Řada zahraničních oděvních firem na tento scénář vsadila velké peníze a začala budovat nové obchody, a to jak v nákupních centrech na okrajích měst, tak v jejich centrech.
Souboj mezi nimi by měl zákazníkům přinést větší výběr a nižší ceny, s nimiž by "značkové" obchody byly dostupné pro širší masy.
"Přibývá těch, kterým nestačí jedna košile na půl roku. Přibližujeme se Západu a za oblečení se z rodinného rozpočtu dává čím dál větší díl," říká Aleš Drábek, šéf prodejen holandské firmy C&A.
Ta příští rok v Česku otevře dva nové obchody v nových nákupních centrech v Olomouci a v Praze.
Nákupních parků s hypermarketem potravin a sítí oděvních firem má vyrůst v příštích třech letech nejméně patnáct.
Značkové obchody tak proniknou do nových koutů republiky a zaútočí na tržnice či zavedené obchody. Tržby v second handech jsou letos podle statistiků skoro o dvacet procent nižší než loni.
Centra velkých měst pro změnu obsazují luxusní butiky. V Praze má vyrůst oděvní dům Christian Dior, expanzi chystá značka Zara.
"Ve staré Evropě je plno, je těžké dál růst. U vás je to jiné," říká zástupce firmy Eric van dem Kamp.
Obchodů přibývá rychleji než peněz v peněžence průměrného občana, a tak firmy očekávají tlak na ceny. "Spousta značek bude muset jít s cenami dolů nebo přinejmenším přestat prodávat staré kolekce za cenu nových," míní Tomáš Jokl z firmy Kenvelo, která příští rok otevře nejméně dva nové obchody.
Obchody, které prodávají zahraniční značky, v Česku někdy nasazují stejné či vyšší ceny než na Západě navzdory nižší kupní síle a horší nabídce.
Důvodem je například to, že Češi byli při omezené nabídce ochotni za značku víc zaplatit. Doprava z domovské centrály v EU je dražší a v Česku je také vyšší daň z přidané hodnoty. Česká vláda vybírá na oblečení daňovou přirážku 22 procent, německá jen 16.
Velkou vzpruhu má přinést otevření hranic s unií. "Jsou-li firmy menší, nestojí jim za to otvírat tu obchod a ztrácet čas s celníky. To se nyní změní. Je třeba včas zakleknout do startovních bloků," míní Jaroslav Mašek z firmy New Yorker, která buduje třípatrový butik v Praze na Můstku.