Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

E39v29a 55H25a20s36n71í93k20o68v83á 1554741446984

Už vidím, jak auto kličkuje na přechodu, aby zasáhlo jediného heterosexuálního bělocha v dospělém věku. ;-D

+18/−1
doporučit
22.6.2017 13:44

T75o23m58a38s 20P69o25p 5260542476224

Tak ten zasadni eticky problem je, jestli chranit osoby uvnitr auta i za cenu ublizeni osob mimo auto. Prikladem budiz rozhodnuti, jestli radeji nabourat a ohrozit na zivote pasazera nebo radeji ohrozit na zivote dva lidi na krajnici. Zapeklita otazka, protoze kdo chce auto, ktere ma predprogramovano, ze ho ma v jistych situacich zabit, ze? :-)

+13/0
doporučit
22.6.2017 13:40

J10a51n 20P50r33i46b51y95l 5610135907767

Nevím, zda bych chtěl auto, které například v případě, že mě vběhnou do silnice dva opilci bude kalkulovat, zda zachrání radši mě, nebo ty dva. Vzhledem k doporučení té komise bude vůz naprogramován tak, aby zachránil ty dva opilce.

+9/0
doporučit
22.6.2017 14:20

M43i34c35h64a35l 24K29r37e92j58č40í 1346880191683

"Experti na etiku" nic nevyřešili, lidská morálka má zkrátka paradoxy, které se objektivně vyřešit nedají.

Svůj úsudek si můžete vyzkoušet zde:

http://moralmachine.mit.edu/

+7/0
doporučit
22.6.2017 13:46

P58e28t83r 81V43o25b67o25ř30i70l 5729267868935

Pokud to v situaci určitě mrtvý člověk co mi skočil pod kola vs náraz do zdi který sice polámaný, ale přežiju zvolí druhou variantu, tak v ničem takovém jezdit nechci.

+4/0
doporučit
22.6.2017 16:24

D71u52š31a42n 88P33e72š84e55k 3945889614870

Dva modelové zásadní problémy:

1. Auto se vyhne chodci a pošle vás tak před protijedoucí kamion.

2. Auto prudce zastaví před chodcem na přechodu a za vámi jedoucí kamion vás sešrotuje.

Auto by mělo chránit prioritně vždy posádku uvnitř vozu, a to i za cenu ublížení někomu, kdo např. vběhnul bez rozhlédnutí před jedoucí auto!

+4/0
doporučit
22.6.2017 13:46

M81a74r61e11k 81P73r28o66v24a27z86n33í61k 2227632611479

Nechápu, co se tady řeší. Až my, jako řidiči, budeme v krizové situaci a budeme se muset náhle vyhnout překážce, tak budeme koukat kolem sebe a zvažovat možnosti? To určitě. Hlavně když na rozhodnutí budeme mít ani ne vteřinu...

95 ze 100 z nás prostě strhne řízení na některou stranu bez ohledu na to, jestli tam zrovna stojí maminka s kočárkem nebo Adolf Hitler. Tak proč se tady má nějaký SW hrát na Boha a rozhodovat o takových věcech. Ať má třeba předprogramované tři varianty úhybného manévru a ty volí dle cesty nejmenšího odporu tak, aby primárně chránil posádku.

Protože zásadní otázkou je: Sedli byste do auta, které by chránilo jiné na váš úkor? Já ne.

+3/0
doporučit
22.6.2017 14:45

O47n30d57ř83e70j 25N51o11v25á33k 9227634399329

Takže doba, kdy roboti budou určovat, kdo smí přežít a kdo ne .... už se blíží mílovými kroky ....

No a když si k tomu člověk vezme, jak jsou tato auta "zabezpečena" či spíše nezabezpečena před hackery ....

No a (naše - určitě dlouho) policie určitě nebude chápat - alespoň zpočátku - že někdo může na dálku převzít ovládání takového auta .....

+3/0
doporučit
22.6.2017 13:43
Foto

J92a61n 49D16o23č48e95k54a59l 1724756831295

Vzniknou firmy nabizejici chiptuning ve smyslu: zabij kohokoliv, jen ne osadku vozu. Bude to nelegalni, ale bude to mit v aute kazdej.

+3/−2
doporučit
22.6.2017 13:52

R69a30d34e70k 35U47r35b46a14n 4909720404737

Vůbec tyhle úvahy o etice v automobilech jsou naprosto komické. Auto v sobě opravdu nebude mít další nákladný software, který by mohl vyhodnocovat stáří lidí na přechodu, zdravotní stav nebo i počet lidí či způsob jak se efektivně vyhnout. Samořiditelná auta prostě uvidí jakoukoliv překážku na přechodu, a tak co nejrychlej zastaví.

V ideálním případě se zavedou inteligentní systémy, kde budou přechody, křižovatky a auta vzájemně komunikovat tak, aby třeba auta vůbec zastavovat nemusela a třeba jen už dopředu dostatečně zpomalila.

+2/0
doporučit
23.6.2017 11:58

J45a77n 68H20r88u44b30e64š 7474263472725

Nutně si kladu otázku, jestli se tedy chovám eticky já - když bych se do takové situace dostal a měl šanci ve zlomku vteřiny strhnout řízení, podvědomě bych se asi snažil vyhnout dítěti. A pokud by tam nebylo, ale byl tam někdo starý, nemohoucí, tak jemu. Mohl bych možná argumentovat, proč, ale nebudu. Tohle mi prostě sedí někde v hlubinách dutiny lebeční a v případě kolize by to tak reflexivně zapůsobilo. Půjdu za to před etickou komisi, že nehodnotím všechny životy stejně? Kde je hranice mezi mojí volbou a tím, co smí nebo nesmí rozhodnout automat (nebo spíš jeho programátor)? Jsem docela rád, že řeším jiné problémy.

+1/0
doporučit
22.6.2017 18:03

K66r16y87š73t53o72f 63L10a94n26í39k 1899840865265

to je jen mezikrok, az budou auta litat, uvazovat o kolizich s chodci ci cyklisty bude bezpredmetne. horsi to bude s ptaky, ale tam je snad priorita jasna.

+1/0
doporučit
22.6.2017 16:25

D34a41n29i31e75l 69D44r79n85e65c 6241519206462

Bojím se, že po zavedení automatických aut nastane od ostatních účastníků (zejména chodci a cyklisté) jakási "anarchie", tedy myšlení typu "to přejdem, oni si s tím ty automatický auta poradí". nedjebože aby se to někdo nepokusil legalizovat s tím, že když už v autě není ten lidský element, který nezvládne hlídat pořád všechno a 100% se koncentrovat, tak je zbytečné, aby byli chodci a cyklisté omezováni přechody apod.

Jinak nevím, kde se tak často bere ta idea, že automatická auta sníží intenzitu provozu, myslím, že jí naopak zvýší, protože budou cestovat i prázdná auta např. z centra na parkoviště na okraji města. Automatická auta mohou zvýšit plynulost provozu, to ano. Stejně tak mohou snížit počet aut, protože rodině bude stačit jedno místo dvou, ale nějaký mohutný nástup sdílení, kdy nikdo nebude auto vlastnit, ale každý si ho bude jen pronajímat, podle mého není reálný, protože k cizímu autu se nikdo nechová jako k vlastnímu, s rostoucími platy navíc budou nová auta dostupnější. Otázkou je, jestli k tomu nebudou lidi donuceni, ať už zákazem, nebo razantním zdražením aut pomocí daní nebo požadavku na nějaké drahé technické řešení.

+1/0
doporučit
22.6.2017 15:20

L12u31d56v66í64k 47O72n81d72ř49í89č77e23k 8430555920808

přijde mi to celé jako utopie.

Problém zmíněný v článku, tzv. trolley dilema, je velmi těžko řešitelný.. na silnici se může vyskytnout spoustu různých a ojedinělých situací, a nedokážu si představit, že by existoval software, který je dokáže všechny vyhodnotit. Dokáže třeba rozlišit, že náhlá objemná, ale lehká překážka (kartonová krabice, polystyren) nepředstavuje takové risiko jako strhnout to do pangejtu? Jakým způsobem dokáže předvídat chování ostatních účastníků provozu? Třeba od některých cyklistů lze čekat téměř jakýkoliv manévr, zvášť ve městě je žádná pravidla silničního provozu nezajímají..

Za další, znáte nějaký software, který je bez chyb? Případně se zeptejte libovolného programátora. A s tím související odpovědnost. Kdo je zodpovědný za případné škody na majetku a životech?

+1/0
doporučit
22.6.2017 13:48

M92i63c13h10a43l 70K56r12č92á80l 6508728316422

Smíšený provoz samořiditelných a člověkem řízených aut je naprosto nereálný. Člověk při řízení daleko víc riskuje a nedodržuje předpisy. Např. bezpečnou vzdálenost. Takže člověkem řízené auto se v provozu zařadí před samořiditelné, to to vyhodnotí jako nedodržení bezpečné vzdálenosti a prudce zabrzdí. A člověkem řízené auto jedoucí za samořiditelným samozřejmě nedobrzdí. V reálném provozu potom bude buď daleko víc havárek než nyní, nebo ty samořiditelná budou jezdit krokem a neustále cukat jak se budou rozjíždět a brzdit.

+1/−1
doporučit
23.6.2017 11:30

E36v60a 77H47a58s74n52í21k15o53v83á 1504511176414

Automat by se měl rozhodovat jako řidič, jinak to nikdy fungovat nebude. Jenže tady jde spíš o distribuci viny za nehodu. Najednou nebudou žádní viníci (a odškodnění pro postižené) nebo nebudou samořiditelná auta. Který výrobce nebo programátor to vezme na sebe?

0/−1
doporučit
22.6.2017 14:00

M24a51r97e92k 11B21a51r76t74o55s 8296633856237

A budú mať autonómne autá niečo ako tajné heslo (takto na rýchlo ...hmmm... "sezam otvor sa", "abrakadabra", "allah akbar"...), aby vozidlo nebánilo vodičovi v kultúrnom obohacovaní, ak ho navedie do davu ľudí úmyselne?

0/−3
doporučit
22.6.2017 15:57

V73l51a49s46t87i21m40i64l 68K13r80a75u49s 3783614584353

Samořiditelné auto vjede na chodník a zabije tam řadu lidí. To už však nebude teroristický útok, ale pouze softwarová chyba. Teroristům tedy postačí pouze zavirovat software samořiditelných aut.

0/−3
doporučit
22.6.2017 13:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.