Do schránek míří půlkilový katalog

  • 7
V těchto dnech se rozjíždí distribuce nejrozšířenější tištěné publikace dodávané milionům domácností zdarma. Švédský obchodní řetězec Ikea rozdělí do 31. srpna rozdělí mezi domácnosti od Šanghaje po Seattle 130 milionů výtisků katalogů svých výrobků pro nadcházející sezónu.

Jen v Česku chce firma rozdat na 1,2 milionů výtisků. Komín poskládaný ze všech katalogů by měřil 1300 kilometrů.

Evropská a severoamerická verze prospektu má téměř 360 stran a váží něco přes půl kilogramu. "Těžko bychom hledali prodejce, pro nějž má katalog tak velký význam," napsal nedávno list Financial Times. Zobrazené kusy se prodávají dvakrát až třikrát lépe než ty, jež se v katalogu neobjeví.

Christian Garmstedt, ředitel stockholmské distribuční společnosti Täby, říká, že musí každý rok přijmout pracovní posilu, aby nápor zvládli. Výzvy přináší každý trh. Například v Řecku nemají mnohé domácnosti poštovní schránku, takže katalog visí v igelitovém obalu na klice dveří.

V Číně, kde jsou pouze dvě prodejny firmy Ikea, mají pro změnu příliš malé schránky, zatímco v Malajsii musí být katalogy speciálně zabaleny kvůli vlhkosti. V Česku si Ikea na distribuci najala místo České pošty dvě firmy. Pro Českou poštu by tato gigantická zakázka podle zástupců Ikea představovala příliš velké sousto.

Na roznosu se podílí tisíc lidí. "Distributoři jsou lidé, kteří svěřenou oblast znají. Někteří tam mají kontakty, znají správce domů a podobně. Systém je důkladně propracován," říká mluvčí společnosti Ikea v Česku Ivana Hrdličková.

Česká verze katalogu letos poprvé vyjde v plném rozsahu 360 stran a v nákladu 1,4 milionu výtisků. Nabídka bude stejná jako jinde v Evropě a v Severní Americe.