Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Studie: Čínské automobilky posilují, Evropa může uspět s hybridy

  9:31,  aktualizováno  9:51
Středoevropským automobilkám se v Číně daří, domácí trh je ale čím dál silnější a má už několik silných značek. Současná evropská nabídka v budoucnu nebude stačit a pro další úspěch v Číně bude nutné změnit strategii, tvrdí studie společnosti Roland Berger. Klíčem k úspěchu budou hybridy a elektromobily.

Elektromobil čínské automobilky SAIC | foto: iDNES.cz

"Nepočítáme s relokací současné výrobní kapacity ze střední a východní Evropy, ale s výstavbou dodatečné kapacity. Samozřejmě bude záležet na lokálních požadavcích a právním rámci. Evropané musejí pro čínský trh vyvinout nové modely, a to ve všech segmentech," uvedl Rupert Petry, autor studie "Vliv Číny na automobilový průmysl ve střední Evropě" z vídeňské pobočky poradenské firmy Roland Berger.

Číňané nepřestávají mít zájem o nová auta, poptávka stále roste. Například Volkswagen prodává už 30 % výroby v Číně. Nicméně roste také pozice čínských automobilek, kterých je nyní 14. Pět z nich je navíc v dvacítce největších automobilek na světě. Jsou to firmy SAIC, Changan, Geely-Volvo, Chery a Dongfeng.

Domácí konkurenti si uvědomují, že se musí dělit o trh s velkým potenciálem, který meziročně roste o 33 milionů osobních vozů (8 procent). Navíc jim kryje záda čínská vláda. Ta před lety pro aktuální pětiletku do roku 2015 schválila zákony, které zvýhodňují místní automobilky.

Petry se domnívá, že i přesto mohou evropské automobilky uspět. "V oblasti efektivního využití energie dojde v následujících letech ke snížení spotřeby pohonných hmot o jednu pětinu - díky hybridům a elektromobilům. A tady mají automobilky ze střední Evropy významnou konkurenční výhodu oproti čínským automobilkám," tvrdí Petry. Podle něj bude trh osobních aut v Číně v roce 2018 dvojnásobný oproti trhu v USA nebo západní Evropě.

Předpokládá se, že o něco lepší pozici by s novou strategií měly firmy, které by expandovaly na západě země a ve vnitrozemí, kde na ulicích převažují menší a kompaktní vozy. Naopak východnímu pobřeží s bohatými metropolemi Peking a Šanghaj dominuje luxusní segment. Východ je tak dobrým odbytištěm hlavně pro německé automobilky.

Čínská expanze do Evropy zatím nehrozí

Naopak Evropané se nemusí masové expanze čínských aut na starý kontinent bát, tvrdí studie. "To je dáno chybějícími technologiemi. Dále budou dostatečně zaneprázdněni růstem na svém domácím trhu. Proto by pro ně bylo velmi složité zajistit financování nových závodů a distribučních sítí v Evropě. Neočekáváme tedy žádné investiční vlny z Číny do střední a východní Evropy," dodal Petry.

Autor:
  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Studie: Čínské automobilky posilují, Evropa může uspět s hybridy

Doktor JÁTRO Evropa si touto stagnací zadělává na pořádný**cenzurováno**čína nás brzy převálcuje a super evropanům zbydou jen oči...
EU je ZLO pouze když místo výroby popelnic a razítkování papírů začne dělat něco smysluplného.
net.Xtreme se nevzdává ano čínské automobilky ještě pár let hybridy a elektromobily nabízet nebudou, ale běžný Číňan (a nakonec i Evropna nebo...
No ja mam naopak pocit ze v cine se uz i elektromobily bezne vyrabi a prodavaji na rozdil od evropy....
Vstoupit do diskuse

V diskusi je 27 příspěvků, poslední příspěvek 31. 5. 2012, 20:01



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.