Nejpravděpodobnějším místem je podle něj právě Vrchlabí. Totéž již dříve naznačil v rozhovoru pro MF DNES i nový šéf Škody Reinhard Jung.
"Existující závody Volkswagenu mají plně vytíženou výrobu. Takže jen s přihlédnutím k možné kapacitě závodu ve Vrchlabí je Česko zcela vpředu," zhodnotil šance jednotlivých zemí.
Pokud se Volkswagen rozhodne Up! ve Vrchlabí vyrábět, dělal by ho zřejmě jak pod značkou VW, tak s logem Škoda a Seat. Volil by tedy podobnou strategii jako automobilka TPCA v Kolíně, kde se vyrábějí velice podobné modely Peugeotu, Citroënu a Toyoty.
Podle německého časopisu má Volkswagen plán vyrábět zhruba 700 tisíc malých vozů Up! ročně. Výroba by měla začít v roce 2010. Tři sta tisíc lépe vybavených aut by mělo vznikat v Evropě, zbytek ve velmi spartánské a levné verzi by se vyráběl v Indii.
Mluvčí VW tyto informace nechtěl komentovat. O tom, že Škoda chystá rozšiřování továrny ve Vrchlabí, svědčí i její žádost o posouzení vlivů na životní prostředí.
Vyplývá z ní, že jen montážní hala by se měla čtyřikrát zvětšit, na 70 000 metrů čtverečních, a produkce by se měla zvednout z 400 na 1 000 aut denně. Bude se tam vyrábět i nová terénní škodovka Yetti.
Pokud by se malý Up! s cenou nižší než fabie začal vyrábět, automobilová produkce v Česku by se zvedla z milionu vozů ročně na 1,6 milionu. A to právě díky vozu Up! a připravované výrobě aut Hyundai v Nošovicích.
"Myslím, že to auto potřebujeme, jak Volkswagen, tak Škoda," řekl člen představenstva Škoda Auto Horst Mühl o novém malém a levném automobilu.
"A možná může být základem nabídky i na rozvíjejících se trzích, jako je Indie, Čína nebo Rusko," dodal. MF DNES s ním hovořila v uplynulém týdnu při spuštění výroby fabie v Indii. Mühl však upozornil, že rozhodnuto ještě není.
"Stále se zkoumá, zda je jeho výroba z technického a ekonomického hlediska vhodná. Potřebujeme vůz pro všechny segmenty trhu," dodal Mühl.
Ambiciózní plány VW souvisí s novou strategií, která má pomoci zvýšit celosvětově prodej vozů a postupně z německé automobilky udělat největšího výrobce aut na světě. Dvě největší světové automobilky, Toyota a General Motors, zatím vyrábějí zhruba o 50 procent více vozů než celá skupina Volkswagen.
Automobilky věří, že to budou právě malá a velmi levná auta, která budou v následujících letech přinášet největší zisky. Vidí obrovskou šanci ve velkých asijských zemích, kde žije mnoho možných kupců aut, ale s malou kupní silou. Ukázal to i autosalon v Dillí, kde společnost Tata ukázala vůz za 45 tisíc korun.
Pokud by se malé auto začalo v Česku vyrábět, podle ekonomů by to zvýšilo závislost země na automobilovém průmyslu. Na druhou stranu však v dohledné době neočekávají v tomto oboru krizi, protože poptávka po autech na východ od našich hranic roste.