Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Je Česko závislé na autech? Ekonomové připomínají Detroit nebo Nokii

Automobilový průmysl u nás tvoří už devět procent hrubého domácího produktu a domácí ekonomika je tak stále závislejší na tom, jak se v Evropě prodávají auta. Podle některých ekonomů je ale závislost už příliš vysoká a nebezpečná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L36u13k90á71š 50S27e63d53l28á34č59e51k 1393687247580

Cestovat se bude vždycky vážení ekonomové.;-) A Detroit zaspal vývoj a potom už nekonkuroval. Nokia nejsou auta.:-P

0/0
11.6.2017 10:45

V94l24a65s84t91i84m90i85l 59H65a65l81b66i55c57h 8113505886898

Již kdysi jsem zde psal,že aut se nenajíme.

0/0
9.6.2017 10:50

S47t88a97n49i17s11l51a36v 50N36ý73v47l29t 2844805463

Daleko vetsi problem Detroitu je, ze tam zije 81% cernochu.

+1/0
9.6.2017 9:43

J19i10ř41í 23K50r21u15t22i84l 8608813865721

Důsledek pásové výroby.

0/0
9.6.2017 18:36
Foto

M76a58r11e50k 78C75e68r95n73y 5588836497

A je to marny, marny, marny....nedaj si rict.

+1/0
8.6.2017 17:04

J58a50n 59C84e27p45e95k 1844196470

Lidi nikdy celkově auta nepřestanou kupovat, tak že pokud zasáhne svět nebo Evropu nějaká větší krize, která postihne ve velkém automobilový průmysl, tak nelehne vše najednou a naráz. Silní se udrží, slabší padnou. Propustí se jen část lidí, neb i menší poptávku po autech musí někdo nasytit, rozuměj auta vyrobit. Tak že nebude se vyrábět milion aut ročně, ale třeba jen 500.000, tak že stále tu minimálně půlka lidí práci mít bude.

Na druhou stranu by samozřejmě bylo lepší, kdyby celková výroba zde, vývoj, služby a další byly hodně diverzifikované. Od každého trochu. Pak krize postihující tu a tam každé odvětví zasáhne jen nepatrně.

+3/0
8.6.2017 14:36

R11a18d74e48k 35H83o85l64í55k 1288644630726

..nízko kvalifikovaná vláda podporuje nízko kvalifikovaná místa...co je k údivu?

+3/−2
8.6.2017 12:31

L77u72k95á49š 19S22e49d44l50á56č73e91k 1703557367670

Vysoko kvalifikovaná místa jsou závislá na nízko kvalifikovaných místech.;-)

0/0
11.6.2017 10:51

P25a84v12e62l 38K57u91n74c 9402499838198

Proč se trápit budoucností? Je přece jasná věc, že kdo je mladý, nikdy nezestárne. (J. Steinbeck, Na východ od ráje.)

0/0
8.6.2017 10:24

B19e13n 64P84a94v76k80a 1217303947861

To je dobrý. To budu říkat důchodcům, až zase budou nadávat u drahého masa.R^

0/0
8.6.2017 11:26

K71a69m13i59l 61M11o56r64c38i59n96e40k 3426616106436

A co takhle přirovnání ČR - Babišovo ? Kdyby Babiš přestal pobírat dotace a krachoval, tak bychom na tom byli teprve stejně jako Detroit...jenže tohle těch 30% nikdy nepochopí...

0/−2
8.6.2017 10:05

J29a80n 30C19e68p37e39k 1344476900

Co to má společného s článkem?

+1/0
8.6.2017 14:31

M87i95c92h73a24l 46K29o97h39o92u35t 6975409731824

ČR má prostě výborné podmínky pro rozvoj autoprůmyslu, už díky své poloze a tradici. Pokud tu někdo chce vyrábět automobily, nebo díly pro ně, tak rozhodně můžeme být rádi a může nás to těšit.

Ale ať to probíhá bez dotací!!! Jakou má cenu podporovat z daní nové montovny, které se budou potýkat s nedostatkem pracovních sil, které maximálně budou hledat někde na východě, nebo přetáhnou lidi z jiných (nedotovaných) odvětví a tyto firmy budou trpět díky umělé podpoře zahraniční firmy z autoprůmyslu.

+9/0
8.6.2017 10:02

S83t55a59n22i72s31l32a94v 42K61r40e98j85c27a43r 6397776213694

Ale, proč hledat pracovní síly v cizině, když v ČR je tolik nezaměstnaných mladších třiceti let? A tato skupina , jak si zahraniční podnikatelé mají stále problem s jazykovou gramotností pro práci v zahraničí. Nejde ani tolik jen o autoprůmysl. I když, pokud tuto práci zvládnou Rumuni a Bulhaři, tak by ji měli zvládnout i Češi. Řešením by bylo prosté snížení sociálních dávek a podpor v nezaměsnanosti.

+1/0
8.6.2017 21:21
Foto

R22o59m70a64n 44K59o20z44e32l 4167186313494

Nezaměstnaných mladých je fakt minimum. Dávky je obtížné získat a snižovat podporu v nezaměstnanosti? Ta funguje na principu pojistné dávky. V případě úrazu také řeknete na pojišťovně, že tolik peněz nechcete?

0/0
9.6.2017 16:51

S56t35a83n81i78s21l74a68v 65S11r60b22a 4825464428804

klika je, že tu je hodně výroby, málo vývoje. nehrozí tedy, že bychom šlápli v něčem vedle, prostě co jinde vymyslí, u nás se nechá vyrobit. a kupodivu jsme jakousi náhodou nasáli autoprůmysl, nikoli boty nebo hadry nebo elektroniku. protože zatímco boty a hadry a televize z číny kupují téměř všichni, bez ohledu na to, jeslti je to NIKE, SONY nebo NONAME, BMW nebo Mercedes zdá se, že lidé kupují jen pokud je vyroben v Mnichově, resp. ve Stuttgartu (volně řečeno).

0/0
8.6.2017 9:57

B94e62n 56P85a70v61k33a 1237903257611

A nechcete nás přirovnat k Mongolsku? To bychom vůbec byli hvězdy.

0/0
8.6.2017 10:03

T61o86m10á87š 33K39r90á52l 3608428607609

Je to trosku riziko, ale proste jen vyuzivame soucasne situace, ktera se nam hodne vyplaci a pokud se neco pokazi, tak vyrobni kapacitu a spolehlive zamestnance nam uz nikdo nevezme. Vsak samotny Detroit, nebo Finsko jsou uz davno nekde jinde....

0/0
8.6.2017 9:55
Foto

I65v46a10n 56V58e20s51e60l23ý 4776628364527

Nevím jak Finsko, ale Detroit ukázali na tv Prima, když tam probíhal autosalon. Nebyl to příjemný pohled na rozpadající se čtvrti duchů a už i ruiny podniků. Lidé tam ale jsou zvyklí se stěhovat za prací tak proto odešli jinam. U nás lidé kvůli práci mnohdy ani nechtějí dojíždět dál než pár km a stěhovat se za prací nepovažují za možné.

+1/0
8.6.2017 12:14

D61a45n78i94e12l 70D90r63n59e23c 6811649226362

Jednostranná orientace je riziková, ale jak už tu psali jiní, není to tak tragické, jak se to všude možně líčí. Není tu jen jedna firma, je jich tu několik a jsou rozprostřeny všude po republice, navíc tu nejsou jen montovny, ale i vývoj. Kromě toho je nepravděpodobné, že by najednou zničehonic skončilo celé odvětví, může skončit jedna firma, ale celé odvětví jen tak neskončí.

Pokud chce stát být méně závislí na jednom segmentu, pak by se měl snažit zlepšit podmínky pro podnikání obecně. Neutvrzovat lidi v tom, že podnikatel=zloděj, mít stabilní právní prostředí, ne že za chyby státu ručí podnikatel a omezit byrokracii. S těmito problémy je pro vás výrazně jednodušší se vypořádat, když jste velká korporace, než když jste začínající podnikatel. Bohužel nemám úplně pocit, že bychom se ubírali tímto směrem... Dále se pak více než hodí dobrá infratstruktura, která kromě jiného také mírní dopady odchodu velkých zaměstanavtelů, protože umožní lidem dojíždět do vzdálenějších lokalit a otevírá jim tak výrazně více pracovních možností.

+2/0
8.6.2017 9:49
Foto

A82l91e92š 81B48a43l12o89u49n 3695148739135

Myslím, že hlavně máme nadbytek ekonomů, kteří jen melou a nic přínosného zatím nevyprodukovali. Jsme odjakživa automobilovým průkopníkem a jsme schopni se rychle přizpůsobit požadavkům. To ukazují čísla. Tudíž srovnání s Detroitem a Nokii jsou trochu dost mimo mísu. Abychom byli zemědělský, chudým Polskem nebo stavěli ekonomiku na DPH přinášejících činnostech, nebo jak "odborníci tvrdí" dělali hlavně finální výrobky (asi nežijí v téhle zemi, jinak by takovou pitomost nepustili z huby), pak bychom byli skutečně na úrovni Rumunska a Bulharska už včera. Z čeho jsou tito experti placeni? I z peněz z automobilového průmyslu...? Pak vím ,kde ušetřit!!

+2/0
8.6.2017 9:43

B48e63n 47P82a33v72k44a 1717923227571

Jal jsem se podívat, kolik % tvoří na exportu co dneska. Stroje a dopravní prostředky 55 % asi. Super, ne? Jenomže z toho polovina jsou auta. A to je prostě nebezpečné z dlouhodobého pohledu. Mělo by to být nějak lépe diverzifikováno.

+2/0
8.6.2017 9:50

J57i70ř69í 96E16r33b27e90n 1453824686687

Tak v té Boleslavi, Kvasinách, Kolíně a Nošovicích řekněte lidem, aby vyráběli taky něco jiného než to, co se hojně prodává do zahraničí :-)

+1/0
8.6.2017 10:38

B30e94n 24P91a50v70k95a 1187893377671

No,... to je další problém. Že to je namačkané.

0/0
8.6.2017 11:25

J52o98s21e39f 57S90u77k 4635880790444

ekonomové, to jsou ti co ví vždy vše nejlépe až na to, že nikdy neví, kdy přijde ta ekonomická krize a co se při ní má dělat..Pobídky jsou zlo ve všech oblastech. Ale díky za autoprůmysl v ČR a jeho celosvětovou konkurenceschopnost, dosahovanou mimo jiné tím, že je veliký..

+1/0
8.6.2017 9:37

T33o76m73á15š 82H25e52r23t37i29g 4780946275875

Strach nemám. Až půjde autoprůmysl do háje tak budeme vyvážet ve velkém třeba karlovarské oplatky. My se ve světě neztratíme.

+1/−1
8.6.2017 9:37

J18a80n 92N10o96v13á67k 8300136267960

Auta se budou prodávat pořád a nějaký výkyv v prodeji o pár procent maximálně sníží mnohamiliardové zisky automobilek.

0/−1
8.6.2017 9:22

K94a92r69e98l 67Č28e78r88n84ý 6715473272441

To si Detroitu mohou říkat, jak často chtějí.

0/0
8.6.2017 9:36

J87i79ř65í 75E10r48b72e13n 1923514486207

V Detroitu dlouhou dobu odmítali vyrábět jiná auta, než na jaká byli zvyklí: mnohametrové koráby silnic s mnohalitrovým motorem a obrovskou spotřebou.

A doplatili na to, že zákazníci si raději kupovali úsporná asijská a pohledná evropská auta, která i s dopravou vyšla levněji než auta z neefektivních amerických továren s přeplácenými manažery.

+2/0
8.6.2017 10:41

J83a63n 91H75l76a13d72k56ý 9178879327810

Auta se asi prodávat budou, ale je možné, že se nebudou vyrábět u nás.

+1/0
8.6.2017 9:43

A23l69e10š 98J16a41n26á70č62e57k 3223264476903

To bude pěkně nahraný až tu šunty lidi přestanou zase kupovat :-(

0/0
8.6.2017 9:18

V29a64c53l92a11v 51M30e88d82e64k 5861222185675

až lidi přestanou kupovat auta, přestanou kupovat i jiné věci. Taková krize, že by lidi nekupovali auta, ale vše ostatní ano, se fakt čekat nedá.

+3/0
8.6.2017 9:19

J73i69ř37í 98Z57ý82k61a 9399473721960

lidé by přestali kupovat auta jedině v té chvíli, kdyby jejich vlastnictví bylo přítěží. Tj. kdyby stát jejich provoz a vlastnictví tvrdě zdanil, resp. násobně proti dnešnímu stavu.

+3/0
8.6.2017 9:22

L60a34d77i56s35l50a75v 37K85a82l18o13u23s 7855796611340

Aut se vyrábí fůra, ale není z čeho vybírat, nikdy to nemá vlastnosti, které člověk přesně potřebuje. Dám jenom jednoduchý příklad. Barvy. Nabízejí jen několik základních , pokud si vynutíte jinou barvu, tak pouze za velmi tučný příplatek. Ceny u nás jsou velmi vysoké a neodpovídají kupní síle obyvatelstva, takže se většina vyváží, u nás to kupují výhradně firmy a pár soukromníků, nebo v tom fuguruje reexport. Náhradní díly a servis totálně přepálené ceny, dalo by se říci nesmyslné ceny.Ve výsledku to pak znamená, že pro poruchu je fůra odstavených aut, které blokují dopravu,vytváření krizových situací a taky bouraček. Jednou jsem poslouchal kolegu, který neměl na to si koupit zimní gumy, to co vyprávěl za zážitky, jsem ho požádal, aby mi vždy sdělil, kdy, kde a kam pojede, abych se mu vyhnul. Ekonomická situace v ĆR není nejlepší, i když budou tvrdit, jak je všechno růžové a v nejlepším světle. V reálu pak zjistíte, že na Plzeňsku stoupla kriminalita 5 x !!

+2/0
8.6.2017 9:05

P85e44t22r 92N33i57v95n91i30c22k68ý 3642384895267

Baví mě nadávání na vysoké ceny. Jestliže se za tyto ceny prodávají (= existuje poptávka) a zároveň výrobci na tom vydělávají, pak je cena nastavena správně.

Kontrolní otázka: jak dlouho se čeká na novou Škodovku?

+1/0
8.6.2017 9:10

V79a95c49l26a51v 41M57e23d21e84k 5321832655665

4-6 měsíců, pokud neberete skladovku. Při náběhu nového modelu i přes 6.

+1/0
8.6.2017 9:16

L23a23d76i30s37l52a12v 60K13a37l76o81u63s 7145386171720

Na to Vám řeknu jen jedno. Vozový park v ĆR stárne. Průměrné stáří je skoro 15 let. Jelikož prodej nových aut v ĆR činí asi 150 tis.ročně a registrovaných osobních je 5 mio, tak je to záležitost na 33 let, takže never ending story.. Dalších 150 tis. se přiváží v podobě ojetin starších 10 let.

0/0
8.6.2017 9:26

V56a92c90l33a27v 45M62e20d92e38k 5311112185115

vozový park se neomlazuje jen koupí nových, ale i koupí ojetých mladších než průměr

0/0
8.6.2017 9:29

P72e39t35r 17N98i90v43n11i46c24k28ý 3912224495687

To je snad odpověď na otázku, jak dlouho se čeká na novou Škodovku? 8-o

Nebo snad na to, že "ceny jsou vysoké"?

0/0
8.6.2017 9:38

L76a52d84i13s22l74a90v 73K42a95l76o24u20s 7435236801580

Nemá smysl odpovídat na nesmyslné komentáře. Vzpomeňte si na tuto diskuzi, až to do Vás napálí nějaké vozidlo s věkem 15 let a víc.

0/0
8.6.2017 9:56

M94i35l13o51š 37B96o38u26k38a55l 8553767143344

Barva-10.000 za cenu auta v řádech statisíců je něco tučného? ;-D

0/0
8.6.2017 9:19

B33e22n 50P25a85v45k96a 1957363817651

No jo, jste prostě chudý. Si zvykněte.

0/−1
8.6.2017 9:20

P92e20t31r 75D32r66a33p42a69l 3965858463275

neměl na zimní gumy, tedy investice 8 tisíc na 5 let? to pracujete u nádvorní party s koštětem

0/0
8.6.2017 9:22

V49a54c55l86a82v 28M45e96d38e70k 5531112695285

tak máme některé frajery, co si za poslední korunu koupí 15 let staré BMW na 19palcových kolech - a to za 8000 neobujete :-)

+2/0
8.6.2017 9:28

V37a44c61l98a98v 30M85e44d86e17k 5491152875325

ani nemluvě o ojetých SUV, kde budete rád, když vám to vystačí na 1 kolo

+2/0
8.6.2017 9:32

P43e44t37r 46D74r32a75p41a88l 3195228173465

pravda, tak jsem to nedomyslel;-)

0/0
8.6.2017 9:35

J67i63ř49í 76E73r62b48e94n 1963174966857

Fabii či Focuse přezujete i za pět tisíc...

0/0
8.6.2017 10:43

R26a40d14i67m 48K47a76l40a22s 2620926432161

Problém není automobilový průmysl. Jeho čísla jsou v pořádku. Problémem je, nechci říkat zaostalost, to by bylo nepravdivé a silné slovo, ale slabší výkonnost dalších odvětví. Pak by samozřejmě i podíl automobilového průmyslu na celkovém HDP byl menší.

Auta proto nemá smysl brzdit, anebo se jim bránit. Kdyby na tom byla všechna odvětví průmyslu jako automobily, tak se máme více než radostně.

A nejde ani o pracovní sílu, protože produktivita práce v automobilkách patří k těm vyšším.

+9/−1
8.6.2017 8:55

P36e46t51r 95D55r51a85p91a83l 3275798473395

přesně tak, to že ostatní segmenty průmyslu neumí vyrábět produkci s vyšší přidanou hodnou není problém autoprůmyslu.

0/0
8.6.2017 9:01

B74e52n 49P36a45v36k39a 1597583907701

Hele, ono to není nafukovací. Když vyrábíte pro auta, tak prostě není kapitál na to, dělat třeba raketové motory.

Prostě ten automotive váže kapitál a ten potom chybí jinde.

0/0
8.6.2017 9:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.