„Podepsali jsme rámcovou smlouvu se strategickým partnerem. Dokončení transakce očekáváme v září,“ řekl šéf představenstva Avie Michael Saran. Ten je také partnerem investiční společnosti Odien, která do Avie vstoupila loni a zahájila finanční restrukturalizaci.
Česká Avia je první akviziční zkušeností Ashok Leyland v Evropě, jejíž loňské tržby dosáhly 1,3 miliardy dolarů (asi 29 miliard korun). Roční výrobní kapacita Ashoku činí 77 000 užitkových vozidel a 87 000 vznětových motorů.
Od vstupu do Česka si zástupci Ashok Leylandu slibují rozvoj výroby a průnik na trhy Afriky a Asie. Objem výroby, který loni dosáhl necelých šesti set vozů, chtějí v Avii postupně navýšit až na hranici pěti tisíc aut ročně.
„Avia je součástí našeho plánu na rozšíření aktivit do zahraničí a představuje pro nás vstupní bránu na trhy Evropské unie a východní Evropy. Zároveň rozšíří naši nabídku lehkých a středně těžkých užitkových automobilů určených pro Indii a některé exportní trhy,“ uvedl R. Seshasayee, generální ředitel Ashok Leyland.
Značku i logo Avie získají Indové, kteří ale budou moci značku užívat jen pro užitková vozidla.
Co se dělo s Avií dosud
Avia patří mezi nejstarší české značky. V roce 1919 ji ve starém cukrovaru v pražských Vysočanech založili dva letečtí inženýři. Ve své historii se několikrát ocitla na hranici klinické smrti. Nejkritičtější byl rok 2004, kdy společnost - tehdy ještě v rukou zkrachovalé jihokorejské automobilky Daewoo - zastavila výrobu a hrozil jí krach.Loni v březnu Avii od Daewoo převzala mezinárodní investiční společnost Odien Capital Partners, která se specializuje na restrukturalizaci podniků a jejich následný prodej. Prostřednictvím dceřiné společnosti vlastní 98,4 procenta podniku.
Firma naordinovala Avii změnu strategie výroby i prodeje a podařilo se jí alespoň částečně snížit ztrátu. Ta loni dosáhla 793 milionů korun, což je o osm procent méně než v roce 2004. V červených číslech je Avia trvale od roku 1999.
OSUDY AVIE | |
---|---|
1992 | národní podnik Avia prodán v kuponové privatizaci |
1995 | vstup jihokorejské Daewoo |
2004 | firma zastavuje výrobu, má finanční potíže, hrozí jí krach |
2005 | společnost přebírá investiční skupina Odien Capital Partners |
2006 | příchod nového vlastníka, indické firmy Ashok Leyland |