„Jádro české populace nemá stále moc peněz, chtějí si koupit něco levného, a proto letáky sledují,“ vysvětluje jejich oblibu u firem Tomáš Hájek z Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu.
V tuzemsku se o roznášení letáků dělí téměř rovným dílem v podstatě dvě firmy, Česká pošta a Agentura pro distribuci a marketing (ADM).
Nejlepší nabídky z letákůNakupujete rádi zlevněné zboží v akci? Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz. |
Obě dvě hlásí za loňský rok velké nárůsty, pošťáci o 28 procent a jejich konkurence o 44 procent. Více objednávek od firem čekají i letos. Nejvíce letáky využívají obchodní řetězce.
Na špičku mezi nimi patří podle průzkumu společnosti Incoma Research, prodejny Hypernova, Penny Market a Kaufland. „Letáky jsou naším nejdůležitějším komunikačním médiem,“ potvrzuje Anna Rumianová z firmy Ahold, provozující Albert a Hypernovu.
Nálepka proti nechtěným letákům
Ti, kterým jde reklama na nervy, si mohou nalepit na schránku odpuzující nálepku. „Náš odhad je, že nyní je podíl schránek odmítajících reklamu okolo tří procent,“ říká Václav Hrubý z ADM.
Podle jejich zkušeností počet oblepených schránek kolísá, protože někteří lidé si to po čase rozmyslí. Přitom platí pravidlo „beru vše, nebo nic“. „Na nálepky typu ‚Nechci žádné letáky, pouze Tesco jednou za čtrnáct dní‘ není možné reagovat,“ dodává Hrubý.
S taškami naplněnými reklamními nabídkami putuje po domech pro ADM šest tisíc lidí, pošťáků je ještě více. Ti mají konkurenční výhodu: zároveň s běžnou poštou proniknou do zamčených domů. „Ale mnoho našich distributorů má dobré vztahy s obyvateli jednotlivých vchodů,“ dodává Hrubý.
Počet letáků ve schránkách (v miliardách kusů) 2000 - 1,2 2001 - 1,5 2002 - 2,4 2003 - 2,9 Pramen: ADMAZ, neadresné zásilky |