlasím. Ale to, co už je vyprojektováno a odsouhlaseno, pří. bez větších problémů půjde na 200 km/h (viz. Brno - Břeclav), tak už to proboha udělejme, nebo se tady další desítky let nepostaví vůbec nic...

0/0
16.5.2017 10:10

K35a82r50e65l 26N29o79v66o84t20n40y 4597644652662

Pane, ani z Prahy do Brandejsa bych už nechtěl trať na 200 km/h, jak už jsem psal jinde- to si koledujeme jen o to, že nás bude zbytek Evropy ignorovat a objíždět! Místo Berlín-Praha - Vídeň to bude ve stejném čase Berlín-Mnichov a Vídeň ( a odtud dále na Maďarsko resp. Itálii, býv. Jugoslavii a pak Balkán či dál. A to samé osa Wwa - Ostrava-Brno- Vídeň a nebo Wwa-Blava- a dál viz nahoře?) Vždyť takto se nevozí jen pasanti ale i zboží!!

0/0
15.5.2017 13:53
Foto

J79a46n 38V88a65l64a53l56í11k 6956409560716

nač se rozčilovat stejně se toho nedožiju...

+2/0
15.5.2017 10:34

T73o54m70á55š 32K23r10á54l 3398688407409

Pokud pominu cinknute ministerstvo, tak mi prijde, ze cast diskutujicich neni dost v obraze. To, ze na trati bude jezdit vlak 300+ nevylucuje dalsi vlak, ktery pojede pomaleji a zastavi casteji. Je to tusim dokonce podminka poslancu.

Vlak co jede 300+ a zastavuje v kazde horni dolni neni technicky nemozny, ale postavit neco podobne vyzdovalo mensi program apollo, nebo by jsme museli stavet rovnou maglev a i tam to nezrychluje, tak jak si nekteri predstavuji;-D

+3/−1
15.5.2017 10:08

J39a88n 75W24a67c10l89a97v 7704265867268

Pane Sůro, píšete: "ale zůstává nadále u některých nových tratích navržena rychlost200 kilometrů v hodině"

Nevím jak poslaci, ale vy si myslíte, že všechny nové trati mají být na 350 km/h?

Jsme malý stát, VRT má smysl na směrech - Ústí-Praha-Brno-Břeclav, SRN-Plzeň-Praha- Ostrava, Praha - Budějovice- Linz. A skutečně, na mnoha dalších úsecích 200 km/h postačí.

+3/−12
15.5.2017 9:52
Foto

L78u34k37á81š 36Z48á68v84o72d18s92k39ý 9481849371

nejsme malý stát v Rámci Evropy a ty skutečně malé státy, Nizozemsko, Belgie, Švýcarsko, VRT mají a většinu nad 270km/h

+10/−1
15.5.2017 9:53

J50a64n 21W50a76c96l58a35v 7754765427428

Vy jste v mém příspěvku neviděl ty vyjmenované tahy? Tam je VRT 350 km/h vhdné. O 200 km/h píšu jako o "mnoha dalších úsecících". Když chcete psát, nejdřív musíte číst. Zkuste se to někde naučit ...

Nejsme malý stát ... o tom tady diskutovat nebudeme.

0/−1
15.5.2017 10:02
Foto

L95u49k57á11š 56Z67á53v76o96d85s28k27ý 9891109541

problém je, že tahle navrhovaná rychlost 200km/h se týká přímo tratě VRT Brno - Ostrava. Pan Sůra taky jistě hovoří jen o tratích VRT. Takže nechápu co do toho taháte nějaké další tratě o kterých vůbec není řeč a kterých se VRT netýká. To je na úplně jinou diskuzi.

0/0
15.5.2017 10:11

J66a31n 94S46ů74r82a 4715493433582

Píšu o tom,co si odhlasovali poslanci a co předkládá MD.

+5/0
15.5.2017 10:02

J75a19n 28W30a98c60l14a92v 7154715457258

No jo, poslanci toho už odhlasovali ... Zejména před volbami.

0/0
15.5.2017 10:04

P16e46t71r 93D17v39o64ř45á93k 9594767522900

Když jsme malý stát, tak proč cesta Praha-Ostrava trvá 3+ h?

+7/0
15.5.2017 10:02

K13a80r40e66l 59N34o10v24o52t79n57y 4347564972342

Zapomínáte na tranzit, ač pražan tvrdím, že zapomínáte na Ostrava- Brno! A spojení Berlín- Vídeň, či Poznaň -Mnichov .Jsme v srdciV Evropy EUtak pozor na dopravní infarkty!!

0/0
15.5.2017 14:01

M24a33r83t37i18n 51R25u57z73i79c74k42a 1832968646257

+1/0
15.5.2017 16:39

M42a75r39e94k 79D73e36m55č47á45k 9105634656235

Otázka je, zda si Skanska na těch 300 km/h věří, případně zda pro ni nebude lepší postavit nejdřív na 200 a pak teprve na 300.

0/−1
15.5.2017 9:48

K68a60r41e40l 31N69o75v48o43t48n87y 4327654852832

Lepší jedině zisk, neboť se utratí víc;-€

0/0
15.5.2017 14:02

V91á25c27l87a64v 25N57o27v12o53t49n96ý 7370898729

Ryze český kolorit. Tady se bude 20 let debatovat jestli 200 nebo 300 km/h, dalších 50 let budou tahanice o vykoupení případných pozemků a skončí to tím, že budeme jako skanzen ve střední Evropě.

+6/0
15.5.2017 9:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.