Kraje by měly mít vlastní dopravní firmy, shodli se hosté Rozstřelu

  • 104
O autobusové stávce v krajích, a tím i možném dopravním kolapsu, rozhodnou odbory ve středu. I když se však podaří dojednat kompromis ohledně financování mezd šoférů, hrozí jejich odchody. „Na severu Čech už někteří odešli do montoven,“ řekl v pořadu Rozstřel šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

V diskusním pořadu iDNES.tv, který moderovala vedoucí ekonomické rubriky MF DNES Zuzana Kubátová, vystoupil kromě Pomajbíka náměstek hejtmana Ústeckého kraje Jaroslav Komínek.

Dopravní odbory od minulého týdne hrozí zastavením provozu. Jsou ve stávkové pohotovosti, o akci však zatím nerozhodli. O celostátní stávce a její formě rozhodnou odboráři ve středu. Moha by se týkat až 11 tisíc řidičů soukromých firem.

Odbory kritizují postup soukromých firem, které v řadě případů nepromítly od ledna vládní nařízení o navýšení hodinové mzdy a příplatků za práci.

„K navýšení došlo spíš jen rigidně v nařízeních vlády. V příplatku 6,60 za hodinu a v příplatku 88 korun za čekání namísto padesáti. Ale mzda za stáhla ve většině případů na 98,10,“ uvedl v Rozstřelu Pomajbík.

S náměstkem hejtmana se pak shodl, že otevřené soutěžení dopravní obslužnosti službám uškodilo. „Tvrdíme, že soutěže jsou cesta do pekel, protože snižují kvalitu, náklady i bezpečnost dopravy. Jezdí (u zprivatizovaných soukromníků, pozn. redakce) u nich třicet procent starobních důchodců a brigádníků. Chceme výrazně zvýšit mzdy řidičů autobusů, aby alespoň neodcházeli,“ dodal Pomajbík.

Řidiči jsou nespokojení kvůli mzdám. Od ledna se jim nařízením vlády zvýšila minimální mzda ze 71,60 Kč za hodinu na 98,60. Zvýšily se také příspěvky za práci v náročném prostředí a platby za čekání. Navýšení mezd však podle odborů ve skutečnosti respektují jen někteří zaměstnavatelé. Podle Pomajbíka například někteří zaměstnavatelé do navýšení zahrnují i pohyblivou složku nebo osobní ohodnocení.

Část krajů už dříve uvedla, že prostředky na zvýšení mezd má a je ochotna je řidičům vyplatit. Jiné kraje žádají kompenzaci od vlády, která však není v podpoře jednotná. Například Ústecký kraj plánuje soukromníkům na platby řidičů doplácet. Podle Komínka stávka není na pořadu dne, a kraj proto nepřipravuje záložní řešení na náhradní dopravu.

Zvýšení mezd řidičů podle vládního nařízení vyjde kraje na 1,2 miliardy korun, při započtení všech odvodů jde o částku 1,5 miliardy korun.

Šéf odborů Pomajbík uvedl, že dohoda s kraji, případně s vládou a financování mezd řidičů, nemusí nic řešit. Podle něj řidiči už odcházejí a někteří mají připravené výpovědi. „Desítky nebo stovky řidičů už odešly do nových motnoven, které v Ústeckém kraji vznikají. V nákladní dopravě je situace ještě horší. Tam by si řidiči autobusů nepolepšili,“ uvedl.

Podle Pomajbíka si řidiči autobusů vydělají měsíčně 22 až 23 tisíc korun hrubého. Tato částka podle něj zahrnuje 250 až 300 hodin práce, přesčasy i práci v noci. Nejhorší je situace na severozápadě Čech a v Jihomoravském kraji.

Celý záznam Rozstřelu: