Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nakupování na prahu revoluce. Zákazníka ohlídají senzory a algoritmy

Amazon otevře futuristickou samoobsluhu. Využívá podobných technologií jako samořiditelná auta. Inovace čekají i na českého zákazníka. Chytré senzory budou už brzy monitorovat chování zákazníků v Pařížské ulici, v obchodním centru Galerie Teplice nebo v pražské ZOO.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M78i68r39e94k 86G51a69j66e40r 5231566399150

Je tedy posledni sance se projit Pařížskou ulicí. Jakmile tam bude nainstalovano sledovaci zarizeni, ktere ma zneuzivat nevyzadanou komunikaci a obtezovat, tak se tomu mistu zesiroka vyhnu.

+2/0
27.5.2017 17:10

V45á59c72l63a38v 64Š12u93b27r62t 9167433738687

Jediné, k čemu to může vést, je to, že se člověk jako já začne nakupování vyhýbat ještě víc, než dnes. Není mi totiž příjemné, když mě někdo šmíruje.

+4/0
27.5.2017 12:47

R87a41d75e84k 79N73e34u98m21a72n88n 5732712548175

Nechápu, proč má počet zboží hlídat drahý chytrý regál

Neumí totéž pokladna?

+4/0
27.5.2017 10:27
Foto

B63á36r71a 48T84u75č47k33o12v59á 2274315126602

Chytré regály, chytré senzory, chytré kamery, chytré pokladny. Jediným blbcem tu zůstává Homo Sapiens v roli zákazníka.

+15/0
27.5.2017 9:29

J15a33n 60P23r81o81s34t64ř38e76d64n79í 8457471980736

Ztráta soukromí.

Prodavačky nebudou mít co žrát.

+5/0
27.5.2017 9:07

B63e92n 57P86a63v36k43a 1947883917491

Máte malou fantazii. Stará Vomáčková už nebude sedět za kasou, ale bude z ní mávnutím kouzelného proutku programátorka.

+3/0
27.5.2017 9:16

F18i73l34i61p 51N32a47v15r48á37t60i88l 2717820983974

Nebo sekat v parku trávu (viz rozhovor s Pilným)

0/0
27.5.2017 9:24

B94e82n 14P39a10v33k37a 1957333737251

Jo, Pilný...:-P

0/0
27.5.2017 10:50

J96a77n 89P65a33v89e42l 8263892138246

Podle mě nastává klasika. Zavádí se nová technologie (rozšíření stávající). Firmy zavádějící danou technologii vypadají jako by vynalezli nástroj na vyřešení světové kriminality, ukončili války a zajistili, že už se nikdo na světě nebude dloubat v nose.

Při porovnání nákladů na novou technologii se postaví jedna či dvě prodejny/linky a tím to končí, protože náklady na novou technologii jsou mnohem větší než na lidskou sílu. Technologie se začne postupně zlevňovat, zavádět tam, kde je brutálně drahá lidská síla, tím se kapku zlevní a za deset, dvacet let se možná začne rozšiřovat dále. Tenhle vývoj je krásně vidět u průmyslové revoluce x.0, kdy firmy neustále básní o jejich technologiích, odborníci tvrdí že do roka a do dne budou všude a pořád všichni včetně zákazníků vědí, že to jsou jen kecy týkající se jen určitých center.

+3/0
27.5.2017 8:54

R23a56d97i41m 60P45o13l13á84š13e63k 9386473219839

Tato technologie přinese úsporu prodavaček, jedna doplňovačka zboží bude moct obsloužit víc regálů a úsporu plochy obchodu - často kupované zboží už nemusí zabírat tak velkou plochu v regálu, protože se bude doplńovat podle potřeby častěji.

Tyto úspory novou technologii víc než zaplatí.

Mimo nějaké první pilotní projekty, kdy tato technologie ještě nebude sériově dodávána. Navíc obrovský současný rozmach IT a elektroniky všechny takové technologie výrazně zlevnil.

To není jako když ke konci socíku se zaváděly první robotizovaná pracoviště, kdy takové pracoviště stálo běžně nějaký tisicínásobek měsíční mzdy člověka, kterého robot nahradil.

0/−1
27.5.2017 9:03

J62a48n 83P45a38v38e77l 8173502378586

Optimistický pohled výrobců. Nové technologie nejsou jen o tom, že je továrna vyprdne a oni šlapou. Máte obrovské náklady, skutečně obrovské na zavedení a pak určité náklady (menší než platy prodavaček (v závislosti na zemi)) na údržbu.

Velké továrny a sklady dělají velké kroky k minimalizace počtu lidí. Ale pořád, co já osobně vidím, je to hodně daleko od toho, co by výrobci chtěli. To samé bude u nových obchodů. Bude se to zavádět pomalu, protože počáteční náklady a náklady na údržbu systému nebudou ještě dlouho konkurenceschopné. Postupně se budou zavádět určité systémy, které se osvědčí a to nebudou takovou rychlostí, jakou si nadšenci představují.

0/0
27.5.2017 9:43

J71i36ř98í 39F65i18š93e80r 1693572411676

Úspora prodavaček pro obchodní řetězec = vyšší dividenda pro majitele akcie = vyšší náklady pro stát.

Skutečně to společnost potřebuje?

0/0
27.5.2017 20:39

Š72á91r91k29a 87Č21e42c49h51o53v49á 8368926415545

Co chcete dělat, když se lidé nechtějí vrátit do jeskyní ?;-)

0/0
7.6.2017 15:22

J74i85ř45í 49F57i14š11e73r 1753142551466

Co konkrétně myslíte tím "vrátit se do jeskyní". Nerozumím. Jediné, kam se ty prodavačky pak dostanou, bude úřad práce. No a možná některé skončí pod mostem, některé v jeskyni.

A jinak rozvoj technologií letí raketovou rychlostí na rozdíl od rozvoje myšlení lidí, to se pomalu plouží šnečím tempem a v mnohém stále zůstává u toho jeskynního člověka. :-)

0/0
7.6.2017 18:33

P55a44v66e51l 36P30ř80i21b53i45l 8180884957170

Krása! Další důvody pro to nepořizovat si "chytrý" telefon a vystačit si stále jen s hloupým telefonem na telefonování R^

+3/−2
27.5.2017 8:36

R87a17d27i86m 71P45o34l63á29š94e34k 9186833629719

Jenže co když Vás bez chytrého mobilu nepustí do obchodu s potravinami? A hned potom Vás bez chytrého mobilu nepustí ani do obchodu s mobily a se svým starým hloupým obyčejným telefonem tak zahynete bídně hlady.;-D;-D;-D;-D

+3/0
27.5.2017 8:56

P28a25v25e41l 73P86ř14i83b12i22l 8160224307100

Tak to bude tak špatně, že to snad i někoho trkne :-) Ale já osobně to asi risknu a zůstanu na telefonu u tlačítek;-)

0/0
27.5.2017 9:26

V38á76c55l52a49v 26Š92u55b88r42t 9207223908247

Založíme podzemní hnutí majitelů "hloupých" telefonů, které bude částečně soběstačné.

+2/0
27.5.2017 12:40

K70a27r28e46l 27K48o35ř29í91n56e32k 1291821323249

Takže vznikne nový styl nakupování. Ukradnout telefon a honem rychle nakupovat.

+7/0
27.5.2017 8:33

P73e65t33r 14H62o89f27e77r64e43k 9462772715363

Ještě výnosnější styl 'nového podnikání' (pokud to bude mít pod sebou stále bohatý Amazon) bude: jeden 'zákazník' něco rozlije nebo rozbije (pivo/mléko) a druhý se na tom uklouzne a zraní se než tam Amazon pošle uklízecí drony a potom z Amazonu vysoudí statisíce dolarů odškodného (alespoň tedy v USA...).

0/0
29.5.2017 8:23

J82a31n 60P95e88k22a 5843933683

;-D až mi začnou senzory číst tvář, tak jim rád ukážu, jak debilně se umím ksichtit a jsem zvědavej, co mi na základě toho obchod nabídne...

+5/0
27.5.2017 8:32

B93e80n 74P18a84v97k30a 1297433697401

Anální kolík a lubrikant:-P

+3/0
27.5.2017 8:35

B25e75n 85P18a37v34k53a 1487633127801

Nebo projímadlo!;-D

+1/0
27.5.2017 8:36

J69a62r92o19m35í70r 33Š92t19o39h78a95n38s32l 5874809424782

Tak to je pekne...na prahu revoluce...jen tahle technologie uz tu je nekolik let...

0/0
27.5.2017 8:30

R43a23d12i18m 41P20o16l45á52š67e64k 9686453409669

No, jestli to bude takový tupý reklamní systém, jako je systém Google na internetu, který potom posílá na mnou prohlížené webové stránky nebo videa na youtube reklamy podle toho, co vyhledávána Google, tak to bude síla. ;-D;-D

+10/0
27.5.2017 7:59

M23a20r22e25k 74K72a59l95i50n59a 3109454795568

Proč tupý? Mně ty reklamy chodí relevantní k tomu, co jsem prohlížel...

+1/−3
27.5.2017 8:23

P84a49v52e21l 68Š29ť87a77s61t31n81ý 6124898274658

"Stále ještě kupujete pračku?" Většinou něco hledám a pak koupím. Proč mi to ale pak vnucují v reklamě další 3 měsíce?

+11/0
27.5.2017 8:31

B37e50n 92P48a38v25k21a 1747653667161

Nechápu, proč by někdo měl chtít koukat na reklamy na zboží, o které nemá zájem. Ale asi jsem hotl moc hloupoučký.

Ono vůbec, jestli taková iDnes nedá zpět blokovač, tak se tady na to fakt člověk vyprdne, protože to se nedá.

+1/0
27.5.2017 8:31

J82a27n 61F57i40k74á35č87e66k 1275222

Je umělá inteligence úplně blbá? : http://fikacek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=598921

+1/0
27.5.2017 9:05

J57i76ř20í 77J44o58z90a 3428723820411

Revoluce? Spíše bych řekl l, že se čím dál tím více blíží 1984

+10/−2
27.5.2017 7:58

P39e22t19r 17Š96i50l41h73a74n 7868532627453

Kdyby Orwell žil dneska, tak vy si díky svým vizím mohl přijít na pěkný balík peněz:-)

0/0
27.5.2017 8:57

M69i25l14a89n 17V75o12l60e47k 5259923266379

Chytré regály, které poznají, že jsou prázdné? Tak když o to tak stojíš, tak proč si již dnes nevytáhneš data z pokladen, že se prodalo tolik mouky, že už žádná v regále být nemůže?

Možná si ta data i vytahují, ale pak asi nechtějí zaplatit lidi, kteří by tam to zboží doplnili. Však ona to doplní pokladní, až nebude takový nával...

+6/−1
27.5.2017 7:55

R59a79d62i83m 32P93o33l50á86š49e48k 9336773849559

To je možné v malém marketu. Ale ve velkém a když je nával, tak ne. Když se Vám do obchodu vejde třeba 500 lidí, jedná se o hodně kupované zboží a regál je blízko u vchodu a dál od pokladen, máte 250 - 500 kusů zboží vybraného z regálu a na vozíkách lidí, ale v pokladnách to zboží ještě cca 10 - 40 minut nebude. A poslední kousky pokladna namarkuje klidně až za hodinu, hodinu a půl.

Jako každý pokrok, umožní to zvětšit úsek, který má jedna prodavačka pod sebou a kde udržuje plné regály a pořádek a dále to umožní zmenšit zásobu jednoho zboží v regálu, takže se do jednoho regálu vejde víc druhů zboží.

Takže to přinese úsporu pracovních sil a úsporuí plochy marketu potřebné pro prodej určitého sortimentu.

+4/−1
27.5.2017 8:10

M92i52l34a13n 23V73o18l28e54k 5109353956809

Když pro "hodně kupované zboží" máte v regálu jen tolik místa, že vám za hodinu zmizí a vy ho bez počítačů nedoplňujete, tak někde děláte chybu.

Ale to podstatné, co jsem psal je, že stejně nezaměstnají tolik lidí, aby zvládli "když je nával", bez ohledu na informace od počítačů.

+2/−2
27.5.2017 8:15

J80i91ř95í 25N89o68v90á60k 1204893647598

Pro maximalizaci zisku je nutné využívat prostory efektivně. Tedy minimalizovat plochu určenou pro jedno zboží a nacpat tam větší sortiment. To samozřejmě s sebou samozřejmě nese větší nároky na kontrolu a doplňování zboží. Nic více, nic méně. No a pokud s tím máte osobní problém, můžete chodit nakupovat do alternativních vietnamských obchodů.

+1/0
27.5.2017 8:26

M39i94l81a75n 64V66o39l90e55k 5669943896889

Já si nechodím do supermarketu pro kecy. Je mi jedno, jak si to udělají, ale když to nezvládají při současném technickém pokroku, tak to nezvládnou nikdy. Vy si věřte, čemu chcete.

+3/0
27.5.2017 8:44

R12a63d51i60m 18P82o95l96á51š69e94k 9526323439189

Ale jejich cílem není "zvládat nával". Jejich cílem je maximalizace zisku.

Pokud vyhodnotí, že největší zisk budou mít tehdy, když během špičky to prodavači nebudou zvládat a když tím nepoškodí svůj brand čili v zájmu budoucích zisků své dobré jméno, tak budou mít jen tolik prodavaček, že ten nával ve špičkách skutečně zvládat nebudou. Víc lidí prostě zaměstnávat nebudou.:-(

+1/0
27.5.2017 9:09

F92i93l81i61p 69N52a83v78r35á51t88i43l 2957140343244

Pokaždé, když někdo obhajuje moderní technologie a pokrok, tak mám pocit, že si dotyčný protiřečí nebo popírá sám sebe.

Otázkou zůstává, proč investovat do super vybavení prodejen, když budoucnost tkví v nákupech online?

Na jednu stranu zde vidíme budoucnost v doručování zboží drony, ale zároveň připouštíme, že lidi budou chodit nakupovat do kamenných obchodů.

A co ekonomika? Výjde hodinový provoz robota na stejné peníze jako prodavačka? Zatímco prodavačka půjde po zavíračce domů, robot bude půl dne bez práce. Jak se to vyřeší? Přesune se ve sdílené službě do jiného časového pásma? Schválně jsem naťuknul sdílení, to je teď moderní a taky všichni tvrdí, že je to budoucnost a všichni šermujou výrazy, jak moje auto před barákem jen ztrácí hodnotu.

Takže jak to tedy bude? Jsem zmaten. Objevuje se spousta technologií, jejichž zaměření se navzájem vylučuje.

0/0
27.5.2017 9:16

B95e15n 36P86a15v48k98a 1127173677611

Když vy jste to pane Navrátil vůbec nepochopil a přitom to je tak jednoduché.

Představa je taková, že mladá pipka aka nadějná nová personalistka přijde domů, do svého pražského bytu 2kk s hypotékou ještě pro její budoucí děcka, které si určitě ve 40 jako udělá,... následně přijde její jako přítel (popř. přítelkyně) z marketingu a jako co bude k večeři.

Jestli jako půjdou do toho soho baru na sushi a nebo si udělají něco doma. A jestliže doma, tak jestli jim přiletí jako dron a nebo si skočí svým bioautem pořádně nakoupit do toho nového krámu bez personálu. Protože tam je klid a mohou se oddávat svým pošahanostem.

That ́s all.

0/0
27.5.2017 11:26

F86i34l85i33p 42N33a30v96r60á84t42i30l 2457270833264

Chraň bůh, aby to nebyli hipsteři a neodjeli si pro to jídlo i se svým knírem na bambusovém kole.

+1/0
27.5.2017 12:16

F19i29l48i10p 92N26a54v98r46á95t55i12l 2547940793544

Když je něco "hodně kupované", tak to asi nebude mít v krámě malý prostor. Myslíte si, že obchody ještě nikdy nepřemýšlely nad tím, kam umístit a kolik prostoru věnovat zboží, které frčí, a naopak, kam dát méně prodávané zboží?

Nepamatuju se, že by někdy v krámě nebylo to, co se rychle a dobře prodává. Buď je to hned vyprodáno, a není to tedy ani na skladě, a nebo to v regálu chvilku není.

Maloobchod je na logistiku náročný byznys, takže si nemyslím, že by tyhle věci neměly nadnárodní řetězce podchycené.

Na to, aby zboží rychle nemizelo z regálu, platí ještě jedna jednoduchá věc, na kterou nepotřebujete robota: zvýšit cenu. Říká se tomu elasticita poptávky/nabídky.

+1/0
27.5.2017 9:29

M12i89r96e53k 48G28a55j20e74r 5161736399630

Jenze v zajmu obchodu je, aby to zbozi mizelo rychle. Ukolem je maximalizovat zisk, nikoliv minimalizovat mnozstvi prace.

0/0
27.5.2017 17:17

F84i89l68i31p 31N89a82v67r66á68t69i78l 2867860453764

Ukažte mi dneska zboží, které mizí tak rychle, až ho prodavači nestíhají doplňovat.

Víte, maloobchod je náročný byznys, a management těchto řetězců nedělá téměř nic jiného, než vymýšlí, kolik čeho a za kolik prodají. A tohle dělají dlouho a velmi dobře. Takže nepředpokládám, že existuje nějaký druh zboží, které se bude doplňovat každých 10 minut. Pokud jde něco na dračku, vytvoří se tomu v regálu dost místa na to, aby se dostalo na co nejvíc lidí. Nebo myslíte, že to dnes funguje na náhodu? Že ty krámy dají do regálu něco, o čem neví, jak se bude prodávat, aby pak sledovaly prodejnost a rychle vozily další zboží ze skladu? Kdepak.

Nákupčí většinou dopředu vědí, že daný artikl se bude za tu a tu cenu prodávat tím a tím tempem a přinese takový a makový zisk. Protože tato data předkládají svým vedoucím jako argumenty, proč daný artikl naskladnit. Občas se seknou.

+1/0
27.5.2017 20:50

M27i52r65e14k 87G28a54j30e39r 5771896729380

A jak to zbozi muze vratit zakaznik do regalu, kdyz uz je doplnen a neni tam misto? Budou muset i tohle osetrit.

0/0
27.5.2017 17:16

P35e85t52r 25H44o60f16e86r80e33k 9142962855443

Zákazník to vyřeší jednoduše, prostě dá nepotřebné/poškozené zboží do prvního volného regálu... A to je právě hlavní problém současných skladových IT systémů, které vyhodnocují příjem a výdej (prodej) zboží, takže systém přesně ví, kolik má právě zboží k dispozici, ale bohužel někdy neví kde přesně ho najít... Myslím si, že s tím bude mít Amazon problémy a jednou za čas tam bude muset někdo poslat na pořádnou inventůru a udělat v tom na chvíli zase pořádek.

0/0
29.5.2017 8:44

J30i36t73k60a 41J19a43n56ý63r18o34v74á 6668443480906

Jo jo. Lidl. Prodavačka sedí u pokladny a markuje. Ozve se: "zavíráme pokladnu číslo..". Prodavačka obslouží ty co tam stáli a ostatní posílá pryč. Potom se zvedne a jde k regálu, vedle kterého stojí přepravka se zbožím. Položí do regálu 5 kousků a v tom se ozve: "otevíráme pro Vás pokladu č...". Prodavačka si jde sednout do pokladny a obslouží 5 zákazníků, než jí to zase zavřou. Jde zase k tomu regálu dá tam 5 kousků a zase se přesouvá k pokladně. To je efektivnost - půl směny procourá mezi pokladnou a regálem. Ovšem díky tomu se pohybuje a je to dobré po tělo.

0/0
6.6.2017 10:08

M53a10r19t39i40n 82K27ř63í51ž 9353392880467

Mně se to tedy vůbec nelíbí. Chci mít soukromí. Chápu, je to v dnešní době přežitek, ale pro nás, husákovy děti, to ještě svůj půvab má.

+19/0
27.5.2017 7:52

R28a60d17i12m 82P34o92l64á27š58e62k 9936783319449

Nebo se tím budeme bavit. Studovat ten systém a zavádět do něho o mně taková data, jaká chci já a ne taková, jaká tam o mně chce systém.

+2/0
27.5.2017 8:01

L90u69k93á70š 48J89a78n14d86a 2568130470

V tomto případě mi to vůbec nevadí, stejně vás šmírují kamery. Navíc za tuto inovaci bude odměna ve formě ušetřeného času pro Vás a já ze srdce nesnáším čekání ve frontách a motání se mezi důchodci.

0/0
27.5.2017 9:14

F19i20l18i16p 79N53a20v44r56á26t72i82l 2207540353364

Tak proč nenakupujete online z pohodlí domova? To je přesně ono: vymýšlet nové technologie jen proto, že ty nedávno vymyšlené a vší silou propagované, nefungují, neboť o ně lidi nemaj zájem.

Takových let tady máme možnost doručení nákupu až ke dveřím, přesto jsou krámy furt plný nas*aných lidí.

Nic proti. Je to jen důkaz, že existující technologie ještě neznamená přínosné řešení.

+2/0
27.5.2017 9:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.