Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Do lesa se hodí jiné kolo než do města

  10:00aktualizováno  10:00
Hodláte zakoupit nové kolo, ale nevíte, který typ je pro vás vhodný? Trekové, horské, krosové nebo silniční kolo? Špatnou volbou si můžete připravit nejednu těžkou chvilku. Ale nezoufejte, pomůžeme vám.

TREKOVÉ (Trekking)

Nejlépe se mu daří na silnici a zpevněné cestě. Je vyloženě nevhodné je využívat v jakémkoliv terénu. Výborně slouží jako do­ pravní prostředek. Lze je pomocí doplňků (blatníky, svítilny, nosič atd.) vytvořit z kola krosového.

* typově jde o krosové kolo doplněné nosičem, světly, blatníky
* Jeho vybavení odpovídá vyhlášce o pravidlech na pozemních komunikacích
* optimální pro cykloturistiku
* má přibližně stejný průměr kol (27–28 palců) i převody jako silniční kolo. Proto vykazuje vyšší rychlost než horské
kolo n váhou je uprostřed mezi horským a silničním kolem

HORSKÉ (MTB)

Je pravým opakem silničního kola. Miluje těžký terén, zejména prostředí, kde nejsou zpevněné komunikace. Dokáže sice zdolat i silnici, ale konstrukcí a typem plášťů pro ni není určeno. Volí jej sportovněji založený cyklista, který chce jezdit mimo cesty. Čím je kolo dražší, tím je kvalitnější a tím náročnější terény dokáže zdolávat.

* je výrazně těžší než silniční
* převody jsou zpravidla pomalejší
* průměr kol je menší (obvykle 26 palců), jízda po silnici se často vyznačovala charakteristickým vrčením
* pláště mají výrazný dezén
* kolo může mít pevný rám nebo být celoodpružené

SILNIČNÍ (Road)

Je rychlé, lehké, vhodné pouze pro kvalitní zpevněné cesty, jako jsou asfalt a beton bez výmolů. Zaručuje sportovní jízdu na silnicích a na uzavřených okruzích. V terénu má velké obtíže, není pro ně vůbec určeno.

* nejvhodnější je především ke sportovní jízdě
* výrazně lehčí než horské n převody jsou nejrychlejší
* průměr kol je největší (obvykle 28 palců) n pláště i ráfky jsou nejužší a mají jemný vzorek, čím hladší, tím menší valivý odpor

KROSOVÉ (Cross)

V poslední době velmi populární typ kola, které si poradí jak s lehčím terénem, tak i se silnicí a cestou. Je ideální pro cykloturistu, který bude většinu času jezdit po polních a lesních cestách či na zpevněných komunikacích. Občas se může vzít i do nenáročného terénu mimo cestu.

* je naprosto ideální pro cykloturistiku
* oproti horským kolům má jinou geometrii rámu
* posed není sportovní, cyklista sedí pohodlněji, vzpřímeně
* plášť je užší a má jemnější vzorek
* kola mají větší průměr (27 palců), jsou rychlejší
* převody jsou stavěny do méně náročného terénu, jsou rychlejší

 

Autor:


Témata: Test iDNES.cz


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Češi nakupují na webu jako diví, za šest měsíců utratili 46 miliard

Internetoví prodejci letos předpokládají, že jejich obrat poprvé překročí magickou stomiliardovou hranici. Výsledky za první pololetí ukazují, že k tomuto cíli...  celý článek

Pražští celníci zajistili tisíce párů padělané obuvi.
Celníci u Sapy zabavili přes dva tisíce párů padělaných bot za 7,5 milionu

Celníci zabavili u pražské tržnice Sapa více než dva tisíce párů padělků sportovní obuvi. Sklad v bývalé betonárně Zapa byl plný kartonových krabice s obuví...  celý článek

Organicky pěstovaná zelenina dostává nálepku bio, protože se pěstuje bez použití umělých hnojiv, herbicidů a pesticidů
Kontroly našly u biopotravin jen minimum pochybení. Češi jim přesto nevěří

Češi biopotravinám nedůvěřují, shodují se lidé z branže. Proto také jejich spotřeba za západní Evropou zaostává. Kontroly však ukazují, že bioprodukty patří...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.