Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Americké nebe v soukromých rukou. Trump prozradil, jak chce zlevnit lety

Americký prezident Donald Trump v pondělí představil plán privatizace řízení letového provozu. Jeho cílem je modernizovat zastaralý systém a zlevnit Američanům létání. Většina domácích leteckých společností plán podporuje, prosadit jej v Kongresu bude ale pro Trumpa obtížné, uvedla agentura Reuters.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P24a20u41l 64J51a58r94o36s 2703788430

Co je soukrome,vetsinou funguje,lepe jak statni.Hlavne,kdyz to nedostanou do rukou komunisti...Vetsina krajanu to zna.

0/0
6.6.2017 16:57

B46o36h17u29m12i83l 89V48a34n26ě72k 5222685922516

ŘLP je značně specifická organizace, většinou přímo podléhající státu a řídící mají nepochybně náročné, ale velmi dobře placené povolání. Při vědomí své vyjímečnosti prosazují své mzdové požadavky hrozbou stávek a státy jim většinou ustoupí.

Výjímkou byla stávka pracovníků ŘLP v roce 19881 v USA. President Reagan jim dal ultimátum, aby nastoupili do práce a propustil všech 11 tisíc z celkových 15 tisíc zaměstnanců co na jeho výzvu do práce nenastoupili. K řízení provozu letadel povolal armádní řídící a tím tuto stávku zlomil. Ti co se později do ŘLP vraceli už nedostali stejné místo za stejných podmínek.

Je nesporný fakt, že tyto státní organizace ŘLP jsou přezaměstncované a nehospodárné.

Vemte si situaci u nás. ŘLP má cca 940 zaměstnaců, z nich se přímo řízením provozu zabýva cca třetina a tu obsluhuje třetina správních a administrativních zaměstnanců a další třetina zastává zejména technické, dělnické a pomocné profese. Zejméně předimensovaná je ta administrativa - u soukromé firmy by stejnou činnost musela zvládnout maximálně necelá polovina a je otázka zda by bylo nutné dělat stejný rozsah. Celkové náklady byly v roce 2016 cca 3,6 miliardy a přijmy cca 4 miliardy. Výhoda ŘLP je, že v zásadě nepotřebuje dotace od státu. Výše poplatků za přelety jsou stanovovny tak , aby vždy pokryly s malou rezervou náklady na provoz a na případný rozvoj. (čím více se přes ČR létá tím menší jsou poplaty za tuno-míli.) Stát si nemohl zisk z ŘLP vytahovat v posledních dvou letech dostavá mimo daní od ŘLP 100 milionů korun (něco jako dividendu). Zhruba stejnou částku stát ŘLP zaplatí jako kompenzace a jiné služby.

Je tedy nepochybné, že by případná privatizace mohla přinést jisté uspory na administrativě a dalších činnostech podporující ty co skutečně řídí provoz letadel

+1/0
6.6.2017 10:20

M25a68r87t59i86n 31Č42a43p28e97k 6370811367504

Já mám teda zkušenost, že v soukromých firmách je v administrativě přezamněstnáno a přepláceno. A úspory se dějí dole v provozu. Firma radši našponuje pracovní normy na (za) únosnou mez, než aby si v kanceláři odpustili zbytečné reporty a podobné, které musí někdo zpracovat - přepsat z tabulky A do tabulky B a přidat podpis.

+1/−1
6.6.2017 11:05

I73v54o 23H10e85b87e73l27k65a 8105750962450

Sorry jako, na mě to působí divně. Myslím si, že vzdušný prostor by měl kontrolovat stát. Když něco zblbnou a umřou lidi, tak stát vždycky zaplatí. Letecký společnosti klidně zbankrotují a člověk nedostane nic.

Druhá věc, docela by mě zajímalo, o kolik by se ty letenky měly zlevnit. Letenka za 300 dolarů bude rázem stát 295? Nebo 298? Proč tohle Trump neřekl?

+1/−1
6.6.2017 10:10

P67a95v50e96l 71C71h10a43m36r48á20d 4907220139915

Elektřina, Voda, Vzdušný prostor, Armáda, Policie, Zdravotnictví samozřejmě spolupracuje se soukromým sektorem, ale co když se podnikatelé rozhodnou mít jiný názor na vedení státu. Smrdí to vládou peněz a ne lidu. Při krizi pak peníze budou ovládat obyčejné lidi na přímo, aby podnikatele nepřišli o kolotoč zisků a v tu chvíli možnost regulace nebude možná!

+1/0
6.6.2017 9:37

A87n31t73o12n62í96n 59Z70e58l22e82n14ý 2774963121866

Podle idnes to vypadá, že Trump je jediný politik, který něco dělá. Ostatní se zmůžou nanejvýš na odhodlané kondolence.

0/−2
6.6.2017 7:40

M83i89r84a 74L47o76v10e 3654200368174

Bohuzel, jak rikate vy sam ...to tak jen vypada.

Z toho nebude stejne zase nic, jen plane zvasty.

0/0
13.6.2017 15:39

J46o16s13e18f 72L84a80m39p44a 2364733445487

Kdopak z jeho sponzorů se na ten job těší. Zruší federální místa a jeho přítelíček si bude pakovat štrozok jistou prací;-D

+1/−1
6.6.2017 7:21

J17a34n 91Š84l87é66g32l 8452330608353

Letecká společnost je určená za účelem zisku. Pokud nějaký zákon / směrnici (cokoliv...) podporují je dle mého názoru signál si tu věc ověřit jaké to bude mít dopady. Může a nemusí to mít jiné negativní účinky. Upřímně vzdušný prostor předat soukromníkům.... nepřijde mi to jako moc dobrý nápad.

+2/0
6.6.2017 5:49

L11e36o38š 53K20a30ň18a 6903351892237

Totální plácal, kdy je něco best, nebo worst a za týden to může být naopak, je zase ve formě. Jako náš hradní virotik. Jako vždy, jeho fans to není divné.

+1/−1
6.6.2017 2:30

L64u55d13ě20k 29J95a67š66a 7609206542465

Dnes mě Trump opět velice potěšil. Na jeho twitteru je vystaveno, že po posledním útoku v Anglii vyhlašuje tvrdý a nekompromisní boj POLITICKÉ KOREKTNOSTI. Konečně se našel jeden slušný člověk, za který,stojí státR^R^R^

+3/−8
5.6.2017 23:42

J66a23n 84V24á77c53l14a71v22í54k 3762176451569

Tím že napadl londýnského starostu?

+4/0
6.6.2017 0:44

I37v28o 23B27o81u19š57e 5932697468

Kdyz o vas napisu, ze jste idiot, budete to take hodnotit jako boj proti politicke korektnosti?

+5/0
6.6.2017 0:54

P81e77t46r 35N76o66v10á25k 8565899710

NEznám žádní státní podnik který by v konkurenčním prostředí okamžitě nezkrachoval 8-o

+2/−3
5.6.2017 23:17

Z39d35e16n39e47k 31H27r10d19i78n95a 9730729683490

Budvar?

+4/0
6.6.2017 6:47

R53i42c38h45a87r71d 53T48o41m98e16č78e93k 7556545606591

Tak jestli to budou privatizovat jako Sobotka OKD tak potěš koště.

0/−1
5.6.2017 22:55

T55o83m96á92š 17P86a44k 5862407939

hmm stát ztratí kontrolu nad svým vzdušným prostorem...

by mne zajímalo jak by soukromý provozovatel reagoval při útocích 11.9.... Také by uzavřel vzdušný prostor?

+8/0
5.6.2017 22:26

T59o67m85á13š 72V65r37á22b66e86l 8200124983854

Řekl bych, že úplně stejně, prostě by poslouchal rozkazy armády.

+3/0
6.6.2017 6:08

J85a73n 39S40t51o33d53o64l27a 7451280873710

Stát neztratí kontrolu na vzdušným prostorem. Práci budou vykonávat soukromníci, zákony, pravidla a krizové situace obstará stát.

0/−1
7.6.2017 19:19

A55r46n54o92š57t 57S76t92á80r55e95k 4422220665424

Jen aby to nedopadlo, jako u nás s vodárnami.. FAA má jako cíl bezpečný letecký provoz, cílem aerolinek a provozovatelů je vydělat co nejvíc peněz. Tj. minimalizovat náklady, maximalizovat zisky. Čili údržba, obnova a bezpečné praktiky se budou ořezávat, ceny zvyšovat po strop únosnosti (co jim zákony dovolí). (A odbory náklady nesníží jaksi z principu, že.)

+7/0
5.6.2017 22:24

P86e73t49r 52D84l20o16u42h57ý 5137459164504

Jde hlavně o to, aby byly dobře nastaveny zákony, standardy a pravidla. Letecké společnosti vědí, že případný průšvih by je stál obrovský balík peněz, zvlášť v USA. Údržbu letadel a připravenost posádky taky slušné letecké společnosti neodrbávají. Jasně, snaží se vydělat co nejvíc, ale k tomu patří i to, že je třeba důkladně dbát na bezpečnost, protože jinak by se jim to hodně prodražilo.

+3/−1
5.6.2017 22:30

F94i49l49i84p 84N93e80s75p22o92r 6627537318912

Souhlasim s p. Starkem, pokud jde o bezpecnost, take musi mit nadhled nekdo nezavisly. Firmam jde jen o prachy a jestli jim spadne par letadel tak to prohlasi za standard. Jde o to mit nezavisly organ ktery na vse dohlizi.

+3/−2
5.6.2017 23:22

J15a28n 43U96l39r65i20c76h 9539956749134

Je konzervativnější než se zdálo. R^

+2/−2
5.6.2017 22:01

R60o48m13a96n 88P22o50l36á97č40e15k 5206579275

Trochu nechápu co privatizace vyřeší.

Rozestupy mezi letadly jsou dané mezinárodními normami a šetření na dispečerech se už historicky několikrát vymstilo...

+12/−1
5.6.2017 21:51

M84a66r74t79i85n 98B62a27r10t24e23k 5167151491393

Nemyslím si, že tady jde o nějaké šetření. Piloti jsou zaměstnanci aerolinek a nemám pocit, že by trpěli na podfinancování. Spíše jde o větší pružnost a efektivitu soukromého sektoru.

+3/−3
5.6.2017 22:01

J27i95ř53í 20K80u42c41h72t24a 6138505139947

Jste hodně mimo, nejde o piloty ale o dispečery. Piloti jsou ti v letadlech, dispečeři jsou ti co to z letiště řídí.

+2/−1
5.6.2017 22:06

P93e74t22r 33D48l21o80u53h12ý 5727199754504

Řekl bych, že příspěvek je míněn jinak. Piloty platí letecké společnosti a nelze o nich (aspoň v drtivé většině) říct, že by byli nekvalitní či špatně placení. A není důvod se domnívat, že u ŘLP spravovaného leteckými společnostmi atd. (tedy bez financování státem) by to fungovalo jinak.

+2/−1
5.6.2017 22:16

P43e48t88r 83N82o16v10á96k 8805449600

no pokud privatizace a konkurence tak to ma smysl!!!

zcela stejný jako u všech jiných firem 8-o

0/0
5.6.2017 23:19

J10a76n 84S52t93o59d75o45l94a 7671330353110

1. Soukromníci by na řídících nešetřili - řídící jsou dost silní na to, aby s nimi někdo zametal. Mají zákonem danou kvalifikaci, a proto nejsou rychle vyměnitelní.

2. Státní firma i v USA má daleko vyšší náklady na činnost než ta samá v soukromých rukách.

3. Peníze, které se ušetří, investují do většího počtu dispečerů. To umožní využít více drah a letišť.

4. Dohled nad činností soukromých firem ŘLP bude mít plně stát.

0/−1
7.6.2017 19:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.