Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Disneyland by Češi nepřijali, říká Fejk a chystá vlastní zábavní park

  6:00aktualizováno  6:00
Byznys se zábavními parky v Česku jede. Podle někdejšího šéfa pražské ZOO Petra Fejka ale často na nesmyslných místech a jen díky evropským dotacím. Sám nyní hledá investory pro obří projekt zábavního parku nedaleko Prahy. Měl by stát přes dvě miliardy a svou rozlohou přes 30 hektarů bude největší v regionu.

Bývalý šéf pražské ZOO Petr Fejk. | foto:  Petr Topič, MAFRA

V Česku vzniká celá řada zábavních parků pro děti, vědecká centra, aquaparky. Je to podle vás perspektivní byznys a proč?
Podle mě ano. Podobné parky a centra jsou v západní Evropě zcela běžnou součástí volnočasové nabídky a bylo jen otázkou času, kdy začnou vznikat i u nás. Dlouhá léta po revoluci byl v Česku notorický problém, kam s dětmi chodit. Rodiny končily v nákupních centrech, protože tam jsou dětské koutky. Proto tu zažívají tak velký boom například zoo. Dlouho neměly prakticky žádnou pořádnou konkurenci. Poptávka po různorodém trávení volného času však stále roste a blíží se západnímu standardu. Týká se to nejen zábavy, ale i třeba sportu nebo gastronomie. Obecně si proto myslím, že jde o velmi perspektivní byznys.

Není to na druhou stranu trochu umělá bublina přifouknutá evropskými dotacemi?
Myslím, že vývoj v posledních letech striktně oddělil místa vzniklá dotací od těch ostatních, která si musí na své investice sama vydělat. Do první skupiny patří zoo, science centra a různé typy plaveckých bazénů, u kterých souhlasím, že vznikají bez ohledu na poptávku, a tím pádem i rozumnou míru ekonomické udržitelnosti. Například jenom v loňském roce byla v Česku nově otevřena nebo zrekonstruována hned čtyři velká science centra - Ostrava, Brno, Liberec, Plzeň, což je podle mě úlet, který bude nereálné dlouhodobě naplnit a uživit a který zcela znemožnil vstup nějakého zajímavého soukromého subjektu na tuto půdu. Pro druhou skupinu tu však trh volný je a týká se zejména různých forem rodinné zábavy.

Petr Fejk (51)

Vystudoval gymnázium v Mostě a Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Od roku 1997 do října 2009 byl šéfem pražské ZOO. Poté byl krátce ředitelem Českého centra a České národní budovy v New Yorku. Následovalo jeho aganžmá na Českých drahách, kde zastával nově vzniklou a veřejně kritizovanou pozici ombudsmana pro kvalitu služeb. Není vede společnost Park Orbis Pictus, která připravuje projekt velkého zábavního parku. Jeho společníky jsou developer Jiří Rain a také advokát Jan Holásek.

Je pro Čechy něco typické? Asi každá země má trochu specifická očekávání zábavy. Co chtějí Češi? Traduje se třeba příběh o Disneylandu, který měl po příchodu do Francie velké ekonomické problémy, protože to, co fungovalo v USA, Evropané příliš nepřijali. Nehrozí něco u Čechů?
Češi mají o světě zábavních parků spíše zkreslenou představu. Většinu napadne jen Disneyland nebo Matějská. Což jsou extrémy, které pro nový zábavní projekt v ČR nepřipadají do úvahy. Styl Disneylandu by byl Čechům zcela cizí a Matějská je jednoduše šmíra. Šanci obstát mají podle mě kreativní koncepty, které budou mít vkus, hravost, přátelskou atmosféru a vysokou provozní kulturu. Tedy něco víc než jen bezduchou zábavu. A pokud chtějí uspět ve velkém a také před zahraničními návštěvníky, měly by jít svou vlastní, originální cestou. Jaké parky se však trefí do stylu Čechů, se teprve ukáže. Podle mě to budou ty, které je kromě výše uvedeného naučí i větší spontaneitě a schopnosti více se otevřít obyčejné radosti ze života.

Už dříve jste uvedl, že máte připravovaný obří projekt českého „Disneylandu“. Jak je to nyní daleko? Blíží se jeho realizace?
Pracujeme na projektu velkého zábavního parku, prvního svého druhu ve střední Evropě, ale jak jsem řekl, nepůjde o žádný Disneyland. Měl by to být originální tematický park pro rodiny s dětmi, který bude mít spoustu žánrových specifik, na první pohled odlišitelných od zahraničních příkladů. Na druhou stranu bude obsahovat i leccos z toho, co v zábavních parcích po celém světě nejvíc táhne. Např. první pořádné horské dráhy v ČR. Máme hotový koncept a vybraný pozemek nedaleko Prahy. Nyní jednáme s investory. Dokud není stoprocentně zajištěné financování projektu, nelze avizovat zahájení realizace.

V Česku se sypou miliony do zábavních parků, vznikají jich desítky

Na trhu se hovoří o tom, že jednáte s dalšími investory - zájem údajně projevila slovenská skupina Tatry Mountain Resorts, která do těchto projektů míří třeba v Polsku a na Slovensku. Můžete to nějak komentovat?
Jednali jsme a jednáme s mnoha potenciálními investory, včetně zahraničních. Jde o drahý a náročný projekt, který vyžaduje od nás i od investorů velkou opatrnost a kredibilitu. Trh není ověřen, nic srovnatelného zde dosud není. Nejde proto o to sehnat jeden subjekt, který vše zaplatí. Optimální cestou bude konsorciální financování, které se ale bude opírat o důvěru nějakého místního prvoligového investorského hráče. Kdo jím bude, zatím nemohu komentovat.

Můžete naznačit, o jak velký projekt by šlo z hlediska investic, rozlohy, či počtu atrakcí?
K realizaci našeho konceptu potřebujeme 85 milionů eur (tedy asi 2,3 miliardy korun) a minimálně 30 hektarů pozemku. Pokud dokážeme přitáhnout jeden milion návštěvníků ročně, investice se vrátí do 10 let. Park by měl obsahovat přes 50 atrakcí a živých show, zároveň ale neztratit ráz příjemného pobytového místa, zapadajícího do místní krajiny.

Je Česko na takto obří projekt dostatečně velký trh, nebo musíte kalkulovat s mnohem větší spádovou oblastí i z okolních zemí?
Ve srovnání se Západem projekt zas tak obří není. Je primárně zaměřen na domácí klientelu a zdejší trh je pro něj dostatečný. Referencí nechť jsou například česká zoo. Jen Zoo Praha zvedla za mého vedení svou návštěvnost z 0,4 na 1,3 milionu lidí ročně a v celé ČR se do zahrad naučilo chodit přes pět milionů lidí. Je však pravda, že vstupné do parku bude vyšší a zdejší kupní síla víc než jeden velký zábavní koncept neuživí. Kdo bude první, ten tu bude pravděpodobně i dominovat. Je také velmi důležité vyvarovat se při realizaci a provozu parku chyb.

Rozhodně to není automat na úspěch. Bude vyžadovat vysoce profesionální a efektivní přístup, protože na malém trhu obstojí jen ti nejlepší. Proto již více než 2 roky objíždíme nejkvalitnější parky ve světě a studujeme cizí zkušenosti. Nejcennější jsou ty ze srovnatelných evropských zemí, jako je Nizozemsko, Belgie nebo Dánsko. V nich se zábavním parkům obrovsky daří, dokonce ve velké konkurenci několika parků blízko sebe. A klíčem k jejich úspěchu je vždy kombinace rozumného přístupu s odvahou, osvědčených postupů s originalitou a senzitivitou vůči místnímu trhu.

Je teď vhodná doba stavět? Ekonomika nyní jede, ale nehrozí, že ceny stavebních prací porostou a vzhledem k horizontu několika let, kdy byste mohli otvírat, je šance, že se trefíte do nějakého ekonomického poklesu. Nebojíte se podobného efektu?
Náš projekt je velký, ale není megalomanský. To se týká i stavebních nákladů. Netvoří víc než 25 % celkové investice. Většina hodnoty parku bude v technologiích, designu a know-how. Ceny v těchto oborech jsou stabilní, mj. také proto, že krize se světa zábavních parků nedotkla. Ten šel naopak spíše nahoru, neboť během krize lidé méně cestovali a vraceli se k domácímu turismu. O vzniku podobnému projektu se v ČR spekuluje už dlouho a jednou k tomu určitě dojde, neboť sem patří. Kdy to bude, záleží nyní spíše na schopnostech a šikovnosti tvůrců než momentální ekonomické situaci. Ta je podle nás projektu nakloněna.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.