Kik patří do německé skupiny Tengelmann, stejně jako třeba obchody Plus Discount. Jejich hlavním prodejním tahákem je cena. Stejnému majiteli dříve patřily i obchody s oděvy Takko. Ty se později oddělily a snaží se neprofilovat jako diskontní. Na trhu však stále patří do skupiny těch nejlevnějších.
Letáky KiKNavštěvujete rádi prodejny KiK? Všechny aktuální letáky KiK a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz. |
„Kunde ist König“
„Kik koncept je úspěšný v Německu i Rakousku, a proto jsme se rozhodli k expanzi na mezinárodní trhy,“ potvrdila vstup na český trh mluvčí Beatrice Volkenandtová. Název firmy Kik je zkratka z německého „Kunde ist König“, neboli přeneseně „Zákazník, náš pán“.
Kik má v Německu a Rakousku přes 2300 obchodů, teď se chystá vedle Česka i do Slovinska. Je proslulý tím, že expanduje velkou rychlostí.
„V Rakousku otvírali šedesát až sedmdesát obchodů ročně a teď se mohutně chystají na Česko,“ říká zdroj z byznysu. Jde o strategii navlas podobnou té, kterou má třeba diskont Lidl, který za tři roky postavil na 160 prodejen. Mluvčí Kiku nechtěla další podrobnosti týkající se Česka prozradit.
Podle informací MF DNES by se další prodejny Kik měly objevit v Mělníku, Ždáru nad Sázavou či Karviné. Personální agentury v tuto chvíli shánějí jednatele Kiku a manažery do jednotlivých regionů.
Kik nemíří nijak vysoko, stačí mu, když má dané městečko aspoň deset tisíc obyvatel. Podobně postupují i diskonty s potravinami, které nejprve v malých městech převálcovaly drobné obchodníky a pak začaly ukusovat hypermarketům a supermarketům.
Kik bude podle informací z trhu převážně součástí malých obchodních center. Ta se většinou sestávají z diskontu, jako je Plus Discount či Kaufland, jedné nebo dvou prodejen s textilem, drogerie a lékárny.
„Do malých měst drahé značky nejdou,“ vysvětluje obsazení center měst obchody zaměřenými na cenu šéf jednoho z obchodních řetězců. Pro diskonty je kromě nízkých cen typická nepříliš vysoká kultura prodeje odrážející co největší úspornost.
Nízké ceny obvykle značí i nižší kvalitu. Diskonty samy sebe prodávají jinak. Například Kik jako vysoce kvalitní textil za nízké ceny.
„Je to diskont. Zákazník si musí rozmyslet, jestli chce tričko, co mu vydrží měsíc, či rok,“ říká Aleš Drábek, donedávna šéf řetězce s oděvy C&A, dnes ředitel drogerií Rossmann.
Podle informací z internetových stránek firmy jsou v německých obchodech Kiku k mání dámská trička od 140 do 200 korun, pánská sportovní bunda za 280 korun nebo tři páry ponožek za 58 korun.
Kdo na Kik doplatí
Příchodem Kiku se diskontní nabídka v Česku rozšíří z potravin (Lidl, Plus, Penny Market) a drogerie (Schlecker) i do oděvů. Kik se zahryzne hlavně do nejlevnějšího patra reprezentovaného stánky na tržnicích, Vietnamci v kamenných obchodech či hypermarkety.
„Bude to znamenat další zmenšení množství tržnic. Cena už tam není tak zajímavá,“ říká Drábek.
„S nástupem specializovaných řetězců jako Kik očekáváme i zeslabování role hypermarketů,“ dodává Martina Drtinová z Incomy zabývající se průzkumy trhu.
Z hypermarketů se na oděvy zaměřuje hlavně Tesco se svou značkou Cherokee. Například secondhandy tolik ovlivněny nebudou, protože podle Drtinové už mají svůj zenit za sebou.
Zákazníci jsou dnes rozděleni podle průzkumu Medianu zhruba tak, že třetina jich nakupuje v hypermarketech a obchodních domech, pětina v tržnicích, necelá pětina ve specializovaných sítích, jako je C&A, H&M, New Yorker, Orsay či levnější Takko, zbytek v buticích a secondhandech.