Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Do kabinek pronikají chytrá zrcadla, vhodné šaty vám samy doporučí

  • 21
Do obchodů s oděvy míří novinka, která má výrazně usnadnit nakupování. Zkušební kabinka s chytrým zrcadlem funguje například jako kamera, která nahraje oblečení ze všech stran, aby si ho zákazníci dobře prohlédli. V některých případech zrcadlo vhodný oděv i samo doporučí.

Několik převážně luxusních maloobchodních prodejců, například Neiman Marcus nebo Nordstrom, už začalo verze této technologicky vyspělé zkušební kabinky testovat. A experti se domnívají, že v příštích několika letech budou moci tuto inovaci využívat masy nakupujících i v dalších obchodech.

Obchody se snaží využít významné úlohy, kterou může mít při rozhodování o nákupu často opomíjená zkušební kabina. Maloobchodní konzultant Paco Underhill upozorňuje, že až 71 procent nakupujících, kteří se rozhodnou vyzkoušet oblečení v kabince, si nakonec něco koupí.

Přitom obvyklá zkušební kabina není vždy zrovna lákavá. V běžném obchodním řetězci zamíří do zkušební kabinky jen zhruba 28 procent nakupujících. „Zkušenosti s kabinkami v mnoha místech jsou dost mizerné,“ uvádí Underhill. „Je tam špatné světlo, jsou špinavé a mají špatné zázemí.“ Některé firmy se snaží tento pocit změnit.

Zrcadlo zachytí, jak oblečení vypadá ze všech stran

Patentované zrcadlo MemoryMirror společnosti MemoMi je podle agentury AP jedním z nejpokročilejších v tomto takzvaném virtuálním oblékání a jeho funkce virtuálního oblékání se má ještě v letošním roce testovat v amerických obchodech. Zrcadlo je vybaveno senzory, které při pohybu ukážou i změny oděvu a zachytí rovněž drobné detaily, jako jsou záhyby na sukni při jejím pohybu.

Pro ty, kteří se rozhodnou si oblečení vyzkoušet, funguje zrcadlo jako videokamera. Zachytí, jak oblečení vypadá ze všech stran, aby si ho zákazníci mohli dobře prohlédnout. A video si mohou nakupující nejen přehrát, ale také ho sdílet s přáteli.

Obchody Neiman Marcus již umístily MemoryMirror ve svých třech obchodech, zatím ale mimo zkušební kabinky. A firma zvažuje, že aktivuje jeho funkci virtuálního oblékání.

Prezident pro obchody a internetový prodej firmy Neiman Marcus John Koryl uvedl, že zrcadlo díky tomu umožňuje obchodníkům získat i konkrétní informace o tom, kdo si oblečení zkouší a kupuje. Pro využití této funkce se zákazníci musejí zaregistrovat a poskytnout svou e-mailovou adresu. Údaje shromážděné pomocí zrcadla jsou podle něj anonymní a souborné.

A co soukromí?

Podobné technologie tak mohou rovněž pomoci kamenných obchodům získat informace, které by mohly použít v boji s internetovou konkurencí, jako je server Amazon.

Internetoví obchodníci jsou schopni sbírat informace o tom, jaké položky si kupující prohlížejí, a tyto informace pak využívají při doporučování dalších produktů. Zároveň to ale přináší otázku soukromí zákazníků. Manažeři ale tvrdí, že zákazníci budou mít možnost výběru, zda službu využijí. Jejich data prý budou chráněna.

Technologická společnost Big Space chce ještě v letošním roce začít testovat v některém z oděvních řetězců nové zrcadlo, které rozezná pohlaví zákazníka a na základě toho mu doporučí zboží. Zákazníci si také budou moci koupit zboží přímo přes zrcadlo a nechat si ho poslat na určené místo.

V obchodech se už ale testují jiné technologie. Obchody jako je Bloomingdale nebo Top Shop v uplynulých letech otestovaly technologie, které umožňují kupujícím vidět, jak vypadají v daném oblečení, aniž by si ho museli vyzkoušet.

,