Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát zkouší uspíšit stavbu dálnic, firmám nabídne bonus za rychlost

Stavební firmy možná získají novou motivaci, aby komunikace dokončovaly rychleji. Od Ředitelství silnic a dálnic dostanou více peněz, pokud některé nové úseky postaví dříve, než počítal plán. Taková je představa správce silničních tahů, jak zajistit rychlejší budování tuzemské infrastruktury.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O17l24g88a 89K15o78š21ť98á96l77o36v49á 9560534183

takže kromě předražení budou ještě silnice/dálnice "ušité horkou jehlou"-no bezva Rv

0/0
13.6.2017 9:14

P83a24u26l 70J64a87r59o98s 2403608410

I tak,je stavba dalnic u nas jedna z nejdrazsich v Evrope..Lepe by bylo,kdyby to dali postavit uplne jinym cizim firmam jiz davno..Jsem si jist ze by to bylo rychlejsi a levnejsi.

0/0
13.6.2017 8:24

D49a37v68i83d 17P20e23t68r 7870736480195

Nejdéle trvá výkup pozemků a odvolávání se různých ekologických iniciativ a zpochybňování výběrového řízení. Vlastní stavba už nemá na dobu výstavby tak velký vliv.

+1/0
13.6.2017 5:02

J20a69r62o43s21l21a52v 73R72a63b89l 4574496840122

no tak ti co budou stavet dalnice budou davat mnohem delsi terminy aby na tom zbohatly :D

+2/0
12.6.2017 20:02

M75i62c56h66a30l 38H83i40r23k69a 4267366860643

Další prostor pro tunelování ...Rv

+2/−1
12.6.2017 13:02

M44i44l15a16n 11C11h53a47l86u87p86a 7684686927903

Mně se fakt moc líbí, jak veškeré problémy elegantně hodili opět na projektanta. Jsme to my projektanti ale banda zločinců, abychom snad chodili domů kanály.;-D

+3/0
12.6.2017 13:00

M86a83r81e41k 56G65a11j66d44a 4643774966982

Stačli by do výběrových řízení tento požadavek dávat. Práce na 2-3 směny , 7 dní v týdnu.

+5/−1
12.6.2017 10:40

L46i16b34o55r 17W38a67l57i88c55h94i46e24w86i75c87z 3968376467954

Pro kolik lidí? Například hlídač je u větších staveb přítomen pořád. Pokud firmy začnete úředně nutit k nočním pracem, budete v některých místech řešit problém s nočním klidem, nárůst cen nabídek (příplatky, energie) a snížení počtu nabídek. Lepší je spíše motivovat firmy co k nejrychlejšímu ukončení a ta by pak celé řídila efektivněji, než nějaké papírové nařízení od nějakého stolu.

+3/0
12.6.2017 10:51
Foto

M55i40c37h68a70l 84N97a98j79m36a18n 7119643476230

A to celkovou dobu stavby zrychlí jak? (Na denní směně bude 20 lidí, na druhé a třetí jen 2 lidi, to samé o víkendu....).

+1/0
12.6.2017 10:52

R40o79m57a10n 21S14t45o90n46e66k 1549803769141

nereálné, nejsou lidi :-)

+2/0
12.6.2017 10:53

P39a96v67e31l 65O71b76d45r48ž57á18l58e41k 6486874908572

Pokud stát garantuje, že firmám budou automaticky povolovány výjimky z nočního klidu a hlukových limitů?

A aby se případně nedivil, že za takových podmínek nebude mít o zakázku nikdo zájem...

+1/0
12.6.2017 10:57

M33i83c16h27a87l 84H32i11r15k19a 4737826870923

Při stavbě silnice / dálnice v polích noční klid pro koho?

+2/0
12.6.2017 13:03

P80a67v12e22l 14O51b39d86r11ž73á81l71e98k 6686724268542

Jste v ČR ... není tu moc míst, kde by v okruhu 5km nebyla žádná vesnice ani usedlost.

A noční hlukové limity velmi nízko.

+1/0
12.6.2017 14:24

P43a23u81l 48J62a87r28o16s 2943628220

Lepsi,nejakou dobu hluk nez dychat ten smrad ve mestech,kde doprava musi projizdet...Prijedte se podivat na Moravu.Napr.Frydek mistek,nebo Val.Mez.

0/0
13.6.2017 8:30

V91á87c88l51a66v 88P15o46u36s96t58k13a 3560581112

Nereálné a navíc to nebude mít valný smysl.

+1/0
12.6.2017 11:26

M43i28c28h22a16l 55K70r94č90á44l 6348148626612

Pokud je možné stavbu dokončit dřív než bylo plánováno, tak to znamená pouze to že bylo plánováno špatně a měl by být postižen ten co plánoval.

V projektu by neměla být doba časová ale pouze počet pracovních hodin. Ať si každý uchazeč navrhne sám kolik lidí a jakou techniku nasadí a dobu nabídne.

Nebo druhá varianta, ve vypsání bude podmínka že na stavbě bude nasazeno v době 6.00 - 20.00 např. padesát zaměstnanců a to pod penalizací. A jelikož je bude muset zhotovitel platit, tak si pohlídá už sám aby mu tam nestáli opření o lopatu ale bude muset udělat harmonogram výstavby tak, aby všichni měli co dělat. A tím se doba výstavby výrazně zkrátí.

+1/0
12.6.2017 10:28

L16i58b91o59r 50W97a58l17i91c66h62i42e74w67i51c86z 3638806147444

A když se ten určený počet pracovních hodin nedodrží, tak budou vícepráce? V tom druhém případě si myslíte, že po celou dobu výstavby je potřeba konstantní počet lidí? Podobné konstrukce by jen zvýšily cenu nabídky a omezily počet uchazečů, bez nějakého reálného přínosu.

0/0
12.6.2017 10:34

M69i15c98h49a90l 26K10r53č63á46l 6148378976862

Proč by měly být vícepráce. Každá firma která dělá nabídky tak má rozpočtáře, který může snadno překontrolovat projekt jestli počet hodin sedí nebo ne. Pokud nabídku podává, tak s tím evidentně souhlasí. Vícepráce jsou jenom na ty činnosti které nešly předvídat.

+1/0
12.6.2017 11:09

L44i47b17o15r 96W51a18l76i64c85h47i48e14w83i41c20z 3398896447574

Protože Váš teoretický výpočet bude neplatný už v době jeho sepisování. Každá firma používá různý poměr mechanizace a lidské síly, tak na koho to chcete počítat? Zájmem investora není, aby zhotovitel odpracoval přesný počet hodin, ale aby dodržel vysoutěženou cenu, kvalitu a termín (ideálně v předstihu). To zhotovitel si musí naplánovat nasazení techniky a lidí tak, aby tento cíl splnil. Pokaždé, když mu budete dávat nějaká omezení, započte si vatu, aby nepodstřelil. Je už jedno, zda to bude v podobě posunu termínu, nebo ceny.

0/0
12.6.2017 11:19

M61i66c67h74a58l 96K43r21č12á64l 6688758966372

Povinný počet lidí na stavbě neřeší při realizaci cenu. Jenom hlídá zhotovitele aby tam tu časovou vatu neměl. Těžko by někdo poslal na stavbu lidi, platil je a přitom jim nedal práci. Pokud tam ti lidi budou, tak budou i pracovat a stavba se udělá jak nejrychleji to jde. Nebo vám připadá normální aby na několikakilometrovém úseku opravované dálnice jedna parta montovala svodidla a jinak tam nikdo nebyl?

0/0
12.6.2017 11:35

L59i45b88o21r 72W37a79l82i67c60h44i16e84w89i23c73z 3118566757404

Už vidím, jak například 50 dělníků kouká na zrající beton, nebo tuhnoucí asfalt. Ano, těžko by někdo poslal lidi na stavbu a nedal jim práci ... proto je tam nikdo nepošle, nebude se účastnit tak uhozeného tendru.

0/0
12.6.2017 11:41

M28i68c87h20a70l 84K49r53č18á88l 6888198886682

Nemusí stát a koukat. Je tam spousta jiné práce. Asfalt netuhne tak dlouho a v délce několika kilometrů je na jednom konci dávno zatuhlý a na druhém ještě ne. Takže od toho zatuhlého konce se dají malovat čáry, osazovat značení, montovat svodidla a upravovat okolí. Než se dojde na druhý konec bude asfalt zatuhlý i tam.

Pokud budou tendry na práci v klidu a pohodě bez tlaku na termín, tak by se takovým asi firmy vyhýbaly. Pokud by ale bez tlaku na termín nebyly tak by byl zájem i o tyto.

0/0
12.6.2017 11:58

L94i29b47o12r 20W61a89l11i32c60h88i68e82w69i20c55z 3888376567374

Jasně, pokud za den položíte X metrů betonu/asfaltu, tak budete na kousek z konce vytahovat lajnovačku. Přitom se to mohlo projet až na konci v jednom dni. Těžce neefektivní. Když už je položeno a může na to těžká technika, tak se bouchají svodidla, ty jdou pomalu. Ale k tomu potřebujete jen pár lidí, nebo mít v zásobě několik dalších souprav. Ale proč si je pořizovat, když termín je jasný.

0/0
12.6.2017 12:12

M49i49c73h14a71l 29K29r89č93á57l 6718758216642

To už se tady jenom chytáme za slovíčka a zbytečně zapadáme do velkých podrobností.

Myslím, že se zhodneme na tom, že kdyby investor chtěl nějakou svou stavbu řešit jako prioritní a výrazně rychleji, tak na to prostor je. Ovšem s většími náklady pro investora a vyšším rizikem pro zhotovitele.

0/0
12.6.2017 12:24

P52a20v63e49l 65O73b18d67r79ž28á36l11e74k 6926634798422

Ta druhá varianta je zajímavá, jen trošku hrozí, že při otevírání obálek s nabídkami nebudete mít co otevírat.

+1/0
12.6.2017 10:34
Foto

M60i69c48h93a90l 57N27a82j29m67a41n 7399553496340

Tyto "výborné" rady jsou od lidí, kteří nikdy neorganizovali práci pro více jak 2 lidi.

Ten kdo má zkušenost s větší akcí (stavba, montáž.....) by takovou kravinu nikdy nenapsal.

+1/0
12.6.2017 10:55

P26a72v15e70l 88O24b29d88r57ž30á23l71e38k 6786644488572

To je takový ten přístup ekonomů-teoretiků, kterým vychází, že devet žen porodí dítě za jeden měsíc a 200 zedníků má zeď hotovou za 5 minut.

+1/0
12.6.2017 11:00

M43i86c32h81a29l 17K34r37č44á80l 6348448616272

Ale organizovali, nebojte. Ale je to hodně náročné. A proč to dělat složitě, když to jde jednoduše a bez rizika. Proč fázovat přísun materiálů přesně na čas, proč mít záložní techniku pro případ poruchy, proč mít záložní pracovníky aby mohli nastoupit místo případných nemocných nebo ožralých? Proč upravovat ve stresu podklad a vědět že za 3 a půl hodiny přivezou asfalt a za 8 hodin přijdou montovat svodidla? Jde to přece jednoduše. Tento týden to uválíme, příští týden asfalt a další svodidla. A pro jistotu necháme ještě týden rezervu.

Navíc na termín dnes nikdo netlačí a blbečci si v kolonách klidně počkají o pár měsíců dýl.

+1/−1
12.6.2017 11:28

L54i11b63o95r 14W13a49l60i52c12h48i35e31w61i77c62z 3448706347534

Vše je o ceně a riziku. Málo kdo si nakoupí techniku jenom proto, aby stále bez užitku, málo kdo platí lidi jenom proto, aby čekali na svůj čas a málo kdo jde do rizika, že mu přijedou auta naložená asfaltem a někde nastala komplikace s podložím. Takže ten asfalt může nasypat leda do příkopu. A proč to vlastně takhle celé dělat, když je daný termín a zvýšenou nákladovostí a rizikem nic dřívějším dokončením nezískám?

+1/0
12.6.2017 11:38

M16i73c29h26a91l 44K70r88č64á79l 6668708126292

Ano, hezky řečeno. Proč to tak dělat, když to investor nevyžaduje a nezaplatí. Ale potom ať investor neříká že má nějakou prioritní stavbu, třeba opravu dálnice, která rychleji udělat nejde. Ať řekne, že s maximálním nasazením by šla dálnice opravit za třetinovou dobu ale vypsání jsou stejná jako pro postup opravy silnic třetí třídy.

0/0
12.6.2017 11:49

L59i75b34o74r 24W86a14l40i48c96h59i67e38w70i92c72z 3558796377864

Investor dává jasný termín do kdy to chce, tak mi řekněte jediný důvod, proč by si měl zhotovitel zvyšovat náklady tím, že předá dílo dříve. ŘSD pak má dvě možnosti. Buď bude požadovat kratší termíny a tím může přijít o část zájemců o tendr a nárůst ceny, nebo pozitivně motivovat zhotovitele k dřívějšímu předání. Ostatní jsou nereálné konstrukce.

0/0
12.6.2017 12:07

M96i37c18h28a34l 24K47r69č92á80l 6988298756542

Investor dává jasný termín do kdy to chce, který vychází z projektu. Projektant vychází z realizovaných staveb a nemá sebemenší důvod a ani odvahu termín nějak zkracovat. Takže je to zamotaný kruh.

Pravda ale je, že pokud se díky pozitivní motivaci ukáže že jde stavba zrealizovat rychleji, tak příští stavbu už projektant možná naplánuje lépe.

0/0
12.6.2017 12:18

L37i13b47o56r 65W92a15l19i24c61h87i31e51w97i43c83z 3518796737744

Jenže jak je v článku napsané, tak projektant vychází z nějakých imaginárních čísel. Firma X je například schopná stavbu realizovat za 9 měsíců a větší firma Y je schopna za 6 měsíců. Jaký termín tam má dát? Je tu pak riziko, že i když projektant bude motivován odhadovat méně, že stavební firmy mu připlatí za větší vatu, z které pak budou moci čerpat tu pozitivní motivaci. Takže teorie s pozitivní motivací je pěkná, ale naráží na lidské vlastnosti.

0/0
12.6.2017 12:25

M20i40c51h19a36l 54K93r32č41á28l 6308148396352

Ano, velký prostor pro korupci a výsledek nekontrolovatelný. Proto jsem navrhoval jednodušší řešení a to počet pracovníků na staveništi. Není to možná úplně ideální ale snadno kontrolovatelné a rychle by se ukázalo jak to s tím časem ve skutečnosti je. Pokud by zhotovitel nabízel, že na opravu úseku silnice v délce deset kilometrů bude mít na stavbě 3 lidi, tak i průměrně inteligentní investor bude vidět že je něco špatně.

0/0
12.6.2017 12:40

L32i46b16o61r 73W28a72l44i49c86h76i36e80w62i28c23z 3178346197444

Právě že si o Vašem řešení nemyslím , že je jednodušší a už vůbec si nemyslím, že by něco přineslo.

+1/0
12.6.2017 12:44

M13i27c75h92a62l 43K61r86č87á19l 6328628986152

Bez vyzkoušení se těžko zjistí jestli je to dobré, nebo ne. Ale nějak se začít musí, protože stavíme dlouho a draze. Jenomže současný stav vyhovuje jak projektantům, tak investorům i zhotovitelům. Jediný kdo tratí tak je uživatel silnic kterého všichni výše uvedení přesvědčují že je to tak v pořádku.

0/0
12.6.2017 13:03
Foto

M90i80c20h33a16l 39N35a32j63m24a38n 7739363796250

A to Vaše super organizování má jeden nedostatek - záložní technik, záložní pracovníky - to stojí nemalé peníze a to je velký problém u zakázek, kde je tlak na nízkou cenu.

+1/0
12.6.2017 11:41

M17i18c85h11a21l 59K38r83č72á10l 6868398626222

Ano, to je pravda. Ale potom ať neříká investor lidem, že prioritní stavba jako je např. oprava dálnice nejde udělat rychleji. Ať jim řekne že stáli v kolonách proto, že se dálnice opravuje stejným organizačním systémem jako silnice třetí třídy.

0/0
12.6.2017 12:11

L85i87b71o44r 98W52a94l16i76c98h86i80e87w88i12c66z 3818276547774

Vše je otázkou peněz a těch není nekonečně mnoho.

0/0
12.6.2017 12:13

M12i18c20h13a69l 30K28r80č32á92l 6538278486442

Ano souhlas. Bohužel se nijak neoceňuje časové omezení třeba provozu na dálnici. Nikdo neřeší že tam budou každý den kolony a potenciální nebezpečí havárií. Posuzuje se to stejně jako nějaká silnička kde projede dvakrát za den autobus a pár osobáků a dodávek. Ale lidem se přitom tvrdí něco úplně jiného.

0/0
12.6.2017 12:32

R90o78m38a30n 41S72t47o18n31e14k 1229323579711

počet lidí na stavbě se nadá určit od stolu, každý technologický krok požaduje jiné množství zaměstnanců na stavbě

0/0
12.6.2017 10:57

M11i54c54h19a37l 54K11r82č28á50l 6268288306112

Ano, to platí u malých staveb. Pokud opravuje dálnici v délce deset kilometrů, tak není důvod aby při jedné prováděné technologii na jednom konci se na druhém nemohlo dělat něco jiného. Dnes to vypadá tak, že dokud se na celém úseku neudělá jedno, tak se nic dalšího nedělá. To vychází z rozdělení zakázky na subdodávky, kdy na stavbě těžko mohou být současně lidé z víc firem bez nutné koordinace.

0/0
12.6.2017 11:15

L62i59b59o51r 88W18a60l80i34c18h79i46e55w96i95c87z 3548966297724

Často to je proto, že požadovaná technika i lidé jsou nasazení po celou sezónu, takže se přebíhá mezi stavbami, podle postupu.

0/0
12.6.2017 11:26

M35i22c64h97a25l 64K25r50č62á19l 6988398206862

Ano, přebíhá se mezi stavbami podle toho kde to zrovna nejvíc hoří a kde hrozí největší penále. Ale to je přece z pohledu investora špatně. Toho přece vůbec nezajímá že má zhotovitel rozděláno současně několik staveb a má jenom jednoho bagristu. Tak tu zakázku neměl vůbec brát když ji není schopen zrealizovat s maximálním nasazením.

0/0
12.6.2017 11:40

L57i78b24o13r 70W75a47l91i74c18h62i39e58w23i37c30z 3308536917174

Však každá firma se uchází pouze o ty zakázky, které je schopná v termínu daným tendrem realizovat, případně je schopna akceptovat penále. Nevím jak tomu chcete zabránit a přitom jste měl více jak jednoho účastníka tendru.

0/0
12.6.2017 11:44

M45i64c44h94a36l 48K55r50č81á94l 6978918876752

Ne, tak to nechodí. Firma nabízí i když ví že bude mít kapacitní problém. Resp. to v době nabídek neví, protože nabízí současně několik nabídek a neví v kolika bude úspěšná.

0/0
12.6.2017 12:04

L82i91b26o78r 59W36a96l26i59c35h49i12e36w93i29c18z 3268916927554

Do jisté míry ano.

0/0
12.6.2017 12:14

P52a62v52e75l 56O29b92d51r93ž82á30l86e56k 6656954578702

Tím se dostanete leda do situace, že si tu budou zákázky rozdělovat 2-3 velké firmy, které mají personální a technické rezervy a budou si i určovat ceny.

0/0
12.6.2017 14:28

V93á56c74l57a20v 24P42o67u41s28t47k33a 3890111522

Bože, lidi kde na takové nápady chodíte...;-D

0/0
12.6.2017 11:28

Š49t35e32f17a45n 96F84r17i42č23a 7952718783836

Z okolních zemí máme nejhorší silnice. Čím to asi je?

+2/0
12.6.2017 9:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.