Devětatřicetiletý Deripaska, který byl příbuzensky spřízněn s nedávno zesnulým bývalým ruským prezidentem Borisem Jelcinem, do firmy vstoupil nečekaně. Stavební společnost totiž původně chtěla vstoupit na vídeňskou burzu, její kapitál však navýší právě ruský finančník Deripaska přezdívaný Hliníkový baron.
Vedení firmy to podle ČTK potvrdilo na výroční tiskové konferenci, která byla na poslední chvíli přeložena ze čtvrtka na dnešek. "Deripaska přinese Strabagu ruský trh," komentoval vstup ruského oligarchy její šéf Hans-Peter Haselsteiner.
Dramatický zvrat, který podle rakouských médií překvapil i zdejší finanční instituce, znamená, že kapitál firmy bude navýšen o více než jednu miliardu eur (28 miliard korun). Celkově má Deripaska vložit do firmy 1,5 miliardy eur. Kromě navýšení kapitálu má částečně odkoupit i podíly dosavadních vlastníků a získat ve firmě 30procentní podíl.
Dosavadní většinový majitel Strabagu Hans Peter Haselsteiner by měl stejně jako skupina Raiffeisen snížit svůj podíl asi na čtvrtinu a pojišťovna Uniqa zhruba na pětinu. Vstup na burzu, plánovaný na začátek května, se odkládá přinejmenším na podzim, ale podle některých pozorovatelů možná i na neurčito.
Strabag se v posledních letech velmi dynamicky rozvíjí a expanduje zvláště do zemí střední a východní Evropy, včetně Česka. Loni svůj obrat zvýšil na 9,4 miliardy eur z 6,9 miliardy v roce 2005. Čistý zisk po zdanění dosáhl 224 milionů eur, o rok dříve činil 94,6 milionu eur. Firma loni zaměstnávala téměř 53 tisíc lidí, což je zhruba o osm tisíc více než v roce 2005. Strabag tak byl dosud šestou největší stavební firmou v Evropě, po vstupu Deripasky se má posunout na třetí místo a později možná úplně do čela.
Jmění oligarchy Deripasky se odhaduje na 16,8 miliardy dolarů (přes 346 miliard korun). Je především majitelem největšího hliníkářského koncernu světa Rusal, ale patří mu i výrobce automobilů Gaz a podílí se i na výrobě letadel. Spolupracuje prý často i s nejslavnějším ruským oligarchou Romanem Abramovičem. - více zde
Strabag už nyní pracuje v Rusku na některých prestižních stavbách hotelů v Moskvě a Petrohradu, do budoucna se však má podílet i na stavbách silnic a dálnic nebo tunelů.