Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bůh akceptuje vaši digitální platbu. Švédské farnosti objaly moderní svět

Švédsko se pomalu stává první bezhotovostní ekonomikou na světě. Digitálně lze převádět peníze už i v kostelech a farnostech, rostoucí počet duchovních míst přijímá příspěvky prostřednictvím mobilní aplikace. Například katedrála ve městě Uppsala ze třináctého století akceptuje i platby kreditní kartou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P69a32v19e24l 96O15d97e37h37n11a70l 6683369608935

V zemi, kde Astrid Lindgrenové kdysi vyšla daňová povinnost ve výši 102% a dodnes ten socialismus neopustili, je to přirozený závěr. Užijte si to.

+1/0
17.5.2017 22:36
Foto

J68a88n 42Č58e28r94m92á25k 4169368115437

tak Bůh akceptuje digitální platby... zvláštní...;-D Bůh po mě nikdy žádné peníze nechtěl... Ani fyzické, ani zlato, ani papírové, ani virtuální...

nc, asi to má s ním redakce pořešené nějak jinak...

0/0
17.5.2017 18:43
Foto

M76o95j66m40í33r 34V79o50s42t41r48ý 9790660240298

Pokud mate a pouzivate ucet u libovolne banky, jsou vase penize virtualni uz ted.

A co se prehledu o vasich transakci tyce, pokud stat dostane prislusne povoleni od soudu, ziskaje i dnes.

Jediny rozdil mezi dneska a bezhotovostni ekonomikou je ten, ze se bude platit plastem/cipem misto papirem.

+1/0
17.5.2017 13:48

M35a47r34t10i57n36a 59Š24i19r44i72l96l70o75v17á 7125873947

Po plateni papierom o tom neostava nijaky zaznam

0/0
17.5.2017 13:56

M31a41r70t69i47n 44M56a20i61k37s49n62a91r 3144743678762

Krome Faktury, EET atd.... ty se vsechny museji trackovat, pokud mate telefon, tak stat si muze o vas vytahnout vas pohyb v case, a tim vasi polohu v case, a pak se to spoji s EET a zjisti ze jste si koupila za 36kc v Tescu 10 rohliku. :) pokud statu chybi vase fotka, tech bezpecnostnich kamer je dneska dost.

0/0
17.5.2017 14:08

P81a35v52e16l 27O80d56e95h59n37a19l 6733359388595

Zopakuji vám to znovu a pokuste se to pochopit -. PŘI PLACENÍ HOTOVOSTÍ O TOM NEZŮSTÁVÁ ŽÁDNÝ ZÁZNAM.

To je holý fakt. Vaše teoretizování je fajn námět pro další knihu Dana Browna, například s názvem "Šifra neagenta Babinarda", ale reálně si hotovostí platí na ruku například lidé mezi sebou. Bez EET. Bez státního dohledu. Bez kamer.

(Mimochodem, ty dnešní kamery nejsou centrálně spravované, k záznamům není vzdálený přístup a pokud byste věděl, o čem mluvíte, tak budete vědět i to, že záznamy z nich se po určené době povinně mažou)

0/0
17.5.2017 22:42

J83i94ř91í 87F64i77š85e65r 1113262961866

Ano, za tento krystalicky čistý pohled na problematiku jsou finančníci z celého světa vděční.

To ale nejsou lidé na vaší straně.

+2/−1
17.5.2017 14:04

J69i80ř80í 91F94i18š39e29r 1623512641146

Doplnil bych jeden dost důležitý aspekt hotovosti. Doposud stále platí, že banky ve svých rozhodováních mají nad sebou jeden bič a to je možnost, že si budete chtít celou hotovost vybrat, tj. run na banku. Pokud by se zrušila hotovost, tato páka klientů proti bance by zmizela a banka by si prakticky mohla dělat s vašimi penězi, co by chtěla (samozřejmě v rámci zákonů, které umí být gumové podle potřeby). Pak už by třeba nic nebránilo státu každoročně zaplácnout kus díry ve státním rozpočtu z vašich peněz, z toho čísla někde v počítači. A měnová reforma? Pohoda na jedno kliknutí.

+6/−2
17.5.2017 10:46

R59a23d73e87k 16H46o45l35e97c88e78k 3956220868121

A on vám někdo brání udělat bezhotovostní run na banku? Jednak tu máme celkem konkurenci a hlavně díky propojenosti se světem máte v mžiku z korun třeba japonské jeny.

+2/0
17.5.2017 10:54

J98i95ř68í 51F89i29š93e85r 1243772441236

No především mám stále nějakou možnost vyhnout se manipulacím s mými penězi bez mého souhlasu.

+4/−2
17.5.2017 10:57

R64a94d19e96k 41H39o87l37e50c13e97k 3586630798701

Tu máte i v době, kdy žádná hotovost není. Dokonce můžete reagovat výrazně rychleji.

+1/−1
17.5.2017 11:01

J88i79ř12í 83F79i18š16e40r 1323922101746

Jak se vyhnu zablokování účtů? Jak se vyhnu pravidelné "dani" stržené ze všech účtů?

+4/−1
17.5.2017 11:55

M83a64r36t59i19n 70M33a80i40k87s90n46a65r 3334583608942

Tohle moc nechapu, pokud se dobre pamatuju z hodin E na VSE, tak banky nemaji vase penize z fyzicky, maji jen nejakou cast ze vsech uspor, takze ve vysledku zadna banka nemuze prezit run na banku. Vase penize jsou opravdu jen digitalni cislo, ktere je vyvazeno dluhy k bance. A pokud si fyzicky nechate promenit tech 10000kc kreditu na ucte na 10000kc cash, tak ty penize fyzicke jsou stejne ovlivnene inflaci, takze pokud vlada rozhodne, tak za vasich 10000kc si stejne koupite pouze 1 rohlik, a jeste budete dluzit obchodnikovi.

0/0
17.5.2017 12:45

J97i20ř86í 19F57i15š16e22r 1923642151586

Opravdu si myslíte, že až nebude hotovost, tak stát a banky se budou k vašim penězům chovat stejně? Že si nezačnou z vašich úspor brát více než dnes?

0/0
17.5.2017 12:54

M64a85r14t41i64n 13M72a23i53k87s86n40a98r 3404103878642

Porad ale nevidim duvod proc by se to melo zmenit, koruna je virtualni mena, at je fyzicka nebo skutecne virtualni, nemame zlaty standard. Pokud se podivate na to, co ted delala centralni banka (coz neni ale stat!), tak s menou se deje neustale neco, pocet penez bude porad regulovany centralni bankou (pokud nevite jak presne virtualni mena pak funguje, docela dobry priklad na zkoumani je bitcoin). To kolik banka muze pujcit... to je vec centralni banky, jak nastavi limity (napr, jak ted urcuje hypoteky). A na rovinu, pokud nebude fyzicka mena, snizi se tim cena udrzby (penize se museji neustale stahovat a emitovat) (do bankomatu doplnuji penize ochranka + proskoleny zamestnanec). Pokud jste proti virtualni mene, tak by jste nemel byt pro korunu, ale pro kdo vi co, protoze i zlato je spekulativni a jeho hodnota klesa a roste v case.

+2/0
17.5.2017 14:04

P27a55v58e54l 44T34r82u22k64s36a 3593307462253

Z hodin ekonomie si to pamatuju stejne. Kazdopadne duo Fiser - Omacka trvaji na tom, ze cash je cash a pres to vlak nejede ;-D

+1/0
17.5.2017 13:27

J16o28s32e75f 12V86o15m11á29č85k47a 5513194323564

Ale jaksi z jiného důvodu. Je rozdíl mezi tím, jestli si koupím maximálně jeden rohlík já sám, nebo celá populace.

0/0
17.5.2017 13:30

J20i26ř15í 27F57i75š19e55r 1133292601316

Jo a jinak si to z hodin Bankovnictví také pamatuji stejně. Samozřejmě že banky drží jen malý zlomek hotovosti a run nemůže žádná banka přežít. A inflace samozřejmě taky existuje a ukrajuje z hodnoty všech peněz (v bance i v hotovosti). A měnová reforma vedoucí k rohlíku za 10tis. bývalých Kč je také možná a opět vliv jak na peníze hotové tak v bance.

Ale právě ta obava z reakce lidí brání státu a bankám, aby vám jen tak šáhli na penize. Jsem přesvědčen, že když se zruší hotovost, tak se záporné úroky na účtech a občasná daň (jako se to stalo třeba na Kypru) stane běžnou součástí ekonomiky a nic s tím nenaděláte. Teď máte alespoň drobnou ochranu, pořád můžete se svými penězi volně manipulovat.

Nejde mi o to nemít peníze na účtě a nepoužívat platební karty (jak si tu někdo myslí). Jde mi jen o to, aby stále zůstala možnost volby. Kdo bude chtít mít všechny peníze na účtě, ať je má, kdo bude chtít mít všechny peníze doma, ať je má. Ať se lidé rozhodnou sami, co považují za bezpečnější a pro ně vhodnější, ať si sami zvolí, kolik chtějí nechat na účtě a kolik doma, ne ať to někdo nařizuje a zase dál omezuje naše možnosti.

+1/0
17.5.2017 14:01

M28a10r76t23i92n 16M72a80i21k76s64n96a11r 3584263358722

Pockat, vy fakt rozlisujete jestli vam sahli na penize v penezence nebo na ucte? Jelikoz moje exbanka (Ceska Sporitelna) si uctovala hodne na poplatcich, a jejich urok nestacil ani na pokryti bankovni dane, tak jsem odesel k bance, kde mam na ucte kladny prirustek od banky.

Pokud vlada uzakoni ze zdani vsechny moje penize 10%, tak pujdu do prostestu uplne stejne jako kdyby zvedli DPH o 10% nahoru.

Penize se neustale meni, i u nich je evoluce. Nejdrive byl vymeny obchod, pak se zacali pouzivat satecky, pak byli penize s obsahem zlata a meli vlastni hodnotu, pak byli penize zastitene zlatem, pak se zrusilo zastiteni tech penez zlatem, pak se stali penize i virtualni (na bankovnim ucte) a tohle je jen odstraneni toho zbytecneho kovu/papiru.

+1/0
17.5.2017 14:13

J17i92ř25í 60F65i54š19e53r 1133882491956

Ne, já rozlišuji, jak ochotně na ty peníze budou šahat když budou oproti dnešku už absolutně všechny pouze virtuální. Pak toto bude velmi jednoduchá záležitost.

0/0
17.5.2017 14:30

J72o28s55e50f 65V86o10m51á72č54k44a 5463504443434

No jo, ale proč rušit jejich anonymitu? Proč nemůže být odstraněna pouze forma?

0/0
17.5.2017 14:31

J61a18n 26S97o58u82č81e95k 2361456698619

No ten run, jak píše pan Fišer, znamená, že klienti banky začnou masově vybírat své hotovosti. Samozřejmě, že se nedostane na všechny a ti poslední zapláčou. Bezhotovostní run si ale představit nedovedu. Co by si klienti vybírali, když by hotové peníze neexistovaly?

0/0
17.5.2017 13:21

P55a67v68e88l 26T32r84u48k57s19a 3553457702263

Muzou si penize prevest jinam...(prevodem)

0/0
17.5.2017 14:52

M82a10r62t57i77n 20K30a21r57á45s86e89k 9908233898328

Eh run na banku opravdu neni problem hotovosti. Dneska vypada "run na banku" tak, ze otevrete svoje internetove bankovnictvi, a par kliky prevedete svoje penize do jine banky, a ani nemusite nikam bezet a stat frontu pred bankovni pobockou jako v minulosti...

0/0
17.5.2017 20:56

P29a15v94e34l 54T83r13u64k28s23a 3653947842513

A proti menove reforme vam hotovost pomuze jak? ;-D

Proste nekdo rekne - soucasne bankovky odted neplati, okolkujeme vam je v pomeru 1:X a je to.

0/0
17.5.2017 11:47

J61i80ř37í 41F98i81š42e78r 1663592411446

Je složitější ji udělat, než jednou kliknout na počítači, takže nebude pro stát tak lákavá.

+3/−1
17.5.2017 11:56

P20a32v12e36l 41T70r58u35k88s50a 3493457702983

Jednoduchy nebo ne. Kdyz nekdo menovou reformu bude chtit udelat, tak vas hotovost nezachrani. Pokud to nechapete, podivejte se do historie.

0/−1
17.5.2017 12:00

J95i97ř39í 64F54i34š35e15r 1833162621586

Já tvrdím, že bez hotovosti se pro tento instrument rozhodnou snáz.

A nejde jen o měnovou reformu. Pokud nechápete, že hotovost, kterou držíte v ruce vám ponechává alespoň minimální volnost v rozhodování nad svým životem, tak jsou všechny argumenty o možnosti cizí manipulace s vašimi penězi a omezení přístupu k nim (klidně i kvůli technické či něčí chybě) k ničemu.

+2/−1
17.5.2017 12:26

P23a18v88e49l 47T44r92u20k73s79a 3613907802933

Jenomze vy v ruce mate papirek, jehoz realna hodnota se limitne blizi nule.

Popravde by me zajimalo, jestli mate nejake uspory a jestli je mate doma v mrazaku v hotovosti...Podle nekterych vasich argumentu mi prijde, ze zijete od vyplaty k vyplate.

0/−1
17.5.2017 12:34

J46i58ř62í 21F40i90š70e10r 1843442491116

Tak já zrovna ne (a docela by mě zajímalo, podle kterých argumentů takto usuzujete), ale v mém blízkém okolí je takový člověk a nedovedu si představit, jak by fungoval, kdyby neexistovala hotovost. Víte třeba, že když vám stát doplácí do životního minima a dozví se, že třeba někdo dal vašemu dítěti za vysvědčení dárek 200Kč, tak vám o to dá méně? Možná to není dle instrukcí příslušného úřadu, ale v praxi se to děje. Jo a samozřejmě musíte předkládat výpis z účtu, zdali nemáte nějaké příjmy. To že prarodiče dávají drobné finanční dárky vnoučatům je jen jedna z mnoha dnešních samozřejmostí, kterou to zasáhne.

Jo a hodnota těch papírků co mám v ruce se rovná hodnotě statků. A ano, hodnota peněz se díky inflaci blíží limitně k nule, ale ta nula leží v nekonečnu, takže jsem ještě chvíli v klidu.

0/0
17.5.2017 12:44

P15a16v18e14l 48T95r73u81k57s50a 3463497122143

Usuzuju podle toho, ze mate absolutni neduveru k jakymkoliv financnim institucim. Takze bud mate vsechno cash v mrazaku, nebo v nemovitostech nebo ve zlatu..

Zbytek prispevku nestoji ani za komentar.

0/0
17.5.2017 12:52

J52i60ř35í 26F45i47š82e59r 1873762521726

Já vůbec nemám absolutní nedůvěru k finančním institucím.

Ale protože jde o peníze, tak nevidím důvod, proč bych právě naopak měl mít absolutní (řekl bych až nerozumnou) důvěru, kterou evidentně máte vy, když se jim nebojíte dát takto všanc.

0/0
17.5.2017 12:58

P74a70v87e22l 32H53o10r45á39k 8861123685412

On to myslel tak, že pro stát to bude mnohem snadnější proces než nějaké kolkování.

0/0
17.5.2017 11:57

P65a27v97e45l 95T21r23u18k35s48a 3203747682983

Jo...Bude to jednoduchy, takze bude stat delat menovou reformu kazdej sudej rok? Nebo jak to myslite...

0/0
17.5.2017 12:05

P11e28t54r 27N41i61v75n31i12c93k44ý 3272924485657

"kartou lze platit i v kostele"

Bůh poskytuje nějaké placené služby?

+4/−1
17.5.2017 10:30

M74a64r58t65i84n 79K29a83r24á91s64e39k 9638483328778

To asi ne, ale jeden z hlavnich prijmu cirkvi ve svete jsou dary vime?

0/0
17.5.2017 10:35

P47e63t53r 98N27i83v69n69i16c64k44ý 3252144115777

Slyšel jsi někdy pojem sarkasmus? :-P

+1/0
17.5.2017 10:44

J28a73n 51S59o83u60č18e83k 2291806438409

Bůh ne, ale jeho služebníci zde na Zemi, ti si nechají zaplatit každé slovo a každé zvednutí ruky. A bude skutečně pěkné, až po mši bude kostelních chodit mezi farníky s čtečkou platebních karet v ruce.

0/0
17.5.2017 10:44

M35a76r32t22i81n 78M26a95i62k48s49n48a90r 3944873598292

Samozřejmě, co si pamatuju tak třeba odpustky. :)

0/0
17.5.2017 14:15

A45l14e79š 23K23o45f64r21á88n48e26k 9382792345270

"Výhody bezhotovostní ekonomiky" si každý jistě plně uvědomí např. v případě, že mu exekutor obstaví všechny účty kvůli pokutě za jízdu na černo v tramvaji přes osmi lety nebo kvůli překlepu ve jméně povinného.

+3/0
17.5.2017 10:17

R83a53d43e92k 82H52o61l45e86c14e25k 3786340138681

A jak se to liší od dnešní situace? Těmi pár stovkami až tisíci v peněžence? Nebo jak velkou hotovost doma držíte vy?

0/0
17.5.2017 10:22

A87l72i58c63e 83J76a62n27á21k40o67v10á 4928405104669

Tak já třeba většinu, banku používám bezpoplatkovou, z výplaty tam nechám jen to co je určeno na platby a ostatní hotovost vybírám.

+3/0
17.5.2017 10:32

R81a24d32e64k 47H60o93l75e76c82e67k 3926180968661

Stavebko nemáte, penzijko nemáte, neinvestujete?

0/0
17.5.2017 10:36

A39l18i29c59e 52J79a26n49á49k30o35v32á 4628255514689

Nic takového.

0/0
17.5.2017 10:59

P15a86v46e43l 63T12r48u31k37s77a 3813867112183

Parada...a pokud nekomu zbyde 20 tisic mesicne, tak si to ma cpat do matrace nebo mrazaku? ;-D

0/0
17.5.2017 11:49

V69i18k23t73o37r 91Š72e79d56i86v64ý 8736811440216

Já vidím dost zásadní rozdíl mezi tím, zda mám k dispozici běžných pár (desítek) tisíc, nebo ani jedinou korunu.

+2/0
17.5.2017 10:33

J38i41ř59í 34F23i62š15e71r 1633122371686

Já cca na 2 měsíce výdajů.

0/0
17.5.2017 10:33

M97a32r73t96i39n 48K41a59r27á18s87e87k 9598953348398

No to radeji nereste, tady v diskuzi zase mate "reprezentativni vzorek" populace, kde kazdy ma doma ve strozoku statisice v hotovosti....

0/0
17.5.2017 10:36

J58o77s89e30f 14V19o97m46á32č61k86a 5543634453594

To je samozřejmě zásadní rozdíl. S těmi pár stovkami až tisíci přežijete několik dní, než se vše vyřeší. Bez nich jste odkázán na aktuální obsah ledničky a na pomoc ostatních. Bez hotovostních peněz vám může jít bez nadsázky o život.

+3/−1
17.5.2017 11:17

R71a10d32e74k 57H81o88l35e35c50e83k 3926300528711

Asi se pohybujeme každý v jiné společnosti. Kdyby mi někdo omylem obstavil účty, stále tu mám účty manželky, účty dětí, finančně by mi pomohli rodiče, tchýně, kamarád i spolupracovníci. Dokonce i firmy, pro které pracuju by asi neměly problém mě založit.

A to nemluvím o tom, že v jídle mám zásoby tak na měsíc, takže situace, že by mi šlo o život, je opravdu hodně hypotetická. No a k tomu mám spoustu věcí, které bych mohl prodat, kdyby bylo fakt nejhůř.

0/0
17.5.2017 11:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.