Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na Labi se překládal obří transformátor, ochrání před německým proudem

  4:58aktualizováno  16:00
Ve čtvrtek ráno přivezla loď po Labi do přístavu v Lovosicích třísettunový PST transformátor. Zařízení v celkové hodnotě dvou miliard korun má uchránit českou přenosovou soustavu před zelenou elektřinou z Německa.

Do přístaviště v Lovosicích dorazilo ve čtvrtek brzy ráno jedno z neočekávanějších zařízení v české energetice. Jeden z třísettunových transformátorů putoval několik týdnů od italského výrobce z přístavu v Benátkách lodí kolem celé Evropy do Hamburku, odtamtud pak dále po Labi až do Česka.

Fotogalerie

Původně měl takzvaný PST transformátor dorazit do Lovosic už v pondělí, lodě však kvůli stavu hladiny nedostaly povolení k další plavbě.

V Lovosicích se transformátor přeloží na kamion a připraví k cestě po silnici až do cílové stanice v rozvodně v Hradci u Kadaně.

„Samotný transport stroje z přístavu do rozvodny se uskuteční v pondělí v brzkých ranních hodinách. Nejzajímavějším místem během cesty je vodní nádrž Nechranice. Kvůli tomuto nadměrnému nákladu zde musí být postaveno mostní provizorium,“ popsala Barbora Peterová, mluvčí provozovatele přenosové soustavy ČEPS, která si obří transformátory v ceně dvou miliardy korun instaluje blízko hranic s Německem.

Celkem budou transformátory čtyři, tři jsou již v Česku. Zařízení má pomoci regulovat náhlé přetoky elektřiny. Německo totiž nemá dobudováno propojení severu země, kde se nachází většina obnovitelných zdrojů, s průmyslovým jihem.

Jak funguje PST transformátor?

Transformátory s regulací fáze jsou stroje, které prostřednictvím posunu fázového úhlu napětí na jeho vstupu a výstupu umožňují aktivní řízení protékajícího činného výkonu. Zjednodušeně řečeno, představíme-li si přenosovou soustavu jako nádrž s mnoha přítoky a výpustěmi, funguje PST jako stavidlo, které omezí, resp. zvýší průtok danou výpustí. Omezení toku na jednom vedení způsobí přerozdělení toků. A protože elektřina proudí cestou nejmenšího odporu, část toků se přesune na jiná, méně zatížená vedení, čímž se eliminuje možné přetížení přenosové sítě.

Když větrníky na pobřeží Baltského moře jedou naplno, proudí elektřina přes Polsko a Česko a způsobuje tím nerovnováhu v přenosové síti. Náklady na její vyrovnání pak dosahují desítek milionů korun.

PST transformátory nejsou sériově vyráběná zařízení, jde tak o zakázkovou výrobu na míru. Oproti standardním transformátorům se skládají ze dvou částí: sériové a budicí jednotky. Každá z jednotek je umístěna v samostatné nádobě. Tyto nádoby jsou mezi sebou elektricky propojeny. Výsledkem je technologicky složité a robustní elektrické zařízení, které umožňuje regulovat toky elektrického výkonu v síti.

„Transportní hmotnost jedné nádoby činí 300 tun. Když se zařízení zkompletuje a naplní olejem, je to ještě zhruba o 130 tun pro každou jednotku více,“ říká Tomáš Petržílka ze Správy energetického majetku společnosti ČEPS, která bude transformátory provozovat.

Dopravu řeší přímo italský výrobce. Poslední stroj by měl dorazit na konci července. Instalace transformátorů si vyžádala rozšíření stávající rozvodny Hradec u Kadaně včetně změn v zapojení linek. Transformátory budou uvedeny do provozu až koncem letošního roku.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.