Náčelník kmene Seminolů James Billie

Náčelník kmene Seminolů James Billie | foto: Hard Rock Café

Do Prahy míří náčelník kmene stojícího za burgery s příchutí rock'n'rollu

  • 8
Do Prahy míří první volený náčelník indiánského kmene Seminolů James Billie. Ten zodpovídá nejen za čtyři tisíce příslušníků svého kmene, ale i rozsáhlou síť kasin, hotelů a především kultovních restaurací Hard Rock Cafe. Zástupci sítě plánují v Praze učinit oznámení, které však předem odmítají blíže komentovat.

Začalo to v roce 1971 kytarou Erica Claptona. Nástroj populárního hudebníka byl prvním, který ozdobil stěnu první restaurace Hard Rock Cafe v Londýně a vytvořil tak základ pro unikátní atmosféru, která dnes celou značku definuje. Stěny 170 provozoven ve víc než 50 zemích zdobí celkem 70 tisíc předmětů z rockové historie.

Nejinak je tomu i v pražské pobočce v historickém domě U Rotta v těsné blízkosti Staroměstského náměstí, kde vedle instrumentů světových hvězd visí třeba i tričko Viléma Čoka s nápisem „Šetři naše lesy, vytři si p*del sovou“.

A právě sem zavítají příští týden představitelé majitelů, indiánského kmene Seminolů včetně náčelníka Jamese Billieho. Vedlě něj dorazí i šéfové společnosti Hard Rock Internetional James Allen a Hamish Dodds. Ti přicestují do Evropy na festival Hard Rock Rising v Barceloně.

„Při té příležitosti navštíví tři vybraná Hard Rock Cafe na starém kontinentě, jmenovitě v Benátkách, Praze a Berlíně. Jejich pražská návštěva však bude výjimečná tím, že zde hodlají učinit oznámení, které se týká budoucnosti značky v České republice,“ říká Martina Lednová, generální manažerka Hard Rock Cafe Praha. Podrobnosti zástupci firmy dopředu nechtějí prozradit.

Billie stojí v čele kmene z Floridy od roku 1979. Pod jeho vedením začali Seminolové na svém území jako první indiánský kmen provozovat kasina a herny binga, která rychle expandovala. Jejich příklad začali postupně napodobovat i další kmeny. Seminolové ke kasinům přidali také hotely a v roce 2006 koupili za téměř miliardu dolarů i síť Hard Rock Cafe. 

Z víc než osmdesáti zájemců dal kmen nejvyšší nabídku, zdá se však, že se investice vyplatila. Koncept restaurací je jednoduchý a úspěšný. Provozovny se nacházejí obvykle v centrech světových metropolí a cílí tak hlavně na turisty. „Část našeho modelu je postavena na uspokojení potřeb turistů,“ řekl loni agentuře Bloomberg marketingový ředitel John Galloway, podle kterého tvoří až 72 procent prodejů sítě návštěvníci z jiných měst. Tomu obvykle odpovídají také vyšší ceny.

Turisté si pak vedle žaludku naplněného hamburgerem, hranolkami a třeba i alkoholickým koktejlem nezřídka odnášejí i tašky s nákupem suvenýrů z přiléhající prodejny. Trička, čepice a další doplňky tak tvoří nemalou část tržeb. Díky tomuto modelu na rozdíl od konkurence Hard Rock Cafe rostlo i během krize. Tržby skupiny zahrnující vedle samotných restaurací i hotely a kasina dosáhly předloni podle Bloombergu 3,5 miliardy dolarů.