Do boje o Fischera vstupují další kupci

  • 80
Naftařský magnát Komárek a jeho firma Atlantik FT už nejsou jediným zájemcem o cestovní skupinu Václava Fischera. Komerční banku, které Fischerovo uskupení dluží více než 400 milionů korun, neuspokojila Komárkova nabídka na odkoupení dluhu. Banka proto jedná o prodeji dluhu s dalšími dvěma firmami.

První je česko-slovenská finanční skupina Penta, která už jednou o Fischera usilovala a jejíž specializací je obchod se špatnými dluhy. "Nemohu to potvrdit ani vyvrátit," říká šéf Penty Marek Dospiva.

SOUHRN ČLÁNKŮ O PROBLÉMECH FIREM VÁCLAVA FISCHERA

Druhou je tuzemská firma z oblasti cestovního ruchu, uvedl zdroj blízký Komerční bance. Banka kromě toho otevřela dveře i dalším potenciálním zájemcům, kteří se mohou hlásit do dnešního poledne.

Tandem Komárek - Fischer nabídl, že za Fischerův dluh ve výši 470 milionů korun zaplatí asi polovinu. Všichni tři velcí věřitelé, kteří do Fischerových firem poslali minulý týden exekutory, však tvrdí, že mají šanci v exekuci získat více.

Komerční banka má v zástavě tři nemovitosti v Praze a Ostravě v účetní hodnotě přes čtvrt miliardy korun. Jejich skutečnou cenu by však ukázala až dražba. Banka má v zástavě i akcie cestovní kanceláře, značku Fischer i dvě ze tří letadel společnosti Fischer Air.

Ta má sice letadla v pronájmu od tří leasingových společností, ale důvěryhodné zdroje tvrdí, že jednu z nich Fischer ovládá a druhou spoluvlastní. To naznačuje i registr letadel, v němž nese jedna leasingová firma Fischerovo jméno.

České aerolinie a Česká správa letišť také soudí, že mají možnost utržit v exekuci víc, než než kolik jim nabídl Komárek. Tyto společnosti vedou exekuci ve firmě Fischer Air. Jedním z jejích hlavních aktiv je pohledávka ve výši přes půl miliardy korun vůči cestovní kanceláři Fischer.

Ta jim dluží za nezaplacené lety klientů. Hodnota této pohledávky je tak několikanásobně vyšší, než je celkový padesátimilionový dluh firmy Fischer Air vůči oběma věřitelům.

Aerolinie sice první návrh Atlantiku na odkup Fischerových dluhů odmítly, nebrání se však dalším jednáním. "Netrváme na tom, že musíme dostat všechno v penězích. Třeba bychom mohli převzít některé klienty, kteří zatím cestují s Fischer Air. Je i mnoho dalších možností. Jako státní firma stěží můžeme prodat dluh za polovinu," sdělil člen představenstva Českých aerolinií, který odmítl sdělit své jméno.

I další věřitelé Fischera se začínají obávat o své peníze. "Naše pohledávka není nijak závratná, ale přesto se snažím o společný postup s cestovními kancelářemi, které prodávaly Fischerovy zájezdy," řekl Viliam Sivek, šéf firmy Euroagentur, která Fischerovi prodávala hotelové kapacity v Česku.

Mezi věřiteli jsou i hotelové společnosti na Kanárských ostrovech. Fischer musí také rychle sehnat novou pojistku na letecká rizika, protože tu stávající mu nedávno vypověděla pojišťovna Allianz kvůli problémům s placením. Bez pojistky nesmějí letadla jeho letecké společnosti vzlétnout.