Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dluhy drah opět převezme stát

  0:01aktualizováno  0:01
Nekonečný koloběh pokračuje - České dráhy poněkolikáté nedokázaly vybřednout ze ztrát a stát je znovu oddlužuje. Naposledy ve středu vláda rozhodla o tom, že na mizerné hospodaření drah doplatí daňoví poplatníci osmi miliardami korun. To je totiž částka dluhů, které dráhy neplatily.

Nyní je z rozhodnutí kabinetu převezme státní Česká konsolidační agentura. A ta nakonec dluhy zaplatí.

Rozhodnutí vlády proto ihned přivítali největší věřitelé drah, například železniční opravny Pars nova. Jim železnice dluží zhruba 160 milionů korun. Šumperské opravny se kvůli těmto dluhům již delší dobu potýkají s finančními problémy a několikrát opožděně vyplatily zaměstnancům mzdy.

"Rozhodnutí vlády nás potěšilo, je to ovšem pouze první krok. Ještě by mělo následovat urychlené schválení této transakce dozorčí radou konsolidační agentury. Záleží také na tom, aby měla agentura peníze na vypořádání těchto pohledávek, kvůli nimž se tuzemské železniční opravny dostávají do druhotné platební neschopnosti a finančních problémů," řekl ředitel Pars nova Tomáš Ignačák.

Stát pomáhal drahám od poloviny devadesátých let několikrát. Naposledy na začátku roku. Tehdy se někdejší státní podnik dělil na dvě nástupnické organizace státní podnik vlastnící koleje a akciovou společnost, která zajišťuje dopravu a je tím, kdo ztrátu produkoval. Na státní podnik s kolejemi přešly dluhy za šestnáct miliard korun.

A osm miliard z toho nyní přebere a proplatí konsolidační agentura. Ta již v loňském roce přitom podobně převzala miliardový dluh železnice vůči železničním opravnám a částku proplatila. Celkem agenturu zásahy na státní železnici stály doposud čtyři miliardy korun.

Dalších několik desítek miliard pak tvoří proplacené státní záruky za dluhy železnice. V celém nepřehledném systému navíc stát ještě dává dotace na osobní dopravu. I přes jejich poskytování železnice nikdy nebyla zisková.

Zároveň by měl ministr dopravy Milan Šimonovský započíst vzájemně závazky a pohledávky Českých drah vůči státu. Tedy to, co jim dluží za objednanou, ale nezaplacenou osobní dopravu, vymění například za nezaplacení sociálního pojištění z platů drážních zaměstnanců.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Makro. Ilustrační snímek.
Makro shání stovky lidí. Pokladním zvýšilo mzdy o devět procent

Letošní vlna přidávání v obchodech s potravinami dorazila i do Makra. Velkoobchodní síť navýšila od července mzdy zaměstnancům v průměru o 8,5 procenta,...  celý článek

Generální ředitel společnosti Vítkovice Jan Světlík je známý i jako milovník a...
Soud poslal Vítkovice Power Engineering do konkurzu

Společnost Vítkovice Power Engineering půjde do konkurzu. O přeměně z reorganizace rozhodl soud na návrh představenstva firmy. Vyplývá to z usnesení soudu...  celý článek

(ilustrační snímek)
Tesco přestane ve Střední Evropě prodávat vejce z klecových chovů

Obchodní řetězec Tesco přestane do roku 2025 prodávat vejce z klecových chovů v zemích Střední Evropy. V Česku, Slovensku, Maďarsku a Polsku už bude řetězec...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.